Läget för 5G - när, vad och hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det är inte standarden (t ex 3G, 4G eller 5G) som sätter begränsningen i volymer. Det är operatörerna som begränsar mobildata i abonnemangen...

Operatörerna måste begränsa data i näten i dagsläget annars skulle datamängderna bli större än va näten klarar av. 4G är bättre på att leverera data jmf med 3G och med 5G vill man öka kapaciteten i näten så att begränsningarna minskar. Jämför med vad som händer med biltrafik(mobilnät) om det är för många bilar(datapaket).

Permalänk
Medlem

Ja, visst kan väl det vara bra i stadskärnor och i platta Skåne men jag bor i direkt synfält, mindre än 1km från en 4G mast och måste gå utomhus för att kunna prata i mobilen utan att det bryts.
För varje generations nät så blir täckningen bara sämre och sämre och när jag jobbar långt, långt ute i skogen så måste jag ofta låsa telefonen på GSM/Edge för att ens kunna ringa & SMS:a när man är i öppen terräng.
Börjar bli väldigt orolig för framtiden när de inte längre orkar hålla liv i kopparnätet och ADSL och man blir tvungen att gå över till trådlöst, bor 6km från tätort och någon fiber lär man väl aldrig se.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

2G/GSM och 3G/WCDMA är ungefär lika bra på taltäckning men 4G/LTE är sämre eftersom det är optimerat för höga datatakter. Men vilket band spelar också stor roll, så använder GSM ett lågt band (~900MHz) och WCDMA ett högt band (~2100MHz) kommer GSM vara bättre på täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Slagt:

Jag bor i USA men flyger till Sverige en gång i månaden, om jag skulle använda min AT-T lur så kostar det $120 för 800MB så jag köper comviq fastpris kontant på en gammal iPhone 4 och delar till min mobil samt iPad, jag har inga som helst problem att streama Netflix, inte ens på tåget mellan Malmö och Göteborg, visst med avvikelse vissa korta avstånd i ingenmansland.

Skulle all ny utveckling stoppas bara för att Nils Nisse Nilsson och Sven Svenne Svensson på SC råkar bo där mobil mottagning och hastighet suger. Skärp er.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta bevisar bara att du inte vet vad vi pratar om.

Eftersom att många inte ens har täckning så spelar det ju ingen roll vilken hastighet man har!

Jag personligen har hellre god täckning än att tvingas stå på en stol i min egen lägenhet på centrala Hisingen för att surfa på Sweclockers i 100miljoner megabit...

Jag ser här att om 3G fungerar fint så kan man både lyssna på musik och se på film om man vill det så varför i helvete man skulle vilja ha högre hastighet förstår jag överhuvudtaget inte.

Dom skapar helt enkelt något som det inte finns intresse av alls!

har massa problem varje vecka för att man inte blir nådd på grund av att man inte har täckning... Jobbade i Kungälv i vintras och där fans det luckor... jobbar som service byggare...är överallt och det finns luckor precis överallt... Det är helt kasst och skapar en hel del problem så är det bara. Fått ställa om telefonen till äldre teknik...Då fungerar det mycket bättre. Helt otroligt med nybyggda lägenheter runt Kville där är det luckor och fickor utan täckning inomhus!!! och så är det lite här och där faktiskt...

Otroligt att betala för 4G men inte använda det och här snackar ni 5G???? och förväntade hatigheter!!! :doh: vem fan bryr sig...Ni kommer ju få åka in till centralstationen för att få täckning fattar ni väll...Eller leta upp bastationer och sitta där tio meter ifrån. Lycka till med det och var glad över er goda täckning och era en miljoners megabit... haha!

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Detta bevisar bara att du inte vet vad vi pratar om.

Eftersom att många inte ens har täckning så spelar det ju ingen roll vilken hastighet man har!

Jag personligen har hellre god täckning än att tvingas stå på en stol i min egen lägenhet på centrala Hisingen för att surfa på Sweclockers i 100miljoner megabit...

Jag ser här att om 3G fungerar fint så kan man både lyssna på musik och se på film om man vill det så varför i helvete man skulle vilja ha högre hastighet förstår jag överhuvudtaget inte.

Dom skapar helt enkelt något som det inte finns intresse av alls!

har massa problem varje vecka för att man inte blir nådd på grund av att man inte har täckning... Jobbade i Kungälv i vintras och där fans det luckor... jobbar som service byggare...är överallt och det finns luckor precis överallt... Det är helt kasst och skapar en hel del problem så är det bara. Fått ställa om telefonen till äldre teknik...Då fungerar det mycket bättre.

