Läget för 5G - när, vad och hur?

Permalänk
Melding Plague

Läget för 5G - när, vad och hur?

I olika länder världen över har testpiloter för 5G-nätverk inletts, och Sverige står på tur. Men vad kommer tekniken innebära, när når den oss och hur länge dröjer det innan den rullas ut?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

När man kan ringa vart man än är i sverige så är jag nöjd.
Starta upp gamla NNT igen tills detta händer.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Sen när ligger Tallinn i sverige?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Visst är det trevligt med snabbare hastigheter och framförallt lägre latens...
Men jag ser hellre att datamängden ökas än att hastigheten ökas.

Visst kan hastigheten behövas när streamat material börjar sändas i 1080p/4K, men vad gör det när datamängden fortfarande inte finns för att kunna kolla på det?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

På vissa platser i sverige där man för 20år sedan hade täckning med NMT är man idag begränsad till att använda satellittelefon...

Nå internet of things är intressant där det stora problemet idag är att man måste ha abonnemang på allt eller simkort som man måste ladda. Inom hemmet så räcker en uppkoppling, eventuellt en extra i backup. För oavsett hur teknisk komplicerade prylar man har så ska alla dessa inte kopplar direkt emot internet utan emot en central/server som sedan ger denna internetåtkomst.

Permalänk

Idiotiskt, i alla fall jag är intresserad av att ha täckning överallt och ur den aspekten så blir det allt sämre på den fronten.

Så jag vill inte gå framåt tyvärr utan bakåt alla gånger. NMT var bäst.

Det är inte bara folk till fjälls eller sjöss som tycker så, finns inte teckning i många bostäder i både gamla och nya byggen.

Till viss del kan man ju lösa det genom att rota fram komradion...Men men.... Det är ju ok om man bara skall hålla kontakt inom gruppen men när det kommer till säkerhet att larma om det händer något och så vidare så kan det ju faktiskt bli allvarligt och farligt helt i onödan. Om man ligger med brutet ben lär man knappast bry sig om FB...

Märk väl! under rubriken "De olika generationerna" nämner man inte ett enda fragment om vilken täckning de olika teknikerna har. Inte ens om ni Googlar och kollar på tex Wikipedia så står det inte undra alla...´

Hoppas ni tänker efter en skvätt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Usch, snart kan man alltså inte ta bilen utan att FRA vet precis var du är.

Snart kommer det väl maskiner som skvallrar för polisen om att man slår på dem för att de skall starta.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Sen när ligger Tallinn i sverige?

Vi kan ju låtsas att det är tidigt 1700-tal.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrning av fordon med VR, terroristernas våta dröm?

Permalänk
Avstängd

4g fungerar långt ifrån som det skall i Sverige och nu skall 5g testas, säger en hel del om vad som bör göras. Kvasiintelligenta värdelösa politiker som inte gör någon nytta varken i Sverige eller EU, men av skattemedel får dom enorma summor, det är lagligt rån helt enkelt dom sysslar med. Tänker inte negativt utan konstaterar bara hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Visst är det trevligt med snabbare hastigheter och framförallt lägre latens...
Men jag ser hellre att datamängden ökas än att hastigheten ökas.

Visst kan hastigheten behövas när streamat material börjar sändas i 1080p/4K, men vad gör det när datamängden fortfarande inte finns för att kunna kolla på det?

Skulle tippa på att datamängden kommer att öka när 5G väl släpps. Vi ser ju bara hur den har ökat sen 4G gjorde debut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Sen när ligger Tallinn i sverige?

Sen idag? eller har jag missat något?

Hur som har ju troligen verksamhet även i Tallinn.

Men detta kommer sinka fiberutbyggnaden i onödan, kommer bara sluta med att datan tar slut betydligt snabbare, trådlöst kan inte heller ersätta trådad anslutning helt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

4g funkar ju inte ens som det ska!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Obegränsad data, låga latenser samt höga hastigheter, då skulle jag lätt gå över på detta istället för internet via kabel-tv som jag har idag

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Äh allt handlar bara om att operatörerna ska suga ut så mycket pengar från användarna som möjligt.
datamängd, varför finns det sån begränsning? enbart för att suga folk på pengar med hutlösa priser med tanke på vad man får.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mansonite: Haha, se där, du hittade en felsyftning som vi missade. Tack för korrekturen!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Modellören: Om du tittar på sektionen efter det, Band och frekvenser, så skriver vi om täckningsegenskaper för de olika frekvensbanden. Vi har inte tagit upp konkreta siffror för täckningsgrad eftersom det finns så många olika parametrar som påverkar detta. Det finns dels olika typer av master och radiosändarteknik på dessa som påverkar täckningsgrad, men sedan finns det även ett antal olika frekvensband vars olika egenskaper påverkar vilken yta som kan täckas och hur bra bandbredden blir inom denna. Vi valde därför att istället mer generellt beskriva vilken typ av egenskaper de olika frekvensbanden har, täckning kontra bandbredd exempelvis.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Mansonite: Haha, se där, du hittade en felsyftning som vi missade. Tack för korrekturen!

Wow, du är galet lik Anders i Anders och måns!
Coolt

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Bor I Uppsala, kan fortfarande inte få täckning överallt med internet/signalstyrka. Märker 0 skillnad mellan 3G och 4G, ser ingen som helst mening med att de gör så pass små uppgraderingar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Bor strax utanför Uppsala och har 4G som ligger på ca 1Mbit/s. Men de är klart detta har blivit bättre för när vi flyttade till huset för fyra år sedan då fick vi åka in till stan för att för att betala räkningarna då 3G var hett. Så med 5G kanske vi kommer upp i 2Mbit/s, vilket innebär att man kan börja titta på film över nätet....

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Känns ju sådär när operatörerna kör begränsad datamängd. Har man 5GB gräns på 4g kan du i dagsläget surfa ca 12 minuter i månaden på max hastighet. Med gigabit blir det ca 1.2 minuter surf i månaden med max hastighet.

Sen att mindre nedladdningar som webbsidor skulle gå fortare att ladda spelar ingen större roll. Ta Aftonbladet på ca 3MB: Med 100mbit vs gigabit skiljer det på några tiondelars sekund. Så förutom mobilt bredband har jag svårt att se varför detta ska satsas på istället för stadsnät.

Permalänk
Medlem

@loevet:
Detta är en grävskopa:

Detta är en grävmaskin:

Att fjärrstyra en grävmaskin är rätt coolt, medan att fjärrstyra en grävskopa är en jävla bedrift!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

100% gubbar och 0 % damer son styr över kommande 5g-nätet. Känns inte oväntat av någon anledning...

Och vilka konsekvenser får det? Att kvinnor inte får använda 5G? Jag personligen tror nog att produkter utvecklas bäst om man låter bli med nepotism/kvotering.

OnTopic:

"1000x mobile data volumes" Tvivlar på att operatörerna kommer ge oss konsumenter 1000x mer data. Iallafall kul att tekniken utvecklas

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snabbare nätverk på landsbygden, fjärrstyrning av fordon med VR-headset, uppkopplade nätverk och kontor är bara några exempel på vad vi kan vänta oss under åren som kommer, och när nästa generations 5G-nätverk drar igång efter 2020 kommer fler tillkomma som vi inte kan föreställa oss idag.

Jag skulle hellre vilja se obegränsad datamängd/dataanvändning och utökad täckning än snabbare hastigheter.

Permalänk
Medlem

Jag bor i USA men flyger till Sverige en gång i månaden, om jag skulle använda min AT-T lur så kostar det $120 för 800MB så jag köper comviq fastpris kontant på en gammal iPhone 4 och delar till min mobil samt iPad, jag har inga som helst problem att streama Netflix, inte ens på tåget mellan Malmö och Göteborg, visst med avvikelse vissa korta avstånd i ingenmansland.

Skulle all ny utveckling stoppas bara för att Nils Nisse Nilsson och Sven Svenne Svensson på SC råkar bo där mobil mottagning och hastighet suger. Skärp er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Ökad hastighet för relativt få mobiler åt gången går att fixa med trådlös uppkoppling men det är ett faktum att bandbredden från en mast är begränsad. När vi har haft strömavbrott och fibernätet går ner här i byn så tar det några minuter bara innan mobilnätet blir totalt överbelastat av alla som byter över från fast uppkoppling. Vi snackar några kb/s och timeouts. Trådlöst internet är grymt bra som komplement men fiber är det enda som håller på det stora hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Litenskit:

@loevet:
Detta är en grävskopa:http://az61094.vo.msecnd.net/img/08/cec1de88-849e-4a18-8516-8ce4ff06e267/340/340

Detta är en grävmaskin:
http://agrotec.se/wp/wp-content/uploads/2009/05/205_volvo-ec210cl.jpg

Att fjärrstyra en grävmaskin är rätt coolt, medan att fjärrstyra en grävskopa är en jävla bedrift!

För att använda ett populärt internetuttryck: "why aren't we funding this?!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Visst är det trevligt med snabbare hastigheter och framförallt lägre latens...
Men jag ser hellre att datamängden ökas än att hastigheten ökas.

Visst kan hastigheten behövas när streamat material börjar sändas i 1080p/4K, men vad gör det när datamängden fortfarande inte finns för att kunna kolla på det?

Datamängden ökas för varje månad i mobilnäten:
http://statistik.pts.se/PTSnordic/NordicBaltic2014/ (Gå till "Data volume")
Det är inte standarden (t ex 3G, 4G eller 5G) som sätter begränsningen i volymer. Det är operatörerna som begränsar mobildata i abonnemangen...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

5G är en massa saker samtidigt:
- Ny modulationsform NR (som liknar LTE/4G men mycket mer flexibel och bättre för data)
- Nya band, främst högre band som ~3.5GHz, ~4.5GHz och även betydligt högre (~15-60GHz)
- 5G har mycket bättre stöd för många antenner för MIMO/Beamforming, detta ger möjlighet att rikta RF signaler mot varje enskild mobil.
- Mycket lägre fördröjning
- Internet of things, dvs koppla upp allt (MTC/M2M)

Här kan man läsa lite mer översiktligt om 5G: http://www.ericsson.com/res/docs/whitepapers/wp-5g.pdf