Esd matta och Esd armband, alla säger olika!!

Permalänk

Esd matta och Esd armband, alla säger olika!!

Hej! det är så att jag köpt dator i delar från komplett, Jag köpte ett Esd armband därifrån och var på Kjell idag och köpte en Esd matta för att vara på den säkra sidan då min dator kostade runt 12000.. Har läst massor av trådar här och ALLA säger olika. Har sett en video på youtube från Inet, och där kopplar han in Esd armbandets alligatorklipp i Esd mattan, sen har han alla dator grejor inc chassit på mattan, funkar detta? för jag ska ju ha moderkortet på mattan när jag installerar cpun och rammen. tack på förhand! (är en noob på datorer, första bygget)

Permalänk
Medlem

Både du och ESD-mattan ska vara kopplade till jord, det räcker inte med att du är kopplad till ESD-mattan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Både du och ESD-mattan ska vara kopplade till jord, det räcker inte med att du är kopplad till ESD-mattan.

https://www.youtube.com/watch?v=2WNb3TUNf0A

Men många säger att man inte behöver jordad, är så förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av behöverhjälp123:

Men många säger att man inte behöver jordad, är så förvirrad

För att folk vägrar fatta. De som säger så är på nivån att de inte tror på radioaktivitet förrän de ser det direkt med blotta ögat. Se videon jag bäddade in så förstår du.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

För att folk vägrar fatta. De som säger så är på nivån att de inte tror på radioaktivitet förrän de ser det direkt med blotta ögat. Se videon jag bäddade in så förstår du.

ja kollade på videon och förstodd lite, men sen har jag även kollat på andra vidoes, som denna
https://www.youtube.com/watch?v=MIYDwbr3C7g

Permalänk
Medlem

@behöverhjälp123:
ESD = Elektrostatiska urladdningar (Electrostatic Discharge) sker när du är laddad och kommer åt något jordat.
Att ha både ett armband och en matta kan vara överflödigt om du vet vad du gör och tänker dig för. Jag undervisar en del i datavetenskap och när mina elever ska sätta ihop datorer så brukar det vara flera steg vi går igenom.

Först brukar jag förklara vad ESD är och hur det uppkommer, något liknande:
Elektrostatisk laddning uppkommer bl.a. genom att 2 material gnids emot varandra överför eller tar upp elektroner från den andra parten. Lämnar materialet ifrån sig elektroner uppstår en positiv laddning medan ett tillskott av elektroner ger en negativ laddning. Denna potential (skillnad) kallas statisk elektricitet. Det som händer när två potentialer möts är att en urladdning sker för att jämna ut nivån. Ett exempel av elektrostatisk urladdning på större skala är moln. Dessa skapar elektrostatisk laddning och när den blivit tillräckligt hög så blir det en urladdning, även kallat för blixtnedslag.

Denna statiska elektricitet kan åstadkomma stor skada på elektronik. Då elektroniken blir elektriskt laddad så kan damm och smuts attraheras. Än värre så kan man bränna kretsarna eller ledningsbanorna vilket kan förstöra kretsarna eller leda till "konstiga beteenden". Det är viktigt att tänka på att vi pratar inte om urladdningar på några få volt utan dessa urladdningar kan vara på flera kV. Har du någonsin haft en stickad tröja på dig och sedan tagit i något metall och fått dig en "stöt"? Dessa kan vara på >10kV (men låg ström, därför överlever du och endast känner visst obehag).

Jag ber eleverna att tänka på vad de sätter på sig när de går till skolan och helst välja bort kläder i material som skapar mycket elektrostatisk laddning (stickade bomullskläder och liknande) samt ha kortärmade tröjor.

När de kommer till lektionen så brukar jag börja med att gå igenom hur man blir av med elektrostatisk laddning.
För att se till att bli av med elektrostatisk laddning så måste man se till att allt befinner sig på samma potential.
Något som är väldigt viktigt är att inte röra något kretskort eller annan komponent förrän man har vidtagit försiktighetsåtgärder.
Hårddiskar, kretskort och andra komponenter som innehåller elektriska komponenter är väldigt känsliga för statisk elektricitet och den normala laddningen som du kan ha eller din arbetsplats kan räcka för att förstöra dem.

