NetOnNet håller kvar ordrar med flit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Oavsett om de sitter och tittar på paketet i 3 dagar eller har något fraktavtal baserat på försändelser så
uppfyller de leveranstiden på 2-4 dagar.

Det är ingen som har påstått att NoN bryter mot lagen eller mot avtalet. Det är dock fult gjort om paketen står och samlar damm istället för att skickas, när de är packade och klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Gjorde en sökning i min mailkorg, då jag kom ihåg att jag hade kontaktat dem i samma fråga tidigare. Från oktober 2014:

Jag:
NetonNet:
Jag tolkar det som att själva fraktsättet är samma och att det är hanteringen hos NoN som gör att det dröjer. Konstigt att det tar flera dagar för NoN att skicka när alla andra skickar samma eller nästa vardag.

"Alla andra" skickar inte fraktfritt.

Jag har beställt varor både med standardfrakt och Expressfrakt som gått iväg samma dag och hämtats ut dagen efter.

Oavsett, så har man accepterat 2-4 dagar när man beställer med standardfrakt.
Förstår man inte innebörden av 2-4 dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

"Alla andra" skickar inte fraktfritt.

Jag har beställt varor både med standardfrakt och Expressfrakt som gått iväg samma dag och hämtats ut dagen efter.

Oavsett, så har man accepterat 2-4 dagar när man beställer med standardfrakt.
Förstår man inte innebörden av 2-4 dagar?

Du hakar upp dig på fel saker. Både jag och TS vet att det står 2-4 och att NetonNet har rätt att leverera efter 4 dagar. Problemet,som jag ser det, är om NoN medvetet håller paket för att få folk att betala extra för deras Expressfrakt (som borde heta Expresshantering). Det verkar vara så NoN jobbar, vilket är fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Förvisso så står det 2-4 dagars frakt på gratis frakten, men eftersom dom skickar med posten, så tar det ju 24h som alltid för dom att skicka ett paket. (nästan alltid iallafall).
Så med andra ord verkar det som att NON bara suttit och hållit på min order i 3 dagar, och skickar den först idag, så jag får den på måndag.
Dvs 6 dagar senare förvisso med helg i mellan, men ändå.

Kan inte riktigt förstå hur detta kan vara något annat än att dom håller på paketet, för att promota sin express frakt till nästa gång man beställer?
För jag har svårt att tänka mig att på ett så stort ställe som NON ändå är, att dom bara har posten kommandes 1-2 gånger i veckan.

Vilket jävla icke-problem. Antingen betalar du extra för expressfrakten eller så väntar du 2-4 arbetsdagar innan du får ditt paket. Att du beställt mitt under veckan och att det blir helg mellan de 2-4 arbetsdagarna är ju inget som NetOnNet kan göra något åt. Exakt vad tror du att de tjänar på att sitta och hålla på ditt paket? Självklart vill de väl få bort sina paketerade varor så fort som möjligt för att rensa upp på lagret. Lagerplats = kostnad.

Mest troligen rör det sig ju däremot om någon form av prioritetssystem, där de skickar ut varor till kunder som betalat för expressfrakt snabbare än de som inte gjort det. Antal paket de kan skicka per dag är ju begränsat. Om du nu tvunget behövde ditt paket skickat snabbt är det ju bara att betala för expressfrakt, eller vända sig till en annan butik som erbjuder snabbare leverans?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du hakar upp dig på fel saker. Både jag och TS vet att det står 2-4 och att NetonNet har rätt att leverera efter 4 dagar. Problemet,som jag ser det, är om NoN medvetet håller paket för att få folk att betala extra för deras Expressfrakt (som borde heta Expresshantering). Det verkar vara så NoN jobbar, vilket är fult.

Den slutledningen drar du efter två personer?

Min historik senaste 7 beställningar är.
2 Expressfrakt, skickade på kvällen.
4 standard, skickade samma dag.
1 standard skickades dagen efter.

Antingen har jag tur eller så haltar ditt resonemang baserat på ett par personer.

Oavsett accepterar jag 4 dagar med standardfrakt.
Jag vet inte hur det är upplagt med fraktavtal, prioriteringar, om dyrare kvällspersonal packar efter ordinarie osv, osv
eller om de har folk som tittar på paketen i 3 dagar.

Alternativet är att acceptera 4 dagar, betala extra, beställa någon annanstans... eller klaga på Sweclockers.

