Permalänk

Prismatchning

En grej jag noterat efter att ha bott i staterna ett tag är att det är väldigt få butiker som erbjuder någon prismatchning här hemma i Sverige. Varför är det så? Vad skiljer marknaden så pass att det fenomenet är så sällsynt här?

Permalänk
Medlem

Även om det inte skyltas med det gör många butiker det om man säger till.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vi har nog helt enkelt andra mönster i vår konsumtion, plus att konkurrensen är enorm i USA. Jag upplever oss inte som egentligen speciellt prismedvetna, kedjor som GameStop osv fortsätter att sälja spel av just sådana anledningar.

Exempelvis Bauhaus har ju prismatchning, men frågan är hur ofta det nyttjas, gissningsvis inte allt för ofta.

För ett år sedan skulle jag köpa bilbarnstol och hittade butikens stol för 500:- mindre i en annan butik, i samma stad (på Prisjakt). Jag frågade om de prismatchade, vilket de surt meddelade att det gjorde de minsann inte. Då tackade jag för mig.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

Jag frågade om ett headset på Elgiganten under mellandagsrean, CDON var 300:- billigare, och då matchade Elgiganten det priset, inget snack om saken alls.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

elgiganten och mediamarkt har iallafall varje gång jag påpekat att de är dyrare än en konkurent gett mig samma pris som hos de andra företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag frågade om ett headset på Elgiganten under mellandagsrean, CDON var 300:- billigare, och då matchade Elgiganten det priset, inget snack om saken alls.

Jag har själv prismatchat i butik både på MM och Elgiganten men den sistnämnda var rätt längesedan. Kanske något som bara görs i butik och kan även variera från butik till butik.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ägs inte alla dessa av samma bolag mer eller mindre? (Siba, Netonnet och Computer City), medans (Pixmania, The Phone House, Elgiganten och Webhallen innan Komplett tog det) och sedan (Mediamarkt, Saturn) men minns att det var någon koppling mellan dessa sedan men kanske är jag ute och cyklar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nakphud:

elgiganten och mediamarkt har iallafall varje gång jag påpekat att de är dyrare än en konkurent gett mig samma pris som hos de andra företaget.

Ringde kundservice på mediamarkt igår just om detta , och de matchar inte priser längre . men som sagt i butiken kanske det kan funka , beror nog på vara och pris , alltså är det en flera tusen kronors affär så är nog dem inte omöjliga.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Ägs inte alla dessa av samma bolag mer eller mindre? (Siba, Netonnet och Computer City), medans (Pixmania, The Phone House, Elgiganten och Webhallen innan Komplett tog det) och sedan (Mediamarkt, Saturn) men minns att det var någon koppling mellan dessa sedan men kanske är jag ute och cyklar.

Ja alltså som konsument är det en enorm svaghet med dessa kartellbildningar, och Riksbanken ogillar bristen på konsumtion..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Ringde kundservice på mediamarkt igår just om detta , och de matchar inte priser längre . men som sagt i butiken kanske det kan funka , beror nog på vara och pris , alltså är det en flera tusen kronors affär så är nog dem inte omöjliga.

Ja, var i butik detta funkat för mig.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så erbjuder en stor del av företagen på prisjakt prismatchning om man tar sig orken att påpeka det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av FallenKnight:

En grej jag noterat efter att ha bott i staterna ett tag är att det är väldigt få butiker som erbjuder någon prismatchning här hemma i Sverige. Varför är det så? Vad skiljer marknaden så pass att det fenomenet är så sällsynt här?

Många elektronikbutiker verkar ha någon form av prisgaranti men annars verkar det inte ha slagit igenom så mycket i Sverige.

Skrivet av Mocka:

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

Elgigantens prisgaranti
http://www.elgiganten.se/cms/hos-elgiganten/kundgarantier/

Mediamarkt hittar jag inte heller något för däremot.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

@gaminggirl: Vilka känner vi till utöver Elgiganten? Varken Dustin, Webhallen, Komplett, Netonnet, CDON eller Teknikmagasinet har någon efter eftersökningar.

Permalänk
Skrivet av FallenKnight:

@gaminggirl: Vilka känner vi till utöver Elgiganten? Varken Dustin, Webhallen, Komplett, Netonnet, CDON eller Teknikmagasinet har någon efter eftersökningar.

Verkar ha ändrats en del sedan jag kollade sist, det var väldigt utbrett där tidigare i alla fall. Däremot hittar jag massor på böcker, resor, hotell, bilreparationer och annat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Mailar man och frågar så brukar det inte vara några problem, eller frågar personalen om det är i en fysisk butik.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

Dom hade det åtminstone förra året då jag nyttjade det, elgiganten sänkte priset på en mus jag köpte. Dock tror jag bara att det gället fysiska butiker.
Det verkar förövrigt inte vara en tjänst som butikerna gärna skyltar med då det antagligen hela tiden skulle rusa in folk som skulle prismatcha allt ifrån tandborsthuvuden till filmer eller annat som inte är alltför dyrt om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X