För att utjämna den statiska elektriciteten och se till att allt har samma potential kan man använda ett antistatiskt arm- eller fot band, kanske i samband med en antistatisk matta på samma potential, etc.
Tänk dock på att arm-/fotbandet endast skyddar komponenterna från ESD från kroppen, inte kläderna! Det är därför jag ber eleverna ha kortärmat.

Kom också ihåg att du måste hela tiden se till att neutralisera dig jämtemot en jordpunkt, det räcker inte med att göra det innan du börjar arbeta. Det räcker med att du rör på dig så att dina kläder gnids emot varandra för att skapa elektrostatisk laddning.

Vad är ett ESD-arm-/fotband?
Ett ESD-band är ett band med en liten kontaktyta av metall som ska fästas emot huden. ifrån bandet går en ledare med ofta en krokodilklämma i andra änden som ska fästas i en jordpunkt. Bandet har ett motstånd på ~1MΩ för att skydda dig.

På lektionerna brukar mina elever använda ESD-armband eller fotband samt arbeta på träbord. Krokodilklämman fäster de i en ledande del av chassit eller i ett element. Rekommenderat kan vara i chassit då det säkerställer att du och chassit alltid har samma elektriska potential. Vi brukar inte använda ESD-mattor då borden vi har inte är elektriskt ledande men om så inte är fallet för dig så använd mattan och se till att den är kopplat till samma punkt på chassit som ditt armband.

Att titta på youtube-klipp kan vara bra men det är viktigt att tänka på var på chassit mattan och armbandet är kopplat (fötterna på chassit är sällan ledande)

stavfel
Permalänk
Medlem

Grejen är väl att man och komponenterna ska ha samma potential, och då spelar jord ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

För att folk vägrar fatta. De som säger så är på nivån att de inte tror på radioaktivitet förrän de ser det direkt med blotta ögat. Se videon jag bäddade in så förstår du.

Vad spelar det för roll ifall jag är jordad? Förklara gärna för oss som vägrar att fatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Grejen är väl att man och komponenterna ska ha samma potential, och då spelar jord ingen roll?

Du är inne på relativ jordpunkt och absolut jordpunkt.
Relativ jordpunkt innebär att allt har samma potential i förhållande till varandra. Ett exempel kan vara fåglar som sitter på högspänningsledningar. Fastän vi säger att de ledningarna har flera 100 kV så blir inte fåglarna stekta då de har samma relativa jordpunkt som ledarna vilket leder till att de har samma potential = ingen urladdning.

Absolut jordpunkt kan man förenklat säga är jordens spänningsnivå. Tittar vi på samma kraftledning så har den en potential på flera 100 kV jämtemot den absoluta jordpunkten och sätter man något ledande mellan dessa två punkter så blir det en urladdning.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Helt riktigt.
Jord är ju i sig bara en potential som man jämför övriga emot.

Viktigast är ju som sagt att man själv, ytan man jobbar på och komponenterna man jobbar med har samma potential, bara för att man inte skall få några snabba urladdningar mellan dem vilka är just vad ESD är. Jordat eller ej spelar ingen större roll.

Skrivet av grvn:

ESD = Elektrostatiska urladdningar (Electrostatic Discharge) sker när du är laddad och kommer åt något jordat.

Nja, det är ju inte bara när du kommer åt något jordat, utan sker mellan två kroppar som har olika potential.
Säg att du har en laddning på 2000V i dig, och det du petar på har -1000V laddning, nog så kommer det bli en urladdning mellan dig och saken för att uppnå samma laddning. Visst skulle du få en urladdning mot jord också, men i fallet jag beskrev innan så borde den urladdningen bli värre då den har högre potentiell skillnad.

Tacka vet jag hur det fungerar här på jorden, på universitetet räknade vi på laddningar av rymdfarkoster (Space Craft Charging), och inte nog med att man kan få olika potentialer som jord på olika delar av farkosten samtidigt, så spelar även var du är på banan samt om farkosten är belyst av solen eller inte också, kan skilja flera tusentals volt både positivt och negativ.