Jäklar meningslös "diskussion". Fattar inte ens varför jag slösar tid på denna.
Eos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det verkar vara så NoN jobbar

Detta är, i den bästa av världar, en tolkning baserad på högst bristfälliga eller icke-existerande uppgifter. Peka gärna på de i tråden framförda belägg som får det att "verka" som att detta är NetOnNets arbetsmetod. Kan varmt rekommendera en genomläsning av William Cliffords The Ethics of Belief.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vi använder oss av Postnord (fd. Posten) som samarbetspartner. Leveranstiden avgörs beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Väljer du vårt fraktfria alternativ är leveranstiden 3-4 vardagar. Exempel: beställning som är gjord en tisdag skickas från vårt lager på torsdag samma vecka. Beställning som är gjord en fredag skickas från vårt lager på tisdag veckan efter.

Dom skickar vanliga ordrar tisdagar och torsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Den slutledningen drar du efter två personer?

Min historik senaste 7 beställningar är.
2 Expressfrakt, skickade på kvällen.
4 standard, skickade samma dag.
1 standard skickades dagen efter.

Antingen har jag tur eller så haltar ditt resonemang baserat på ett par personer.

Oavsett accepterar jag 4 dagar med standardfrakt.
Jag vet inte hur det är upplagt med fraktavtal, prioriteringar, om dyrare kvällspersonal packar efter ordinarie osv, osv
eller om de har folk som tittar på paketen i 3 dagar.

Alternativet är att acceptera 4 dagar, betala extra, beställa någon annanstans... eller klaga på Sweclockers.

Jäklar meningslös "diskussion". Fattar inte ens varför jag slösar tid på denna.
Eos.

Bra att du delar med dig av din statistik. De fyra gånger som jag har beställt med deras standardfrakt har leveranstiden varit 3-4 dagar.

Skrivet av twit:

Detta är, i den bästa av världar, en tolkning baserad på högst bristfälliga eller icke-existerande uppgifter. Peka gärna på de i tråden framförda belägg som får det att "verka" som att detta är NetOnNets arbetsmetod. Kan varmt rekommendera en genomläsning av William Cliffords The Ethics of Belief.

Min tolkning är baserad på min erfarenhet av att handla hos NoN. Tack för den varma rekommendationen, skönt att du bryr dig om mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Bra att du delar med dig av din statistik. De fyra gånger som jag har beställt med deras standardfrakt har leveranstiden varit 3-4 dagar.

Min tolkning är baserad på min erfarenhet av att handla hos NoN. Tack för den varma rekommendationen, skönt att du bryr dig om mig!

BRA! Då har de ju hållit vad än de lovat med råge.
Då borde du vara nöjd.

-----------------------------------------------------------

Jag anlitade en målare som skulle renovera hallen.
Vi kom överens om att han skulle göra det för 10k under en vecka och vara klar på fredagen.

Veckan gick och han var klar på fredagen och allt var som utlovat.
Däremot hade han inte varit där under måndag-tisdag.
Hade han varit där och målat skulle han varit klar på onsdagen.
Alla andra målare jobbar på måndagar och tisdagar.
Han måste dra på jobben eller gjort jobb emellan som är bättre betalt.
Det är dåligt.
Skall klaga på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Står att posten tog emot försändelsen idag först.
Så med andra ord så lämna det NON lagret idag.

Låter logiskt då eftersom du beställde sent på tisdagen. Du bör få paketet på måndagen.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tur att man bor i Norrland, då är allt under en vecka express leverans. Har aldrig fått ett paket på under 24h oavsett vad man betalat i frakt.....blir alltid helnöjd när något paket kommer inom en vecka.

Skrivet av viggehN:

Jag bor i Umeå och har bokstavligen aldrig fått ett paket fast man väljer expressfrakt under typ en vecka, enstaka gånger kan man ha tur att det tar 5 vardagar men oftast upp emot 8 arbetsdagar :/

Själv bor jag i Luleå och beställde nyligen 3 paket från 3 olika (inet, Dustin, webhallen). Allt beställdes måndag morgon och 2/3 paket kom tisdag eftermiddag och det sista onsdag kl 08. Valde fraktfritt/billigaste hos alla.

Ontopic: konstigt att NON kan köra så lång tid ändå. Jag beställer mycket prylar (om än småsaker) och det tar sällan mer än 2 arbetsdagar upp till Luleå. Jag köper inte att se sitter å håller på paketen för att göra så det känns såfort man inte köper express, det kommer ju endast leda till färre kunder. Ditt paketet måste ha hamnat mellan stolarna eller så har posten varit överarbetade.

Sen verkar alla missa att det är ju dessutom första veckan efter påsk så det torde vara rätt mycket att göra på både posten och NON. Efter flera röda dagar OCH påskresa så torde lagerarbetarna hos NON ha rätt mycket att göra samt att posten lär ha rätt fulla bilar. när man inte kan ta allt vid första hämtning får man helt enkelt prioritera enligt fraksätt.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten brukar göra samma, men jag kan inte alls se vad problemet är? Man betalar för att få en viss tjänst utförd och så länge frakttiden är inom det så blir man ju inte lurad och inget finns att varna för.

Ibland får man grejerna lika snabbt som expressfrakt (som denna veckan med Animail för mig) eller ibland så får man vänta fulla tiden (5-10 dagar, igen med Animail som exempel).

Jag förstår inte varför man lägger ner tid att grubbla på detta? Så länge villkoren uppfylls så får väl företagen göra vad de vill internt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Jag bor i Umeå och har bokstavligen aldrig fått ett paket fast man väljer expressfrakt under typ en vecka, enstaka gånger kan man ha tur att det tar 5 vardagar men oftast upp emot 8 arbetsdagar :/

Bor också uppe i Umeå. Komplett brukar leverera på 1-2 arbetsdagar. Men alla andra aktörer brukar ta sin tid för att få upp sakerna hit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Istället för att folk spekulerar tycket jag att någon som har koll på hur posten fungerar vid upphämtning av paket.

Jag har valt netonnets gratisfrakt och den har tagit en dag extra.

Permalänk

Edit: Fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Elgiganten brukar göra samma, men jag kan inte alls se vad problemet är? Man betalar för att få en viss tjänst utförd och så länge frakttiden är inom det så blir man ju inte lurad och inget finns att varna för.

Ibland får man grejerna lika snabbt som expressfrakt (som denna veckan med Animail för mig) eller ibland så får man vänta fulla tiden (5-10 dagar, igen med Animail som exempel).

Jag förstår inte varför man lägger ner tid att grubbla på detta? Så länge villkoren uppfylls så får väl företagen göra vad de vill internt?

Det här med avtal har en del svårt med på Sweclockers.
Gillar man inte villkoren så ingår man inte avtal.
Enkelt kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Jag bor i Umeå och har bokstavligen aldrig fått ett paket fast man väljer expressfrakt under typ en vecka, enstaka gånger kan man ha tur att det tar 5 vardagar men oftast upp emot 8 arbetsdagar :/

8 arbetsdagar?! Betalar du extra för att de ska köra paketet via Australien?

Permalänk
Inaktiv

Låter som en meningslös tjänst att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Låter som en meningslös tjänst att betala för.

Hur är det meningslöst att vara säker på att ens paket kommer fram till dagen efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det här med avtal har en del svårt med på Sweclockers.
Gillar man inte villkoren så ingår man inte avtal.
Enkelt kan man tycka.

Speciellt när diskussionen aldrig handlade om avtal utan hur NoN hanterar ens paket.
Läs samt förståelseförmåga kanske inte är så stor bland användare som man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Speciellt när diskussionen aldrig handlade om avtal utan hur NoN hanterar ens paket.
Läs samt förståelseförmåga kanske inte är så stor bland användare som man tror.

NoN har en hanteringstid på 2-4 dagar.
Har man problem med det så beställer man inte med standardfrakt.
Hur deras interna rutiner är vet vi egentligen inte ett dugg om.
Förstår fortfarande inte vad problemet är.

Permalänk
Avstängd

Ptja man kan ju diskutera i all evighet om netonnet gör detta medvetet eller ej, slutsumman är ju dock densamma: det brukar ta minst 2-4 arbetsdagar, medans alla andra större webbsidor skickar gratis (dom flesta för ordrar 500+ vilket ju inte är särskilt svårt att nå upp till, men även under 500 genom diverse rabattkoder) och med en gång. Man kan ju prioritera en bra butik, eller en dålig, om nu NoN känner för att prioritera paket olika bara för att de kan tjäna extra på det

Permalänk
Hedersmedlem

@cider123: Inga butiker skickar gratis. Frakten kostar alltid, genom att öppet redovisa den separat genom fraktavgift eller genom att lägga på extra marginaler på andra varor eller andra delar av verksamheten.

