Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Kom ihåg att FörvaltningsAB Framtiden måste gå genom en offentlig upphandling. Detta innebär att det är de som inte krävt mer än 100/100, och de som vann var de som erbjöd det bästa priset (och hade man erbjudit 1000/1000 över fem år sedan då upphandlingen gjordes hade man varit tvungen att visa upp ett pris igen hade kunnat vinna på).

Så att det är gamla och långsamma komponenter är är snarare en bieffekt av hur upphandlingen gjordes.
Att de nu måste lägga pris på slutkunderna handlar troligtvis också om detta, då det inte är budgeterat i denna upphandlingen. Skulle slå vad om att det inte ens hade varit på tal om gig-uppgradering för någon om inte så många hade efterfrågat det till att börja med.

Att utbyggnaden inte kommer bli till gig für alles förrän 2019 är alla gånger för att då då kommer skett en ny upphandling då de har ställt nya krav.

Jag är fullt medveten om reglerna för offentlig upphandling och det går utmärkt att ställa krav på framtidssäkring även i en sådan.

Poängen med framtidens bredband var ju att komma bort från beroendet av en leverantör och att säkerställa en hyfsad teknisk nivå för hyresgästerna. Istället slutade det med att de är beroende av en leverantör, Itux, som dessutom är samma leverantör som de tidigare gav hela sin marknad till då Itux ingår i Comhem, och en teknisk nivå som låg under vad Comhem själva erbjöd via den befintliga tekniken. Något måste ha blivit fel här liksom.

Samtidigt blev det ju ändå ett lyft, framför allt på grund av att man nu kunde välja internetleverantör själv vilket innebar lägre priser och större utbud av tjänster. Och det är ju jättebra men det räcker inte. 100Mbit är inte så snabbt idag liksom och vad är poängen med att få bort Comhem om jag ändå måste bråka med deras kundtjänst i månader för att få fibern att fungera liksom?

Permalänk

Någon som kan svara på hur det går till när man byter bredbandsleverantör inom Framtidens bredband? Mitt gamla abonnemang gick ut igår och det nya skulle börja gälla idag men jag är fortfarande uppkopplad via det gamla. Mitt tidigare abonnemang har försvunnit från mina sidor hos min tidigare leverantör. Måste man koppla bort allt inkopplat i mediaboxen under en längre tid för att det skall uppdateras?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

@Kabelkillen: Testa släppa din DHCP-IP och förnya den (i windows "ipconfig /release && ipconfig /renew") på vad du nu har kopplat till fibermodemet. För antagligen lyckas din utrustning hålla kvar den gamla sessionen mot din gamla leverantör, och systemfel eller liknande har gjort att centrala systemen inte terminerat den sessionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...och vad är poängen med att få bort Comhem om jag ändå måste bråka med deras kundtjänst i månader för att få fibern att fungera liksom?

Har du CH som tjänsteleverantör?
Om inte är det inte konstigt du behövt bråka med deras kundtjänst om du ville få hjälp av dem då det är din tjänsteleverantör som ska hjälpa dig, och du ska inte behöva ha något att göra med ch alls om du som sagt inte har ett abonnemang hos dem.
itux och ch har inget gemensamt mer än ägare.

Permalänk
Skrivet av Xake:

@Kabelkillen: Testa släppa din DHCP-IP och förnya den (i windows "ipconfig /release && ipconfig /renew") på vad du nu har kopplat till fibermodemet. För antagligen lyckas din utrustning hålla kvar den gamla sessionen mot din gamla leverantör, och systemfel eller liknande har gjort att centrala systemen inte terminerat den sessionen.

Tack för tipset men det hjälpte inte. Jag använde 3 publika IP-adresser tidigare och tydligen hade inte alla 3 sessioner terminerats. Efter som jag låg kvar med en session mot min gamla operatör hade den nya inte kopplats in. Försökte jag koppla in datorn direkt i uttaget kom jag bara till KO sidan. Min nya operatör tvingade igång mitt abonnemang idag då fick jag anslutning via dem på andra enheter men låg kvar på min gamla via routern, trots att jag startat om den och haft den avstängd under en tid. Nu har jag bytt MAC på routern och då ligger den också mot den nya.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Har du CH som tjänsteleverantör?
Om inte är det inte konstigt du behövt bråka med deras kundtjänst om du ville få hjälp av dem då det är din tjänsteleverantör som ska hjälpa dig, och du ska inte behöva ha något att göra med ch alls om du som sagt inte har ett abonnemang hos dem.
itux och ch har inget gemensamt mer än ägare.

Nej jag har inte Comhem. Jag tycker bara det känns konstigt att de gör en jättegrej för att komma bort från beroendet av en leverantör, Comhem, och väljer då att lägga hela denna grej på just Comhem, deras dotterbolag Itux visserligen men det är ju en del samma koncern. Kundtjänsten kanske inte är samma, det vet jag inte, men den känns väldigt lik i alla fall med långa kötider och väldigt liknande gränssnitt i telefonen.

Nu ser dock situationen bättre ut, man kan beställa uppgradering för att få stöd för upp till 1Gb. Kostar 1500 och sen närmare 900 i månaden för själva uppkopplingen, så inte direkt billigt men det finns i alla fall och kanske går priserna ner med tiden (och man kan ju få exempelvis 250Mb billigare). Men så såg det inte ut när jag skrev mitt inlägg för ett halvår sedan.

För övrigt så flyttade jag precis och flytten av internet gick förvånansvärt smidigt trots att jag ringde typ tre dagar innan, dock fick jag ny bindningstid på abonnemanget vilket känns lite fel. Inte för att det gör så mycket, jag är nöjd med min leverantör (Bahnhof) men en flytt borde inte innebära ett nytecknande när det är samma fibernät och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kundtjänsten kanske inte är samma, det vet jag inte, men den känns väldigt lik i alla fall med långa kötider och väldigt liknande gränssnitt i telefonen.

itux har ingen kundtjänst för "vanligt folk", detta för att deras kunder är husägarna och tjänsteleverantörer. Menar du "Framtidens Bredbandssupport" som framtidskoncernen själva satte upp ett tag för att hjälpa folk att komma igång vid omläggningen från comhem-coax till IPTV? För det är enda jag kan tänka mig som är riktad specifikt till slutkunder och som inte går genom någon tjänsteleverantör i sig.

Skrivet av snajk:

För övrigt så flyttade jag precis och flytten av internet gick förvånansvärt smidigt trots att jag ringde typ tre dagar innan, dock fick jag ny bindningstid på abonnemanget vilket känns lite fel. Inte för att det gör så mycket, jag är nöjd med min leverantör (Bahnhof) men en flytt borde inte innebära ett nytecknande när det är samma fibernät och så.

Jag skulle tro att det är flyttavgifter från iTUX för att flytta ett abbonemang i deras nät, och bahnhof hanterar denna extrakostnaden genom att binda kunden ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Tack för tipset men det hjälpte inte. Jag använde 3 publika IP-adresser tidigare och tydligen hade inte alla 3 sessioner terminerats. Efter som jag låg kvar med en session mot min gamla operatör hade den nya inte kopplats in. Försökte jag koppla in datorn direkt i uttaget kom jag bara till KO sidan. Min nya operatör tvingade igång mitt abonnemang idag då fick jag anslutning via dem på andra enheter men låg kvar på min gamla via routern, trots att jag startat om den och haft den avstängd under en tid. Nu har jag bytt MAC på routern och då ligger den också mot den nya.

Oftast håller en BNG reda på vilken kund som är vilken genom att hålla reda på traffik över en specifik MAC-adress. Denna håller oftast i sig lika länge som DHCP-lånet om inte man terminerar den själv (ipconfig /release typ), något annat terminerar den, eller leasetiden går ut.
Med tanke på att en lease-tid kan vara över 6 timmar (vilken min router har just nu) så är det inte "bara" att koppla ut enheten ett tag, och att det hjälpte att byta MAC tyder på att deras centrala terminering eller din egna funkade särskilt bra.

Försök igen med routerns orginal-MAC om ett dygn till (så även galna 24h leases hunnit gå ut) så kommer det nog funka bra...

Permalänk

@Xake: OK tack för infon. Nu funkar det med ordinarie MAC-adress.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Nån annan som fått privat ip sen igår natt? BB2?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Skrivet av noob:

Nån annan som fått privat ip sen igår natt? BB2?

Jag har också fått det. Står om det på deras hemsida under frågor och svar.
http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Jag har också fått det. Står om det på deras hemsida under frågor och svar.
http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/

hoppas man får en public adress utan gnäll då.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Skrivet av noob:

hoppas man får en public adress utan gnäll då.

Jo det får vi hoppas, jag har redan skickat en förfrågan...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Verkar vara ett stort avbrott på alla tjänster inom Framtidens bredband i Göteborg nu...
Info i GP

Skickades från m.sweclockers.com

Länk inlagd
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

@Kabelkillen:

Så jävla illa, överhettning pga trasig fläkt. Lite redundans eller tidiga varningar när tempen stiger? Men jag är bara amatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

@Kabelkillen:

Så jävla illa, överhettning pga trasig fläkt. Lite redundans eller tidiga varningar när tempen stiger? Men jag är bara amatör.

Detta är dagens verklighet bland alla operatörer, man skiter i preventivt underhåll och tillsyner. Det går tills något går sönder!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att du får det du betalar för. Ska alla vara så förtvivlat billiga blir det så här.

Skrivet av Gaist:

Detta är dagens verklighet bland alla operatörer, man skiter i preventivt underhåll och tillsyner. Det går tills något går sönder!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fortfarande nere för er? Bahnhof meddelade att felet skulle vara löst, men fortfarande inget internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror mer på att du får det du betalar för. Ska alla vara så förtvivlat billiga blir det så här.

Du lever i en drömvärld gosse! Jag jobbade 10 år som servicetekniker mot bla telia, underhållet på stationerna skars ner år för år. I början ronderades batterierna kvartalsvis och ventilationsfilter byttes årligen. När jag slutade gjordes inget av detta. Stationer med konstant övertemp i månader innan åtgärd! Likadant på andra operatörers noder kan jag säga! Spelar sen ingen roll vad slutkunden "betalar"!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och vad händer om slutkunden ställer andra krav än lågt pris?

Skrivet av Gaist:

Du lever i en drömvärld gosse! Jag jobbade 10 år som servicetekniker mot bla telia, underhållet på stationerna skars ner år för år. I början ronderades batterierna kvartalsvis och ventilationsfilter byttes årligen. När jag slutade gjordes inget av detta. Stationer med konstant övertemp i månader innan åtgärd! Likadant på andra operatörers noder kan jag säga! Spelar sen ingen roll vad slutkunden "betalar"!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och vad händer om slutkunden ställer andra krav än lågt pris?

Finns inga slutkunder som kräver fräscha batterier i backupen... All fokus läggs på SLA tiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Du lever i en drömvärld gosse! Jag jobbade 10 år som servicetekniker mot bla telia, underhållet på stationerna skars ner år för år. I början ronderades batterierna kvartalsvis och ventilationsfilter byttes årligen. När jag slutade gjordes inget av detta. Stationer med konstant övertemp i månader innan åtgärd! Likadant på andra operatörers noder kan jag säga! Spelar sen ingen roll vad slutkunden "betalar"!

Skickades från m.sweclockers.com

Högre krav på avkastning från ledningen....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu är jag bara en glad amatör. Men borde inte alla vitala komponenter stängas av automatiskt vid för hög temperatur och att man på så vis bara behöver laga/byta fläkten.

Nu förstår jag att det inte bara är att gå till närmsta Clas Ohlsson och köpa en ny fläkt, men ska det verkligen ta en hel arbetsdag?

Ser i GP att åtminstone hälften av comhems kunder fått tillbaka internet, jag kan i alla fall intyga att Bahnhofs kunde i östra gbg inte har fungerande internet. Det fungerade ett par minuter för några timmar sedan, om mina sinnen inte spelade mig några spratt.

Permalänk
Avstängd

Kopplade ur mediaboxen en liten stund precis och sen funkade det. Dock lyser inte lampan för fiberkopplingen, fx, men det funkar så skitsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det var "bara" en fläkt. Det var nog någon typ av kylaggregat vid någon knutpunkt. Sedan stängdes ju utrustningen av på grund av dålig kylning så den delen fungerade.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ITUX Framtidens Bredband nu? Är det stabilt och är det någon ISP man bör undvika pga t.ex belastning på kvällar eller liknande? Först och främst i östra Göteborg då..

EDIT: Hur många IP-adresser får man med t.ex Bahnhof eller Bredband2?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

@matte56: Jag har Bredband2 via Framtidens Bredband och tycker det fungerar stabilt bra. Bredband2 kör ju nu precis som Bahnhof med privata IP-adresser men jag begärde att få behålla de publika och det var inga problem. Jag har använt 2 publika IP-adresser samtidigt utan problem, vet inte vad den övre gränsen ligger vad det gäller antal. En sak jag märkte när jag gick från ComHem till Bredband2 är att Bredband2 inte har någon peering mot Netnod i Göteborg utan trafiken routas via Stockholm och sedan Sunet när man tex kör Bredbandskollen mot Göteborgsservern.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

@matte56: Jag har Bredband2 via Framtidens Bredband och tycker det fungerar stabilt bra. Bredband2 kör ju nu precis som Bahnhof med privata IP-adresser men jag begärde att få behålla de publika och det var inga problem. Jag har använt 2 publika IP-adresser samtidigt utan problem, vet inte vad den övre gränsen ligger vad det gäller antal. En sak jag märkte när jag gick från ComHem till Bredband2 är att Bredband2 inte har någon peering mot Netnod i Göteborg utan trafiken routas via Stockholm och sedan Sunet när man tex kör Bredbandskollen mot Göteborgsservern.
http://i63.tinypic.com/20u4l1y.png

Tack för svar!

Vad får du för hastighet till GBG?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Tack för svar!

Vad får du för hastighet till GBG?

Brukar ligga på runt 96 Mbit/s i båda riktningar. Om någon i hushållet tittar på IPTV tappa jag runt 10 Mbit/s ner då mediaboxen endast klarar 100 Mbis/s.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Hej!
Fråga till er med bahnhof i framtidens bredband (itux) i göteborg, märker ni av slö uppkoppling under kvällar då folk är vakna? har varit i kontakt med bahnhof, dom har fått bredbandskoll tester, ( dom visar dock bra) men en wget från bahnhofs egen tptest server visar helt andra hastigheter.
2017-12-01 23:14:15 (840 KB/s) - ‘100M’ saved [104857601/104857601]
:~$ bbk_cli
Start: 2017-12-01 23:14:48
ISP: Bahnhof Internet AB
Support ID: sth6b38be008
Latency: 11.295 ms
Download: 93.669 Mbit/s
Upload: 95.459 Mbit/s
Subscription: 60-100 Mbit/s fiber
2017-12-02 18:06:25 (1.09 MB/s) - ‘100M’ saved [104857601/104857601]
:~$ bbk_cli
Start: 2017-12-02 18:06:46
ISP: Bahnhof Internet AB
Support ID: sth6cf0894cd
Latency: 11.284 ms
Download: 92.163 Mbit/s
Upload: 95.395 Mbit/s
Subscription: 60-100 Mbit/s fiber

/snabben

Visa signatur

slappast i stan