Permalänk
Medlem

Bygglog: Scratchbygge Glorious

Välkommen till min projektlogg

update 1

Lite fakta om mig för dom som är intresserade. Jag heter Arvid och är 15 år. Jag bor i Tranås som ligger i norra Småland. På fritiden tränar jag hockey, spelar CS GO,WoT, GTA V och självklart hänga med kompisar på den lilla tiden jag har.

Jag vet inte exakt när mina tankar om projektet började. Jag tror snart att det var två år sedan, när jag skulle köpa min första speldator och ville spara pengar på chassit och lägga dom på ett bättre grafikkort eller en ssd. Men så blev det inte. Jag köpte istället vad jag tycker är ett av de snyggaste chassina på marknaden men ett av de sämsta chassin när det kommer till kylning Lian Li pc A55B. Efter det la jag ner min tankar om att bygga ett chassi tills Tranås e-sportsförening anordnade en chassi modar kurs. Kursen var inte vad jag räknade med. Jag förväntade mig en verkstad med verktyg maskiner osv men där trodde jag fel. Nivån den kursen låg på var att måla om chassin eller sätta dit ett fönster. Men det hindrade inte mig jag fick ett gammalt chassi som jag kunde börja strippa ner och så var jag igång. Bilderna i början kommer inte vara bra, blir bättre

Chassit som jag valde var ett gammalt chieftec från 2004 som jag tänkte gör om till ett luftkylt m-atx chassi med två 180-230mm fläktar som chassi fläktar

orginal ritningen.

Sedan bestämde jag mig att ändra planen till att bygga ett ATX chassi liknande Corsair ari 540 med psu:n bakom moderkorts plåten samt att lämna plats till en 420mm radiator i botten som kommer vara runt 10 cm tjock med fläktarna. Om inte det räcker som kylning har jag möjlighet att stoppa in en eller två till radiatorer men det kommer jag att försöka att undvika eftersom jag inte gillar att se fläkthål och fläktar. Insidan kommer täckas av ljuddämpning hade jag tänkt mig.

Börjar med att ta bort dom onödiga delarna, många pop-nitar fick smaka på borren.

Färdig med att ta bort det onödiga.

Jag var nu färdig på två dagars kursen, det blev ett uppehåll i arbetet på ca 6 månader tills vårterminen började.
På trä och metall slöjden fick vi en uppgift att återanvända något gammalt och göra det till något nytt eller modifiera något gammalt ting så att det blir användbart igen. Jag tog till fället i akt och började att jobba på chassit igen.

Jag började med att kapa av psu hållaren och sedan testade jag om det gick att "punkta" på den tunna metallen och det blev bättre än väntat.

Nu var det barra att ta fram bågsågen, vinkelhacken, ritsnålen, tejp, måttbandet och tålamodet

Först av många bitar kapade, måtten på dom är två eller 3 mm tjocka och två cm breda. Jag kommer bygga en ram av dessa och sedan får vi se hur jag ska gå till vägas.

Tar en liten paus med att kapa järnstängerna och fortsätter istället med att kapa av dom här kanterna som kommer bli i vägen längre fram i projektet.

Med lite trixande lyckades jag att få till det så att jag kunde använda sticksågen till ena sidan till andra fick det bli bågsåg.

Det får bli lite filande för att ta ner det sista

Materialet tog slut men det fixade min Lärare(Tack Nypan), han gick till gymnasiet och bad dem kapa till lite stänger åt mig. Skeva och krokiga blev dom men det fixade jag till i skruvstädet med en skiftnyckel och gjorde dom raka.

Förhoppningsvis är jag färdig med kapandet

Lite fin pill för att göra ändarna raka och fixa till längden på stängerna.

Duger för mig.

Det får vara allt för denna gången hoppas att ni gillar vad ni sett än så länge.

Behöver också hjälp med ett namn för projektet

MVH Arvid aka Noob I am

Skrivande är inte min starka sida, om ni ser några större fel i min text kan ni skicka ett PM

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Chassimod/Scratchbygge

Update 2

Länge sedan en uppdatering pga skolarbete och att jag inte har hunnit med så mycket som jag skulle vela på mina träslöjds lektioner. Men imorgon istället för att sitta och kolla på tomtar i trollskogen med fler filmer så kommer jag smita iväg till träslöjden och förhoppningsvis hinna färdigt med att svetsa hela ramen till chassit.

lämnar er med några bilder

Och en bild på mina morföräldras kattungar

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Ser jättebra ut!
Följer med intresse!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@eribo01: ska försöka att inte göra dig besviken

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

skulle kommit en update nu efter att ha jobbat flitigt med updaten så kom jag imot en knapp på musen som jag stänger ner flikar med..... facepalm...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Ctrl + Shift + T?

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

skulle kommit en update nu efter att ha jobbat flitigt med updaten så kom jag imot en knapp på musen som jag stänger ner flikar med..... facepalm...

CTRL + SHIFT + T öppnar stängda flikar igen i tex. Chrome och Explorer.

Hoppas ditt arbete finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Ctrl + Shift + T?

WOW! Tack! mer än vad jag visste!

OT: keep on building, Alltid kul med egna byggen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Testade det då kom halv arbete tillbaka. Ska skriva om när jag kommer hem från stranden

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

update 3

andra gången gillt...

Då är det dags för en förhoppningsvis efterlängtad update. Jag sa att en update skulle komma för länge sedan men vädret har varit lite för fint för att sitta framför dator. Och om jag hade lite dötid så blev det att spela cs är nu i master guardian 2 .

Men nu till updaten...

Jag började med att kapa bort den bit eftersom det kan bli problem med front panelen om jag lämnar den i "liv".

Hittade aldrig någon bra arbetsställning så det blev himla bökigt att såga.

Kan inte säga att jag är nöjd men bättre blir det inte

Att putsa bort den gamla färgen är ett skitjobb som måste göras.

T-sprit är inte snällt mot händerna tur att det finns återfuktande handkräm.

Nu till det roliga

rakt och fint måste det bli

på med svetsmask. Att bara läraren får svetsa är en mycket tråkig regel.

Blev nästan en perfekt 90 graders vinkel.

Denna blev också mycket bra.

Sättet som fungerade bäst för oss var att sätta en punkt ovanpå och sedan svetsa mer på baksidan som man inte ser derp...

Fram steg men det blev inte 100 procentigt

Dessa klämmor underlättare arbetet.

Första sidan klar.

Testade ett nytt sätt och blev mycket smidigare skulle gjort så på första sidan.

Att göra på detta sättet tog ca 20 min istället för 30-40 min.

finfint

Chassit blir ganska stort 75 liter. Det var allt jag han med innan sommarlovet.
Tills nästa gång glöm inte att det finns en värld bortanför datorskärmarna

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

update 4

Då var man tillbaka efter sommar lovet tyvärr kommer inte jag att hinna jobba så mycket som jag skulle vilja eftersom jag måste göra en kniv på träslöjden. Men det har inte hindrat mig från att tänka mer på hur chassit kommer bli när det är färdigt.

Planerna för chassit är att jag ska med en intressant design tillverka ett tyst chassi med bra kylningsförmåga och samtidigt se estetiskt tilltalande. Konceptet jag följer för att få chassit tyst är att minska platser där ljudet kan läcka ut och på så sätt få ner ljud nivån. Jag ska också försöka ha ventilationen på så sätt att ljudet inte riktas emot personen som som ska använda datorn. Insidorna kommer jag klä i ljudabsorberande material.
För att få bra temperaturer på komponenterna ska jag använda mig av vattenkylning och ge luften så lite motstånd som möjligt för att kunna låta fläktarna snurra på låga varv. Min tanke angående vattenkylningen är att använda mig av en ca 60mm tjock 3x140mm radiator som i min tanke är den bästa radiatorn i mitt fall iförhållande till kylförmåga mot platsen den behöver. Jag kommer också att använda mig av PETG rör istället för slang eftersom det tillåter mig att göra vattenkylning mer minimalistiskt.
Färgschemat jag tänker använda mig av är Svart, silver och vit för att ge ett minimalistiskt utseende.

De råsa sträcken är PETG rören

Denna röriga "ritningen" visar hur jag hade tänkt mig. Bakom moderkortsplåten kommer psu och lagring sitta, men jag valde att inte ta med dem för att göra ritningen mindre förvirrande.

Jag har försökt att lära mig ett cad program (solid edge st5) men jag har inte lyckats eftersom jag tycker menyerna är svårnavigerade och det kräver mycket tid att lära sig.

Jag har gjort framsteg men eftersom min mobil har varit inne 2 omgångar på lagning har jag inte kunnat fota. Inte nog med det har jag fått fixa fel och dåliga svetsar på chassit som har ätit upp den mesta delen av min tid. Det kommer komma en riktig uppdatering inom kort hoppas jag....

Sedan måste jag komma på ett namn till chassit, om ni har några idéer dela gärna med dig dom. Vad jag har kommit på än så länge är Glorious.

På återseende Arvid Johansson

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

update 5

Här kommer en update som var tänkt att komma för tre veckor sedan men på grund av att vi har gjort andra skolaktiviteter som t.ex besök på ett gymnasium och en friluftsdag så blev det hälften så mycket arbete än vad jag hade planerat.

Men nu till det roliga.

Först behövde jag åter igen räta ut mer metall så att jag har något att jobba med.

Vet inte vad jag ska kalla mitt material jag använder stänger, plattjärn?
Hur som helst behövde jag fila bort hörnet eftersom en punkt från svetsningen kom i vägen.

På andra sidan var det ungefär samma process men lie extra filande behövdes.

Nu är den fast punktad

Går inte efter 100% perfektion längre men det blev så pass snett att det kommer bli svårt att fästa toppanelen sen utan att den böjer sig men det borde gå och lösa.

Blev besviken med de bilder jag har fotat och de bilder som jag inte fotade som visar arbete som jag har gjort. Till nästa gång vet jag att jag ska ta massor av bilder på allt jag gjort. Sedan tog jag ej bilderna med HDR+ eftersom mobilen har fått ett nytt kretskort och där med så har alla inställningar jag hade innan, försvunnit derp... Nästa gång ska jag kunna visa mer av mitt arbete

Med vänliga hälsningar Arvid

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Update 6

Rom byggdes inte på en dag och inte heller mitt chassi Mitt chassi kommer troligtvis inte bli lika storslaget som Rom men man får alltid hoppas.

Då börjades igen med att kapa och anpassa.

Då var alla bitar färdiga som ska sitta i toppen.

Ställer allt på golvet för att få det rakt.

Nästan perfekt

När allt är punktat kyller jag ner det för att kunna inspektera resultatet.

Ser bra ut.

3 av 4 bitar blev bra så det blev att fixa till den sista så att alla blev bra.

Började med att såga bort så mycket av punkten jag kom åt.

Blev att borra bort det sista.

Använde sedan en tving för att pressa ner den och punktade fast den.

Ännu mer kapande

anpassande

och testande

Ock så var ytligare en sida klar

Efter ännu mer arbete så var ramen färdig.

Efter mycket arbete med att få bakre plåten på plats så passar den.

Tanken är att popnita fast I/O plåten?? Men hålen var för tajta.

Blev det naturliga att göra hålen större.

Passar nu perfekt.

Det var allt jag han göra innan jullovet men jag han tänka ut hur jag ska fästa moder kortså plåten.

Blir att sätta en järnbit som visas i bilden plus en i toppen som inte syns i bilden och popnita fast moderkortspålten.

Ska tänka på hur målningen, tips på metoder/ hur jag kan gör godtas gärna.

MVH Arvid aka Noob I Am

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tycker detta blir skitbra! Ser fram emot resultatet, kul att se fler unga här

Permalänk

Kul projekt! 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Tycker detta blir skitbra! Ser fram emot resultatet, kul att se fler unga här

Skrivet av Troublesome:

Kul projekt! 👍🏼

Kul att se att intresse finns för mitt arbete. Tycker själv det är roligt att arbeta på projektet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Looking good

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundqvizt:

Looking good

Tackar, hoppas att du kommer gilla slutresultatet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Update 7

Arbetet fortsätter...

moderkortsplåten är nu på plats det tog en väldigt lång tid att få den bra. jag är fortfarande lite orolig att komponenterna inte kommer passa p.ga av att jag har fått något snett o vint.

sedan var det dags att göra psu hållaren. Första tanken var att återanvända den gamla psu hållaren.

Så skulle den sitta men det skulle bli väldigt svårt att fästa den.

så istället valde jag att gör hela baksidan i en aluminium plåt och sedan såga ut ett hål för psu:n

Det är väldigt svårt att få det rakt med denna sticksåg men det får funka.

perfecto mundo

började med att borra hålen där skruvarna ska sitta.

blev hyfsat, sedan ser ni skalet till mina Jaybird bluebuds X grymt bra in-ears.

Lärde mig en ny sak det är otroligt svårt att svänga med en sticksåg i aluminium.

Nu är det bara att kapa till plåtarna som ska sitta på utsidan, testmontera, fix eventuella små problem o sedan till sist måla chassit, sedan får vi se om det kommer lite ny hårdvara. jag vet iallafall att jag kommer köpa en 500gb ssd.

Dold text
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Update 8

Backsidan färdig

Botten färdig

Fick tag på ett gammalt moderkort och ett grafikkort hos ett lokalt företag så jag nu kan testmontera chassit, så stort tack till interfejs

Det var bra att jag testmonterade. Jag måste ha fått vinklarna fel (som typ alla andra vinklar i hela chassit) när jag svetsade. Detta har orsakat ett lite problem som ni kan se på bilden ovan vilket jag troligtvis kommer lösa med en vinkelslip för att ta bort den nuvarande moderkortsplåten + I/Opanel och att jag sedan lär mig Solid edge st5 och tilverkar en ny moderkortsplåt + I/0panel . Enda problemet med den lösningen är efter 1h sökande på internet har jag inte hittat några trovärdiga mått på I/O panelen så om ni har kunskap inom det tveka inte på att kontakta mig.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Desk Master

Gillar scratchbyggen:) välkommen till klubben bror

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Gillar scratchbyggen:) välkommen till klubben bror

Tackar, kan också passa på att nämna att ditt bygge var en bra inspiration källa när jag "planerade" mitt bygge. Själv kan jag inte vänta på att bli färdig med chassit så jag kan gå på nästa bygge med all den kunskap jag har fått av detta projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Roligt projekt! Kul att skolan låter er göra egna projekt under lektionstid också.

Visa signatur

"Give and you shall recieve"

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Noob I am:

Tackar, kan också passa på att nämna att ditt bygge var en bra inspiration källa när jag "planerade" mitt bygge. Själv kan jag inte vänta på att bli färdig med chassit så jag kan gå på nästa bygge med all den kunskap jag har fått av detta projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Papper och penna e hardcore planering:) hoppas du plockar upp bättre rutiner än de ja har:)

Visa signatur