Permalänk
Skrivet av grvn:

Du är inne på relativ jordpunkt och absolut jordpunkt.
Relativ jordpunkt innebär att allt har samma potential i förhållande till varandra. Ett exempel kan vara fåglar som sitter på högspänningsledningar. Fastän vi säger att de ledningarna har flera 100 kV så blir inte fåglarna stekta då de har samma relativa jordpunkt som ledarna vilket leder till att de har samma potential = ingen urladdning.

Absolut jordpunkt kan man förenklat säga är jordens spänningsnivå. Tittar vi på samma kraftledning så har den en potential på flera 100 kV jämtemot den absoluta jordpunkten och sätter man något ledande mellan dessa två punkter så blir det en urladdning.

Det var väl inte det han frågade? Han frågade väl varför det var viktigt att vara kopplad till jord (absoluta jordpunkten), när meningen med esd-armband bara är att man ska ha samma potential som komponenterna (relativ jordpunkt)?

Visa signatur
Permalänk

Tack för alla svar! Men kan man sätta armbandets krokodilklämma i mattan? Eller måste man göra massa andra saker med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grvn:

Du är inne på relativ jordpunkt och absolut jordpunkt.
Relativ jordpunkt innebär att allt har samma potential i förhållande till varandra. Ett exempel kan vara fåglar som sitter på högspänningsledningar. Fastän vi säger att de ledningarna har flera 100 kV så blir inte fåglarna stekta då de har samma relativa jordpunkt som ledarna vilket leder till att de har samma potential = ingen urladdning.

Om vi håller oss till datorkomponenter, så är det potentialskillnader som är intressanta, men man "brukar" koppla industriella anläggningar mot en absolut jordpunkt, för att minska risken för potentialskillnader mot omgivningen.
Jag brukar säga att det spelar ingen roll om du är statiskt laddad med flera 100kv, så länge hela din ESD miljö håller samma spänning, men så fort du tar i något utanför, så dränerar du hela miljön. Om grafikkortet inte urladdas via skyddsmotstånd kan du alltså ha det i vänster hand, ta i en metallplatta som är jordad med höger hand, och döda grafikkortet. Smått osannolikt, men teoretiskt möjligt. Så att ha sin ESD arbetsplats jordad mot absolut jord är en fördel, även om det inte är ett krav.

För hemma bruk hade jag aldrig investerat i ESD matta. Armband, ansluten till chassit, når en godtagbar standard för hemma miljön. Fliströja, och microfibermorgonrock går bort. Gärna hög luftfuktighet, för att minska chanserna till statisk uppladdning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@behöverhjälp123: Det kan du med gott samvete göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Det var väl inte det han frågade? Han frågade väl varför det var viktigt att vara kopplad till jord (absoluta jordpunkten), när meningen med esd-armband bara är att man ska ha samma potential som komponenterna (relativ jordpunkt)?

Jag försökte förtydliga det lite grann men kan ha blivit svårt att förstå. Att vara kopplat till absolut jord är inte viktigt men kan vara fördelaktigt i vissa fall. Det som är det viktiga är att du, dina kläder och alla komponenter har samma potential (relativ jordpunkt) då du undviker urladdningar på detta sätt.

Skrivet av behöverhjälp123:

Tack för alla svar! Men kan man sätta krokodilklämman i mattan? Eller måste man göra massa andra saker med?

Nej, Sätt armbandet krokodilklämma på en ledande punkt på chassit och sätt mattans krokodilklämma på samma ledande punkt på chassit.

Permalänk
Skrivet av grvn:

Jag försökte förtydliga det lite grann men kan ha blivit svårt att förstå. Att vara kopplat till absolut jord är inte viktigt men kan vara fördelaktigt i vissa fall. Det som är det viktiga är att du, dina kläder och alla komponenter har samma potential (relativ jordpunkt) då du undviker urladdningar på detta sätt.

Nej, Sätt armbandet krokodilklämma på en ledande punkt på chassit och sätt mattans krokodilklämma på samma ledande punkt på chassit.

Jaha , lustigt, för en video från inet gör dom såhär https://youtu.be/16f0Jg7zwZs hoppa fram till 1:30, det är så jag menar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av behöverhjälp123:

Tack för alla svar! Men kan man sätta armbandets krokodilklämma i mattan? Eller måste man göra massa andra saker med?

Omöjligt att svara på vad som är mest rätt. Det beror helt enkelt på vad du har köpt för skyddsutrustning. För hemma bruk, ska mattan ha ett skyddsmotstånd, och sladd för anslutning till absolut jord. Om den har det, anslut den till något du gillar. Dock inte jordplinten i ett eluttag. Ett riktigt jordspett är mest rätt, men vem fan har det, så oftast får vattenrör, till kök, eller värmesystem fylla funktionen. Sen kan du ansluta armbandet, som normalt sett har ett likadant motstånd, till samma jordpunkt, mattan, eller chassit på datorn. Datorn ska dock inte ha isolerande fötter mellan sig och mattan. Normalt sett betyder det att man välter chassit på sidan, vilket är passande, eftersom det är det bekväma sättet att arbeta på i alla fall.

Skrivet av grvn:

Nej, Sätt armbandet krokodilklämma på en ledande punkt på chassit och sätt mattans krokodilklämma på samma ledande punkt på chassit.

Är mattan inte försedd med skyddsmotstånd håller jag med dig. Annars hade jag kopplat mot absolut jord som ovan, för att slippa själv vara den enda potentiella urladdningsvägen.

Sen är det nästan lika viktigt hur man hanterar förpackningarna med hårdvara. Placera dem på arbetsplatsen, låt dem vila, plocka av eventuell plast på lådorna, vila igen, packa upp all hårdvara, utan att röra den, vila igen, osv. Vid varje vila städar man bort föregående stegs "rester" så att man aldrig riskerar att ha statisk shrink-wrap vid arbetsplatsen samtidigt som man viftar med ett grafikkort osv.
B!

Edit

Skrivet av behöverhjälp123:

Jaha , lustigt, för en video från inet gör dom såhär https://youtu.be/16f0Jg7zwZs hoppa fram till 1:30, det är så jag menar

Det ser ut att bara vara matta, utan anslutningskabel med skyddsmotstånd. I det laget spelar det ingen större roll om du kopplar dig på mattan, eller på chassit, och lägger det på mattan. Ni är inte kopplade till absolut jord, och motsvarar egentligen bara att du jobbar på ett träbord, med armbandet kopplat till chassit, hur du än gör.
Det duger, även om det inte är "absolut bästa lösningen".
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

https://youtu.be/16f0Jg7zwZs Såhär som han gör här, hoppa fram till 1:30, det är så jag menar om man kan göra, men vissa säger att man kan det, vissa inte, får ont i huvudet hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Passande att denna dök upp på Digg idag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av behöverhjälp123:

https://youtu.be/16f0Jg7zwZs Såhär som han gör här, hoppa fram till 1:30, det är så jag menar om man kan göra, men vissa säger att man kan det, vissa inte, får ont i huvudet hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Den mattan är nog kopplad till en absolut jordpunkt, aka element, och sen kopplar han bandet till matten, så bandet går via mattan till jord.

MEN, skulle ej rekommendera detta. Gör som folk har sagt ovan, armband+matta till en ledande punkt i chassiet.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Den mattan är nog kopplad till en absolut jordpunkt, aka element, och sen kopplar han bandet till matten, så bandet går via mattan till jord.

MEN, skulle ej rekommendera detta. Gör som folk har sagt ovan, armband+matta till en ledande punkt i chassiet.

Men ska ju sätta ihop moderkortet, cpun, rammen och allt det utanför för chassit, så det har ju inte med chassit att göra, darför är det väl bättre med en matta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av behöverhjälp123:

Men ska ju sätta ihop moderkortet, cpun, rammen och allt det utanför för chassit, så det har ju inte med chassit att göra, darför är det väl bättre med en matta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ovanlig ordning att montera ihop det. Jag brukar göra något likande nedan.

