Hjälp! Tog bort livsviktiga filer från extern hårddisk! Hur återställa?

Permalänk

Hjälp! Tog bort livsviktiga filer från extern hårddisk! Hur återställa?

Som sagt, vad har har jag för möjlighet att återställa filer som jag permanent raderat från min externa hårddisk? Känner hur paniken kryper fram i detta nu.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

https://www.piriform.com/recuva

Borde lösa rädda filerna kom ihåg att inte skriva något till HDD innan filerna är räddade

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Active File Recovery Professional eller ICare BackUp?

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk

Bästa programmet är alltså Recuva? I så fall ser det inte lovande ut. Har även testat Data Recovery från Puran File.

Testar nu ICare Data Recoverys djupskanning och ser om den ger resultat.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Bästa programmet är alltså Recuva? I så fall ser det inte lovande ut. Har även testat Data Recovery från Puran File.

Testar nu ICare Data Recoverys djupskanning och ser om den ger resultat.

Hur kan du säga att det inte ser lovande ut 12 minuter efter du fått förslaget att testa Recuva? En deep scan tar iaf någon timme och upp till ett par dagar beroende på storlek på disk och vilket interface den är ansluten med.
Eller har du redan testat det innan du skapade tråden utan att hitta något?

Har du skrivit något till disken sedan du tog bort filerna?
Och i framtiden glöm inte backup på dina viktiga filer!

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Bästa programmet är alltså Recuva? I så fall ser det inte lovande ut. Har även testat Data Recovery från Puran File.

Testar nu ICare Data Recoverys djupskanning och ser om den ger resultat.

Kolla också testdisk

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla ur och stänga av hårddisken tills du kommit fram till en lösning, då ökar chanserna att du kan få tillbaka din data. Filerna försvinner inte från disken för att du lagt dom i papperskorgen och tryck på ta bort, utan det är endast sökvägen till dom i Windows som försvinner, lite som om du skulle sudda ut sidnumret på en sida i en bok så försvinner ju inte sidan, men det blir svårt att hitta den. Din data på disken är kvar så länge du inte skriver över den med ny data, eller med bokexemplet river ut sidan utan sidunmmer och ersätter den med en ny. Så koppla ur disken så att ingen ny data kan skrivas till den och ta det lugnt och hitta ett lämpligt fil-räddningsprogram.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

@TiasE: Ja. Hade testat innan.

Att ta bort backupen från backupdisken gick av bara farten. Tänkte mest att nu när filerna väl ligger i datorn så kan jag frigöra lite utrymme på disken. Sedan när jag tvingades till formatering och ominstallation av OS så glömde jag att föra tillbaka dem.

Hädanefter ska jag alltid lägga de viktigaste dokumenten och bilderna på Dropbox.

iCare ser ut att ta fyra timmar, vilket är betydligt längre än de deep scans jag tidigare prövat med andra program. Inger lite hopp iaf.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Vill du ha störst chans att rädda datan ska du inte göra något mer med disken och ta kontakt med ett företag som sysslar med dataräddning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

fast får du cryptolocker så krypterar den ju filerna som synkas ut på datorerna. Jag är osäker på hur väl återställningsfunktionen är i dropbox för att hanter typ det.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Skanna hårddisken som Windows är installerat på. När jag tar bort något från min extern HDD så går det typ alltid till papperskorgen..

En gång så testade jag att ta bort något från extern HDD och sen använda Recuva för att återställa. Kommer ihåg att den hittades när jag skannade (C:), där Windows är installerat och inte (D:) som var externa HDD.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ta det lugnt och metodiskt när du försöker rädda data är det enda jag säger!
Och jag talar utav erfarenhet.

Ju mer du försöker och ev. använder disken till annat (gud förbjude!) så minskar chansen att du kan återställa de borttagna filerna då blocken där de legat kanske har skrivits över med annan data... i värsta fall mer än en gång = end of files.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

funkar det inte att återställa till ett tidigare datum ?

Permalänk

@Talarion: Om något händer Dropbox så sitter man väl i båten, men nog borde det väl fungera att ha dem på endast hemsidan? Ingen synk.

@RSX: Inte 100, men tror inte att filerna gick till papperskorgen. vill minnas att det stod att de togs bort permanent direkt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

@micke7406: Den möjligheten finns tyvärr inte.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Har ännu inte lyckats få tillbaka filerna. Gör ett nytt försök idag.

Höll på att ställa till det ordentligt igår när min hårddisk plötsligt blev RAW. Satt i kanske nio timmar och försökte få tillbaka NTFS. Lyckades till slut med hjälp av Western Digitals egna formateringsverktyg som finns tillgängligt på deras hemsida. Inga andra metoder fungerade (på vanligt vis, svara på "du behöver formatera denna hårddisk" eller DOS, iCare, Testdisk). Kan vara av allmänt intresse om någon hamnar i en liknande situation.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Kan du inte få tillbaka din data via gratisprogram eller liknande så skulle jag lämna in disken till ett välbeprövat företag t.ex. https://www.ibas.se/

Är det livsviktiga filer som du verkligen behöver för att ta dig fram i livet så kan det vara värt pengarna.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Kjellkritisk:

Testdisk fungerar när man ska återskapa filsystem.

