Få privatkopierar enligt ny undersökning

Permalänk
Medlem

Copyswede kommer alltid med svepskäl till varför avgiften behövs även om kopieringen har minskat dessutom vill de tredubbla den enligt min tanke har de inte råd med lyxen längre.

Permalänk

Suck. Hoppas domarna sen förbiser hur oseriös undersökningen verkar på grund av alla typos och slarvfel.

Visa signatur

Intel i7-6700K cooled by Kraken X61 - GTX 980 Ti OC - 16GB RAM - 960GB SSD - Super Flower Leadex 750W - NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lundis123:

Suck. Hoppas domarna sen förbiser hur oseriös undersökningen verkar på grund av alla typos och slarvfel.

Domarna? Det här handlar inte om ett rättsfall ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Domarna? Det här handlar inte om ett rättsfall ;).

Nä men förhoppningsvis kommer det väl dit i nåt skede...

Visa signatur

Intel i7-6700K cooled by Kraken X61 - GTX 980 Ti OC - 16GB RAM - 960GB SSD - Super Flower Leadex 750W - NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Copyswede vs Samsung och Copyswede vs Telia har båda överklagats till HD vill jag minnas, Samsung för kassettersättning för surfplattor och datorer, Telia rör kassettersättning för iPhones. Nu minns jag inte på rak arm hur det ser ut med PT osv, men har för mig att åtminstone Samsungfallet beviljats PT, så då blir det ett rättsfall av det. I det fallet så har Samsung också begärt att begreppet "särskilt ägnad åt/för" ska klargöras.

edit: massa typos, trött idag tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är mycket tveksam till undersökningen och tror att de inte var tillräckligt tydliga med vad skillnaden mellan privat och piratkopiering är.
För att ändå så många privatkopierar är konstigt? 5% av mobilägarna privatkopierar, 5 ppm (parts per million) av dem hade varit mer rimligt. Nå de kanske hade skrivit fel enhet och det förklarar allt.
Jag själv har inte privatkopierat musik sedan runt '95. Det är helt klart för omständligt att privatkopiera när det finns bättre alternativ.
Köper ens folk musik idag som förr, idag lyssnar folk väl på radio, spotify, youtube etc och på så sätt lyssnar på musiken för stunden utan att ha köpt låtar.

Nja, jag känner många (mig själv inkluderad) som fortfarande privatkopierar musik till mobila enheter av flera skäl. Dels orkar jag inte med reklam, buffring och annat som streaming ibland kan innebära men sen är jag även skadad och anser att FLAC = win. Egentligen är jag väl bara kass på att anpassa mig i just detta sammanhang, men ändå - det händer nog mer än man tror. Exempelvis Metallica distribuerar ju även inspelningar från sina turnéer i FLAC och dessa finns inte att streama någonstans.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nja, jag känner många (mig själv inkluderad) som fortfarande privatkopierar musik till mobila enheter av flera skäl. Dels orkar jag inte med reklam, buffring och annat som streaming ibland kan innebära men sen är jag även skadad och anser att FLAC = win. Egentligen är jag väl bara kass på att anpassa mig i just detta sammanhang, men ändå - det händer nog mer än man tror. Exempelvis Metallica distribuerar ju även inspelningar från sina turnéer i FLAC och dessa finns inte att streama någonstans.

Jag jan köpa att vissa gör det nån enstaka gång men av de personetna i undersökningen står det inget om frekvensen. För att avgift ska vara berättigad måste det ju ske regelbundet. En gång om året eller engångsföreteelse är ju mer troligt om de hade inkluderat i statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nja, jag känner många (mig själv inkluderad) som fortfarande privatkopierar musik till mobila enheter av flera skäl. Dels orkar jag inte med reklam, buffring och annat som streaming ibland kan innebära men sen är jag även skadad och anser att FLAC = win. Egentligen är jag väl bara kass på att anpassa mig i just detta sammanhang, men ändå - det händer nog mer än man tror. Exempelvis Metallica distribuerar ju även inspelningar från sina turnéer i FLAC och dessa finns inte att streama någonstans.

Fast man måste inte rippa för att köra FLAC, och ett (elektroniskt-) köp blir inte privatkopiering för att du lyssnar på telefon. Nog för att det är väldigt få som köper musik och då köper musik som FLAC. Merparten idag kör nog Spotify och lyssnar offline/förnerdragna playlists eller motsvarande tjänst från konkurrent. Det är många idag som inte ens har en optisk enhet till datorn längre och folk i allmänhet började sluta köpa skivor 15 år sedan redan och har bara gått neråt sedan dess, den trenden började med att singeln! dog ut. Nerladdning från iTunes existerar knappt i Sverige även fast Apple har ett stort utbud, det är aldrig något som varit stort här. Det är nog väldigt få som faktiskt rippar CD-skivor med telefonen för den delen, och lagen pratar om anordningar särskilt ägnade åt exemplarframställning och inte om alla tänkbara lagringsenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Bra sammanfattning!
Om jag förstått dig rätt så kan jag i dagsläget, bortsett från utdöda media som VHS och kassettband, rent praktiskt bara privatkopiera genom att spela in via TV-kort och kopiera CD-skivor?

Det är inget jag eller någon jag känner någonsin gör.

Japp, helt rätt!!!!

Nä, vem fan gör det?

Man/jag/vänner/släktingar gjorde det på 70-80 talet

Ingen gör det idag! (och dom som gör det, är fan bra dumma i skallen)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Japp, helt rätt!!!!

Nä, vem fan gör det?

Man/jag/vänner/släktingar gjorde det på 70-80 talet

Ingen gör det idag! (och dom som gör det, är fan bra dumma i skallen)

Eller så är det helt enkelt så att de har andra preferenser och andra användarmönster än du...vilket inte per automatik innebär att de är "fan bra dumma i skallen"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Och jag är inte helt bekväm med att betala en avgift för att några promille eventuellt ska kunna kopiera några dammiga Gessle-album.

På tal om honom, det är väl han som är en av dom kåtare, vad gäller privatkopieringsavgiften?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Avgiften skulle visserligen vara juridiskt motiverad av en sådan handling [överföring från skiva till telefon], men syftet med kasettersättningsavgiften var inte ens för att täcka den typen av beteende du beskriver. Handlingen skulle ju inte ha lett till inkomstbortfall om du själv köpt musiken. ...

Jo, avgiften är ämnad att täcka den typen av inkomstbortfall.
Det är ett inkomstbortfall eftersom alternativet varit att betala separat för en digital nedladdningsbar kopia till telefonen.

Typexemplet när avgiften infördes var att man köpte en LP och gjorde kopior på kassetter att ha i bilen, sommarstugan, etc.
I stället för att få laglig rätt att göra kopior skulle alternativet vara att tvinga brukaren att köpa färdiginspelade kassetter.
____________________________

Beträffande det lagliga i att kringgå kopieringsskydd känns det som en gråzon.
Visst saknar många datorer och andra "spelare" läsare för DVD, men i stället för att kringgå kopieringsskyddet kan man använda en extern läsare som ansluts via USB eller liknande. Det är ju faktiskt ett aktivt val av brukaren att inte ha lämplig läsare ansluten till visningsenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jo, avgiften är ämnad att täcka den typen av inkomstbortfall.
Det är ett inkomstbortfall eftersom alternativet varit att betala separat för en digital nedladdningsbar kopia till telefonen.

Typexemplet när avgiften infördes var att man köpte en LP och gjorde kopior på kassetter att ha i bilen, sommarstugan, etc.
I stället för att få laglig rätt att göra kopior skulle alternativet vara att tvinga brukaren att köpa färdiginspelade kassetter.
____________________________

Beträffande det lagliga i att kringgå kopieringsskydd känns det som en gråzon.
Visst saknar många datorer och andra "spelare" läsare för DVD, men i stället för att kringgå kopieringsskyddet kan man använda en extern läsare som ansluts via USB eller liknande. Det är ju faktiskt ett aktivt val av brukaren att inte ha lämplig läsare ansluten till visningsenheten.