Otroligt att betala för 4G men inte använda det och här snackar ni 5G???? och förväntade hatigheter!!! :doh: vem fan bryr sig...

Lugna ner dig lite. Han är från USA. Deras nätverk är rena stenåldern jämfört med vårat.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Lugna ner dig lite. Han är från USA. Deras nätverk är rena stenåldern jämfört med vårat.

Haha ... jaja Ok

Då kanske dom har räckvidd som vårt NMT så klart... Täckte ju flera mil från basstationen det var grejer det.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Då kanske dom har räckvidd som vårt NMT så klart... Täckte ju flera mil från basstationen det var grejer det.

Analogt är naturligtvis bäst och hade fint FM ljud(och lite sprak ibland). NMT450 var grymt bra på täckning, till stor del pga den låga frekvensen (450MHz). Vill ha tillbaka mobilnät på dessa frekvenser!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Datamängden ökas för varje månad i mobilnäten:
http://statistik.pts.se/PTSnordic/NordicBaltic2014/ (Gå till "Data volume")
Det är inte standarden (t ex 3G, 4G eller 5G) som sätter begränsningen i volymer. Det är operatörerna som begränsar mobildata i abonnemangen...

Fast det där visar väl bara att fler och fler använder det mobila nätverket?
Och vad spelar det för roll om 12GB ökas till 14GB, när taket fortfarande är på 100-200GB? Jag vill se en ändring i maxgränsen och inte att de mindre abonnemangen ändras...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tmv:

Analogt är naturligtvis bäst och hade fint FM ljud(och lite sprak ibland). NMT450 var grymt bra på täckning, till stor del pga den låga frekvensen (450MHz). Vill ha tillbaka mobilnät på dessa frekvenser!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du väl gå över till Net1 som då kör på den övergivna 450MHz frekvensen. Men förvänta dig inte att hastigheten kommer följa med...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Då får du väl gå över till Net1 som då kör på den övergivna 450MHz frekvensen. Men förvänta dig inte att hastigheten kommer följa med...

Du har rätt, bra täckning men ingen datahastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

VArför hålla på med master mm när de ska skjuta upp 4000 satelliter som ska förse hela jordklotet med internet.
Såg det på tv häromdagen, tror det va spacex som håller på med detta.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/10/elon-musk-vill-skjuta-upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

VArför hålla på med master mm när de ska skjuta upp 4000 satelliter som ska förse hela jordklotet med internet.
Såg det på tv häromdagen, tror det va spacex som håller på med detta.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/10/elon-musk-vill-skjuta-upp...

Finns redan radiolänk mot satellit. Hastigheten är helt OK men svarstiderna är fruktansvärda.. Funkar för den som surfar på nätet, men för någon som ska spela så är det oacceptabelt.

Kommer de runt detta så vore det helt klart intressant

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Fast det där visar väl bara att fler och fler använder det mobila nätverket?
Och vad spelar det för roll om 12GB ökas till 14GB, när taket fortfarande är på 100-200GB? Jag vill se en ändring i maxgränsen och inte att de mindre abonnemangen ändras...

Ja, men det är inte standarden som sätter gränsen, utan operatörerna. Om kapaciteten i nätet inte räcker så kan de bygga ut mobilnätet genom att placera ut fler antenner, avlasta med WiFi (WiFi calling) mm.
Så, jag förstår inte varför du blandar in datavolymer i diskussionen...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Finns redan radiolänk mot satellit. Hastigheten är helt OK men svarstiderna är fruktansvärda.. Funkar för den som surfar på nätet, men för någon som ska spela så är det oacceptabelt.

Kommer de runt detta så vore det helt klart intressant

Kommer runt är en omöjligt, en geostationär bana för en satellit är ca 35790km över jordytan vis ekvatorn.

S=vt <=> t=s/v
Där t är tiden, s är den tillryggalagda sträckan och v är hastigheten som i detta fall är ljusets hastighet

T=2*(35790*10^3)m /(3,0*10^8m/s)=0,2386sekunder.
Så för signalen att färdas från jorden till en geostationär satellit och tillbaka till jorden kommer ta ungefär 0,24s som är 240ms vilket är helt ospelbart och då räknar jag in med någon annat än sträckan till och från satelliten..

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jisses. Tänk när man kan streama till mobilen spelupplevelser i VR i realtid :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Ja, men det är inte standarden som sätter gränsen, utan operatörerna. Om kapaciteten i nätet inte räcker så kan de bygga ut mobilnätet genom att placera ut fler antenner, avlasta med WiFi (WiFi calling) mm.

Men detta kostar pengar, är du beredd att betala flera gånger mer för obegränsad data?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kommer runt är en omöjligt, en geostationär bana för en satellit är ca 35790km över jordytan vis ekvatorn.

S=vt <=> t=s/v
Där t är tiden, s är den tillryggalagda sträckan och v är hastigheten som i detta fall är ljusets hastighet

T=2*(35790*10^3)m /(3,0*10^8m/s)=0,2386sekunder.
Så för signalen att färdas från jorden till en geostationär satellit och tillbaka till jorden kommer ta ungefär 0,24s som är 240ms vilket är helt ospelbart och då räknar jag in med någon annat än sträckan till och från satelliten..

Satelliterna behöver inte ligga i geostationär bana för att ge nätverk. Geostationära banor är bara en bekvämlighet för en konstant uppkoppling. De skulle dock lika gärna kunna ersättas av många satelliter som cirkulerar runt i lägre orbitaler.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Hur vore det om dom kunde fixa full täckning på dom existerande näten först?
Har pendlat mellan Gbg och Lidköping i flera år, och när man pratar i telefon går det inte ha ett enda samtal som bryter helt random på vägen.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Modellören: 5G-generationens tekniker handlar inte bara om högre hastigheter, det handlar också om förbättrad täckning och bättre utnyttjande av den teknik vi redan har på plats idag. När 700 MHz-bandet läggs till utökas möjligheten att täcka fler människor och områden jämfört med tidigare, och carrier aggregation gör det möjligt att uppnå bättre bandbredd genom att slå ihop kapaciteten i befintliga band. När nästa generation av 5G-tekniken (låt oss kalla den NX-delen) introduceras kommer kommunikationen att bli mer effektiv i de nät som inför tekniken. Vi kommer sannolikt aldrig uppnå perfekt täckning med superb bandbredd överallt, men täckningen och bandbredd kommer åtminstone förbättras. I vilken utsträckning återstår att se.

Det är flera som har reagerat i form av "4G fungerar inte felfritt och nu kommer 5G", vilket inte är fallet och det täcker vi i artikeln. De olika 5G-teknikerna kommer införas stegvis under många år framöver, och fram till dess att de har rullats ut kommer vi att ha använt förbättrade 4G-tekniker ett bra tag (LTE-Advanced exempelvis).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Politikerna kommer vara bromskloss när det gäller mängden data operatörerna får erbjuda slutkund då deras övervakning inte klarar för stora mängder.

Men det är i sämsta fall ändå tio gånger mer data än vad vi betalar för idag, mycket snabbare utbyggnad och lösningar för att lira VR utomhus via mobilnätet. 2020 kommer mobilerna vara tillräkligt kraftiga för att lira 4k-spel. Då behövs verkligen de låga latenserna det pratas om.

Ni som jämför hoppet mellan 3g och 4g får tänka om. Hade varit mera passande att kalla det 50g eller liknande så folk fattar hur pass mycket bättre detta är.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Modellören: 5G-generationens tekniker handlar inte bara om högre hastigheter, det handlar också om förbättrad täckning och bättre utnyttjande av den teknik vi redan har på plats idag. När 700 MHz-bandet läggs till utökas möjligheten att täcka fler människor och områden jämfört med tidigare, och carrier aggregation gör det möjligt att uppnå bättre bandbredd genom att slå ihop kapaciteten i befintliga band. När nästa generation av 5G-tekniken (låt oss kalla den NX-delen) introduceras kommer kommunikationen att bli mer effektiv i de nät som inför tekniken. Vi kommer sannolikt aldrig uppnå perfekt täckning med superb bandbredd överallt, men täckningen och bandbredd kommer åtminstone förbättras. I vilken utsträckning återstår att se.

Det är flera som har reagerat i form av "4G fungerar inte felfritt och nu kommer 5G", vilket inte är fallet och det täcker vi i artikeln. De olika 5G-teknikerna kommer införas stegvis under många år framöver, och fram till dess att de har rullats ut kommer vi att ha använt förbättrade 4G-tekniker ett bra tag (LTE-Advanced exempelvis).

Tack för detta svar och det tidigare, jag jag hoppas verkligen att du har rätt i det du säger. Men är skeptisk tills det är verklighet.

Sedan hoppas man ju att hela Sverige blir täkt också i stort nån lucka på ett par kilometer eller även nån mil i ödemark kan man nog komma överens med men inte mer än så.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Satelliterna behöver inte ligga i geostationär bana för att ge nätverk. Geostationära banor är bara en bekvämlighet för en konstant uppkoppling. De skulle dock lika gärna kunna ersättas av många satelliter som cirkulerar runt i lägre orbitaler.

I spelsammanhang som vi diskuterar tror jag knappast det är ett alternativ då det lär bli en fin spik i pingen när den växlar satellit.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

jag skiter i 4G 5G 3G ge mig mera data, 100 GB 4G data för 400 kr är rena rånet och när man inte får ha fast på grund av att stationen är full så har man inte mycket val.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

I spelsammanhang som vi diskuterar tror jag knappast det är ett alternativ då det lär bli en fin spik i pingen när den växlar satellit.

Latensen kanske inte räcker för att spela på men det bör bli så pass mycket snabbare att nya typer av användningssyften öppnar sig. Inte minst en kraftigt ökad datahastighet.

Jag kan tänka mig att pingspikar kan undvikas genom att öppna anslutningen mot den nya satelliten innan den gamla avslutas. Det hänger dock på tekniken att den gör det ordentligt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Åsa Romson, Gudrun Schyman, Magdalena Andersson etc är minst lika värdelösa politiker. Införa könskvoteringslag är milt sagt idioti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Vill man få till nått bra så måste kompetens alltid vara viktigare än kön, hudfärg, längd eller vad du nu önskar kvotera in.

"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb."
Margareta Winberg i Socialdemokraternas webbchat, 23 augusti 1998.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Lägre ping med 5G låter väldigt trevligt men fortsätter operatörerna att fula sig med att begränsa surfen så fortsätter jag med mitt fasta fiber till stationära datorn och 3/4G till telefonen.

För 5G krävs det fri surf, hoppas operatörerna förstår det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb."
Margareta Winberg i Socialdemokraternas webbchat, 23 augusti 1998.

Haha! Inkompetenta politiker!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Det verkar som att bortsett från mig själv bara verkar vara en annan (här i kommentarerna) som såg att det stod "1000x mobile data volumes" på sida 4.
Kan dock hålla med om att det är konstigt att artikeln i övrigt knappt omnämnde kapacitetsfrågor. Typ hur mycket data olika sorters master kan skyffla per timme, samt antalet uppkopplade enheter simultant per mast.
Bortsett från det så var artikeln riktigt intressant!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vet precis vad du pratar om och förstår problemet du nämner när du är ute på jobb och saknar täckning men vad jag menade med mitt inlägg är att det betyder inte att utvecklingen ska stanna upp. Men att klaga på täckning inomhus på Hisingen är löjligt, då byggnaden i sig skärmar av så pass mycket Du nämner det själv längre ner i ditt inlägg. Jag har samma i-lands problem hos mig, då jag har dålig täckning i lägenheten men hur bra som helst utomhus.

MEN jag tror alla här ink mig själv tycker att det inte borde få finnas radioskuggor inom mobil telefoni längre (utomhus)

Skrivet av Modellören:

Detta bevisar bara att du inte vet vad vi pratar om.

Eftersom att många inte ens har täckning så spelar det ju ingen roll vilken hastighet man har!

Jag personligen har hellre god täckning än att tvingas stå på en stol i min egen lägenhet på centrala Hisingen för att surfa på Sweclockers i 100miljoner megabit...

Jag ser här att om 3G fungerar fint så kan man både lyssna på musik och se på film om man vill det så varför i helvete man skulle vilja ha högre hastighet förstår jag överhuvudtaget inte.

Dom skapar helt enkelt något som det inte finns intresse av alls!

har massa problem varje vecka för att man inte blir nådd på grund av att man inte har täckning... Jobbade i Kungälv i vintras och där fans det luckor... jobbar som service byggare...är överallt och det finns luckor precis överallt... Det är helt kasst och skapar en hel del problem så är det bara. Fått ställa om telefonen till äldre teknik...Då fungerar det mycket bättre. Helt otroligt med nybyggda lägenheter runt Kville där är det luckor och fickor utan täckning inomhus!!! och så är det lite här och där faktiskt...

Otroligt att betala för 4G men inte använda det och här snackar ni 5G???? och förväntade hatigheter!!! :doh: vem fan bryr sig...Ni kommer ju få åka in till centralstationen för att få täckning fattar ni väll...Eller leta upp bastationer och sitta där tio meter ifrån. Lycka till med det och var glad över er goda täckning och era en miljoners megabit... haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB