Permalänk

Fattigt rack.

Ser sjukt tomt ut nu för tiden

Från toppen:
ML110 g5 (ej på) (Xeon 3.0)
HP7900 PC (Q9400 prop) VMWare (viruella lekar)
HP7900 PC (Q9400) CentOs 7.0 (minecraft)

Inte på bild
1 gammal Dell PE 2850 2x3.2Ghz Xeon 8Gb (nas typ)

Är det någon som är sugen på 2 gamla PE 2850 med en massa disk så skicka PM, kan byta mot en platta bärs eller nåt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Mitt lilla hemmalabb
Till vänster:
HP Microserver Gen8 bestyckad med xeonprocessor och två WD RED 3TB.

Till höger:
Nätverksutrustning från Cisco Meraki.
Accesspunkt
POE-Switch
Brandvägg

Utrustningen befinner sig i ett överskåp till en garderob. Till detta skall det byggas en plexiglasdörr med en 200mm fläkt monterad i för kylningens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10262265_10153871259264740_5165374589524639853_n.jpg?oh=16eaffc05a74a9f8fee37d6153f7a5bc&oe=571170E6
Mitt lilla hemmalabb
Till vänster:
HP Microserver Gen8 bestyckad med xeonprocessor och två WD RED 3TB.

Till höger:
Nätverksutrustning från Cisco Meraki.
Accesspunkt
POE-Switch
Brandvägg

Utrustningen befinner sig i ett överskåp till en garderob. Till detta skall det byggas en plexiglasdörr med en 200mm fläkt monterad i för kylningens skull.

Jag gillar "racket"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Jag gillar "racket"

Billigaste racket jag köpt någonsin. Blir svårslaget med sina 75 kronor inklusive moms (har jag för mig att det kostade. Orkar inte verifiera xD www.ikea.se )

Permalänk
Medlem

@Wooshen: Är inte Meraki-utrustningen brutaldyr? Är själv sugen med kan inte riktigt motivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

@Wooshen: Är inte Meraki-utrustningen brutaldyr? Är själv sugen med kan inte riktigt motivera.

Beror på hur man ser det, jag har fått min via jobbet då jag var på kurs hos meraki förra året. Då bjuder de på en plattform med tre-års licenser

Permalänk
Jubileumsmästare

En Microserver som kör FreeNAS och Windows Server 2012, ska väl in fler virtuella maskiner och leka. Nästa steg är en switch som klarar 10Gb/s.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Jag har helt ärligt aldrig förstått vitsen med att göra sig av med servrar som garantin gått ut på. Har en arbetsgivare som kör precis lika dant.

Jag brukar tacka och ta emot och använda dem till mina egna fritidsprojekt. Förstår inte vitsen med att betala dyra pengar för att ha en HP, Dell, Sun eller vad det nu kan vara tekniker som springer ut och byter delar när något pajat och allt som oftast pajar nästa del strax efter man bytt den första.

Det handlar i 9/10 fall om företagsavskrivningar. Inget som tekniker brukar hålla på med men vardagsmat för ekonomer. Grovt förenklat så kan företag dra av investeringar och inköp och få skatterabbat utslaget på flera år, 5 år brukar vara ganska standard. Finns ganska mycket regler om avskrivningar men det är bara googla om man är intresserad. När perioden sedan gått ut så är det ofta fördelaktigt och logiskt för företaget att köpa nytt.

I något enstaka fall kan det också vara att kunder har kontrakt där det står att "ni är ansvariga för våran data och den ska förvaras på servrar frästa ur titan med gällande garanti, microsoft megapack v.666, backup i 3 separata länder, 2 antivirus system, 24/7 on-site personal, admin med 10 års erfarenhet och blah blah blah under the pain of death etc"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

En Microserver som kör FreeNAS och Windows Server 2012, ska väl in fler virtuella maskiner och leka. Nästa steg är en switch som klarar 10Gb/s.

http://i.imgur.com/8Xxhwd4.jpg

Städat Mikrotik CRS226 är prisvärd som 10G-switch

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Här är min server i ett Node 304. Kör Ubuntu server 14 LTS och har en del VMs så som domoticz, plex, ska fixa NAS samt timecapsule åt flickvännen. Den står på skumgummi för HDD surret gick vidare i garderobshyllan och ut i garderobsväggarna, var grymt irriterande när det var helt tyst i hallen.

Har den längst upp i en garderob brevid en ventilation behövde dock sätta en fläkt där för att få ut den varma luften. Servern körs även över wifi för jag har inte möjlighet att dra en kabel hela vägen.