Det finns ett undantag som gör det möjligt för en konsument att gå runt kopieringsskyddet, men det handlar om ifall det inte finns andra möjligheter att spela upp mediet. Rätt snävt utrymme alltså.
Vilket hur som helst bidrar till paradoxen: kasettavgiften är för att kompensera inkomstbortfall som kommer av laglig privatkopiering, i de absolut flesta fallen är det olagligt att gå runt kopieringsspärren, således borde media med kopieringsskydd inte kunna omfattas av kassetteraättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det finns ett undantag som gör det möjligt för en konsument att gå runt kopieringsskyddet, men det handlar om ifall det inte finns andra möjligheter att spela upp mediet. Rätt snävt utrymme alltså.
Vilket hur som helst bidrar till paradoxen: kasettavgiften är för att kompensera inkomstbortfall som kommer av laglig privatkopiering, i de absolut flesta fallen är det olagligt att gå runt kopieringsspärren, således borde media med kopieringsskydd inte kunna omfattas av kassetteraättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Copyswede betalar inte ut ersättning till film vid kopiering av DVD och Blu-ray överhuvudtaget. Det är enbart vid sändning i TV som spelfilm/drama får ersättning från de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Copyswede betalar inte ut ersättning till film vid kopiering av DVD och Blu-ray överhuvudtaget. Det är enbart vid sändning i TV som spelfilm/drama får ersättning från de.

Nu är det inte bara Blu-ray/DVD som har kopieringsskydd, förekommer även på musik så vitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Nu är det inte bara Blu-ray/DVD som har kopieringsskydd, förekommer även på musik så vitt jag vet.

CD-skivor har aldrig kopieringsskydd, det är emot standarden och de som hade det räknades till slut som defekta och kunde bytas in mot en felfri variant. En skiva med Compact DISC Digital Audio-loggan (CDDA eller redbook-standarden) får inte ha kopieringsskydd. Nerladdad musik har sällan kopieringsskydd, och att du använder musik du köpt (på datorn) i din telefon är inte privatkopiering utan en användning som är tillåten enligt avtalet, således inget intrång i upphovsrättsinnehavarens ensamrätt. LP-skivor och kassettband har inte heller några kopieringsskydd. FM-sändningar och DAB-sändningar har inte kopieringsskydd. Gamla VHS-band hade däremot generellt sett Macrovision, det fanns även kopieringsskydd på D-Theaterband som var ett kortlivat (digitalt) HD-format, och det är krav på att använda kopieringsskydd inbyggt i standarderna för DVD, HD-DVD och Blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

CD-skivor har aldrig kopieringsskydd, det är emot standarden och de som hade det räknades till slut som defekta och kunde bytas in mot en felfri variant. En skiva med Compact DISC Digital Audio-loggan (CDDA eller redbook-standarden) får inte ha kopieringsskydd. Nerladdad musik har sällan kopieringsskydd, och att du använder musik du köpt (på datorn) i din telefon är inte privatkopiering utan en användning som är tillåten enligt avtalet, således inget intrång i upphovsrättsinnehavarens ensamrätt. LP-skivor och kassettband har inte heller några kopieringsskydd. FM-sändningar och DAB-sändningar har inte kopieringsskydd. Gamla VHS-band hade däremot generellt sett Macrovision, det fanns även kopieringsskydd på D-Theaterband som var ett kortlivat (digitalt) HD-format, och det är krav på att använda kopieringsskydd inbyggt i standarderna för DVD, HD-DVD och Blu-ray.

Cd-skivorna jag tänkte på, visste inte det var avskaffat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yomster:

Nej, det beror inte på hur man ser det (om man inte väljer att se PC som "politically correct", vilket vore lustigt i sammanhanget).
PC är en förkortning av personal computer eller persondator på svenska och en Mac är en sådan och har alltid varit oavsett om vissa använt uttrycket fel eller ej.

Den enda standarden jag kan komma på som kan förvirras med detta är IBM PC-kompatibel.
Oavsett om PCn är kompatibel med en IBM PC eller ej så är det ju fortfarande en PC på samma sätt som en Audi fortfarande är en bil även om inte alla bitarna passar i en Ford.

Mac™ och PC™ har alltid varit konkurrenter och det finns inga nyanser av det. Två helt skilda märken, precis som i din jämförelse, en av dem är en Ford och den andra en Audi.
I ett datanörd-forum så borde inte ett lika med tecken finnas mellan de två.

Skrivet av Petterk:

Förarbeten till URL som sagt, främst om kap 6a. Det var närmare tio år sedan jag gick igenom dem, så kan tyvärr inte säga alla sidor och stycken där det nämns. Paragraferna kom till i SFS 2005:359, så är bara att läsa förarbetena till den lagändringen. De är tydliga med att skyddet ska vara effektivt och det är det inte om du får kringgå det för eget bruk i syfte att göra exemplar av verket. Du kan börja med att läsa igenom Prop. 2004/05:110.

Bläddrade igenom proppen under enskilt bruk och vad som räknas till dit har inte berörts alls förutom att namnet ska ändras -för internationell tydlighet- till "privat bruk".
Det måste vara någon annanstans som du har läst detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Bläddrade igenom proppen under enskilt bruk och vad som räknas till dit har inte berörts alls förutom att namnet ska ändras -för internationell tydlighet- till "privat bruk".
Det måste vara någon annanstans som du har läst detta.

Nu har jag inte påstått att de skrivit enskilt bruk någonstans i propositionen. Jag likställde eget bruk med privat bruk eftersom lagen inte gör någon skillnad. Det är personen jag diskuterade med som envisades kalla det eget bruk.

Du hittar t.ex. detta i prop. 2004/05:110,

"I promemorian gjordes bedömningen att det inte i nuläget borde införas regler som innebär att inskränkningen avseende kopiering för privat bruk skall ha företräde framför tekniska åtgärder. De flesta remissinstanserna har instämt i promemorians bedömning eller lämnat denna utan erinran..."

Undantagen regeringen valde att införa rör funktionshindrade och bibliotek/arkiv. Så som finns beskrivet i 52 f §, men om sådana verk har en teknisk åtgärd (kopieringsskydd) är kravet på att gå till domstol! Det är alltså inget som går förbi förbudet mot verktygen som krävs för att knäcka eller gå runt skydden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Mac™ och PC™ har alltid varit konkurrenter och det finns inga nyanser av det. Två helt skilda märken, precis som i din jämförelse, en av dem är en Ford och den andra en Audi.
I ett datanörd-forum så borde inte ett lika med tecken finnas mellan de två.

PC är inget märke och har heller inget trademark vad jag känner till.

Om du vill ha olika märken så är HP Pavilion och Apple Macintosh två exempel.

PC betyder personal computer vilket på svenska är persondator.
Vissa persondatorer har Mac OS, andra Linux, andra Windows m.m.
Vissa görs av Apple, andra av Acer, andra av HP.

Det som kom att skilja Appledatorer från andra datorer var att Appledatorerna inte var IBM PC-kompatibla och det är därav skillnaden mellan Mac och andra datorer uppkommit.

Vissa kanske använt uttrycket PC för att syfta på datorer som inte är gjorda av Apple (dvs historiskt ej IBM PC-kompatibla) men det förändrar inte att PC betyder persondator och Mac är en sådan.

Permalänk
Skrivet av Yomster:

PC är inget märke och har heller inget trademark vad jag känner till.

Om du vill ha olika märken så är HP Pavilion och Apple Macintosh två exempel.

PC betyder personal computer vilket på svenska är persondator.
Vissa persondatorer har Mac OS, andra Linux, andra Windows m.m.
Vissa görs av Apple, andra av Acer, andra av HP.

Det som kom att skilja Appledatorer från andra datorer var att Appledatorerna inte var IBM PC-kompatibla och det är därav skillnaden mellan Mac och andra datorer uppkommit.

Vissa kanske använt uttrycket PC för att syfta på datorer som inte är gjorda av Apple (dvs historiskt ej IBM PC-kompatibla) men det förändrar inte att PC betyder persondator och Mac är en sådan.

Nej, bara nej.