Diskussionstråd om G2A, Kinguin m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Skulle inte denna diskussion kunna hållas i en annan tråd så att denna tråd bara används till att göra inlägg om erbjudanden?

tråden heter faktiskt [DISKUSSIONSTRÅD OM G2A]

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Köpte titanfall i vintras på G2a (första och enda gången jag köpte från skiten), efter ca 1 månad fanns spelet inte längre på mitt origin-konto, pratade med deras support och de var riktigt bra och bemötande sedan vände jag mig till G2a som Origin föreslog, där var det boomstopp. De påstår att de inte kan spärra nycklar etc vilket är sant, bara Origin, men origin spärrar däremot illegala nycklar, stulna etc. Tack och lov var det bara 90 kr det handlade om, nu häromdagen såg jag att Origin sålde titanfall för 99.50kr, så slog jag till. När mina vänner vill köpa spel och är inne på G2a förklarar jag läget och vad som kan hända, då är det värt att lägga på några kronor och köpa det från en legit site.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cyberz:

tråden heter faktiskt [DISKUSSIONSTRÅD OM G2A]

Det inlägget gjordes innan tråden bröts ut från erbjudandetråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

G2A.COM bra/dåligt?

Hej!
Jag vill försäkra mig om att det går att handla på denna hemsida utan att bli lurad då jag hittar jävligt billiga produktnycklar till spel osv.
Är sidan legit?

mvh

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig haft problem med den, och de har ju funnits en längre tid samt sponsrar diverse esport lag inom olika spel.

Dock ett tag sen jag använde sidan senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henioshil:

Hej!
Jag vill försäkra mig om att det går att handla på denna hemsida utan att bli lurad då jag hittar jävligt billiga produktnycklar till spel osv.
Är sidan legit?

mvh

Den är helt ok, akta dig bara när du ska godkänna köpet på slutet. Bocka av G2A Shield, då de annars kommer att försöka dra 1 euro i månaden från ditt paypal konto

Råkade göra det själv första gången och det var krångligt att bli av med det, men det gick.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Är jag inte helt ute och cyklar så består väl sidan av individuella säljare som kan vara mer eller mindre pålitliga (kolla omdömen innan du köper). Har handlat flera nycklar utan några som helst problem. Betalar du en liten avgift så är du även garanterad av G2A att få pengarna tillbaka om nyckeln inte fungerar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Moderator
Forumledare

Du kan läsa lite mer om G2A i i den här tråden.
Som du ser där går åsikterna isär.

Personligen väljer jag att handla genom kanaler som greenmangaming, humblebundle, gog etc, dvs auktoriserade återförsäljare för steam/ubi mfl

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Handlat därifrån 2ggr. Då hade jag inte koll på att det tillhörde den "gråa" andrahandsmarknaden för nycklar.
Första gången var det inget konstigt jag fick en nyckel på mail och som står på min användare klart och tydligt.
Andra gången så har det lite skummare, jag fick en bild på en nyckel.
Tyckte det kändes lite B men nyckeln fungerade, det har då jag insåg att det var en andrahandsnycklar som såldes där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Minns inte om jag använt mig utav G2A men däremot g2play och andra billiga sidor och har aldrig stött på problem även om jag vet folk som fått sina nycklar tillbakadragna. Skulle jag få en nyckel blockad så skulle jag nog kunna få en ny igenom deras support och i värsta fall har jag sparat in tillräckligt med pengar för att ligga ett par tusen + även om jag behöver göra ett nytt köp på samma spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Handlat en gång. Fick inte det jag köpte. Rekommenderar det inte till någon. Efter att ha läst på verkar ju sidan sälja svart/gråa exemplar av spel och där är svaret till priserna. Man bör alltså inte bli förvånad om ens kopia blir spärrad eller låst i online titlar..

Nog för att dom pressar priserna mot Steam och butiker men när jag inte får det jag köpt så är det fan inte så intressant att spara 50 kr på ett spel för 500 kr och sen inte få något alls... Dumsnål var jag och jag ångrar mig.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Keeper of Traditions

Skulle aldrig få för mig att handla därifrån då de säljer stulna nycklar. Stöd legitima försäljare istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Molotov]:

Handlat därifrån 2ggr. Då hade jag inte koll på att det tillhörde den "gråa" andrahandsmarknaden för nycklar.
Första gången var det inget konstigt jag fick en nyckel på mail och som står på min användare klart och tydligt.
Andra gången så har det lite skummare, jag fick en bild på en nyckel.
Tyckte det kändes lite B men nyckeln fungerade, det har då jag insåg att det var en andrahandsnycklar som såldes där.

Skickades från m.sweclockers.com

En bild på produktnyckeln är inget ovanligt, har fått det från diverse större återförsäljare inom Sverige likaså, ser inte riktigt skillnaden mellan ett kort på nyckeln och en nyckel i klar text via en mail, mer än att kortet är skyddat mot någon som försöker läsa av mailet.

ONT:
Har handlat från G2A.com, Kinguin.net, G2Play.net samt Oneplay.se utan större bekymmer. Väljer alltid skyddet för 1 euro på Kinguin.net för att få pengarna tillbaka vid eventuella problem, köpte 2st Windows 10 Pro nycklar därifrån för ynka 200kr styck (Jämfört med 2000 hos en auktoriserad återförsäljare) vilket klart är värt det. Ryker nyckeln så äre som det är, inte mycket pengar som försvann ur plånboken. Funkar det så är det ännu bättre, då jag isf sparat in 1800kr per nyckel.

Hade däremot inte handlat från graymarket om det handlade om 10-50kr i skillnad, då jag fortfarande inte är helt 100 på att jag kommer få det jag betalat för, utan då väljer jag hellre en riktigt återförsäljare av legitima nycklar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En bild på produktnyckeln är inget ovanligt, har fått det från diverse större återförsäljare inom Sverige likaså, ser inte riktigt skillnaden mellan ett kort på nyckeln och en nyckel i klar text via en mail, mer än att kortet är skyddat mot någon som försöker läsa av mailet.

ONT:
Har handlat från G2A.com, Kinguin.net, G2Play.net samt Oneplay.se utan större bekymmer. Väljer alltid skyddet för 1 euro på Kinguin.net för att få pengarna tillbaka vid eventuella problem, köpte 2st Windows 10 Pro nycklar därifrån för ynka 200kr styck (Jämfört med 2000 hos en auktoriserad återförsäljare) vilket klart är värt det. Ryker nyckeln så äre som det är, inte mycket pengar som försvann ur plånboken. Funkar det så är det ännu bättre, då jag isf sparat in 1800kr per nyckel.

Hade däremot inte handlat från graymarket om det handlade om 10-50kr i skillnad, då jag fortfarande inte är helt 100 på att jag kommer få det jag betalat för, utan då väljer jag hellre en riktigt återförsäljare av legitima nycklar.

Visst är bild inget konstigt egentligen men bilden var typ ett foto av en avriven pappersbit med en handskriven nyckel
Nåja det spelar ingen roll den fungerade iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Lurad blir man inte, har själv köpt ett par spel där och nycklarna har aldrig strulat, varifrån dom får sina nycklar skiter jag i, är du en sån som inte gör det då ska du inte handla av dom i guess. men även om man köper spel på steam så tar ju dom bara 30% profit själva så jag tycker inte utvecklarna får allt och det är ju lite trist..

Permalänk
Medlem

Har ingen aning var dom får sina nycklar ifrån men har aldrig haft några problem med någon nyckel jag köpt därifrån har nog köpt 10 tal spel iaf.

Men gäller ju kolla omdöme hur många nöjda omdömen dom har som säljer osv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Köpt massor med spel från G2A (Speciellt till Steam). Och det har alltid funkat. Köper du från privatpersonen kan du ju bara kolla recensioner osv.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med G2A, enkelt och pålitligt!

Permalänk
Inaktiv

Nej sidan är inte legit, handla inte från dom.

Synd att så många envisas med dessa gråzonsaktörer, dom som tillverkar spelen får ju mindre eller inget alls betalt, plus all annan skit som det kommer med.

Ah just det, det senaste G2A lyckats med är att bli av med sin rätt att sponsra LOL.
Mer info här samt i kommentarerna till artikeln:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20151009/g2a-stoppat-fran-a...

