Permalänk
Melding Plague

Roccat Ryos MK FX

Näst på tur att inta SweClockers testlabb är tyska Roccat med sitt tangentbord Ryos MK FX, ett funktionsrikt inmatningsdon med bruna brytare från Cherry.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu ett med cherry brytare...

Tycker ni bör testa något tangentbord med Topre brytare. Inte för att jag behöver veta, men jag tror att många andra är intresserade. Jag vet redan att jag tycker de är överlägsna.

Enda som skulle kunna få mig att byta är om några gjorde ett tangentbord med Topre brytare där man kunde välja aktiveringshöjd och även ha "analog" inmatning från varje tangent.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av skewgen:

Ännu ett med cherry brytare...

Tycker ni bör testa något tangentbord med Topre brytare. Inte för att jag behöver veta, men jag tror att många andra är intresserade. Jag vet redan att jag tycker de är överlägsna.

Enda som skulle kunna få mig att byta är om några gjorde ett tangentbord med Topre brytare där man kunde välja aktiveringshöjd och även ha "analog" inmatning från varje tangent.

Topre håller ju på att utveckla just det. Så snart kommer du få öppna plånboken.

Trevlig recension i övrigt, men nu känns det som det börjar bli dags för tillverkarna att komma med något annat än RGB och massa bling. Det är ingenting som sticker ut längre.

Var är alla tangentbord med MX Silent switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Topre håller ju på att utveckla just det. Så snart kommer du få öppna plånboken.

Trevlig recension i övrigt, men nu känns det som det börjar bli dags för tillverkarna att komma med något annat än RGB och massa bling. Det är ingenting som sticker ut längre.

Var är alla tangentbord med MX Silent switchar?

Jag vet och jag väntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Tycker ni bör testa något tangentbord med Topre brytare. Inte för att jag behöver veta, men jag tror att många andra är intresserade. Jag vet redan att jag tycker de är överlägsna.

Sweclockers har redan testat Cooler Master Novatouch TKL, vilket väl är det enda som finns på den svenska marknaden. De skulle så klart kunna testa ett RealForce eller HHKB också, men det är ju inte direkt som att nätet har en brist på recensioner av de tangentborden

Permalänk

Har ett ryos mx som jag har lämnat tillbaka 3 gånger för att sedan få ut ett nytt, space knappen och backspace har gnisslat rejält varje gång, märkte ni av någon squeaky tangent på erat examplar?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ännu ett med cherry brytare...

Tycker ni bör testa något tangentbord med Topre brytare. Inte för att jag behöver veta, men jag tror att många andra är intresserade. Jag vet redan att jag tycker de är överlägsna.

Enda som skulle kunna få mig att byta är om några gjorde ett tangentbord med Topre brytare där man kunde välja aktiveringshöjd och även ha "analog" inmatning från varje tangent.

Skrivet av perost:

Sweclockers har redan testat Cooler Master Novatouch TKL, vilket väl är det enda som finns på den svenska marknaden. De skulle så klart kunna testa ett RealForce eller HHKB också, men det är ju inte direkt som att nätet har en brist på recensioner av de tangentborden

Med hopp att ni har lite koll på dessa tangentbord.
Min kunskapsnivå är svag som bäst på detta, och jag vill i sommar byta ut min huvuddators tangentbord. Problemet är... jag vill testa dessa olika brytare.
Att handla hem 2-3 olika med röda, bruna, blå osv tangenter blir i klass med en budget bil, och jag har stirrat mig blind på animationer på dessa olika. Jag tror bruna är det som skulle passa mig bäst, men jag skulle vilja testa olika, hur de känns mm.

Tips på var man kan känna på detta, utan 5000kr utlägg på tangentbord?

Permalänk

Den där kabelrännan undertill gillade jag. Hoppas det blir standard hos alla tangentbord!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med hopp att ni har lite koll på dessa tangentbord.
Min kunskapsnivå är svag som bäst på detta, och jag vill i sommar byta ut min huvuddators tangentbord. Problemet är... jag vill testa dessa olika brytare.
Att handla hem 2-3 olika med röda, bruna, blå osv tangenter blir i klass med en budget bil, och jag har stirrat mig blind på animationer på dessa olika. Jag tror bruna är det som skulle passa mig bäst, men jag skulle vilja testa olika, hur de känns mm.

Tips på var man kan känna på detta, utan 5000kr utlägg på tangentbord?

Webhallen och Inets butiker brukar ha några olika cherry tangentbord framme, med lite tur kan du känna på några olika brytare där. När det gäller Topre brytare så vet jag faktiskt inte var du kan känna på dessa, förutom om du känner någon som har ett sådant tangentbord.

