Extremt billig TS server.

Permalänk
Medlem

Extremt billig TS server.

Tja.
Jag skulle vilja bygga en egen Teamspeak server som kan vara igång 24/7. För eget bruk med kompisar.
Har ni nå förslag på hårdvara? Billigast möjligt.
Får gärna funka som filserver oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om du installerar under Linux så skulle du kunna gå ner i källaren och damma av den där gamla burken som inte kommit till användning förut. Mao, inget märkvärdigt som krävs för TS. Vill du köpa nytt och vill köra fillserver samtidigt så kan du ju passa på att slänga in ownCloud.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte mig en begagnad burk från en kille här på Swec (en HP dc7800p för 200:-), drar i runda slängar 35w när teamspeak är igång med 20-25 pers är inne. Så jag skulle rekommendera dig till att kika här på marknaden/blocket/tradera etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jo jag har lite hårdvara hemma som inte används. Men det e ju gamla gaming burkar där de fattas t ex nätagg eller hårddiskar eller sånt. O nätagg för att dra runt en sån kostar en del. Kanske måste köpa ny atx låda oxå.

Ska kika i marknaden efter nåt billigt komplett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

jag hyr min server från denna sidan.
http://www.multiplaygameservers.com/order/voice-comms/ts3-tea... billigt och bra. 20 euro för 12 månader med 10 slots.

Permalänk
Medlem

Kan man inte t.o.m köra teamspeak på en raspberry pi? Är inte säker på det men har för mig det. Då är den ju strömsnål och tyst i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du tänka dig mumble som alternativ VOIPmjukvara så är en raspberry pi troligen det billigaste alternativet om du räknar in strömförbrukningen. Finns inge bra stöd för teamspeak på raspberryn men mumble är inga problem. Begagnade datorer för några hundralapar är också ett bra alternativ, men de drar också betydligt mer ström. En dator som drar 50W konstant kostar ca 400-500 spänn om året i ström och där kostar raspberryn i runda svängar knappt en tiondel så mycket.

Fast det är klart. Ska den användas som fillagringsserver också så blir det direkt mer intressant med en ordentlig dator igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kör min TS på en gammal netbook. En HP av något slag som jag köpte komplett för ett par hundringar. Fungerar kanon!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Annars kanske Discord kan vara något?
Funkar ju inte som filserver men gratis VOIP servrar, blir ju inte billigare än gratis

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jakob55:

Kan man inte t.o.m köra teamspeak på en raspberry pi? Är inte säker på det men har för mig det. Då är den ju strömsnål och tyst i alla fall

Jag tänkte också på det men tyvärr krävs det x86

Vissa NASar kan dock driva runt det! Kanske är värt att tänka på? @Mullvaden83

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag tänkte också på det men tyvärr krävs det x86

Vissa NASar kan dock driva runt det! Kanske är värt att tänka på? @Mullvaden83

Det är så pass alltså... Annars hade det ju varit perfekt med en PI under bordet

Permalänk
Medlem

Jag och polarna kör med en VPS från DigitalOcean för ~$5 per månad som ligger i Amsterdam, vilket ger oss helt okej latens från Sverige.

Går Intel Compute Stick att köra som headless? Kostar väl runt en tusenlapp, men den slår nog de flesta alternativ i energisnålhet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Afrasbaba:

Går Intel Compute Stick att köra som headless? Kostar väl runt en tusenlapp, men den slår nog de flesta alternativ i energisnålhet.

Och kan drivas genom routern ifall den har USB uttag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

hade liknade ide, men jag vela ha bort strömslukningen en stationär kräver.. fick som svar aatt raspberry är ett helvete att köra Teamspeak på. men Mumble finns för det.
fick då tips på att köra en Intel compute stick, 2gb ram och 32gb minne.

Håller på att föra över allt jag ska ha på den, teamspeak, teamviewer osv just nu. men vet inte hur den presterar med en del folk i den ännu.
Men den kräver ju bara några få watt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Är inte Discord en ganska poppis mjukvara för VoIP nuförtiden?
Nu är jag inte säker på detta men den är väl både gratis och man behöver inte sätta upp en egen server.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Ska kika runt lite va jag hittar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så billigt som möjligt så är det nog bäst att hyra någonting. Möjligtvis om du lyckas få igång det på en raspberry Pi eller något sådant (finns det ARM binaries för TS?), men annars så lär det ta flera år att tjäna igen kostnaden för att köpa egen hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag kör en server på min QNAP-NAS med hjälp av deras VM-program, mest som en kul grej när jag ändå har en ordentlig och kraftfull NAS men ändå strömsnål. Funkar kanon, blir dock ett dyrt inköp om du bara vill ha en server och inte behöver NAS-funktionerna.

Permalänk
Medlem

Nja vill inte hyra. Vill ha den hemma. För att kanske ha som filserver osv senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Kan man inte t.o.m köra teamspeak på en raspberry pi? Är inte säker på det men har för mig det. Då är den ju strömsnål och tyst i alla fall

Teamspeak 3 är skrivet för x86, fungerar inte på ARM. Men Mumble finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nja vill inte hyra. Vill ha den hemma. För att kanske ha som filserver osv senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett enkelt Intel Atom-moderkort med 4GB RAM på, ett chassi från Antec med ett pico psu-liknande nätagg på 90W. Sen en 2,5" hdd och Debian Linux. Har rullat sen 2012 med 25-50 användare varje dag. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har ett enkelt Intel Atom-moderkort med 4GB RAM på, ett chassi från Antec med ett pico psu-liknande nätagg på 90W. Sen en 2,5" hdd och Debian Linux. Har rullat sen 2012 med 25-50 användare varje dag. Funkar hur bra som helst.

Yes. Nåt jag skulle vilja hitta billigt.
Ska kolla efter beggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Nja vill inte hyra. Vill ha den hemma. För att kanske ha som filserver osv senare.

Skickades från m.sweclockers.com

@Mullvaden83

Har nu kört Intel compute stick några timmar men folk i ts, samt virus scan osv på stickan.
Inget lagg eller något.
har den bara kopplad nära "råjjtern" för dens WLAN är inte senast. men får ändå 40/12 mbits, (113/15 med kabel till stationära)
kör teamviewer för att kunna styra den från stationära och "kolla läget" utan att gå till tvrummet och slå på tvn

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Yes. Nåt jag skulle vilja hitta billigt.
Ska kolla efter beggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns ett par som kanske är lämpliga på Tradera.
http://www.tradera.com/search?q=intel%20atom

Lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Blir ju billigare hyra en TS3 mot att köpa en hel VPS.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Avstängd

Gillar idén att köra en Intel Computestick med ubuntu server på - kopplad med USB från routern så den är bra gömd och får bra bandbredd. Skulle nog fungera extremt väl, men startkostnaden är kanske lite hög om man inte köper den begagnad(?) Lätt värt det i längden om man tänker på vad den drar.

Permalänk
Medlem

Lika bra att hyra då om du inte redan har en dator över för att driva det. Kostar väldigt lite om man ska vara få.