Permalänk
Medlem

Keyboardco har nu Topre i lager!

Hej

Såg precis detta på GH, att keyboardco har fått in Topre Realforce med svensk/finsk layout!
Synd bara att man inte har råd

The Keyboard Company's WE51B0 - Swedish/Finnish Topre Realforce Capacitive Keyboard

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Hej

Såg precis detta på GH, att keyboardco har fått in Topre Realforce med svensk/finsk layout!
Synd bara att man inte har råd

The Keyboard Company's WE51B0 - Swedish/Finnish Topre Realforce Capacitive Keyboard

Vad är bra med det tangetbordet?

Permalänk
Medlem

Fanns/finns även här:

43871 - Topre Realforce 105U - Verkkokauppa.com

Blir lite sugen, men relativa värden på tryckaktiveringen blir lite problematiskt för en gamer. Tar de in modellen med 55g på alla är jag nog såld på att testa, finns med US layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultbooi:

Vad är bra med det tangetbordet?

Det är ett Mekaniskt tangentbord, Topre är enligt många dom som gör de mest högkvalitativa tangenborden på marknaden. Har dock aldrig fått testa ett så kan inte kommentera om den saken

Skrivet av Elitist:

Fanns/finns även här:

43871 - Topre Realforce 105U - Verkkokauppa.com

Blir lite sugen, men relativa värden på tryckaktiveringen blir lite problematiskt för en gamer. Tar de in modellen med 55g på alla är jag nog såld på att testa, finns med US layout.

Vet att det fanns på en finsk sajt med, men visste inte riktigt vad den hette.
Vad jag hört så var 55g en liten spinoff, finns tydligen inte så många av dom. Tror inte de tillverkas längre. Däremot 45g verkar komma.

Men Topre verkar gilla Variabelt mer, så kan vara svårt att få tag på ett med samma typ av hårdhet :/

Permalänk
Skrivet av Celcius:

Det är ett Mekaniskt tangentbord, Topre är enligt många dom som gör de mest högkvalitativa tangenborden på marknaden. Har dock aldrig fått testa ett så kan inte kommentera om den saken

Är det verkligen mekaniskt? Antingen har jag missat det eller annars så står där inte vad den har för switchar i sådant fall.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Är det verkligen mekaniskt? Antingen har jag missat det eller annars så står där inte vad den har för switchar i sådant fall.

Vad som är mekaniskt med detta är faktiskt lite diskuterbart... Det använder ju rubberdome, fast här med en fjäder inne i "kupan" som gör att nerslaget registreras ungefär i mitten.
De flesta säger att Topre (switchen kallas det) är mekaniskt, just för att slaget registreras i mitten och inte i nerslaget.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag köpte ett från Verkkokauppa för ett tag sedan, den svenska varianten med svart text på svarta/mörkgrå tangenter. Kostade ca 1600 kr + 200 kr frakt. Dess tangenter har också "variable force" vilket jag är van vid från mitt tidigare Keytronic LT Designer.

Tangentbordet har utmärkt byggkvalitet, stadigt och tungt med sköna tangenter av matt plast. Trevligt att man inte behöver trycka tangenterna till botten för att registrera tangenten. Enda saken jag stör mig lite på är att tangenterna inte sitter fast med samma skruvstädskänsla som i typ Model M utan går att vicka ca 1mm åt alla sidor. Jag antar att det är en effekt av gummimattan under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av divinorum:

Enda saken jag stör mig lite på är att tangenterna inte sitter fast med samma skruvstädskänsla som i typ Model M utan går att vicka ca 1mm åt alla sidor. Jag antar att det är en effekt av gummimattan under.

Damn, det där låter som en dealbreaker för mig tror jag. För de pengarna vill jag ha en brutalt distinkt, fast känsla.
(Eller man kanske ska pusta ut över att man hittat en brist som gör att man inte är lika intresserad av något så dyrt längre )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det gör mina cherry switchar också, men inget direkt man störs sig på eller märker.. om man verkligen vill så kan man känna av det, tex om man trycker ner knappen frammåt så går det lite trögare än när man trycker ner den rakt uppifrån(vilket man gör 99% av gångerna )

Permalänk
Inaktiv

Vilken är bäst? Topre eller Filco?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vilken är bäst? Topre eller Filco?

Beror på vad du gillar, bägge har sina nackdelar/fördelar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Sitter just nu och funderar på ifall man skulle byta ut sitt "Logitech Illuminated" mot ett tangentbord med mekaniska brytare istället.

"Topre-brytare" är väl ett mellanting?

Ni som äger ett tangentbord med sådana brytare, vad tycker ni om dem?

Sedan så kanske det är lite väl onödigt att slänga bort mellan 1000 kr - 2000 kr på ett tangentbord när man faktiskt trivs med det nuvarande... vilket kanske skulle ändras ifall man provar något mekaniskt såklart.

Är ägare av ett topre och gillar det skarpt. Känslan är svår att beskriva, men känns verkligen som en blandning av mekiniska brytare och rubber dome. Ägde mx brown innan och de var även riktigt nice, i jämförelse är det svårt att säga att topre är speciellt prisvärda...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Jag älskar mitt Topre Realforce och har inga problem att gamea på det trots variabel nedslagsmotstånd. Enligt alla källor så ska knapparna hålla betydligt bättre än några andra. Dvs att de behåller sin 'fräscha' känsla längre.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Jag köpte nyligen ett Topre Realforce från Keryboardco.

Anledningen var att min hustru gillar scissor switch-tangentbord bäst, men de slits ut med en förfärande fart - inte minst för att vår tvååring vill sitta i knät och banka på tangentborden, men också för att min hustru skriver yrkesmässigt och som en tornado i mellanvästern (det vill säga ofta och med rasande fart och stor energi) - och Topre Realforce var enligt uppgift det mekaniska tangentbord som mest liknar scissor switch i känslan och som dessutom lär vara extremt hållbart och tillförlitligt.

Två tusen spänn med frakt. Det låter dyrt, men det är inte speciellt billigt att köpa ett nytt Logitech varje år heller, och tar man det på firman motsvarar det ungefär halva kostnaden mot om man skulle köpa det med egna plånboken.

Jag kan säga direkt att Topre inte alls känns speciellt scissor switch. Dessa kännetecknas av platta tangentbord, kort slag, en tydlig "over the shoulder" tryckpunkt som inträffar tämligen omgående, samt ett ganska tyst anslag. Tangenterna känns litet stumma, förspända uppåt mot viloläget.

Topre är normalhöga, har längre slag, en mindre tydlig tryckpunkt som inträffar en bit ner, om dock ett rätt tyst anslag. Tangenterna känns litet glappiga både neråt och i sidled när de vilar i toppläget, de har inte samma förspänning som scissor switch.

Trots detta gillar min hustru tangentbordet. Även om det inte är så likt scissor switch är det väldigt behagligt att skriva på.

Den där glappigheten är mer en feature än en defekt - när man slänger runt fingrarna på ett tangentbord glider man ofta litet på tangenternas yta, speciellt på de ganska stumma scissor switch-tangentborden. På Topre blir fingertoppen snarare "uppfångad" av att tangenten rör sig nån tiondel i sidled, i kombination med lagom skålning och friktion på ytorna. Man känner sig säker på foten, så att säga.

Det verkar inte gå att "trycka på kanten" så att tangenten fastnar och man missar ett anslag på det sätt som kan hända på en del billiga och dåliga tangentbord.

Kombinerat med en hyfsat tydlig tryckpunkt så finner man snart att man inte så mycket hamrar och slår på tangenterna som att man duttar ner dem lagom mycket utan överdriven kraft så att de bottnar. Det är nog mycket ergonomiskt på lång sikt - det är inte bra för fingrarna att smälla i botten, så det är gynnsamt att ha en tydlig tryckpunkt och en del sträcka bakom den där man kan släppa på tryckkraften utan att bottna.

Jag själv är en gammal IBM Model M-fanboy. De är jämfört med Topre litet tydligare i anslaget och har tryckpunkten några tiondelar längre ner. De har lagom skålning men ytan är litet halare och sidoglappet är inte lika mjukt så man känner sig inte lika "uppfångad" när man glider mellan tangenterna. De låter också mycket hårdare och vassare, så det är en litet mer frenetisk aktivitet att skriva på ett Model M. De känns mer industriella, Topre är mycket snarlik i karaktären men litet mer soft och sofistikerad, på gott och ont.

Däremot är jag ingen vän av Cherry MX. De taktila switcharna är jämfört med Topre och Model M "lätta och stickiga". Man bottnar ur oftare och ljudet är vasst och obehagligt. Taktiliteten är för mesig, den kommer mer som en signal i efterskott än som något som man anpassar anslaget efter.

Så enligt min bedömning:
Model M > Topre > scissor switch (Logitech UltraX mfl.) > Cherry brown > Cherry andra > billiga membran.

Permalänk
Medlem

@Gubbstrutt: Bra info, tack!

Permalänk
Medlem

Tror Topre kommer tjäna gott om pengar när dem släpper sitt RGB tangenbord. Minst 2k från min personliga ficka i alla fall

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Vart köper man Topre med nordisk layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vart köper man Topre med nordisk layout?

http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-realforce-88ub-45g...
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-topre-real...
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-topre-realforce-88...

fanns visst ett till tgb
Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Topre är fint, synd att Realforce inte slimmar caset runtom! Questen fortsätter tills någon gör ett riktigt tangentbord.

Definition: Topre eller liknande känsla, inget klick/krafs med tangenter som inte vickar och har en smula högre aktiveringsvikt. TKL förstås och backlight i valfri färg, och inga kreativa layouter. Mekaniskt eller mer än 6KRO struntar jag i. Det vore ett mirakel, ett mycket trevligt sådant

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.