Om jag skulle beskriva Topre's tangenter så skulle jag beskriva de som rubber dome brytare utan den minsta antydan till svampighet, dessutom är de väldigt stabila i sidled och högsta kvalitet i övrigt också, men tangentborden kostar därefter (också för att Topre har patent på sin lösning).

Permalänk
Avstängd

Ser ut att kunna bli ohygieniskt. Äckligt, skitigt och svår rengjort med alla räfflor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Webhallen och Inets butiker brukar ha några olika cherry tangentbord framme, med lite tur kan du känna på några olika brytare där. När det gäller Topre brytare så vet jag faktiskt inte var du kan känna på dessa, förutom om du känner någon som har ett sådant tangentbord.

Om jag skulle beskriva Topre's tangenter så skulle jag beskriva de som rubber dome brytare utan den minsta antydan till svampighet, dessutom är de väldigt stabila i sidled och högsta kvalitet i övrigt också, men tangentborden kostar därefter (också för att Topre har patent på sin lösning).

Tackar för tipset.

Tror 1500(-2000kr) är min smärtgräns för tangentbordet ändå, och denna ovan hade varit intressant förutom mjukvaran, och att priset inte direkt verkar matcha bygget.

Få väl ta o tvätta händerna och gå runt och tafsa lite

Permalänk
Medlem

Ingen vidare skönhet iaf.
Usch nej.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers har redan testat Cooler Master Novatouch TKL, vilket väl är det enda som finns på den svenska marknaden. De skulle så klart kunna testa ett RealForce eller HHKB också, men det är ju inte direkt som att nätet har en brist på recensioner av de tangentborden

Hade missat den recensionen

Dock är det inte vanliga topre brytare i det tangentbordet... Men klart mer intressant att läsa än alla dessa cherry recensioner med samma brytare. Inget skiljer ju typ sen Steelseries 6G eller vad de hette kom med dessa.

Permalänk
Vägledare

Plast <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ingen vidare skönhet iaf.
Usch nej.

Håller med, i stapeln nackdelar borde undermålig formgivning vara med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den där kabelrännan undertill gillade jag. Hoppas det blir standard hos alla tangentbord!

Det ser ut att rännorna skulle gör tangentbordet högre än vad det annars skulle behöva vara.
Men det märks väl inte om man har handledsstöd -- kanske därför som det inte går att ta bort.

Skrivet av skewgen:

Dock är det inte vanliga topre brytare i [Novatouch TKL]

Det som skiljer är fästena och stabilisatorerna så att man ska kunna sätta Cherry MX-kompatibla tangenter på dem. Annars är det Topre 45g-brytare inuti och de känns likadant. Jag kunde inte känna någon skillnad mot Topre Realforce i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

1700kr för ett tangentbord jösses! och rent skräp är det med! har tillverkarna fått storhetsvansinne eller vad handlar det om? hur kan man ta dessa priser för ett "TANGENTBORD" ?

Köpte ett Logitech G105 på extrapris på Inet för 300kr nåt sånt och det funkar ypperligt! och bra pris.
Har typ allt en gamer behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

1700kr för ett tangentbord jösses! och rent skräp är det med! har tillverkarna fått storhetsvansinne eller vad handlar det om? hur kan man ta dessa priser för ett "TANGENTBORD" ?

Köpte ett Logitech G105 på extrapris på Inet för 300kr nåt sånt och det funkar ypperligt! och bra pris.
Har typ allt en gamer behöver.

Känns som att tillverkarna av kringutrustning verkar ta inspiration från mobilmarknaden där alla tillverkare lägger sig på samma nivå, prismässigt, som marknadsledarna, oavsett om deras produkt är lika bra eller inte. Jag kan förstå att mekaniska tangentbord är dyrare, det jag däremot inte förstår är allas patetiska försök till "nya" produkter. Känns som att många slänger in RGB-ljus och och prispremium och känner sig nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

1700kr för ett tangentbord jösses! och rent skräp är det med! har tillverkarna fått storhetsvansinne eller vad handlar det om? hur kan man ta dessa priser för ett "TANGENTBORD" ?

Köpte ett Logitech G105 på extrapris på Inet för 300kr nåt sånt och det funkar ypperligt! och bra pris.
Har typ allt en gamer behöver.

Ja och en skärm för 990kr duger också om man har låga krav. Det är ju tur det finns tangentbord i olika prisklasser. Just detta kan man ju dock undra varför det är så dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb