Dator frös till och vill inte gå igång. Vad är felet?

Permalänk
Medlem

Dator frös till och vill inte gå igång. Vad är felet?

Hej. Nyss satt jag vid datorn och när jag gick iväg i en minut och kom tillbaka så hade datorn fryst ihop totalt. Enda sättet att slå av den var genom att dra ur sladden. Nu när jag försöker starta den så går den igång i några sekunder för att sedan dö igen. Datorn genomgick ingen stress under frystillfället då endast tuben var igång på.

Lite bakgrund samt ett till problem är att jag för en vecka sedan uppgraderade från ett 660 till kortet i sign samt utökade med ytterligare 8 gb ram. Sedan jag bytte så gick datorn från att gå igång på under 15 sekunder till att ta över 2 minuter på sig så något stämde tydligen inte. Dock funkade allting perfekt när jag väl kom in i Windows.

Har nån någon idé om vad det kan vara för fel?
Mvh /Dennis

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat.
Hade liknande problem och då var det nätaggregatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat.
Hade liknande problem och då var det nätaggregatet

Känns väldigt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat.
Hade liknande problem och då var det nätaggregatet

Känner också på mig det. Ska prova med flickvännens agg imorgon bitti. Är det agget som är fel så bilar jag iväg och köper ett supernova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med tjejens aggregat som är ett likadant och det blir likadant. Tar jag ut de nya ramminnena så startar inte datorn om hela tiden men den visar ingen bild istället. Byter jag ut mitt 970 till mitt 660 så går datorn igång men den blinkar bara hela tiden och startar om lite då och då. Vad kan felet vara? Är det moderkortet? Har försökt kolla lite på moderkortet och det ser ut som om det är lite mörkare strax ovanför batteriet med det är svårt att se om det skulle vara bränt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag provat det mesta jag kan komma på och det verkar som om mina nya ramminnen inte funkar. Om jag byter ut mina nya mot dem gamla(som är exakt samma modell) eller har alla 4 modulerna i så stänger datorn av sig efter några sekunder men om jag bara har de 2 gamla minnena så går den igång.
Dock så återstår ett annat problem och det är att det tar ca 2 minuter för datorn att gå igång vid start och att det är helt omöjligt att komma in i bios under den tiden. Den är som fryst på gigabyteskärmen i ca 2 minuter. Jag tänkte dra förbi vid netonnet när de öppnar och reklamera minnena och funderar på om jag ska införskaffa ett nytt nätaggregat samtidigt och se om det är det som är felet. Tänkte även blåsa rent windows.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Ta ut ditt grafikkort, du har ju ett inbyggt.

Ta bort alla USB-tillbehör, kör en platta med endast MOBO, CPU med kylare och koppla in strömmen. Då ska du få ett fel meddelande om att du inte har något minne. Sätt i en minnessticka och starta upp. Fungerar den, testa att sätta i nästa sticka, annars, byt sticka. Fungerar det sätt i grafikkortet, och kolla om det fungerar. Sedan testar du dina USB tillbehör, Ett och ett, utan USB-hubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat.
Hade liknande problem och då var det nätaggregatet

Låter rimligt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Bios reset, och sen kör uteslutningsmetoden som tidigare nämnts.
Kör med så lite som möjligt inkopplat, ett RAM i taget osv, sen koppla in mer och mer och se vart det skiter sig.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *