Win 10 avinstallerar folks program. Nästa år tvingas Win10 uppgradering för Win7+8

Permalänk
Medlem

@lakej

Nu är du bara löjlig, poängen med det hela är ju att om jag väljer att ha gammal programvara på min privata dator ska jag få ha det, det är inte upp till Microsoft att bestämma åt folk vad som ska vara installerat eller ej.

Permalänk

Hej Paddanx och MultiMan

Tack tack, ja, det är nog så att jag "går tillbaks" till W7, så den fungerar.

Hälsar och tackar
Staffan, senior

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fujiwara no Mokou:

@lakej

Nu är du bara löjlig, poängen med det hela är ju att om jag väljer att ha gammal programvara på min privata dator ska jag få ha det, det är inte upp till Microsoft att bestämma åt folk vad som ska vara installerat eller ej.

Och sedan när det inte fungerar riktigt återkommer du och gnäller om Windows inte fungerar... Dvs du kan ha vad du vill på din dator men kom inte sedan och begär att Microsoft ska se till att det fungerar bra.

Permalänk

Jahopp, idag installerade win10 av sig självt på datorn.
Startade datorn som vanligt, klickade bort infogrejen om win10 som alltid kommer upp och 5min senare när jag tittade på datorn så hade den börjat uppdatera.

Vad i h-e?

Detta bör jag väl få bestämma själv?
Jag har inte godkänt någon form av automatisk installation.

Men okej, gjort är gjort så vad bör jag göra för att minimera windows behov att kontrollera mig?
Under installationen så klickade jag bort allt som gick men finns det fler ställen att grotta in sig i nu när installationen är klar?

Bör jag formatera datorn till win10 eller fungerar uppgraderingen från 8 till 10 ok?
Min erfarenhet av uppgraderingar är att det fungerar värdelöst.

Permalänk

Hej,
Det är "bara" att vägra godkänna licensavtalet så åker W7/8 (det du hade tidigare) in igen.
För att Windows 10 inte ska tvångsinstallera sig igen så kan du använda: https://www.grc.com/never10.htm

Fult men jäkligt bra litet program. Har det på mina Windowsplattor då jag tycker W8.1 är väldigt mycket bättre är W10 _på_plattor_!

Permalänk
Skrivet av Ian_Superfly:

Hej,
Det är "bara" att vägra godkänna licensavtalet så åker W7/8 (det du hade tidigare) in igen.
För att Windows 10 inte ska tvångsinstallera sig igen så kan du använda: https://www.grc.com/never10.htm

Fult men jäkligt bra litet program. Har det på mina Windowsplattor då jag tycker W8.1 är väldigt mycket bättre är W10 _på_plattor_!

Win10 är ju redan installerat. Att vägra licensavtalet bör jag väl ha gjort i installationsfasen i så fall?

Permalänk

När W10 installerats och datorn startar om så kommrr licensavtalet upp. Vägrar du då godkänna detta så startar datorn om med det gamla operativet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ian_Superfly:

När W10 installerats och datorn startar om så kommrr licensavtalet upp. Vägrar du då godkänna detta så startar datorn om med det gamla operativet.

Seriösa företag presenterar avtalet innan något installeras, så att man har ett val, och slipper potentiella problem pga produkten de vill sälja på en. Microsoft hamnar ju nu i skräphögen med alla andra oseriösa aktörer som skjuter först och frågar sedan. Att dessutom göra det med den viktigaste mjukvaran i hela datorn är rätt fantastiskt, och jag känner faktiskt direkt obehag att tänka på det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och sedan när det inte fungerar riktigt återkommer du och gnäller om Windows inte fungerar... Dvs du kan ha vad du vill på din dator men kom inte sedan och begär att Microsoft ska se till att det fungerar bra.

Det är självklart upp till programmens utvecklare, inte Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Ian_Superfly:

När W10 installerats och datorn startar om så kommrr licensavtalet upp. Vägrar du då godkänna detta så startar datorn om med det gamla operativet.

Då är det för sent för att göra det.

Blåser nog rent datorn och kastar in win8.1 igen.

Med detta slipper jag alltså problem i framtiden?
https://www.grc.com/never10.htm

Hur är det med tvånget som kommer?
Jag sitter på en bärbar med en i7-4510U, dvs Haswell om jag inte missminner mig.

Permalänk

Jag tycker folk är lite väl snabba i analyserna här i tråden. Först och främst, den där listan KAN bara inte stämma. Jag sysslar en del med programutveckling för Windows, och mig veterligen så är .NET bakåtkompatibelt ända ned till Windows XP, beroende på vilka paket du använder så t.o.m ända ned till Win 2000 och Millennium, om ni kommer ihåg dessa godbitar
Jag har utforskat detta hyfsat grundligt eftersom jag vill att mina program som jag nu utvecklar med .NET 4.5 även ska funka ner till XP. Ända ner till Windows 3 vore ju iof rätt coolt men då gäller det att man slussar med en hel del egenkodade libraries
D.v.s. program som skrevs under XP och den versionen av .NET som fanns tillgänglig vid den tiden, kommer även att funka på dagens Windows (7, 8 och 10). Så det skulle förvåna mig EXTREMT om inte ens Win 7 program funkar på Win 10. Men det är klart, i praktiken så kan ju allt hända. Det är helt säkert fler faktorer än vilken version av .NET som finns installerat som påverkar. Någon som är mer insatt i detta får gärna upplysa mig om jag har fel, för som sagt detta berör mig i allra högsta grad.

Däremot anser jag att Microsoft skjuter sig själva i foten när de automatiskt slänger in uppdateringar!! Det är horribelt! Ett tips, som redan nämnts, är att stänga av allt som gäller automatiska uppdateringar, och även att endast installera "important updates" och INTE "optional updates". Jag tror nämligen att de där urjobbiga Win 10 aviseringarna kommer med de senare..

Sanningen är att Apple är precis lika måna om att användarna ska sitta på det senaste, men där får man iaf göra ett val och slipper påminnelser stup i kvarten. Microsoft borde anamma detta.
Btw, jag är både Mac och Win fanboy och användare!! Båda systemen är helt underbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fujiwara no Mokou:

Det är självklart upp till programmens utvecklare, inte Microsoft.

Ja men ändå finns det dom som klagar på MS när deras programvara ej fungerar som det ska

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det går snabbt utför med Microsoft.
Hur i helvete tänkte man när man införde automatiska omstarter förresten?
Jag finner verkligen inte ord för hur korkat det är, och hur arg det gör mig.

Helt surrealistiskt att dom ens kan komma på idén.

Permalänk
Medlem

Har förlorat två versioner av CPU-Z samr GPU-Z helt mystiskt. Inte ett spår. Har installerat dem igen så vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stochastikos:

är att stänga av allt som gäller automatiska uppdateringar, och även att endast installera "important updates" och INTE "optional updates". Jag tror nämligen att de där urjobbiga Win 10 aviseringarna kommer med de senare..

Sanningen är att Apple är precis lika måna om att användarna ska sitta på det senaste, men där får man iaf göra ett val och slipper påminnelser stup i kvarten. Microsoft borde anamma detta.
Btw, jag är både Mac och Win fanboy och användare!! Båda systemen är helt underbara.

För runt 2-3mån sedan så var allt GWX skit enbart i optional updates MEN dom har nu skiten även i important updates.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hittade just ASUS AL-suite 3 och Intel Driver Update Utility i papperskorgen. Vad fan pågår?

Permalänk
Medlem

Varför är win 10 ett tvång att uppdatera till? Jag märker att vissa program
Buggar i win 10 men fungerade utan problem i win 8.1.
Är win 10 inte färdigt utväklat ännu?

Vi i familjen har två Win 10 datorer med problem med explorer som wäbbläsare och tycker att ett program
Från microsoft inet ska bugga så mycket som den gör.

Synd bara att microsoft har monopål på vanliga datorer som använd till spel.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv

Goodbye Windows 10, det märks att detta operativsystem inte är gjord för seriösa användare. Detta påstående kommer från det jag läste i tråden hur sant det nu är.

Och även om man är ett stort företag som har en omsättning på några miljarder i sverige, så har inte alla kritiska maskiner enterprice versioner av operativsystemet. Den som tror detta har inte besökt något större företag och sett dens itstruktur.
Orsaken är att jobb outsorucas och dessa aktörer köper in servrar med mjukvara, där licensen ofta är helt vanliga även vissa licenser köps in genom ms program vad det nu hette. (skitsamma)
Nå de externa aktörerna köper också in klientdatorer som har klientoperativsystem och det finns faktisk ej prolicenser ibland.Om Microsoft då skulle plocka bort program så kan det innebära katastrofala följder.
Att ta bort en pdf läsare kan låta ofarligt, men hur vet Microsoft att inget produktionssystem använder sig av denna?

Nå det Microsoft kan göra är att tydligt markera att windows 10 home endast får användas för konsumenter, vilket det kanske också har blivit.
*edit*
Exempel på ett produktionssystem som kan kräva en pdf är en ett system där någon applikation genererar en pdf, denna pdf ska sedan skrivas ut och sättas på produkten. Gissa vad som händer om pdf-läsaren plockas bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att ett meddelande hamnar undangömt i Action Center tror jag inte skulle ses som acceptabelt för exempelvis ett företag när de noterar att Visma har försvunnit.

Jag har fortfarande en fil liggandes påskrivbordet som legat där rätt länge, "Removed Applictions.html".
Innehåll:

Citat:

Applications removed while refreshing your PC

Application name Publisher Version

Apple Software Update Apple Inc. 2.1.3.127
Apple-programstöd Apple Inc. 2.3.4
BAS2 BASTEC AB 7.1.5.0
Google Chrome Google Inc. 30.0.1599.101
Google Earth Google 7.1.2.2041
ImgBurn LIGHTNING UK! 2.5.8.0
Java 7 Update 45 Oracle 7.0.450
MPC-HC 1.7.0 (64-bit) MPC-HC Team 1.7.0.7858
Opera Stable 17.0.1241.53 Opera Software ASA 17.0.1241.53
Pale Moon 24.1.1 (x64 en-US) Mozilla 24.1.1
PDF-Viewer Tracker Software Products Ltd 2.5.213.0
QuickTime Apple Inc. 7.74.80.86
Synaptics Pointing Device Driver Synaptics Incorporated 15.0.24.0
VideoPlayer 1.1.9 .3 AVTECH 1.1.9.3
Windows Home Server Toolkit 1.1 Microsoft Corporation 6.0.1800.0
VLC media player 2.1.0 VideoLAN 2.1.0

den 11 november 2013 21:17

Alla utom 3 st är länkar till tillverkaren, i vissa fall direkt till downloadsida, tex www.opera.com/download

tillägg: av datumet på slutet att döma har den nog legat där sedan uppdateringen till win8.1 ...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Jahopp, idag installerade win10 av sig självt på datorn.
Startade datorn som vanligt, klickade bort infogrejen om win10 som alltid kommer upp och 5min senare när jag tittade på datorn så hade den börjat uppdatera.

Vad i h-e?

Detta bör jag väl få bestämma själv?
Jag har inte godkänt någon form av automatisk installation.

Men okej, gjort är gjort så vad bör jag göra för att minimera windows behov att kontrollera mig?
Under installationen så klickade jag bort allt som gick men finns det fler ställen att grotta in sig i nu när installationen är klar?

Bör jag formatera datorn till win10 eller fungerar uppgraderingen från 8 till 10 ok?
Min erfarenhet av uppgraderingar är att det fungerar värdelöst.

För min del så gick jag in i routern och stängde microsoft både in och ut. Har tills vidare ett servicefönster 1 dag i veckan då den får uppgradera om den vill en det behöver inte vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av staffankvist:

Hej

Jag har frågor ute om W10 och Ati RadeonX 1250 i en annan tråd också,
men här skulle jag fråga en lite annan sak.
Jo, när jag först installerade V!0 Home, så såg jag i Enhetshanteraren
att grafikkortet var ett "Ati", men jag uppdaterade och nu är det inte det utan
något annat : "Microsoft Basic Display adapter", med "bästa" drivrutiner
och naturligtvis ett "utdraget" Skrivbord, helt fel och inte kan det visas på
annan skärm eller projektor.
Hur jag än försöker att få datorn(Compaq 6715s) att förstå att kortet är
Ati RadeonX så vill den inte:
Kan det vara så att det inte finns någon hjälp för felet och jag får gå tillbaks
till W7 Home Premium?
Kanske överlever datorn mej ändå med W7?

Frågar
Staffan äldre senior.

Jag misstänker att du behöver den här (64 bitars) eller den här (32 bitars)
Jag fick rent av leta reda på en gammal Vista drivrutin, och installera den i kompatibilitets-läget, för att få liv i ett Radeon 1100 på laptopen... Men det går att sparka igång, du behöver bara hitta rätt grejer, och jag TROR att du får dem i mina båda länkar.
Får du inte rätt på det får jag Googla igen, det där är bara överblivet material från när jag skulle ha igång laptopen... Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej B

Tack, tack jag laddar ner och provar.

Bästa hälsningar
Staffan

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

För runt 2-3mån sedan så var allt GWX skit enbart i optional updates MEN dom har nu skiten även i important updates.

Hum, detta är lustigt. Jag har installerat alla important updates (EJ optional) men inte fått några notiser om Win 10. Dock ska tilläggas att dessa dök upp även för mig för några månader sedan då jag råkat installera optional updates, men jag tog bort det KB paketet som ställde till allt och vips så var det bra igen! Peppar peppar.