Permalänk
Medlem

Hur ska jag installera routern?

Hej,
jag har precis fått fiber indragen i huset och valt Telia som leverantör. Fick med en router (Technicolor) från Telia. Jag har inte täckning i hela huset varför jag lät de som installerade fibern dra kablar till olika ställen i huset och jag tänkte där sätta upp trådlös router även där så jag har full täckning i hela huset. Jag har även larm, externa hårddiskar som ska kopplas in på nätverket så för att ha tillräckligt med portar köpte jag en switch (Zyxel Gibabit Unmanaged Switch).

På de andra två ställena i huset tänkte jag installera trådlösa routrar och har då köpt ASUS Dual-band wireless AC750 Router.

Jag hade tänkt att koppla enligt följande:
1. Mediaomvandlare
2. Routern från Telia
3. Switchen
4. Till nätverksuttag som jag lät installera
5. Ut från nätverksuttaget
6. ASUS-routern.

När jag ska installera ASUS-routern så vill den veta internet conncection type. Oavsett vad jag väljer så fungerar det inte.

Jag är novis vad gäller nätverk och hade tänkt mig koppla ihop och sedan funkar det
Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1220246-telia-fiber-ann...

kort svar: Du kan bara ha 1 router som delar ut IP adresser och har NAT. Denna skall vara inkopplad först, direkt efter mediaomvandlaren.

Den andra router måste sättas i AP läge, o bara agera Access Punkt för wifi.

Följ de trådar som jag pekade på överst

// LZ

Permalänk
Medlem

Det är väl din pryl från Telia som hanterar uppkopplingen, saken från ASUS ska bara ha en ip därifrån. Mao, internet connection type har ASUS inte med att göra. Sen kan man nog misstänka att ASUS gör ett bättre jobb än Technicolor, men det låter jag någon annan svara på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy72a:

Hej,
jag har precis fått fiber indragen i huset och valt Telia som leverantör. Fick med en router (Technicolor) från Telia. Jag har inte täckning i hela huset varför jag lät de som installerade fibern dra kablar till olika ställen i huset och jag tänkte där sätta upp trådlös router även där så jag har full täckning i hela huset. Jag har även larm, externa hårddiskar som ska kopplas in på nätverket så för att ha tillräckligt med portar köpte jag en switch (Zyxel Gibabit Unmanaged Switch).

På de andra två ställena i huset tänkte jag installera trådlösa routrar och har då köpt ASUS Dual-band wireless AC750 Router.

Jag hade tänkt att koppla enligt följande:
1. Mediaomvandlare
2. Routern från Telia
3. Switchen
4. Till nätverksuttag som jag lät installera
5. Ut från nätverksuttaget
6. ASUS-routern.

När jag ska installera ASUS-routern så vill den veta internet conncection type. Oavsett vad jag väljer så fungerar det inte.

Jag är novis vad gäller nätverk och hade tänkt mig koppla ihop och sedan funkar det
Någon som kan hjälpa mig?

Skippa steget där den vill ställa in internet-uppkoppling, gå sedan in Administration och byt operation mode till AP.
Den ska kopplas till port 1-4 på routern, INTE Wan.

Permalänk
Medlem

@tudz: Tack, har gjort det nu och kommit förbi uppsättningen, men på det nätverket står det Begränsad och det är ingen internetanslutning. Något jag gjorde fel?

Permalänk

@Andy72a: Du måste koppla in nätverkskabeln med internet i en av LAN-portarna. Du kan inte längre använda WAN-porten.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

@Andy72a: Du måste koppla in nätverkskabeln med internet i en av LAN-portarna. Du kan inte längre använda WAN-porten.

Den är inkopplad till en av LAN-portarna, men funkar tyvärr inte ändå

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat vad har du gjort, och var får du begränsad anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur har du kopplat vad har du gjort, och var får du begränsad anslutning?

Fiber medieomvandlaren har jag kopplat ihop med Telias Router.
Den routern har jag kopplat till en switch (för att jag behöver fler portar).
Jag har sedan en kabel till ett nätverksuttag som går till ett annat rum.
Från det nätverksuttaget har jag en kabel till den andra routern (ASUS-router). Jag har testat den kabeln direkt in i en dator och det fungerar bra, men vill ha det trådlöst, därför den här andra routern. Jag fick då tipset här att man var tvungen att under administration ändra till Access Point istället, vilket jag gjort. Jag bytte då även så att kabeln in i routern sätts i en vanlig LAN-port istället för WAN-porten.
Jag ser då på datorn (både med kabel och trådlöst) att ASUS-nätverket anges som "Begränsad" och det är ingen kontakt med internet.

Jag vet då inte hur jag ska gå vidare för att lösa det.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken specifik ASUS-router som du köpte så finns det lite olika svar. Har du ett modellnummer?

Du bör ha något i admin gui't som säger Wireless, och där får du ställa in SSID osv. Eller menar du att ASUS, en inte ens blir tilldelad adress från teliaroutern?

Om du loggar in i teliaroutern så borde du kunna se ditt nätverk, dyker ASUS'en upp där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

Beroende på vilken specifik ASUS-router som du köpte så finns det lite olika svar. Har du ett modellnummer?

Du bör ha något i admin gui't som säger Wireless, och där får du ställa in SSID osv. Eller menar du att ASUS, en inte ens blir tilldelad adress från teliaroutern?

Om du loggar in i teliaroutern så borde du kunna se ditt nätverk, dyker ASUS'en upp där?

ASUS RT-AC51U wireless AC750 heter den router som jag inte riktigt kan använda.
I den har jag alltså ställt in så att den är en Access Point och inte router.

Jag har loggat in på Teliaroutern, men vet inte riktigt vart jag ska leta för att se om ASUSen ska dyka upp där. Devices kanske? där ser jag bara en annan dator, inte den jag har försökt koppla till ASUS-routern.
Ser inte heller ASUSen i utforskaren när jag tittar på nätverk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Skippa steget där den vill ställa in internet-uppkoppling, gå sedan in Administration och byt operation mode till AP.
Den ska kopplas till port 1-4 på routern, INTE Wan.

Fel.

Skrivet av Tejprullen:

@Andy72a: Du måste koppla in nätverkskabeln med internet i en av LAN-portarna. Du kan inte längre använda WAN-porten.

Fel.

Han ställer in sin asus som AP av just den anledningen att han SKA använda WAN som inkommande port. Vad båda ni pratar om är vad man gjorde förr om man hade en router men vill använda den som AP istället (då ska man även slå av dhcp, m.m.) Att ställa in Asus:en som AP innebär att den gör allt det där per automatik! En inställning som alla(?) routrar har idag, men inte hade förr...

Du ska alltså koppla från en av lanportarna på technicolor-switch-wan på asus-lanportar eller wifi på asus-din pc/surfplatta/whatever.

Permalänk
Medlem

@Andy72a Ok, tack ville bara försäkra mig om att ditt nätverk fungerade i övrigt. Var lite oklart om du försökte brygga din telia eller göra din asus till Ap eller både och. Specielt då med vad som länkats.

Läs manualen om AP-läge hade jag gjort. För du ska använda AP-läge. Jag tror också att det är wan du ska använda. Sedan tänk på vilken IP-adress du ger den så att den inte krockar med din teliagateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

Fel.

Fel.

Han ställer in sin asus som AP av just den anledningen att han SKA använda WAN som inkommande port. Vad båda ni pratar om är vad man gjorde förr om man hade en router men vill använda den som AP istället (då ska man även slå av dhcp, m.m.) Att ställa in Asus:en som AP innebär att den gör allt det där per automatik! En inställning som alla(?) routrar har idag, men inte hade förr...

Du ska alltså koppla från en av lanportarna på technicolor-switch-wan på asus-lanportar eller wifi på asus-din pc/surfplatta/whatever.

Jag testade att istället för att koppla in i wan-porten på ASUS-routern koppla in i en av LAN-portarna, men fortfarande anges Begränsad på det nätverket. Jag kan då inte heller komma åt routern-inställningarna längre oavsett om jag kör trådlöst eller kopplar en dator till en av de andra LAN-portarna.
Jag hittade en manual till routern på nätet och där står det endast följande:
Åtkomstpunktläge: I detta läge skapar routern ett nytt trådlöst nätverk på ett befintligt nätverk.
Det är precis det jag vill, men sedan står det inte att man ska göra något annat.
Några mer tips vad jag kan testa eller bör göra för att få ASUS-routern att bli en åtkomstpunkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

@Andy72a Ok, tack ville bara försäkra mig om att ditt nätverk fungerade i övrigt. Var lite oklart om du försökte brygga din telia eller göra din asus till Ap eller både och. Specielt då med vad som länkats.

Läs manualen om AP-läge hade jag gjort. För du ska använda AP-läge. Jag tror också att det är wan du ska använda. Sedan tänk på vilken IP-adress du ger den så att den inte krockar med din teliagateway.

Du skrev att jag måste tänka på vilken IP-adress jag ger den så att den inte krockar med teliagateway. Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy72a:

Du skrev att jag måste tänka på vilken IP-adress jag ger den så att den inte krockar med teliagateway. Hur gör jag det?

Under lan ställ in asus:ens ip-adress till 192.168.1.2