Så länge fraktbolagen tar betalt för att frakta kan frakten aldrig bli gratis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag köper hos den som är billigast, oavsett om det tar 2 arbetsdagar från Sydkorea eller >60 dagar från Kina. Lägger inte en krona extra på snabbare hantering/frakt.

Man dör inte p.g.a. väntetiden. Det är inte så att man ligger på akuten i Malmö med en skottskada i buken.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@cider123: Inga butiker skickar gratis. Frakten kostar alltid, genom att öppet redovisa den separat genom fraktavgift eller genom att lägga på extra marginaler på andra varor eller andra delar av verksamheten.

Så länge fraktbolagen tar betalt för att frakta kan frakten aldrig bli gratis.

Har inte betalat fraktavgift hos inet senaste 7 åren. Via dustin endast vid beställningar under 500kr, komplett har även dom haft fraktfritt på ordrar 500kr+ senaste åren. cdon & webhallen också.

Permalänk
Medlem

dom gör så för folk ska välja det dyrare expressfrakten.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du hakar upp dig på fel saker. Både jag och TS vet att det står 2-4 och att NetonNet har rätt att leverera efter 4 dagar. Problemet,som jag ser det, är om NoN medvetet håller paket för att få folk att betala extra för deras Expressfrakt (som borde heta Expresshantering). Det verkar vara så NoN jobbar, vilket är fult.

Det låter ju på dig som att dom packar paketet sen går dom och fikar i flera dagar, det finns ju inget som helst som tyder på det om inte du sitter på annan information av vad som har framgått i tråden.

Väljer man deras billigaste/gratis alternativ så har man ju uppenbarligen tid att vänta också

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har inte betalat fraktavgift hos inet senaste 7 åren. Via dustin endast vid beställningar under 500kr, komplett har även dom haft fraktfritt på ordrar 500kr+ senaste åren. cdon & webhallen också.

Även om Du inte betalt för en separat redovisad fraktavgift så har Du ändå betalt fraktavgift om Du beställt hem varorna via postorder. Sist jag kollade så jobbade man inte gratis i Sverige, och allra minst hos speditörerna, även om de anlitar utländska förare från Ungern/Rumänien/Polen.

Fraktavgiften är redan schablonmässigt inräknad i varans pris. Det med att vissa ger s.k "fraktfritt" över ett visst belopp är egentligen för att låga summor per beställning kostar mer, vilket dom kan tjäna in om kunden beställer för t.ex. minst 500 kronor och då får kunden en morot gällande "fraktfritt".

T.ex. där jag jobbade innan så räknade man inte på jobb(lämnade ej offert) under 100kkr eftersom det kostar för mycket, utan dom jobben gick enligt löpanderäkningsprincipen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har inte betalat fraktavgift hos inet senaste 7 åren. Via dustin endast vid beställningar under 500kr, komplett har även dom haft fraktfritt på ordrar 500kr+ senaste åren. cdon & webhallen också.

Posten levererar inte paket gratis och företagen betalar inte frakten från egen kassa.
Fraktkostnaden kalkyleras i marginalerna.

Ibland är det billigare att köpa "fraktfritt" och ibland blir det billigare att betala för frakten separat.
Det är ju det man betalar totalt som är intressent, inte hur företagen dribblar med kostnaderna.

Dustin ändrade till 500kr för studenter och komplett gjorde likadant ganska snabbt eftersom den
"fria frakten" åt upp marginalerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Posten levererar inte paket gratis och företagen betalar inte frakten från egen kassa.
Fraktkostnaden kalkyleras i marginalerna.

Ibland är det billigare att köpa "fraktfritt" och ibland blir det billigare att betala för frakten separat.
Det är ju det man betalar totalt som är intressent, inte hur företagen dribblar med kostnaderna.

Dustin ändrade till 500kr för studenter och komplett gjorde likadant ganska snabbt eftersom den
"fria frakten" åt upp marginalerna.

Ja, det är sant - och där ligger knappast netonnet före någon av dom andra aktörerna, nästan tvärtom i dom flesta fallen gällande datorrelaterade köp.