IKEA Markus dödar min rygg - kommer det bli bättre?

Permalänk
Medlem

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-stenderu...

Denna har jag. Har dock tagit bort hjulen o ersatt med "tassar".

Permalänk
Medlem

Har du kollat här?
http://www.bafab.se/begagnat/kontorsstolar/

Åk dit och testa tills du hittar en som passar just dig. Priserna är utan moms, men har i min erfarenhet utrymme för förhandling.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns beg kontorsmöbler på många secondhandbutiker också, en butik häromkring hade en Kinnarp 6000 serie stol i normalfint skick för 500kr. De brukar även ha justerbara skrivbord och hurtsar så det brukar vara möjligt att köpa en komplett skrivbordsarbetsplats för under 2000kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexx:

hade med en Markus innan, fick oxå ont som satan i ryggen av den, eller inte ont men blev trött/värk i längdryggen.

köpte en Kinnarps plus 8 på blocket för 500kr , knappt använd. en sådan här för att vara exakt:

http://www10.kinnarps.com/Images/Products/DeskChairs/Highres/8784N78.jpg?width=800

Information om Stolen.

Den är så jäkla härlig att sitta i och där är alla möjliga inst man kan göra, hade definitivt jagat på begagnat marknaden efter en Kinnarps stol.

Har den stolen på jobbet och håller verkligen med att den är skön att sitta i. Har försökt att få tag i en bättre begagnad men inte hittat något än.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Har den stolen på jobbet och håller verkligen med att den är skön att sitta i. Har försökt att få tag i en bättre begagnad men inte hittat något än.

Hittat ett gäng Kinnarps 8000 på Blocket. Kan den vara någonting kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Hittat ett gäng Kinnarps 8000 på Blocket. Kan den vara någonting kanske?

Jag tycker absolut du ska prova en sån stol, jag tycker dom är riktigt bra och ergonomiska.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Nej, IKEA Markus är inget att hänga i granen. Jag testade en av dom utslitna kontorsstolarna som finns på min arbetsplats. Mycket skönare, och då är den ändå utdömd som "dålig".

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Köpte nyligen en IKEA Markus då jag tyckte den var snygg och verkade mycket skön (när jag var på IKEA och testade).
Nu efter ca 2 veckors användande så står jag inte längre ut. Jag får så inåt h-e ont i ryggslutet efter bara 30 minuter och är rädd för att det ska bli bestående ifall jag fortsätter sitta i den.

Googlat lite och vissa säger att det blir bättre, men jag pallar nog inte.

Vad har ni för erfarenheter av den stolen?
Vad finns det för alternativ som inte kostar över 1500:-?

Nu måste jag också fundera på hur tusan jag ska kunna sälja vidare en ihopbyggd kontorsstol..

Är du lång? Jag är 1.90cm och det går inte att sitta på den mer än 30minuter heller, får precis som dig ont av det. Tyvärr har jag använt den ändå i flera år men ska sluta strax.

Vi hade även Markus på jobbet men bytte senare till en Kinnarps, kan sitta i 10 timmar på stolen på jobbet utan att få ont någonstans. Så en Kinnarps kommer att inhandlas hem också. Det är värt pengarna då man sitter så mycket.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Kinnarps för alla pengar. Köpte min 8000 för 1000kr på blocket. Bästa investeringen.

Finns flera nu på blocket.

http://www.blocket.se/stockholm/Kinnarps_kontorsstol_modell_8...
Samma som min.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Stället där jag jobbade tidigare hade ganska många olika stolar, jag har testat ganska många olika Kinnarps stolar och jag måste säga att Kinnarps Plus är helt underbar, iallfall för mig. Kunde lätt sitta 4 timmar i sträck utan problem.(antagligen längre, men någon paus måste man ju ha).

Ett tips är ju att ta pauser också, ställ dig upp och gör något, hämta ett glas vatten, vattna blommorna eller vad som helst minst en gång i timmen. Våra kroppar är inte gjorda för att sitta flera timmar i sträck.

Ikea Markus har jag bara testat inne på Ikea, vilket inte är fullgott test överhuvudtaget. Känns ju alltid skönt att sitta när man gått några timmar.

Permalänk
Medlem

Själva designen bakom ikeastolen som nämns känns totalt tappad bakom en vagn. Hur kan någon som ens har den minsta kunskap om ergonomi välja att tillverka ryggstöd och svankstöd av utslitbart nät, vansinnigt och tanken är väl att det ska vara "ventilerande".

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ikea har väl VÄLDIGT bra öppet köp -avtal ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Själva designen bakom ikeastolen som nämns känns totalt tappad bakom en vagn. Hur kan någon som ens har den minsta kunskap om ergonomi välja att tillverka ryggstöd och svankstöd av utslitbart nät, vansinnigt och tanken är väl att det ska vara "ventilerande".

Jag har haft en MARKUS i flera år nu och det finns inte tillstymmelse till förslitning på nätet. Det är av bra kvalitet.

Till TS: Lyssna på din rygg! Byt stol så snart du kan.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Själva designen bakom ikeastolen som nämns känns totalt tappad bakom en vagn. Hur kan någon som ens har den minsta kunskap om ergonomi välja att tillverka ryggstöd och svankstöd av utslitbart nät, vansinnigt och tanken är väl att det ska vara "ventilerande".

Ergonomi och byggkvalitet/slitstyrka har inte mycket med varandra att göra, men jag anser att Markus varken är ergonomisk eller slitstark, den saknar alla former av justeringar utöver höjd och det är sittsen som brukar gå sönder, dels pressas skummet undan så att man sitter på "stålplattan" dels så går klädseln sönder, sedan så har plåten i leden som håller fast sitsen spruckit på flera stycken jag haft kontakt med så man har behövt svetsa ihop dem.
Markus är dessutom väldigt underlig i mått och visst kan den passa nån men dess stora djup och bredd kombinerat med fasta armstöd som ofta förhindrar att man kan komma nära ett skrivbord och gungmekaniken som gör att framkant varierar i höjd från golvet när man lutar sig gör att man inte kan påstå att den är ergonomisk.
Ta den för vad den är, en kontorsfotölj, vettig att sitta i när man inte ska jobba vid skrivbordet men totalt olämplig som arbetsstol i de allra flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ergonomi och byggkvalitet/slitstyrka har inte mycket med varandra att göra, men jag anser att Markus varken är ergonomisk eller slitstark, den saknar alla former av justeringar utöver höjd och det är sittsen som brukar gå sönder, dels pressas skummet undan så att man sitter på "stålplattan" dels så går klädseln sönder, sedan så har plåten i leden som håller fast sitsen spruckit på flera stycken jag haft kontakt med så man har behövt svetsa ihop dem.
Markus är dessutom väldigt underlig i mått och visst kan den passa nån men dess stora djup och bredd kombinerat med fasta armstöd som ofta förhindrar att man kan komma nära ett skrivbord och gungmekaniken som gör att framkant varierar i höjd från golvet när man lutar sig gör att man inte kan påstå att den är ergonomisk.
Ta den för vad den är, en kontorsfotölj, vettig att sitta i när man inte ska jobba vid skrivbordet men totalt olämplig som arbetsstol i de allra flesta fall.

Underligt resonemang. Något av det viktigaste i en stol är svankstöd, att då välja nät som material för ryggstödet som kommer att slitas och bli som en hängmatta runt ryggstödsramen dvs ge absolut 0 svankstöd är ett klart exempel på hur ergonomin för stolen blir totalt värdelös så fort ryggstödet töjts ut.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft min Markus-stol i ca. 8-9 år nu och jag har aldrig haft problem med att sitta i den. Då folk påstår att man måste träna för att klara av det kan jag även nämna att jag har tränat på gym i typ 6 månader totalt i mitt liv.

Risken finns dock att jag kan vara ett specialfall då jag är två meter lång och har svårt att få en bra sittställning i de flesta andra stolar jag har provat. Men men... Jag är som sagt nöjd med stolen.

Permalänk

Skaffa ett höj och sänkbart bord och stå halva tiden vid datorn. Sen är träning fruktansvärt bra!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag har haft min Markus-stol i ca. 8-9 år nu och jag har aldrig haft problem med att sitta i den. Då folk påstår att man måste träna för att klara av det kan jag även nämna att jag har tränat på gym i typ 6 månader totalt i mitt liv.

Risken finns dock att jag kan vara ett specialfall då jag är två meter lång och har svårt att få en bra sittställning i de flesta andra stolar jag har provat. Men men... Jag är som sagt nöjd med stolen.

Du är ju längre än medel och då kan Markus passa, stolen är för stor för att de flesta ska kunna sitta bra i den om de ska jobba vid ett skrivbord men har man rätt storlek på kroppen så gör det ju inget att stolen är stor och inte går att justera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Markus och kan inte säga att jag klagar på den. Tränar inte alls heller utöver dagliga promenader eller cykelturer.

Men alla är vi olika, finns nog inget som passar till alla.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Haft min Markus i snart 5 år. Inte en enda skråma. Måste man hålla på o rycka o slita i sina saker? Tror det har med att göra hur man behandlar sina saker rent generellt. Att sitta i mer än 5-6h är inget att rekommendera i Markus!

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Haft min Markus i snart 5 år. Inte en enda skråma. Måste man hålla på o rycka o slita i sina saker? Tror det har med att göra hur man behandlar sina saker rent generellt. Att sitta i mer än 5-6h är inget att rekommendera i Markus!

Jag har inte heller några problem så sett, bortsett från att jag måste efterdra skruvarna för armstöden 1-2 gånger per år.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Köpte nyligen en IKEA Markus då jag tyckte den var snygg och verkade mycket skön (när jag var på IKEA och testade).
Nu efter ca 2 veckors användande så står jag inte längre ut. Jag får så inåt h-e ont i ryggslutet efter bara 30 minuter och är rädd för att det ska bli bestående ifall jag fortsätter sitta i den.

Googlat lite och vissa säger att det blir bättre, men jag pallar nog inte.

Vad har ni för erfarenheter av den stolen?
Vad finns det för alternativ som inte kostar över 1500:-?

Nu måste jag också fundera på hur tusan jag ska kunna sälja vidare en ihopbyggd kontorsstol..

Jag gick tillbaka till IKEA med min efter en månad och sa som det var att jag orkade inte sitta i den och de sa bara ok och satte in pengarna jag gett för den på mitt konto.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89023606/#/S99023...
efter att ha haft en Markus stol tidigare som jag tyckte var väldigt bra.
Men tycker stolen ovan ger mig mycket bättre svankstöd och att jag sitter upp bättre i stolen.
Jag tyckte inte den såg mycket ut för världen när jag tittade på den tänkte jag först den ser inte alls skön ut men tycker jag sitter bättre på den än Markus och än den jag har på jobbet en HÅG stol med armstöd samt huvud alt axelstöd då jag tycker ryggen är helt fel.
Den är kompletterad med en svankdyna men rh stolarna som vissa fått på jobbet är betydligt skönare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Snusfri

Testade själv Markus när jag skulle köpa ny stol och den var hemsk.
Så det blev en Malkolm för mig och nu ~1 år senare är jag fortfarande lika nöjd med den.

Så den skulle vara mitt råd från IKEA, annars bör man kika efter begagnade Kinnarps eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en sådan stol sen 1 år tillbaka ungefär, stolen är väl hård men får man ont så kan jag förstå för den är inte mjuk när man ska luta sig mot den precis.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Körde min Markus i 6 år, men sista året började den döda mitt arsle, så jag körde med en kudde för att mjuka upp lite. Köpte en Trige på Jysk för halva priset(1300), sitter bra mycket skönare än jag någonsin gjorde i Markus.

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna kombon hemma, funkar jätte bra för mig.
NORRNÄS+JUSTINA

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag fick också riktigt ont i ländryggen av Markus i början, hade tankar på att lämna tillbaks den. Men smärtan gick över efter några veckor och nu kan jag sitta upp till 6 timmar utan problem.

Permalänk
Medlem

Testade en super high end gaming chair av min polare, mer exakt denna

http://www.maxgaming.se/formula-series/dxracer/formula-gaming...

Och tyckte den var galet oskön, dels pga sitsen som gick upp på sidorna så man knappt kan röra arslet/benen, och jag som har lite större röv/lår/ben whatever u call it tyckte inte alls om de där, speciellt då jag vill ha mina ben och mitt arsle lite mer fria och rörliga.

Så jag köpte denna då den var på rea och måste säga att skönare stol har jag då fan inte testat, trodde inte kvalitén skulle vara så bra som den endå var då många som köpt den inte varit nöjd med kvalitén på den men jag tyckte verkligen den var oerhört robust/solid den kunde bli. Den hade allt jag var ute efter och jag ger den lätt 10/10 faktiskt

http://cdon.se/hem-tradgard/arozzi-mugello-gaming-chair-red-p...

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Testade en super high end gaming chair av min polare, mer exakt denna

http://www.maxgaming.se/formula-series/dxracer/formula-gaming...

Och tyckte den var galet oskön, dels pga sitsen som gick upp på sidorna så man knappt kan röra arslet/benen, och jag som har lite större röv/lår/ben whatever u call it tyckte inte alls om de där, speciellt då jag vill ha mina ben och mitt arsle lite mer fria och rörliga.

Så jag köpte denna då den var på rea och måste säga att skönare stol har jag då fan inte testat, trodde inte kvalitén skulle vara så bra som den endå var då många som köpt den inte varit nöjd med kvalitén på den men jag tyckte verkligen den var oerhört robust/solid den kunde bli. Den hade allt jag var ute efter och jag ger den lätt 10/10 faktiskt

http://cdon.se/hem-tradgard/arozzi-mugello-gaming-chair-red-p...

Well.
F serien är gjord för tunna människor. Dvs som inte har större "röv,lår,ben"
Därför det finns fler serier som passar andra typer av kroppar, både på bred o längd.
King serien ex som har platt dyna, eller Iron som är mycket bredare.