Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur många enheter kan man ha anslutna till routern Netgear CG3100?
I nuläget har vi cirka 15 enheter som är kopplade till routern. Tre med kabel och resten genom WiFi. Självklart är inte alla aktiva samtidigt, men har senaste tiden märkt att en enhet helt kan tappa IP och inte få någon IP alls.

Följdfråga: Kan man köpa vilken router som helst i princip? Och vad ska man tänka på?

100/10 mbit

Jag hade ett CG3100 innan det CG3700 jag kör med nu och mitt 3100 var i alla fall defaultkonfigurerat av någon märklig anledning för att bara dela ut iprange typ 192.168.1.10 - 192.168.1.20 eller liknande. Så det var bara att logga in på routern/modemet och ställa upp ip-rangen. Jag fick precis samma problem som du med att enheter slutade få ip osv när det t.ex. var mycket folk på besök anslutna till WLANet.

Så är det enda anledningen till att du vill köpa router så behöver du inte det.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tabm0de:

Nån mer som har problem att surfa in på fastighetsbyran.se? får en dålig reklam sida hehe deras dns pekar helt fel.

> server 193.150.193.150
Default Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

> fastighetsbyran.se
Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 208.91.197.132

> server 8.8.8.8
Default Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

> fastighetsbyran.se
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 81.92.74.194

Har Com Hem jag med och det funkar

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Min router(Compal CH7486E om jag minns rätt) har WiFi aktiverat, men vägrar släppa ut något SSID, helt plötsligt.

Kan alltså inte ansluta till nätverket, då det inte ens finns något WiFi. Dock lyser knappen att WiFi är aktiverat.

Ska kolla ikväll, men någon som haft liknande, att SSID bara försvann som ett brev på posten?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@johanruda: Stämmer nu verkar de ha fixat det.

> fastighetsbyran.se
Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 208.91.197.132

> fastighetsbyran.se
Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 81.92.74.194

Permalänk
Medlem
Skrivet av tabm0de:

Nån mer som har problem att surfa in på fastighetsbyran.se? får en dålig reklam sida hehe deras dns pekar helt fel.
> server 193.150.193.150
Default Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

> fastighetsbyran.se
Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 208.91.197.132

$ dig @193.150.193.150 fastighetsbyran.se +short 81.92.74.194

Permalänk
Medlem

Nån mer i Stockholm som har problem?
Mitt område har haft driftstörning på alla tjänster sen 15:30...

Kanske var nån stjärna som skulle uppgradera lite firmware på en råjtär?
Kundtjänst har sol vanligt "ingen mer info" och beräknad lösning var 22:00, men ännu inget nät så stackars jourteknikerna (om dom ens existerar) gick väl hem och sov...

2:a driftstörningen i år, sen 2 ggr pingproblem på det ger alltså hittills 4 problem på drygt 8 veckor.
Så i snitt nån form av problem varannan vecka. Men Comhem försöker likförbannat hävda att deras koax-skräp är nått att ha..

Men visst, skit i det och spendera istället pengar på reklam med tjocka tanterna där det konstateras att Comhem vann nått Netflix speed index...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Min router(Compal CH7486E om jag minns rätt) har WiFi aktiverat, men vägrar släppa ut något SSID, helt plötsligt.

Kan alltså inte ansluta till nätverket, då det inte ens finns något WiFi. Dock lyser knappen att WiFi är aktiverat.

Ska kolla ikväll, men någon som haft liknande, att SSID bara försvann som ett brev på posten?

Logga in i modemet (192.168.0.1 admin/password . Kan vara flertalet olika saker, kika om du ser att någon kanal är vald vid "channel" ser du ingen kanal vald, kör en återställning på det/ ställ in en kanal manuellt och byt tillbaka. Det förstnämnda löser buggen permanent (ev i kombination med det andra), det andra löser det tillfälligt (kan då alltså återkomma). Verkar vara en bugg med mjukvaran.

Annars kanske det är så lätt som att wifi är avstängt helt fastän knappfan lyser

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

Logga in i modemet (192.168.0.1 admin/password . Kan vara flertalet olika saker, kika om du ser att någon kanal är vald vid "channel" ser du ingen kanal vald, kör en återställning på det/ ställ in en kanal manuellt och byt tillbaka. Det förstnämnda löser buggen permanent (ev i kombination med det andra), det andra löser det tillfälligt (kan då alltså återkomma). Verkar vara en bugg med mjukvaran.