0. om det finns några chassifläktar som inte är monterade så gör det nu
1. PSU i chassi. Koppla ej in sladden än.
2. moderkort i chassi.
3. CPU på moderkort.
4. CPU-kylare på CPU.
5. RAM på moderkort.
6. HDD/SSD/DVD/CD etc. som använder 5.25", 3.5" och 2.5" platser i chassi (kan ibland behöva göras något steg tidigare beroende på utrymme).
7. Grafikkort/ljudkort etc. som använder PCIe, m.2 eller vad nu för portar du inte redan kopplat in.
8. fixa alla kablar.
9. stäng chassit, koppla in strömmen och alla andra kablar och installera en Linux distro (eller din preferens av OS).

om du ska sätta ihop delarna utanför chassit så behöver du fortfarande vara kopplad till någon jordpunkt. Som -=Mr_B=- skrev tidigare så beror det på vad för matta du köpt om den har skyddsmotstånd. Det viktigaste är att du ser till att både ditt armband och mattan är kopplade till samma jordpunkt. De två jordpunkter du har att välja på är ett element (eller motsvarande) eller chassit. Båda fungerar men vilket jag skulle välja beror på om det är ett skyddsmotstånd i mattan.

förtydliga mitt svar
Permalänk
Medlem

Detta ämne blir bara mer och mer förvirrande ju mer man läser. Själv brukar jag ha ett armband kopplat till chassit. Förr tjatade folk om att ha armband kopplat till elementet osv. Antar att snart skall man slå ner ett spett i trädgården med tillhörande kablage å knyta runt kroppen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta ämne blir bara mer och mer förvirrande ju mer man läser. Själv brukar jag ha ett armband kopplat till chassit. Förr tjatade folk om att ha armband kopplat till elementet osv. Antar att snart skall man slå ner ett spett i trädgården med tillhörande kablage å knyta runt kroppen...

Att koppla sig till elementet eller slå ner ett spett i trädgården hjälper ingenting, för poängen är inte att ansluta sig själv till markjord utan att ha samma potential som datorkomponenterna man jobbar med. Att jorda något betyder bara att koppla ihop flera ledare till en gemensam potential, men väldigt många blandar tyvärr ihop det med markjord vilket leder till många felaktiga och ibland rent av farliga råd.

Det rätta är alltså armband kopplat till ledande del i chassit, och eventuellt en matta kopplad till samma krets om man vill ha en arbetsyta att lägga komponenter på.

Permalänk
Medlem

videon ovan är inte tillgängligt. Den andra videon från Inet visar att man ska ha en matta men inte hur man använder den ihop med armbandet.
Vi ska montera en dator.
Vi har köpt både matta och armband.
Vi beställde ett armband separat med det finns även ett armband som levererades med matta. Så vi har alltså 2 st.
Saker vi undrar: ska gummisidan av mattan vara uppåt? det finns en liten typ tratformade knapp på mattan och vi undrar vad den är till för? Ska man koppla armbandet på mattan eller någonstans på chassit?

Permalänk
Medlem

@calinou: Den "trattformade knappen" lär vara en anslutningspunkt för en jordningskabel (som kan kopplas till t.ex. ett chassi), och sidan den sitter på är i så fall ovansidan av mattan.

Om armbandet kopplas till mattan eller chassit spelar ingen roll så länge som mattan också kopplas till chassit. Se till att koppla armband/jordningskablar till ledande delar av chassit bara, och inte t.ex. målade delar som inte leder ström.

Permalänk

Monter in PSU i chassit. Kolla in sladden i uttaget sen lägger du handen på chassit ibland. Har på 15 år aldrig använt ESD prylar och inget jag skulle överväga och då kostade senaste bygget över 50K.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Medvetenhet och kunskap kring ESD kommer man långt med. Hade du haft ett armband på handleden med ~1M resistor kopplat till chassit hade det varit ännu bättre

Men när det kommer till produkter med elektroteknik som kan orsaka katastrofala följder p.g.a ESD så räcker det inte att säga "jag rörde kåpan lite då och då".

Läsvärt:
https://www.dla.mil/HQ/LogisticsOperations/Packaging/PackFAQs...

https://www.murata.com/en-eu/products/emc/esd/basicesd/chapte...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Forumledare

Slänger även in ett länktips här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Monter in PSU i chassit. Kolla in sladden i uttaget sen lägger du handen på chassit ibland. Har på 15 år aldrig använt ESD prylar och inget jag skulle överväga och då kostade senaste bygget över 50K.

Personligen så har jag en sten som skyddar både mot jaguarattacker och rymdvarelser. Har de senaste 20 åren varken blivit attackerad av en jaguar eller blivit bortförd av gröna män. Så stenen fungerar!