Intels påkostade referenskylare TS15A

Permalänk
Melding Plague

Intels påkostade referenskylare TS15A

I en djungel av olika monsterkylare tar redaktionen ett steg tillbaka och letar fram Intels nya referenskylare TS15A för att undersöka vad den klarar av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att köpa just den kylaren är väl i så fall för att den är väldigt lätt att montera. Däremot så talar väl inte den fördelen för det höga priset.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hur kan man lyckas göra en så här pass dålig kylare? Den verkar... usel.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Hahaha. Ja, jag misstänkte att den skulle vara totalt värdelös med tanke på dess ålderdomliga konstruktion, som alla "riktiga" processorkylartillverkare övergivit sedan MÅNGA år tillbaka.

Och så priset då. Hahahahaha! Vilket stolpskott till produkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En Hyper TX3 eller 212 är ju bättre för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Intel som faktiskt bygger processorerna är så fruktansvärt dåliga på att kyla dem? Det borde finnas både kunskap och cash för att utveckla en kylare av topp kvalitet ändå står de i en trång med en elefant på 1m avstånd som de försöker träffa med ett hagelgevär och ändå missar de.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Pinsamt värre det här haha.
Och för den prislappen med. Nej nej nej.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra som Nvidia t ex som låter EVGA göra deras referens-kort? Är väl bättre att lägga ut det på någon som faktiskt vet vad de pysslar med. Med tanke på vilken volym de borde kunna nå borde priset kunna pressas rätt bra också, 400 spänn för det där runket? Pfft...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

"Hur tänkte ni där, Intel? Ni hade ingen plan..." - Arga kyltestare @anon38900 2016

Med en kass Photoshopning har din idé blivit verklighet @Svantesson666 !

Permalänk
Medlem

Dags att instifta en ny utmärkelse kanske?

"Skräp produkt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

En Hyper TX3 eller 212 är ju bättre för pengarna.

Det mesta är bättre för pengarna. Förstår inte hur Intel tänkt här... För det priset får man betydligt bättre presterande kylare.

Skrivet av BooliBoo:

Hur kommer det sig att Intel som faktiskt bygger processorerna är så fruktansvärt dåliga på att kyla dem? Det borde finnas både kunskap och cash för att utveckla en kylare av topp kvalitet ändå står de i en trång med en elefant på 1m avstånd som de försöker träffa med ett hagelgevär och ändå missar de.

Finns väl inget intresse för att ta fram en kylare som presterar utan man väljer att leva på "Säljer det så säljer det.. för vi är intel". Tvivlar att denna kylare kostade mycket att ta fram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Ska bli intressant att se hur den står sig mot Wraith

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur kan man lyckas göra en så här pass dålig kylare? Den verkar... usel.

Därför de tror att det räcker med att göra lite större fläns och öka RPM på fläkten...

Säger bara att det är tur att de designar deras CPUer bättre än sina kylare.

Skrivet av Marzupilami:

Ska bli intressant att se hur den står sig mot Wraith

Blir nog svårt att jämföra dock... då det är olika kylare, till olika plattformar och jag tror inte du har passform för vartannat.

Permalänk
Medlem

Denna luftkylare är verkligen inte till för överklockare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast

"Häng med när vi introducerar Intels kylare TS15A till redaktionens överklockade Core i7-2600K"

Dold text

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen extremt svårt för intels monteringslösning, jag skulle nog kunna tänka mig att nån gång i livet att använda en orginalkylare om det gick att montera med skruvmejsel och inte pushpin lösningen. Hemskt.

Sen att dom presterar dåligt är en annan historia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir nog svårt att jämföra dock... då det är olika kylare, till olika plattformar och jag tror inte du har passform för vartannat.

Bara göra som LTT och spänna fast skiten med buntband hehe.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Hur kommer det sig att Intel som faktiskt bygger processorerna är så fruktansvärt dåliga på att kyla dem? Det borde finnas både kunskap och cash för att utveckla en kylare av topp kvalitet ändå står de i en trång med en elefant på 1m avstånd som de försöker träffa med ett hagelgevär och ändå missar de.