Skulle ni köpt hårdvara från en aktör med samma rykte?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig handla därifrån.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Har köpt ett par hundra spel ifrån g2play.net utan några problem och de är väl ungefär de samma som g2a.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Nej sidan är inte legit, handla inte från dom.

Synd att så många envisas med dessa gråzonsaktörer, dom som tillverkar spelen får ju mindre eller inget alls betalt, plus all annan skit som det kommer med.

Ah just det, det senaste G2A lyckats med är att bli av med sin rätt att sponsra LOL.
Mer info här samt i kommentarerna till artikeln:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20151009/g2a-stoppat-fran-a...

Skulle ni köpt hårdvara från en aktör med samma rykte?

äh vet vi egentligen den riktiga sanningen? nej båda har sin version orka bry sig.. om sidan nu är så oseriös varför gör inte steam nåt åt saken då ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

äh vet vi egentligen den riktiga sanningen? nej båda har sin version orka bry sig.. om sidan nu är så oseriös varför gör inte steam nåt åt saken då ?

Ja det vet vi ju mycket väl, googla lite själv får du se. Eller läst tidigare trådar om samma sak.
Att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att dom är legit kan man göra, men förändrar ju inget.

Valve censurerar gråzonsaktörerna på sina egna forum. Nycklar bli bannade etc.

Permalänk
Medlem

Denna blåögdhet runt G2A och andra uppenbarligen grådoftande sidor gör mig oerhört bekymrad. Som konsument får man ibland göra lite tänkande själv och bara för att en tjänst tycks fungera så behöver den inte vara bra, än mindre något att stödja.

Det är ju lite som att tala sig varm för de där notoriska 'asfaltsläggarna' som är ute i landet under sommarsäsongen. "De kan ju inte vara så olagliga om de inte åkt dit än!".

Skit i G2A, låt verksamheten dö självdöden genom att inte använda deras tjänst. Missta inte deras goda anseende bland dumsnåla ynglingar för ett gott anseende i ett större och viktigare perspektiv.

Permalänk

Köpte precis Fallout 4 samt Shadows of Mordor. Gick hur bra som helst.
Jag såg också till att köpa med G2A SHIELD i fall att.

edit: Båda till steam.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

G2A och associerade handlare är en cancer för spelbranchen, speciellt för indie-utvecklarna.

http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

G2A och associerade handlare är en cancer för spelbranchen, speciellt för indie-utvecklarna.

http://www.pcgamer.com/natural-selection-2-developer-deactiva...

Det har dock sparat mig en hel del pengar. "Shady resellers", jag har fått 2st keys som inte funkat och fick tillbaka pengarna inom en väldigt kort tid. G2A är ju utmärkt från en kunds perspektiv om du frågar mig.

Använd bara G2A shield så kan du aldrig blir hustlad av "shady resellers". Kan absolut bidra med 10kr extra. Är ju förfan endast en kopp kaffe.

Permalänk
Skrivet av henioshil:

Hej!
Jag vill försäkra mig om att det går att handla på denna hemsida utan att bli lurad då jag hittar jävligt billiga produktnycklar till spel osv.
Är sidan legit?

mvh

Jag köpte en nyckel till Assassin's Creed Black Flag, fick ryska som språk och det gick inte att ändra (den patchade om ifall jag ändrade filerna), Annars så har jag köpt minst 10 produkter från sidan och inga scams. Det är helt säkert. Kolla även upp "Kinguin.se" de har bra priser på bl.a. windows.

Visa signatur

i5 3570k - Cryorig H7 Universal - Corsair 1600 MHz 8GB
ATI r9 290 - Chieftech (GPS) 500 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldsunn:

Det har dock sparat mig en hel del pengar. "Shady resellers", jag har fått 2st keys som inte funkat och fick tillbaka pengarna inom en väldigt kort tid. G2A är ju utmärkt från en kunds perspektiv om du frågar mig.

Använd bara G2A shield så kan du aldrig blir hustlad av "shady resellers". Kan absolut bidra med 10kr extra. Är ju förfan endast en kopp kaffe.

Gäller samma logik om du ska köpa en fysisk vara? Antagligen inte. Sluta vara snål, PC-spel är väldigt billiga när dom säljs legitima också.