Intels påkostade referenskylare TS15A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

De har förklarat det i någon video någon gång. Tydligen så är just denna CPU som de har väldigt konsekvent i sina värden och därför väldigt lätt att mäta på. Andra de har haft har varierat väldigt. Jag kan dock hålla med om att det kanske vore dags att byta om de hittar en ny modell som fungerar, men bara OM de gör det.

EDIT: On topic, denna fick ju sämre resultat än den gamla stock-kylaren, hur gick det till? Om intel hade satt dit ett standardfäste så man åtminstone kunde byta fläkt kanske det varit värt en fjärdedel av priset. Jag har en kylare som jag köpte för 10 kr på Kjell&Co som jag satt på en 50 kr billig Noctua-fläkt som sannolikt presterar avsevärt bättre.. (har den dock på en i3 så den belastas inte något nämnvärt).

Anledningen varför det inte finns någon anledning att byta CPU är för att det som är intressant är differens mellan rumstemperatur och CPU temp, för om en kylare presterar bättre än en annan kylare på en CPU så gäller det för alla CPUer (i samma storleksklass).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Anledningen varför det inte finns någon anledning att byta CPU är för att det som är intressant är differens mellan rumstemperatur och CPU temp, för om en kylare presterar bättre än en annan kylare på en CPU så gäller det för alla CPUer (i samma storleksklass).

Skickades från m.sweclockers.com

Du har så klart rätt angående värmeavledning, det som däremot kan bli lidande är att nya kylare och deras fästanordningar kanske snart inte anpassas för gamla 1155 varför de kanske tvingas att byta ändå.

Sen har jag en fundering angående att själva CPUn blir mindre och mindre under sin heat spread och då kanske kylare presterar annorlunda på en SB och en ny? Bara en fundering, inget att backa upp det med.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

Har väl inte släppts några LGA 115X CPU's med fastlödd IHS sedan Sandy Bridge om jag vill minnas rätt? Fastlödd IHS ger bra mycket bättre mätvärden än pasta som åldras på ett helt annat sätt. Dem enda moderna CPU'erna med fastlödd IHS idag från intel är väl Haswell-E/EP och dem är inte kompatibla med i närheten lika många kylare som LGA 115X.

Helt enkelt, 2600k kan inte bli mycket mer lämplig som kylar test CPU tills intel släpper en ny CPU med fastlödd IHS som inte är på deras entusiast plattform. Tveksamt om det ens lär hända.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Bara göra som LTT och spänna fast skiten med buntband hehe.

Hoppas så de använder majonnäs som kylpasta också... för den där äkta "jury-riggning" känslan

Skrivet av Starric:

Går ju att enkelt testa tex Cooler Master 212 och några andra på båda plattformarna, sedan se hur amd- och intel-kylarna presterar relativt dem. Men samtidigt, det känns ju lite irrelevant egentligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men det blir väldigt svårt att jämföra ändå, eftersom om du inte tillför samma mängd effekt, på samma mängd yta så blir det orättvist. Men jag förstår din logik att använda 212 som referenspunkt. Blir dock en väldigt... udda referenspunkt som kan påverkas av allt från montering till moderkort design till CPU värme design.
Men AMD vinner på en poäng direkt iaf.... 39 db vs... a god damn noisy Intel cooler.

Permalänk
Medlem

Någon på Intel borde få sparken för detta tycker jag. >_>

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag kan av erfarenhet säga att denna kylaren är helt värdelös. Den satt i datorn jag vann (förvånad över att det inte satt en bättre) och den kyler riktigt dåligt, låter som en motor och fördelar inte luftflödet bra alls. Förstår verkligen vad Intel ville åstadkomma med den.

Visa signatur

i9 9900K @5GHz | Corsair H100X | ASUS Z390-F | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra 10GB | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz | Corsair RM850x
Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung SSD 850 EVO 250GB | 2x 1TB HDD
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Varför? Val av cpu spelar väl ingen roll? Då är ett större urval av testade kylare av större intresse för att se hur en ny kylare presterar, vilket kräver samma omständigheter i övrigt. Och att köra om alla tester på en ny plattform känns nog inte så aktuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det spelar roll.. Titta på 4790K och jämför temp vid samma klock som en 2600K.

En 2600K kan ju vilken kylare som helst ta hand om. Medans en 4790K så krävs något annat än stock kylning. En Hyper 212 svettas rejält med 4790K.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Jaha En uppsnofsad stockkylare från Intel presterar sämre än 3 parts tillverkarna kylare i samma prisklass. WOW vilken överraskning!

1. Varje 3 parts kylare som presterar sämre (i samma prisklass) skall betraktas som lurendrejeri.

2. Intel VET att de inte kommer sälja många till entusiaster (typ Sweclockers medlemmar). Deras målgrupp är: A. Mellan stora datortillverkare typ Net on net mm. B. Reservdel till kunder som inte känner till "CPU-kylar världen".
Elefanter som HP och Dell har oftast egna lösningar.

3. Intel har bättre alternativ till överklockande entusiaster. Ex: Intel TS13X, Intel XTS100H. Om de är prisvärda är en annan fråga. Personligen anser jag att man betalar någon hundralapp i onödan för att få Intel loggan på kylaren. Men det är inget ovanligt i vår värld.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

@Serzarian:

Jag tycker det är bra att stanna kvar vid i7-2600K så länge som möjligt, iaf om man sitter på mycket historik och har en processor som repeterar tillförlitligt.

För övrigt är det intressant att plötsligt se hur en skräp-kylare presterar. Kylar-tester brukar annars vara lite avtändande, där de flesta kylare presterar bra till mycket bra. Åsså kommer det här jävla stolpskottet! Då inser man hur bra alla andra verkligen är.

Intel skäms nu och ångrar bittert att de inte satsade lite mer, alternativt smugit ut den till ett lågt pris.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lothbrok:

Klart det spelar roll.. Titta på 4790K och jämför temp vid samma klock som en 2600K.

Fast de testar inte processorers värmeutveckling utan de testar kylarens förmåga att kyla. Swec kanske skulle gör som en del andra sidor och gå över till en helt syntetisk last. Då kan man göra mycket mer intressanta tester då man har full kontroll över den faktiska värmeutvecklingen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Du har så klart rätt angående värmeavledning, det som däremot kan bli lidande är att nya kylare och deras fästanordningar kanske snart inte anpassas för gamla 1155 varför de kanske tvingas att byta ändå.

Sen har jag en fundering angående att själva CPUn blir mindre och mindre under sin heat spread och då kanske kylare presterar annorlunda på en SB och en ny? Bara en fundering, inget att backa upp det med.

Tror inte det är ett problem.

1156, 1155, 1150 och 1151 har samma monteringshål. 1151 Skiljer i CPU tjocklek, men de har kompenserat det med högre IHS istället. Alla dessa 3:e part kylare görs för att passa 2011 CPUer också, och många även gamla 775, då det enda som skiljer är hur långt från CPUn monteringshålen sitter.

Fördelen med just IHS designen med 2600k tex som test CPU är att du inte får en faktor till att ta hänsyn till då IHS är löddad (metal kontakt) till CPUn. Om de ska använda modernare CPU så hade de typ behövt delidda CPUn för att ge rättvis bedömning, annars hade IHSen varit en påverkande faktor. Allt från Ivy Bridge, Haswell och Skylake får betydligt bättre temps när de deliddas och får fixat "IHS problemet", vilket då gör alla test med dessa CPUer opålitliga för temperaturen på CPUn. Kommer inte värmen till kylaren, så kan inte kylaren visa någon skillnad.

@Lothbrok
Sen att en 2600k utvecklar mer värme än en stock klock Skylake eller ännu mer, broadwell, är en sak. Men ska man testa kylare ska man inte testa CPU... utan mer eller mindre värsta fall scenario, för det är då du ser skillnad.
Ang din 4790k... heh.. njae... 2600k är varmare. Problemet med 4790k är den pissiga IHSen designen.

Permalänk
Avstängd

Varför testar ni med en 2600k?
Den är ju tänkt att användas till en processor ur Skylake serien. Inte för en 5 år gammal processor.

Permalänk

Hur svårt ska det vara att göra en kylare med resurserna intel har?

Vilken flopp

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Trist!!!
Är det nån som vet om dom andra Intel kylarna är bra? ..Tänkte på dessa 2 (den mittersta, och högra på bilden):
http://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown....

I dom väldigt få tester jag sett av dom så är de en hel del sämre än konkurrenternas liknande alternativ och kostar mer.

Permalänk

Vilken skit kylare, och för det priset? snälla 1a april kommer inte än på ett tag.

Skall bli intressant med ett test av SweC för att se om AMDs historia är bättre/sämre. Dom pushar ju för att den är bra men med deras track reckord så har jag inte stora förväntningar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Varför testar ni med en 2600k?
Den är ju tänkt att användas till en processor ur Skylake serien. Inte för en 5 år gammal processor.

Det har redan besvarats i tråden.

Det beror på att 2600K är den mest stabila processorn de har. Andra processorer de testat med ger inte konsekventa värden och har haft bråkande temperatursensorer. Går det inte att få ut konsekventa och någorlunda korrekta värden är processorn oanvändbar som testbädd. Sen spelar det ingen roll vilken processor som används eftersom det är kylaren som testas. De absoluta temperaturerna är tämligen ointressanta utan det är den innebörds ordningen som spelar roll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Serzarian:

"Häng med när vi introducerar Intels kylare TS15A till redaktionens överklockade Core i7-2600K"

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

Skrivet av rektor:

Varför testar ni med en 2600k?
Den är ju tänkt att användas till en processor ur Skylake serien. Inte för en 5 år gammal processor.

Med risk för att återupprepa det andra har sagt i tråden.

Vi gjorde ett tappert försök att gå över till Haswell Refresh när de gamla kylarresultaten kastades ut (vill minnas att det var en 4790K som var aktuell). Tyvärr blev resultaten extremt skeva, åtminstone med de exemplaren av processorn som vi hade tillgängliga. 2600K må vara gammal, men den ger åtminstone resultat som reflekterar kylarnas faktiska kylprestanda på ett konsekvent vis.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raymond:

För systembyggare typ HP etc lär denna bli vanlig, där de inte kör vattenkylning typ xeon burkarna.

Rackmonterade servers har helt andra kylare än Intels standardkylare. Dels är det väldigt lite utrymme, dels finns det ju Xeon-modeller med TDP upp till 160W (men mer normalt är 100W-140W), dels har det normala 2U flaket två CPUer som ska kylas.

Vet inte hur HP bygger sin stationära, men Dell har (eller ska säga hade då det är ett par år sedan vi senaste köpte en stationär skrivbordsdator på jobbet) en egendesignad kylning som kanske inte är världens mest effektiva men den är faktiskt riktigt tyst.

Är inte speciellt förvånad att Intel valt att inte skeppa med standardkylaren med vissa modeller, standardkylaren gjorde en halvdassigt jobb redan med i7-5775C där det handlar om 65W TDP. Vad poängen med kylaren i denna artikel är för mig helt höjt i dunkel, gissar att målet standardkylaren främst är minimal tillverkningskostnad då man räknar med att väldigt få faktiskt använder den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Serzarian:

Hahaha, DEN BILDEN!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

"Dra åt tumskruvarna"

Huh? Låter som att ni skruvat dit kylaren och inte TRYCKT dit den

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Trist!!!
Är det nån som vet om dom andra Intel kylarna är bra? ..Tänkte på dessa 2 (den mittersta, och högra på bilden):
http://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown....

Polaren hade den vattenkylaren och den presterade uruselt för att vara en vattenkylare så han hade inte den särskilt länge. Inte långt därefter så köpte jag min i7-5820k och glömde köpa kylare så jag fick den av honom att ha under tiden och det var riktigt hemskt hur höga temperaturer man fick. Någon månad efter det så besluta den sig för att dö, om det var ett måndags exemplar vet jag inte men jag skulle aldrig rekommendera den till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Polaren hade den vattenkylaren och den presterade uruselt för att vara en vattenkylare så han hade inte den särskilt länge. Inte långt därefter så köpte jag min i7-5820k och glömde köpa kylare så jag fick den av honom att ha under tiden och det var riktigt hemskt hur höga temperaturer man fick. Någon månad efter det så besluta den sig för att dö, om det var ett måndags exemplar vet jag inte men jag skulle aldrig rekommendera den till någon.

Har hört precis samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur svårt ska det vara att göra en kylare med resurserna intel har?

Vilken flopp

Tydligen så krävs det erfarenhet att göra en kylare annars skulle intels kylare vara mycket effektiv, eller så underskattade den teknologiska sidan av en kylare, det är inte bara att slänga ihop något som består av koppar, aluminium och en fläkt.

Permalänk
Medlem

De lär ha gjort egna tester och jämfört med alternativ och ändå bedömt att de tjänar så pass bra pengar på att sälja dem ändå till massorna i stället för att tex köpa upp eller ingå sammarbete med någon framgångsrikt alternativ, trist.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Dags att instifta en ny utmärkelse kanske?

"Skräp produkt"

*Skräpprodukt

Men håller med, vore kul om vi faktiskt kunde få en shit awards. Men det hade nog snarare varit roligare för oss läsare. Ur PR-synpunkt tror jag swec förlorar mer på det än vinner

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men AMD vinner på en poäng direkt iaf.... 39 db vs... a god damn noisy Intel cooler.

Precis. Intels kylare på 40 dBa vid viloläge är högljudd medan AMDs kylare på 39 dBa vid viloläge är tyst, och därmed var AMD vs. Intel-ordningen återställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis. Intels kylare på 40 dBa vid viloläge är högljudd medan AMDs kylare på 39 dBa vid viloläge är tyst, och därmed var AMD vs. Intel-ordningen återställd.

Kan ju bara tänka dig ifall det hade varit ombytta roller där intel på 39 var tyst men AMD på 40 var högljudd. Då jävlar hade folk vässat höggafflarna, utan tvekan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

@Lothbrok
Sen att en 2600k utvecklar mer värme än en stock klock Skylake eller ännu mer, broadwell, är en sak. Men ska man testa kylare ska man inte testa CPU... utan mer eller mindre värsta fall scenario, för det är då du ser skillnad.
Ang din 4790k... heh.. njae... 2600k är varmare. Problemet med 4790k är den pissiga IHSen designen.

Ska man testa kylare så ska man väl pressa CPUn och därmed se hur Kylaren hanterar värmen som CPUn spottar ur sig? Och en kylare som fungerar bra till en 2600K kommer inte fungera lika bra till en 4790K exempelvis.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Lite synd att den inte presterar bättre.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Förstår inte den konstruktionen som de envisas med. Inte nog med att monteringsanordningen är usel. Är det inte dumt att ha fläkten så öppet? Man vill väl bygga ett bra lufttryck tänker jag.