Kan vara för att inte konkurrera ut tredjepart.

Få se hur amds nya kylare presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Blir nog svårt att jämföra dock... då det är olika kylare, till olika plattformar och jag tror inte du har passform för vartannat.

Går ju att enkelt testa tex Cooler Master 212 och några andra på båda plattformarna, sedan se hur amd- och intel-kylarna presterar relativt dem. Men samtidigt, det känns ju lite irrelevant egentligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Detta är knappast en kylare man köper för en överklockad core i7, även stock speeds kan den knappast göra ett bra jobb men för cpu som har lägre effekt lär den väl funka ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

"Häng med när vi introducerar Intels kylare TS15A till redaktionens överklockade Core i7-2600K"

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

Med tanke på att det inte finns någon som helst anledning till att göra det så blir det nog inte av.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

"Häng med när vi introducerar Intels kylare TS15A till redaktionens överklockade Core i7-2600K"

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

Varför? Val av cpu spelar väl ingen roll? Då är ett större urval av testade kylare av större intresse för att se hur en ny kylare presterar, vilket kräver samma omständigheter i övrigt. Och att köra om alla tester på en ny plattform känns nog inte så aktuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trodde man skulle få denna med nya generationer utav Core i3/i5/i7 CPU'er... men inte då ?

Aja, den var stilig iaf

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Pris vid publicering: 400:-
Lägsta pris en timme senare: 299:-

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

För systembyggare typ HP etc lär denna bli vanlig, där de inte kör vattenkylning typ xeon burkarna.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Fy va ful den va!

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Entusiast

Två frågor.

1, Det påstås i artikeln att kylaren är lätt att montera men bilderna visar tydligt att den är bestyckad med Intels push-pins. Betyder det att de faktiskt lyckats göra push-pins användbara för de har ju historiskt varit skit. Så skit att jag fick lite ångest när jag såg bilden hemska minnen av kylarbyte på min gamla Q9450.

2, Är det en solid kopparkärna i? På bilden utan fläkt sticker det ju upp vad som ser ut som ett kopparrör ur toppen. Det ser misstänkt likt ut en heatpipe. Ser även ut som att toppen är fastlödd vilket även det tyder på att den innehåller en ångkammare av något slag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

"Häng med när vi introducerar Intels kylare TS15A till redaktionens överklockade Core i7-2600K"

Jag vet att det är en gammal trotjänare och har bra pasta mellan IHS och CPU-dien men det kanske är dags att uppdatera indexet med en ny CPU snart Sweclockers?

De har förklarat det i någon video någon gång. Tydligen så är just denna CPU som de har väldigt konsekvent i sina värden och därför väldigt lätt att mäta på. Andra de har haft har varierat väldigt. Jag kan dock hålla med om att det kanske vore dags att byta om de hittar en ny modell som fungerar, men bara OM de gör det.

EDIT: On topic, denna fick ju sämre resultat än den gamla stock-kylaren, hur gick det till? Om intel hade satt dit ett standardfäste så man åtminstone kunde byta fläkt kanske det varit värt en fjärdedel av priset. Jag har en kylare som jag köpte för 10 kr på Kjell&Co som jag satt på en 50 kr billig Noctua-fläkt som sannolikt presterar avsevärt bättre.. (har den dock på en i3 så den belastas inte något nämnvärt).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Det ända som var bra med förra stock var att den var låg och kunde klämmas in i trånga chassin. nu med en extra produkt som dessutom kostar 300kr och högre än LP kylare med bättre prestanda så är det helt sjukt dåligt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Trist!!!
Är det nån som vet om dom andra Intel kylarna är bra? ..Tänkte på dessa 2 (den mittersta, och högra på bilden):
http://www.tweaktown.com/image.php?image=imagescdn.tweaktown....

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!