Men lämna in disken till folk som jobbar med den typen av arbete, som nämn, ju mer du rör runt desto lägre chanser att du får tillbaka dina filer.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Thor: Håller på att köra testdisk, men tycker att det är ett ganska krångligt program. Fick inte upp något med snabbscanningen. Testar nu deep scan.

Fungerar inte det nu så får jag, som du säger, gå till något företag. Är dock inte intresserad av att betala flera tusentals kronor. På sin höjd en tusenlapp. Filerna har inte ett så stort värde egentligen, utan är mer av affektionsvärde.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vill du ha störst chans att rädda datan ska du inte göra något mer med disken och ta kontakt med ett företag som sysslar med dataräddning.

Detta är alltid bästa och ända svarat om det är extremt viktig data som bara inte kan gå förlorat. Problemet är att första tanken är alltid att koppla in hårddisken och testa om den fungerar (exempelvis om du har tappat den) och om filer har tagits bort skall det alltid testas med ett gratis program först.

Det som många missar är att ju mer de provar och testar desto troligare är det att datan är borta för alltid.

Sätt ett flertal trådar och det slutar alltid att de är antingen dumsnåla eller att datan inte var så viktigt som de ville säga och de var inte intresserade av att betala för tjänsten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@Thor: Håller på att köra testdisk, men tycker att det är ett ganska krångligt program. Fick inte upp något med snabbscanningen. Testar nu deep scan.

Fungerar inte det nu så får jag, som du säger, gå till något företag. Är dock inte intresserad av att betala flera tusentals kronor. På sin höjd en tusenlapp. Filerna har inte ett så stort värde egentligen, utan är mer av affektionsvärde.

Du får nog bestämma dig för hur viktiga filerna är. Varje misslyckat försök från dig att få tillbaka filerna minskar möjligheterna att lyckas, och potentiellt mer problem för ett eventuellt företag (=dyrare). Man bör alltid ta en kopia av hela disken först och arbeta mot den istället.

Är filerna "livsviktiga" så förstår jag egentligen inte varför du chansar öht.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Kontakta t.ex. Ibas och gör ingenting mer med disken. Det kostar runt en 10000kr att få filerna räddade men är de "livsviktiga" så är det väl överkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@Thor: Håller på att köra testdisk, men tycker att det är ett ganska krångligt program. Fick inte upp något med snabbscanningen. Testar nu deep scan.

Fungerar inte det nu så får jag, som du säger, gå till något företag. Är dock inte intresserad av att betala flera tusentals kronor. På sin höjd en tusenlapp. Filerna har inte ett så stort värde egentligen, utan är mer av affektionsvärde.

-Åfan.. det kan men inte tro om man läser rubriken..

"Hjälp! Tog bort livsviktiga filer från extern hårddisk! Hur återställa?"

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Lång story short, jag hade en dator, sålde den, 3 år senare sålde han den vidare till en annan, 2 år senare fick jag tillbaka den då delarna var för gamla och outdated men jag gillade lådan än (Lian-Li PC 65). Samma hårdisk satt i, jag körde med: http://www.getdata.com/ och hittade MASSA filer och bilder som jag engång skapat. Detta erfet åtskilliga OS ominstallationer mm.

Så, i korthet, pröva http://www.getdata.com/

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Alla har vi någon gång tagit bort filer vi velat haft kvar, en rätt bra grej att göra åtminstone en gång, efter det så gör man saker och ting annorlunda och man tänker till extra

Jag tog bort låtar (halvklara) som jag hållt på med i flera år en gång (eller om det var en HDD-krasch, kommer inte ihåg).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Känns som absoluta första tipset som skall ges i alla dessa dataräddningstrådar är:
ARBETA MOT EN DISKKOPIA! Inte mot original!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det var lite skolarbete, en del andra viktiga dokument som jag skulle ha för framtiden och gamla kära bilder på den. Nog blir man upprörd om de försvinner. Det tror jag de flesta skulle bli. Sedan är det förstås skillnad på affektionsvärde och sådant som du till exempel måste ha för ditt jobb som gör att du är beredd att betala en mkt stor summa pengar för att få filerna tillbaka.

Tycker att det borde gå att rädda filerna eftersom disken bara genomgått en eller två snabbformateringar. Hade ju varit skillnad om jag ominstallerat OS och kört full formatering. Frågan är väl var de hamnar när man tar bort dem från den externa hårddisken. De togs bort permanent direkt och gick aldrig till papperskorgen.

@pekkasteele: Tack så mycket. Ska testa det programmet.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Skrivet av Kjellkritisk:

@Talarion: Om något händer Dropbox så sitter man väl i båten, men nog borde det väl fungera att ha dem på endast hemsidan?

Vanliga dropboxabonnemanget håller snapshots på tidigare versioner av lagrade filer i trettio dagar, så om man hinner upptäcka förlust inom den tiden går det att återställa.

Om trettio dagar inte räcker går det att köpa till snapshots som håller i ett år.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av gparted och under enhet försök rädda data, på det viset fick jag tillbaka alla filmerna som "raderats" från en 3 Tb extern disk.