Annars kanske det är så lätt som att wifi är avstängt helt fastän knappfan lyser

Loggade in på routern och det visade sig att den reset:a sig själv. Stod bara "CBN" som SSID. Var bara att ändra, sen var det klart.
Skumt beteende iaf.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Loggade in på routern och det visade sig att den reset:a sig själv. Stod bara "CBN" som SSID. Var bara att ändra, sen var det klart.
Skumt beteende iaf.

Känd bugg. Du borde köra återställning för att slippa ev återfall.

Permalänk

Har nyligen skaffat ComHem och har fått en router vid namn Compal CH7486E.
Googlade lite på om det gick att ändra DNS-servrar men har inte hittat nåt.
Någon som sitter in på en hemlighet för att kunna ändra dessa?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Vilken DNS-server din dator ska använda sig av sätter du väl ändå i ditt operativ och inte i routern? En router skulle kunna låtsas vara DNS-server och ange sig själv som adress när din klient gör ett DHCP-lease. Men du kan alltid skriva över det själv genom att sätta det hårt.

Här är ett exempel på hur du gör i windows 7 https://www.opennicproject.org/configure-your-dns/how-to-chan...

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Den här frågan har varit uppe tidigare men hittills har ingen kommit på hur man gör. Jag tror det helt enkelt är så att det inte går. Det är ju tyvärr ett väldigt krångligt sätt att behöva ändra i varje ansluten dator.

Det är väl den vanliga balansgången. Det ska gå att ställa in det man vill men får inte finnas så många möjligheter att folk går vilse.

Permalänk
Medlem

Får 100 Mbit/s ner, men 0.73 Mbit/s upp.

Vafan?

Någon mer som har vajsing på sitt nät, i Stockholmsområdet?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kör med Compal ch7486e, 250 Mb/s ner och 11 Mb/s upp.

Får full hastighet ner (250mb/s) med både kabel och trådlöst via 5 GHz-bandet.
Brukade få runt 150-180 Mb ner även med 2.4GHz-bandet, fram tills ungefär en månad sedan. Därefter får jag ut max 40 Mb på 2.4Ghz, trots att jag kopplat ur alla andra enheter och testar knappt en meter från routern. Har följt varje steg på Comhems-felsökningsguide, inget hjälpte. Ringde kundtjänst, de misstänkte eventuellt hårdvarufel och skickade ut en ny router. Löste dock inte problemet.

Testade även att brygga Comhem-routern och köpa en ny router (D-LINK DIR 818LW), detta resulterade bara i lägre kabelhastighet och fortfarande runt 40 Mb/s på 2.4GHz.

Jag väl medveten om att 2.4GHz oftast ger relativt långsamma hastigheter (jämfört med kabel och 5 GHz) samt att den är mycket mer mottaglig för störningar. Det jag tycker är så konstigt är hur hastigheten bara sjunker från ca 150Mb till 40 Mb i princip bara på några dagar. Har svårt att se hur grannen köpt fem nya mikrovågsugnar eller tio nya enheter som äter upp hastigheten.

Anledningen till att jag envisas med 2.4GHz är alla mina utdaterade enheter som inte lirar på 5GHz samt dess begränsade räckvidd..

Några idéer på vad som kan göras?

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Dabibazz:

Kör med Compal ch7486e, 250 Mb/s ner och 11 Mb/s upp.

Får full hastighet ner (250mb/s) med både kabel och trådlöst via 5 GHz-bandet.
Brukade få runt 150-180 Mb ner även med 2.4GHz-bandet, fram tills ungefär en månad sedan. Därefter får jag ut max 40 Mb på 2.4Ghz, trots att jag kopplat ur alla andra enheter och testar knappt en meter från routern. Har följt varje steg på Comhems-felsökningsguide, inget hjälpte. Ringde kundtjänst, de misstänkte eventuellt hårdvarufel och skickade ut en ny router. Löste dock inte problemet.

Testade även att brygga Comhem-routern och köpa en ny router (D-LINK DIR 818LW), detta resulterade bara i lägre kabelhastighet och fortfarande runt 40 Mb/s på 2.4GHz.

Jag väl medveten om att 2.4GHz oftast ger relativt långsamma hastigheter (jämfört med kabel och 5 GHz) samt att den är mycket mer mottaglig för störningar. Det jag tycker är så konstigt är hur hastigheten bara sjunker från ca 150Mb till 40 Mb i princip bara på några dagar. Har svårt att se hur grannen köpt fem nya mikrovågsugnar eller tio nya enheter som äter upp hastigheten.