Uppe på servern står en 433MHz antenn som är kopplad till en rfxtrx433e som ligger i servern, och bak har jag även en Aeon Z-stick. Dom tillsammans styr mina lampor och läser av temperaturen lite här och där i lägenheten

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

En Microserver som kör FreeNAS och Windows Server 2012, ska väl in fler virtuella maskiner och leka. Nästa steg är en switch som klarar 10Gb/s.

http://i.imgur.com/8Xxhwd4.jpg

Har du bytt hårdvaran i burken? Vad kör du i grunden? VM Ware eller något annat? Har du lagt in licens för iLO?
Har en uppgraderad (xeon e3-1260l och 16GB ECC RAM) Gen8 ståendes som jag inte rört sedan jag köpte den men har fått feeling nu att göra något med den. Kör FreeNAS på en N54L idag men lutar åt kanske köra det virtuellt under Esxi kanske. Har en whitebox rullandes idag men den har inte ECC-minnen, i övrigt rätt lik Gen8:an.
Bör ju gå att få in en 2 st 2.5" (med SGDM) och 4 st 3.5" diskar i Gen8:an.

Sedan får jag lite panik av att ha en anslutning sådär på framsidan, som gjort för att någon kör benet i den eller något. Ser ut som om du har husdjur också, risk för att hen sladdar förbi också i den utstickande delen?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Sedan får jag lite panik av att ha en anslutning sådär på framsidan, som gjort för att någon kör benet i den eller något. Ser ut som om du har husdjur också, risk för att hen sladdar förbi också i den utstickande delen?

Tänkte faktiskt exakt samma sak! Jag vet att jag skulle bryta av stickan på typ en veckan

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Du har pm

Jo måste erkänna de ser lite tomt ut

Skrivet av adfactory:

Ser sjukt tomt ut nu för tiden
http://www.adfactory.se/rack.JPG
Från toppen:
ML110 g5 (ej på) (Xeon 3.0)
HP7900 PC (Q9400 prop) VMWare (viruella lekar)
HP7900 PC (Q9400) CentOs 7.0 (minecraft)

Inte på bild
1 gammal Dell PE 2850 2x3.2Ghz Xeon 8Gb (nas typ)

Är det någon som är sugen på 2 gamla PE 2850 med en massa disk så skicka PM, kan byta mot en platta bärs eller nåt.

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk

Din retrohörna var grymt härlig! Synd att man inte riktigt har kvar allt de där för att kunna lira alla spel man hade i Win3.1 /Dos eller på 95/98 datorn eller för att inte tala om Xp home edition när det kom. Grymt kul hade man. En rolig sak hade varit om man hade kunnat vrida tillbaka tiden så att man kunde surfa runt lite i tidernas begynnelse.

Skrivet av TimmyQ:

tror jag har världens sämsta mobilkamera, men iaf här kommer resten av bilderna på grejerna som faktiskt är hemma redan!

Överblick på center klossen

DL145 2*opteron 245 8GB 2x80GB - vCenter6
PE1950 2*E5130 8GB 1x146sas 1x64ssd -hårdvarufel, var tänkt som vCenter
DL380G5 2*E5440 18GB 2x146sas - ESXi 6
DL380G5 2*E5440 18GB 2x146sas - ESXi 6
MSA2000 5x300sas 3x1TBsata 4x146sas -lagrar kritiska maskiner
HP 4/8 FC switch
DS14mk2 14x300fc -kör utan filer, DAS över FC. 2-4VM per disk
MSA1000 13x72 -körs ihop med disklådan under, ej i dagligdrift
disklåda 12x72
MSA1000 7x146 - ej i daglig drift
MSA500 -spare
http://i.imgur.com/qS7n8dF.jpg

Lagring

3st N54L 4GB 4x4TB +250GB -lagring av media, program och annat kul
giada minipc atom1.6 2GB 250GB -WDS/Acronis
http://i.imgur.com/oFSH4iC.jpg

Nas

buffalo Xel/5r 4x250GB -NZB och Torrent dump
promise ns4300n 1x1TB - ISO samt VM arkiv
http://i.imgur.com/KTqC4Qz.jpg

Retrohörnan

Compaq prolinea dx4 100Mhz 100MB 2x850MB -WIN 3.11
800Mhz 512MB 2x30GB geforce2mx -Windows ME
1.2Ghz 1GB 2x46GB geforce4ti -Windows 2000
2Ghz 2GB 2x40GB quadro 2 -Windows XP

http://i.imgur.com/69EifAg.jpg

Workstations

FX-8120 12GB 128ssd HD5770
FX-8350 10GB 128ssd HD8770
http://i.imgur.com/mtDRCrK.jpg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Städat Mikrotik CRS226 är prisvärd som 10G-switch

Mikrotik är helt ok. 2 st 10GBE portar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Det här är väl den del av labbet som folk i allmänhet tycker är mest intressant (mest Juniper-grejer):

(Jag begriper inte varför forumet snedställer bilden...)

