Permalänk
Medlem

Ssd till macbook pro

Kanske och förmodlingen redan ställd fråga men vilken SSD väljer jag till en 17" MacBook PRO mid 2010?

Permalänk
Medlem

om du väljer att ersätta HDD, så kan du sätta i vilken 2.5" SSD som helst(SATA).

Skall den monteras på annan plats, t.ex. DVD platsen, så tror jag du behöver en kabel-konverterare. Jag har en MBP 15" 2010 o att ta ut HDD o sätta in SSD tog en kvart

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att aktivera TRIM på SSD'n.

http://randomnerds.com/execute-sudo-trimforce-enable-to-keep-...

Och googlar man på "linux ssd trim blacklist" så framgår det snabbt att man ska hålla sig ifrån Samsung.

Permalänk
Skrivet av hultron:

Glöm inte bort att aktivera TRIM på SSD'n.

http://randomnerds.com/execute-sudo-trimforce-enable-to-keep-...

Och googlar man på "linux ssd trim blacklist" så framgår det snabbt att man ska hålla sig ifrån Samsung.

Går utmärkt att använda Samsung SSD, även med TRIM. Bytte nyligen till en Samsung EVO 850 1TB SSD i min MBP 15" mid 2009.

Permalänk

Ställer min fråga här, så behöver jag inte göra en ny tråd.

Tänkte uppgradera min sambos Macbook från 2012 typ med en SSD, är själv en PC nörd så vet itne hur Apple gör med ominstallation, kan man ladda ner en ISO av os, eller måste man köpa det eller så? Hur går det sen till, trycker nån knapp för att gå in i bios(efi)? och sen välja att bota från dvd eller så?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Apples OS är gratis. Du kan antingen ladda ner OS X från Apples hemsida eller appstore och sedan lägga in filen på ett USB-minne, sen är det i princip samma setup som med Windows.
Du kan även ladda ner det direkt till den nya hårddisken via en internetuppkoppling om du trycker in command + R vid uppstart (väldigt smidigt)

https://support.apple.com/en-us/HT201314

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ställer min fråga här, så behöver jag inte göra en ny tråd.

Tänkte uppgradera min sambos Macbook från 2012 typ med en SSD, är själv en PC nörd så vet itne hur Apple gör med ominstallation, kan man ladda ner en ISO av os, eller måste man köpa det eller så? Hur går det sen till, trycker nån knapp för att gå in i bios(efi)? och sen välja att bota från dvd eller så?

Du installerar OS X genom att hålla in Cmd + R under uppstart. Den behöver kunna ansluta till internet eftersom OS X laddas ner.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tackar för svar, låter ju väldigt smidigt indeed!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS