Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 3 får inbyggt Wifi och Bluetooth

Med endast dagar kvar till lansering kan SweClockers nu avslöja några av huvudnyheterna med Raspberry Pi 3 Model B, som får såväl snabbare processor som stöd för trådlös anslutning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rättfärdigar priset, tycker jag. Blir definitivt en sån!

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna ha den som accesspunkt tro?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Undrar om den fixar att agera plex server och transcoda 720P till chromecast - något som rpi2 är på gränsen att klara, men inte riktigt gör det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Kommer man kunna ha den som accesspunkt tro?

Ja, den har wifi och nätverksport så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Undrar om den fixar att agera plex server och transcoda 720P till chromecast - något som rpi2 är på gränsen att klara, men inte riktigt gör det.

Fixar den det så blir det absolut ett köp denna gången.
Kanske en för pf sense också?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Konsolgrävare

Garanterat köp för mig!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Permalänk
Medlem

Wifi och bluetooth? Perfekt! Mindre sladdar är alltid välkommet

Permalänk
Medlem

Hoppas inte ni tog illa upp (ingen vill väl förknippas med Aftonbladet?), men Aftonbladets "avslöjar"-mojäng var det första jag kom att tänka på när jag läste "kan SweClockers nu avslöja..."

Åter till topic. Vet man om den får stöd för AC eller är det bara N?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, nu blir man ju sugen på att byta ut 2an (eller om det t.o.m är en 1a) som sitter i min emulator maskin. Slipper man hålla på med dongels till BT för att få dualshock kontrollerna att fungera.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Fixar den det så blir det absolut ett köp denna gången.
Kanske en för pf sense också?

Stödjer FreeBSD ARM? Annars tänkte jag det blir svårt att köra pfSense? Det vore sjukt nice om man kunde få den att agera trådlöst accesspunkt för Wifi/Bluetooth isf..

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna köra en minecraftserver på en sådan där?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Mer RAM och snabbare processor, sen är jag nöjd. Men trevligt med WiFi och BT, färre sladdar att dra för dom som kör klusters

Permalänk
Medlem

Snabbare CPU är trevligt. Hoppas RP3 ser likadan ut som RP2 så det passar i min nuvarande lilla låda.

Permalänk

På mitt jobb har vi en hemlig produkt med namnet "xxxx" på väg in (på måndag) ifrån samma leverantör som RP2. Intressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Skulle man kunna köra en minecraftserver på en sådan där?

Visst går det, frågan är bara hur många spelare den kommer klara av, och hur bra den gör det.

Här kan du läsa om hur bra tvåan klarar av en Minecraft-server, trean kommer så klart göra det ännu bättre. Men då har du iallafall något att utgå ifrån.
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/2uj4on/is_the_...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Snabbare processor, wifimöjlighet och/eller bluetooth kanske?

Och vill man inte ha de grejerna så kan man givetvis köpa en Pi2 lite billigare istället. Inge fel med det ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Men då får man ju lägga en hundralapp till på att köpa en dongle. Så för egen del tycker jag att det är värt de kronorna för att slippa dongeln med en snabbare processor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

Jag håller nog faktiskt med dig här. Visst, om WiFi och BT blir standard kommer det glädja många men jag hoppas vi får se fler nyheter. Främst då en bättre lagringslösning (gärna ett SATA-gränssnitt), GigabitLAN och 2GB RAM. USB3 hade varit trevligt men ser nog hellre möjlighet för SATA än USB3 personligen.

Oavsett kan det bli ett köp bara för den lite högre prestandan i RPi 3 om det nu bara är det som faktiskt är nytt. Personligen intresserar de konkurrerande lösningarna då halva grejen med RPi är communityn och mjukvarustödet, iallafall för min del.

Permalänk
Avstängd

Ja,hade varit kul att skaffa en,
Har dock ej kommit på vad jag skulle haft den till.:)
Har redan en väldigt bra mediaspelare,får fundera......

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Undrar om den fixar att agera plex server och transcoda 720P till chromecast - något som rpi2 är på gränsen att klara, men inte riktigt gör det.

Sedan i december kan du optimera din media i förväg för att vara inom [Chromecasts] kravspec, dvs Direct Play/Stream istället för att behöva använda sig av transcoding under själva uppspelningen.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Hoppas på mer i ram och bättre gpu så blir jag nöjd.
Kommet nog köppa en på våren om inte alla är slut då.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Blir väldigt besviken om de extra kronorna den kostar endast har slösats på Wifi och BT. Båda dessa funktioner kan man ju enkelt lösa med USB dongel. Av vilken anledning skulle man skaffa en Pi 3 istället för Pi 2 om den inte får Gigabit LAN och USB 3.0.

dongeln lär väl vara mer än 100kr dock

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

dongeln lär väl vara mer än 100kr dock

eBay... Verkar finnas från 60kr med både Wifi och Bluetooth eller Wifi för 15kr och Bluetooth för 8kr. Kanske inte höjdarkvalite, men fungerar det så.

Permalänk
Avstängd

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?
Bara 1.3 GHz när mobiler är 1.8-2.3 GHz.
Bara fyra kärnor när många mobiler numera är 8 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?
Bara 1.3 GHz när mobiler är 1.8-2.3 GHz.
Bara fyra kärnor när många mobiler numera är 8 kärnor.

Skillnaden är typ flera tusen kronor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ingen NFC?
Ingen USB 3.1?
Ingen USB Type-C?
Bara 1.3 GHz när mobiler är 1.8-2.3 GHz.
Bara fyra kärnor när många mobiler numera är 8 kärnor.

När vi ändå håller på borde vi lägga till stödet för ett externt grafikkort som följer med vid köp. Slutar väl med att hela kalaset kostar några tusenlappar.

Hela syftet med Raspberry Pi är att det ska vara en enkel billig enhet som ändå går att använda i utvecklingssyfte bland annat. Ska vi lägga till allt du vill ha så blir den nog inte särskilt billig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

På mitt jobb har vi en hemlig produkt med namnet "xxxx" på väg in (på måndag) ifrån samma leverantör som RP2. Intressant

Då vet jag var du jobbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850