För den som är intresserad av 10Gbit och switchar så har jag lite till salu här på Swec.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

@Kent-Mustafa: Nice! Äntligen lite junos-saker

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Här är min kombinerade Server / HTPC / Gaming PC.

Mjukvara:
Windows 10 (host)
VMware Workstation med 7 st VMs för närvarande (samtliga Ubuntu 14.04 server)
ownCloud
Plex
BitTorrent
Spotify

Hårdvara:
Bitfenix Prodigy
Intel i5 3570K (4.6 GHz)
16 GB RAM (för lite)
ASUS P8Z77-V DELUXE
1 SSD Intel 240 GB (Host OS + program)
1 WD Green 4TB (Media + Spel)
2 WD Red 2 X 3TB (Server)
ASUS Nvidia 750 Ti
2 st Xbox konroller (trådlösa)
Dinovo Edge (tangentbord när det behövs, sköter servern via min laptop)

Backup:
APC Smart-UPS 1000 (drifttid cirka 2 tim 30 min)
QNAP 269-PRO (2 x 5 TB)
Tyvärr ingen backup för nätverket ännu...

Nätverk:
100/100 Mbit (får ut lite mer)
Asus AC-RT66 med Merlin (ska bytas mot en Pfsense om 2 veckor, som blir mitt nästa projekt)
Cloudflare DNS + lite annat lullull

Servern driftar alla mina hemsidor plus ownCloud med 10 användare, samt så hostar jag ownCloud åt vänner och ett företag. Upptid är just nu 100% de senaste 31 dagarna och startas om ca 1 gång per månad p.g.a. Windows updates (jag vet(!), det blir Linux all the way snart, måste bara få tid). Har gått stabilt de senaste 3 åren. Upptid under ett år är runt 99.97%. Tech and Me som är huvudsidan har cirka 1000 unika besökare per dag.

Plexen används flitigt och jag delar med mig till cirka 20 st som frekvent använder den.

Spelar gör jag väldigt sparsamt, mest bara kul att ha möjligheten om det skulle bli nån grabbkväll.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tjusiga prylar ni har :).

Fick i veckan tag i ett rack, monteringsskenor till min server och lite hyllor.
Snyggare ska det bli, men det är en bra början :). Ska hänga på dörrarna också, men annars är jag nöjd.

Citerar mig själv och lägger bilderna i spoiler-taggar. Racket har fått flytta ner i förrådet då det inte får plats efter flytten.
Fick blev IKEA garderobsstommar och 2st Microservrar. Den ena Microservern väntar på 16GB minne. Kör endast vCenter på den så länge.
QNAP var inte ett aktivt val, utan ett NAS som blev över som jag fick köpa billigt.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: prydligt värre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Får väl visa min server.
Egenbyggd i rack.
20 GB internminne
10 TB utrymme
Hyper-V server med 5 st OS
UPS

Permalänk

Tänkte att det kanske var dags att visa upp min server.

Det är en Dell R710 rack server
2xE5620 @ 2,4GHz
64Gb Ram
H700 raidkort
4x3Tb (raid5, 3.5")

På den kör jag ESXi 6.0 med 5 vm.
-Spelserver ark, LIF och CS:GO
-Mediaserver för film och serier
-Owncloud med @enoch85 prefabVM
-Pfsense router
-OP5, ej klar men ska vara för övervakning av systemet

till detta kör jag backup till en Nas med en Iscsi anslutning. Detta kör jag med ghettoVCB.

Nätverket ligger med 2st interna nät ett för vm och ett för lokal datorer och enheter

Servern är placerad i en garderob med utskjutbar hylla för att jag lätt ska komma åt den. Jag tar in uteluft med en kanal och kanalfläkt som styrs av en termostat för att inte temp. skall sjunka för mycket under vintern. Den varma luften skickas ut fram till på garderoben och värmer på så sätt min tvättstuga (jag har elvärme)

För framtiden så kommer jag nog att skaffa ett dell powervalut md1000 samt funderar på att plocka ut pfsense routern till egen hårdvara
Kom gärna med förslag på saker jag kan experimentera med

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

@Joulester: Du kör typ exakt det som jag själv tänkt. Jag ska ju bygga ny server nu med en helt ny setup baserat på Vsphere. Du kan förvänta dig PM framöver. Intressant är hur du har satt upp din Pfsense? Där är jag nollad just nu. Ska ju köra DMZ enligt denna config. Det blir alltså inte Proxmox utan Vsphere.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

@enoch85: Ställer gärna upp och hjälper till då jag fått så mycket hjälp med owncloud! Ända skillnaden på vår uppställningar är att jag har 2st separata anslutningar för WAN en för intern och en för lokalt. Det gör att jag kan använda min asus routers dhcp för det lokalnätverket och bara köra NAT för få kontakt med det interna. Säg bara till så kan du få ovf från den Vm.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Tänkte att det kanske var dags att visa upp min server.

Det är en Dell R710 rack server
2xE5620 @ 2,4GHz
64Gb Ram
H700 raidkort
4x3Tb (raid5, 3.5")

På den kör jag ESXi 6.0 med 5 vm.
-Spelserver ark, LIF och CS:GO
-Mediaserver för film och serier
-Owncloud med @enoch85 prefabVM
-Pfsense router
-OP5, ej klar men ska vara för övervakning av systemet

till detta kör jag backup till en Nas med en Iscsi anslutning. Detta kör jag med ghettoVCB.

Nätverket ligger med 2st interna nät ett för vm och ett för lokal datorer och enheter
http://i.imgur.com/ya3s5GT.png

Servern är placerad i en garderob med utskjutbar hylla för att jag lätt ska komma åt den. Jag tar in uteluft med en kanal och kanalfläkt som styrs av en termostat för att inte temp. skall sjunka för mycket under vintern. Den varma luften skickas ut fram till på garderoben och värmer på så sätt min tvättstuga (jag har elvärme)

För framtiden så kommer jag nog att skaffa ett dell powervalut md1000 samt funderar på att plocka ut pfsense routern till egen hårdvara
Kom gärna med förslag på saker jag kan experimentera med

http://i.imgur.com/rLoMefn.jpg

Kolla upp md1000 tycker mig ha något minne av att nyare firmware i dem inte är kompatibla med esxi! Vore trist att köpa SAN som inte fungerar med iscsi

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

@olol: Det låter konstigt styr inte bios SAN och esxi tar bara över diskar som JOB? Hittar ingen info om det fungerar med esxi, om du har den tillgänglig så är jag intresserad av den

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joulester:

Tänkte att det kanske var dags att visa upp min server.

Det är en Dell R710 rack server
2xE5620 @ 2,4GHz
64Gb Ram
H700 raidkort
4x3Tb (raid5, 3.5")

På den kör jag ESXi 6.0 med 5 vm.
-Spelserver ark, LIF och CS:GO
-Mediaserver för film och serier
-Owncloud med @enoch85 prefabVM
-Pfsense router
-OP5, ej klar men ska vara för övervakning av systemet

till detta kör jag backup till en Nas med en Iscsi anslutning. Detta kör jag med ghettoVCB.

Nätverket ligger med 2st interna nät ett för vm och ett för lokal datorer och enheter
http://i.imgur.com/ya3s5GT.png

Servern är placerad i en garderob med utskjutbar hylla för att jag lätt ska komma åt den. Jag tar in uteluft med en kanal och kanalfläkt som styrs av en termostat för att inte temp. skall sjunka för mycket under vintern. Den varma luften skickas ut fram till på garderoben och värmer på så sätt min tvättstuga (jag har elvärme)

För framtiden så kommer jag nog att skaffa ett dell powervalut md1000 samt funderar på att plocka ut pfsense routern till egen hårdvara
Kom gärna med förslag på saker jag kan experimentera med
http://i.imgur.com/rLoMefn.jpg

Varför separata vSwitchar för alla?
Lägg alla port grupper på samma vswitch, men skilj dem åt med olika VLAN ID.

Skrivet av enoch85:

@Joulester: Du kör typ exakt det som jag själv tänkt. Jag ska ju bygga ny server nu med en helt ny setup baserat på Vsphere. Du kan förvänta dig PM framöver. Intressant är hur du har satt upp din Pfsense? Där är jag nollad just nu. Ska ju köra DMZ enligt denna config. Det blir alltså inte Proxmox utan Vsphere.