Anledningen till att jag envisas med 2.4GHz är alla mina utdaterade enheter som inte lirar på 5GHz samt dess begränsade räckvidd..

Några idéer på vad som kan göras?

Tacksam för svar!

Om modemet är bytt så finns det ju inget mer CH kan göra i detta fall, det enda som kan påverka ifrån deras sida är modemet som de tillhandahållit dig. Mäter du dessutom detsamma med din egen router så har ju uppenbarligen förhållandena hemma hos dig försämrats en hel del? Testad kolla kanalkartan och bytt frekvenskanalerna? Det är det enda jag kan komma och tänka på men det är ju rätt basic så gissar att du testat det.

Permalänk
Medlem

Övertala alla grannar att sluta köra med Bluetooth, stäng av deras 2.4 band, trådlösa telefoner, babyvakter, sluta köra en dålig skärmad micro konstant etc etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Övertala alla grannar att sluta köra med Bluetooth, stäng av deras 2.4 band, trådlösa telefoner, babyvakter, sluta köra en dålig skärmad micro konstant etc etc.

Skickades från m.sweclockers.com

hah, ere frekvensjagarn ute på jakt eller.
Att övertala folk till något, speciellt som har med folks lägenheter/hus att göra är svårt, det kan man drömma om.
Skärmad micro är inget folk försatår, inte heller 2.4 band eller babyvakter, folk förstår lampa på - lampa av. Typ, i stora drag.
Du får tänka så här, 80% av folket har noll koll, resten har lite koll.

en sak som är vanligt idag är (Lite snett är rakt Liksom mr.Polski (va?))

Gör som alla nördar, Kör KABEL TILL ALLT.

Trådlös = BAJS.

Kabel = NAJS.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Idag ringde det från (vad jag antar) ett säljbolag i Malmö som säljer åt COMHEM. Dom köra ju som vanligt den gamla vanliga "Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?".. efter det vanliga kallsnacket frågade dom om jag ville flytta mitt privat abbonemang till mitt AB. Dom måste alltså har kört sitt kundregister mot ett register med folk som äger aktiebolag. Efter att ha lyssnat på erbjudandet tackade jag nej.

Då fick jag följande argument:

1. Du är garanterad svar inom 90 sekunder om du ringer supporten och har företagsabonemang.
2. Vanliga supporten har extremt långa köer, du får vänta ca 40 minuter på att få hjälp när du ringer.
3. Du kan få vänta i veckor på att få teknisk hjälp om din internetuppkoppling slutar fungera. Det slipper du med företagsabonemang.

Jag tackade åter nej och efter samtalet avslutades funderade jag lite på säljtaktiken att snacka ner den egna tjänsten för att få folk att byta. Intressant taktik..

Skitsamma. Det jag egentligen ville berätta var att 20 minuter senare ringer det från samma nummer igen.

Då låter samtalet såhär:
-Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?
-Ja, bara bra.
-Okej, för vi har haft lite driftstörningar i området.
-Ja? det är inget jag märkt av?
-Nehe, nämen då har det kanske löst sig nu då.
-Okej? Det funkar bra iaf.
-Okej, jamen hej då.

Jag surfade in på comhems sajt och kollade driftsinfo. Inga kända störningar på min adress / ort över huvudtaget.

Fundera lite och tyckte det hela var lite mysko. Så, jag ringde supporten (4 min väntetid för övrigt). Frågade om COMHEM verkligen har för vana att ringa runt och kolla läget och informera om mindre driftstörningar till privatkunder. Fick till svar att man absolut inte ägnar sig åt sådant. Så jag frågade varför dom ringer från ett av deras säljbolag och gör det då. Svaret jag fick var väldigt intressant. Tydligen är det så att telefonsäljarna måste nå en viss kvot av ringda samtal om dagen och för att klara det så ringer en del säljare såna här korta samtal och bara snackar lite skit.

Nu är det ingen stor grej, men jag tycker @Tele2 ringer lite väl ofta ändå så jag slipper GÄRNA den här typen av SPAM längre fram..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Idag ringde det från (vad jag antar) ett säljbolag i Malmö som säljer åt COMHEM. Dom köra ju som vanligt den gamla vanliga "Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?".. efter det vanliga kallsnacket frågade dom om jag ville flytta mitt privat abbonemang till mitt AB. Dom måste alltså har kört sitt kundregister mot ett register med folk som äger aktiebolag. Efter att ha lyssnat på erbjudandet tackade jag nej.

Då fick jag följande argument:

1. Du är garanterad svar inom 90 sekunder om du ringer supporten och har företagsabonemang.
2. Vanliga supporten har extremt långa köer, du får vänta ca 40 minuter på att få hjälp när du ringer.
3. Du kan få vänta i veckor på att få teknisk hjälp om din internetuppkoppling slutar fungera. Det slipper du med företagsabonemang.

Jag tackade åter nej och efter samtalet avslutades funderade jag lite på säljtaktiken att snacka ner den egna tjänsten för att få folk att byta. Intressant taktik..

Skitsamma. Det jag egentligen ville berätta var att 20 minuter senare ringer det från samma nummer igen.

Då låter samtalet såhär:
-Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?
-Ja, bara bra.
-Okej, för vi har haft lite driftstörningar i området.
-Ja? det är inget jag märkt av?
-Nehe, nämen då har det kanske löst sig nu då.
-Okej? Det funkar bra iaf.
-Okej, jamen hej då.

Jag surfade in på comhems sajt och kollade driftsinfo. Inga kända störningar på min adress / ort över huvudtaget.

Fundera lite och tyckte det hela var lite mysko. Så, jag ringde supporten (4 min väntetid för övrigt). Frågade om COMHEM verkligen har för vana att ringa runt och kolla läget och informera om mindre driftstörningar till privatkunder. Fick till svar att man absolut inte ägnar sig åt sådant. Så jag frågade varför dom ringer från ett av deras säljbolag och gör det då. Svaret jag fick var väldigt intressant. Tydligen är det så att telefonsäljarna måste nå en viss kvot av ringda samtal om dagen och för att klara det så ringer en del säljare såna här korta samtal och bara snackar lite skit.

Nu är det ingen stor grej, men jag tycker @comhemab ringer lite väl ofta ändå så jag slipper GÄRNA den här typen av SPAM längre fram..

Det påminner väldigt mycket om hur StjärnaFyrkant körde när de sålde för Telia. En variant var att säga "jag ser att ditt avtal håller på att gå ut" och sedan kom ett oemotståndligt erbjudande. De lyckades aldrig förklara hur ett tillsvidare abb kunde vara på väg att gå ut. Jag förstår inte varför telebranschen ska dra åt sig alla oseriösa försäljare.

Jag tycker att alla som råkar ut för oseriösa försäljare ska klaga hos deras uppdragsgivare. Comhem har ju jobbat hårt för att förbättra sitt rykte. De vill nog inte få de ansträngningarna saboterade av skumma försäljare.

Permalänk
Medlem

skaffade en smart tv till sovrummet idag. i vardagsrummet har vi tivobox från comhem. I mobilen har vi comhem play appen, körde upp telefonen genom screen mirror på smarttvn men när jag startar comhem play appen så står det att externa skärmar ej är tillåtna, är det ett skämt? Jag är ju för fan kund.

Kan man kringgå detta på ngt sätt?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Håller på att renovera i vardagsrummet där det sitter ett comhem-jack. Jag använder själv fiber så jacket används inte. Däremot verkar det vara kopplat till resten av kåken. Det kommer in en kabel genom golvet (bor på bottenvåningen) som går vidare in i väggen till grannen.

Nu är det så att jag plockat ned jacket från väggen och höll på att plocka bort golvlisten som var borrad och sladden till comhemjacket gick tvärs igenom. En del våld brukas och vips så var golvlisten borta. Och kabeln itu. Panikade och tänkte att jag sabbat tv och internet för hela kåken. Men jag tänker att jag kan fan inte vara så stark att jag sliter sönder kabeln och att den redan kanske var kapad innan jag gav mig på det.

Det är en en kopparkabel som går från golvet in i jacket nu. Sen ser det ut att vara lite andra kablar som är av. Är de viktiga?

Ringer jag Comhem för att fixa en sån här grej? Vad kostar det att få en tekniker att fixa det?
Bor i hyresrätt men iom att det jag som ställt till det så är det väl jag som fixar det.

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Håller på att renovera i vardagsrummet där det sitter ett comhem-jack. Jag använder själv fiber så jacket används inte. Däremot verkar det vara kopplat till resten av kåken. Det kommer in en kabel genom golvet (bor på bottenvåningen) som går vidare in i väggen till grannen.

Nu är det så att jag plockat ned jacket från väggen och höll på att plocka bort golvlisten som var borrad och sladden till comhemjacket gick tvärs igenom. En del våld brukas och vips så var golvlisten borta. Och kabeln itu. Panikade och tänkte att jag sabbat tv och internet för hela kåken. Men jag tänker att jag kan fan inte vara så stark att jag sliter sönder kabeln och att den redan kanske var kapad innan jag gav mig på det.

Det är en en kopparkabel som går från golvet in i jacket nu. Sen ser det ut att vara lite andra kablar som är av. Är de viktiga?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3618143/Foto%202016-04-10%2014%2049%2050.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3618143/Foto%202016-04-10%2014%2050%2021.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3618143/Foto%202016-04-10%2014%2051%2002.jpg

Ringer jag Comhem för att fixa en sån här grej? Vad kostar det att få en tekniker att fixa det?
Bor i hyresrätt men iom att det jag som ställt till det så är det väl jag som fixar det.

Detdär ser INTE bra ut, skärmningen är helt avsliten. Som det är nu kommer tv/bredband/telefoni generellt inte fungera bra alls hos grannar. Varken före eller efter kabelskadan. Kabeln kommer ta in otroliga störningar som fortplantar sig uppåt i comhems nät också. Bäst att du ringer comhem och be dem skicka tekniker för åtgärd. Ju tidigare destå bättre.

Tekniker brukar kanske ta 500-2000kr för att återställa. Du kan ju kontrollera med någon lokal firma vad dom tar för sådana jobb: http://www.cant.se/index.php?page=auktoriserade

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Detdär ser INTE bra ut, skärmningen är helt avsliten. Som det är nu kommer tv/bredband/telefoni generellt inte fungera bra alls hos grannar. Varken före eller efter kabelskadan. Kabeln kommer ta in otroliga störningar som fortplantar sig uppåt i comhems nät också. Bäst att du ringer comhem och be dem skicka tekniker för åtgärd. Ju tidigare destå bättre.

Tekniker brukar kanske ta 500-2000kr för att återställa. Du kan ju kontrollera med någon lokal firma vad dom tar för sådana jobb: http://www.cant.se/index.php?page=auktoriserade

Ringde igår redan, kommer en tekniker på tisdag för att utvärdera skadan.
Kundtjänst gav mig en eloge för att jag hörde av mig självmant, hehe

Däremot kunde de inte se någon direkt störning när jag ringde, men det är klart det ska fixas.

Går det skarva kabeln måntro? Eller måste hen ned i källaren och dra om kabeln? Gissar att fastighetsskötaren måste blandas in då, tror inte jag har access till rummet med utrustningen.

Visa signatur

it's true
we're howling forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Ringde igår redan, kommer en tekniker på tisdag för att utvärdera skadan.
Kundtjänst gav mig en eloge för att jag hörde av mig självmant, hehe

Däremot kunde de inte se någon direkt störning när jag ringde, men det är klart det ska fixas.

Går det skarva kabeln måntro? Eller måste hen ned i källaren och dra om kabeln? Gissar att fastighetsskötaren måste blandas in då, tror inte jag har access till rummet med utrustningen.

Strålande, många som gör sådär och sedan lämnar skiten eller ännu värre bygger in det i nån vägg/golv vilket då måste slitas upp för att åtgärda.

Jao ena biten ser ut att går att skarva (utgående till grannar), inkommande från källaren? ser för kort ut men normalt sett har tekniker nycklar till utrustningen i källaren och kan dra en kabel därifrån och skarva på din utgående. Om inte brukar dom i många fall jaga rätt på nyckel så dom kan fixa.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qom:

Håller på att renovera i vardagsrummet där det sitter ett comhem-jack.

Får jag fråga hur du lyckades skala bort isoleringen utan att skada kopparn? Jag är bara nyfiken! Bra gjort hur som helst

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Idag ringde det från (vad jag antar) ett säljbolag i Malmö som säljer åt COMHEM. Dom köra ju som vanligt den gamla vanliga "Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?".. efter det vanliga kallsnacket frågade dom om jag ville flytta mitt privat abbonemang till mitt AB. Dom måste alltså har kört sitt kundregister mot ett register med folk som äger aktiebolag. Efter att ha lyssnat på erbjudandet tackade jag nej.

Då fick jag följande argument:

1. Du är garanterad svar inom 90 sekunder om du ringer supporten och har företagsabonemang.
2. Vanliga supporten har extremt långa köer, du får vänta ca 40 minuter på att få hjälp när du ringer.
3. Du kan få vänta i veckor på att få teknisk hjälp om din internetuppkoppling slutar fungera. Det slipper du med företagsabonemang.

Jag tackade åter nej och efter samtalet avslutades funderade jag lite på säljtaktiken att snacka ner den egna tjänsten för att få folk att byta. Intressant taktik..

Skitsamma. Det jag egentligen ville berätta var att 20 minuter senare ringer det från samma nummer igen.

Då låter samtalet såhär:
-Hej, jag ringer från COMHEM och tänkte höra hur det fungerar för dig?
-Ja, bara bra.
-Okej, för vi har haft lite driftstörningar i området.
-Ja? det är inget jag märkt av?
-Nehe, nämen då har det kanske löst sig nu då.
-Okej? Det funkar bra iaf.
-Okej, jamen hej då.

Jag surfade in på comhems sajt och kollade driftsinfo. Inga kända störningar på min adress / ort över huvudtaget.

Fundera lite och tyckte det hela var lite mysko. Så, jag ringde supporten (4 min väntetid för övrigt). Frågade om COMHEM verkligen har för vana att ringa runt och kolla läget och informera om mindre driftstörningar till privatkunder. Fick till svar att man absolut inte ägnar sig åt sådant. Så jag frågade varför dom ringer från ett av deras säljbolag och gör det då. Svaret jag fick var väldigt intressant. Tydligen är det så att telefonsäljarna måste nå en viss kvot av ringda samtal om dagen och för att klara det så ringer en del säljare såna här korta samtal och bara snackar lite skit.

Nu är det ingen stor grej, men jag tycker @comhemab ringer lite väl ofta ändå så jag slipper GÄRNA den här typen av SPAM längre fram..

Jag tror min upplevelse klår din: för två veckor sedan ringde det på min dörr. Jag bor i ett lägenhetshus med portkod och det är ytterst ovanligt att det ringer på lägenhetsdörren en vardagskväll vid åttatiden. Det visade sig vara en kille i kavaj med comhem-bricka hängande runt halsen och en yngre tjej i comhem-windbreaker som stod där. De presenterade sig och sade att de ringer på för att de utför inspektioner av utrustningen i lägenheterna i området, "Ni ska ha fått lappar i brevlådan om detta." sade de. Jag svarade att vi inte fått några lappar och frågade vad det är de ska inspektera i lägenheten, utan att bjuda in dem. Då följer ett par frågor om vilka comhemtjänster jag har idag och om jag är nöjd, vilken hastighet jag har på bredbandet och till slut ett konstaterande att "då kan vi nog inte erbjuda dig något nytt ändå."

De var alltså dörr-till-dörrförsäljare som försökte få till konversation (och tillgång till min lägenhet) genom att ljuga om påhittade inspektionsbehov.

Nu när jag tänker efter borde jag nog kontakta comhem om detta, de kan inte vara så förtjusta i den taktiken heller.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

jag fixade precis 250mbit ner/10mbit upp bredband inkl. modem för 230kr i månaden. testade nu precis, 270mbit ner o 15 mbit upp. bra comhem!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

@Gtoxed:

Testa igen ca kl 17-20 ikväll

Permalänk
Medlem

Fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag tror min upplevelse klår din: för två veckor sedan ringde det på min dörr. Jag bor i ett lägenhetshus med portkod och det är ytterst ovanligt att det ringer på lägenhetsdörren en vardagskväll vid åttatiden. Det visade sig vara en kille i kavaj med comhem-bricka hängande runt halsen och en yngre tjej i comhem-windbreaker som stod där. De presenterade sig och sade att de ringer på för att de utför inspektioner av utrustningen i lägenheterna i området, "Ni ska ha fått lappar i brevlådan om detta." sade de. Jag svarade att vi inte fått några lappar och frågade vad det är de ska inspektera i lägenheten, utan att bjuda in dem. Då följer ett par frågor om vilka comhemtjänster jag har idag och om jag är nöjd, vilken hastighet jag har på bredbandet och till slut ett konstaterande att "då kan vi nog inte erbjuda dig något nytt ändå."

De var alltså dörr-till-dörrförsäljare som försökte få till konversation (och tillgång till min lägenhet) genom att ljuga om påhittade inspektionsbehov.

Nu när jag tänker efter borde jag nog kontakta comhem om detta, de kan inte vara så förtjusta i den taktiken heller.

Ja, det tycker jag du ska göra. Vill verkligen @comhem fläcka ner sitt varumärke på detta viset?