Det är inga konstigheter, det hela är enkelt.
I grunden kör du en "smart switch"/managed (finns 8 porar, osv) där konfigurerar du upp olika VLAN, 1 för "internet", ett för "LAN", så ex 1 port för internet, och resterande portar för LAN, förutom en port där du trunkar alla VLAN på samma port, som taggade till servern, i servern sedan så skapar du port grupper på en vswitch, med samma VLAN som i switchen, dvs för "internet" och en för "LAN", sedan skapar du din pfsense vm, ger den 2 nätverkskort, ett till varje VLAN (dvs ett "internet" och ett "LAN") sedan så installerar du din pfsense, den får uppkoppling till internet och den ger ut IP och agerar brandvägg för ditt LAN, lägg där sedan till fler port grupper om du vill ha separat VLAN för dina vmar, och adda en till nätverksadapter till din pfsense (ansluten till portgruppen) så kan du lägga upp ett "server" nätverk.

Skrivet av olol:

Kolla upp md1000 tycker mig ha något minne av att nyare firmware i dem inte är kompatibla med esxi! Vore trist att köpa SAN som inte fungerar med iscsi

Klart de är, själva konfigurationen sker ju i PERC kortet, dock så försvinner ju en del funktionalitet som att övervaka/kolla status när maskinen är igång, om man inte kör ett OS som stöds av Dells mjukvara, ex Linux.

Skrivet av Joulester:

@olol: Det låter konstigt styr inte bios SAN och esxi tar bara över diskar som JOB? Hittar ingen info om det fungerar med esxi, om du har den tillgänglig så är jag intresserad av den

MD1000 är inte ett "SAN" utan en DAS låda, vilken styrs av PERC kontroller, vilken man sätter upp diskarna i en RAID, och sedan sköter den allt, och kommer då mot OS se ut som en hel stor volym.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inga konstigheter, det hela är enkelt.
I grunden kör du en "smart switch"/managed (finns 8 porar, osv) där konfigurerar du upp olika VLAN, 1 för "internet", ett för "LAN", så ex 1 port för internet, och resterande portar för LAN, förutom en port där du trunkar alla VLAN på samma port, som taggade till servern, i servern sedan så skapar du port grupper på en vswitch, med samma VLAN som i switchen, dvs för "internet" och en för "LAN", sedan skapar du din pfsense vm, ger den 2 nätverkskort, ett till varje VLAN (dvs ett "internet" och ett "LAN") sedan så installerar du din pfsense, den får uppkoppling till internet och den ger ut IP och agerar brandvägg för ditt LAN, lägg där sedan till fler port grupper om du vill ha separat VLAN för dina vmar, och adda en till nätverksadapter till din pfsense (ansluten till portgruppen) så kan du lägga upp ett "server" nätverk.

Men om jag inte tänkte köra med en fysisk switch då? 4 portars NIC och 2 portar på moderkortet är vad jag har att spela med på den fysiska serven. Servern ska agera Switch/Brandvägg och samtidigt agera Vsphere server alltså.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enoch85:

Men om jag inte tänkte köra med en fysisk switch då? 4 portars NIC och 2 portar på moderkortet är vad jag har att spela med på den fysiska serven. Servern ska agera Switch/Brandvägg och samtidigt agera Vsphere server alltså.

Hej!
Det blir samma där, fast då får du nog sätta upp det med olika vSwitches och inte bara som en portgrupp, så kommer alla vara separerade mot varandra i servern.
Ex
port 1: internet / vswitch0
port 2: lan / vswitch1
port 3: lan / vswitch2 (om du ex vill ha olika lan, och sedan routa dessa via pfsense med regler).
port 4: management / vswitch3 (ex om du vill separera ut management på eget interface).

Vill du ha flera på samma nätverk av de fysiska så kör du ju bara dessa på samma vSwitch/ och portgrupp.

Men för din del om du vill bygg ut systemet med fler fysiska maskiner, och ex SAN lagring i framtiden så är det nog bättre att köra via en smart switch, och sätta upp det med VLAN i både switch och server, så kan du enkelt expandera till fler fysiska vmhostar, och få upp redundans/flytta var mm utan att behöva dra ner maskinen och bygga om nätverket och på så sätt få avbrott.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!
Det blir samma där, fast då får du nog sätta upp det med olika vSwitches och inte bara som en portgrupp, så kommer alla vara separerade mot varandra i servern.

Vill du ha flera på samma nätverk av de fysiska så kör du ju bara dessa på samma vSwitch/ och portgrupp.

Det låter enkelt, men jag ser det inte framför mig, och då blir det du skriver grekiska. Det är säkert en helt annan grej när jag kopplat in allt och sitter med det framför mig, men har du tid så får du gärna rita ett schema och förklara.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se