Problem med OBS - lagg vid streaming av CS:GO

Permalänk
Medlem

Problem med OBS - lagg vid streaming av CS:GO

Hej alla Sweclockare!

Jag har streamat lite olika möjliga spel förr i tiden, bland annat League of Legends, Amnesia och lite diverse skjutspel.

Nu försöker jag att streama CS:GO och allt går åt pipan. Vet inte om det är mina inställningar på OBS eller om det är min dator som helt enkelt inte klarar pressen. När jag streamade LoL så körde jag 1080p och 60 FPS och det funkade fint, laggade ingenting in-game och streamen laggade noll för de som kollade.

Jag kommer nedan att lägga upp bilder på hastigheten på mitt internet samt mina datorspecs, så får vi se om någon som är duktig med streaming kan hjälpa mig!

Tack så mycket på förhand.

SPECS:

GPU: Sapphire Radeon HD7850
CPU: Intel i5 3550

UPLOAD/DOWNLOAD/INSTÄLLNINGAR:

Förtydligad rubrik
Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Vad är det som går galet mer specifikt?
Prova byta server till stockholm alternativt amsterdam, det kan göra skillnad.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Vad är det som går galet mer specifikt?
Prova byta server till stockholm alternativt amsterdam, det kan göra skillnad.

Jag laggar inte in-game speciellt mycket, men streamen laggar jättemycket. Det skippar frames och det ser ut som att jag spelar med 10 FPS.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Moderator
Moderator

De som klagat på streamen, har du kollat vilka bredbandsleverantörer de har?

Be helst flera med olika leverantörer titta på. Vissa leverantörer är misstänkta för att strypa streamat material.

I övrigt ser jag inga direkta fel på dina inställningar på rak arm, kan kolla när jag kommer hem. Har du provat att ticka ur save to file? Det är ju en del processkraft som går där om det nu skulle vara på hårdvarusidan det tryter med kraft.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Prova att streama i 720p och se om det gör skillnad, kan vara så att den inställda bandbredden inte räcker till för att visa allt som sker på skärmen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Förutom att eventuellt byta till den svenska servern så bör du sätta resolution downscale till 720p. Sen skulle jag nog faktiskt prova en bitrate på 2800 / 2800. På så vis eliminerar du risken att streamen börjar buffra. 30 fps lär också fungera.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra resolution downscale? Tror inte du kan streama i 1080p utan att vara partner med twitch

Inställningstips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

De som klagat på streamen, har du kollat vilka bredbandsleverantörer de har?

Be helst flera med olika leverantörer titta på. Vissa leverantörer är misstänkta för att strypa streamat material.

I övrigt ser jag inga direkta fel på dina inställningar på rak arm, kan kolla när jag kommer hem. Har du provat att ticka ur save to file? Det är ju en del processkraft som går där om det nu skulle vara på hårdvarusidan det tryter med kraft.

Just nu har bara två olika polare kollat min stream för att se om det fungerar, och båda har sagt att det ser alldeles för hackigt ut. Även jag går in på kanalen och ser att det laggar jättemycket.

Skrivet av maxnelson:

Prova att streama i 720p och se om det gör skillnad, kan vara så att den inställda bandbredden inte räcker till för att visa allt som sker på skärmen.

Jag provade att köra 1280x720 men då blev allting jätteinzoomat på streamen, hur ställer jag in det korrekt?

Skrivet av iaken:

Förutom att eventuellt byta till den svenska servern så bör du sätta resolution downscale till 720p. Sen skulle jag nog faktiskt prova en bitrate på 2800 / 2800. På så vis eliminerar du risken att streamen börjar buffra. 30 fps lär också fungera.

Ska testa med downscale, tack för tipset. Provar att ändra bitrate samt att gå ner till 30 FPS och ser om det gör någon skillnad.

Skrivet av EmilM:

Har du testat att ändra resolution downscale? Tror inte du kan streama i 1080p utan att vara partner med twitch

Inställningstips

Alright! Tar och provar detta också, återkommer med resultat.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

Här är nya inställningarna jag provade. OBS visar att det är 0% skipped frames, har grön signal för bitraten.

Här kommer NYA problemet. Streamen är bara en bild kan man säga. Ljudet hörs jätteklart, men det blir liksom inga rörelser, utan bara en fast skärm. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Shootie:

http://i.imgur.com/60oQbU9.jpg

Här är nya inställningarna jag provade. OBS visar att det är 0% skipped frames, har grön signal för bitraten.

Här kommer NYA problemet. Streamen är bara en bild kan man säga. Ljudet hörs jätteklart, men det blir liksom inga rörelser, utan bara en fast skärm. Vad kan detta bero på?

Ursäkta att jag frågar, jag måste eliminera den enklaste förklaringen.

Är det möjligen så att du själv kollar genom att alt tabba mellan spelet och twitch streamen på en och samma skärm? För tabbar du ur spelet så fryser OBS den senaste rutan.

Med tanke på att du har 0 delay så hinner du nog inte se det du nyss gjorde.

Återigen, ursäkta men var tvungen att eliminera den enklaste orsaken.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Förtydligat rubriken, tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ursäkta att jag frågar, jag måste eliminera den enklaste förklaringen.

Är det möjligen så att du själv kollar genom att alt tabba mellan spelet och twitch streamen på en och samma skärm? För tabbar du ur spelet så fryser OBS den senaste rutan.

Med tanke på att du har 0 delay så hinner du nog inte se det du nyss gjorde.

Återigen, ursäkta men var tvungen att eliminera den enklaste orsaken.

Twitch forcar delay på alla streams nu, runt 15-20 sekunder minst.

Till TS
Sänk bitrate till runt 2000 och kolla vad som händer, det är ett mycket snabbare spel än LoL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ursäkta att jag frågar, jag måste eliminera den enklaste förklaringen.

Är det möjligen så att du själv kollar genom att alt tabba mellan spelet och twitch streamen på en och samma skärm? För tabbar du ur spelet så fryser OBS den senaste rutan.

Med tanke på att du har 0 delay så hinner du nog inte se det du nyss gjorde.

Återigen, ursäkta men var tvungen att eliminera den enklaste orsaken.

Mycket förståelig fråga, och som svar så kan jag säga nej. Jag har två skärmar, och jag har streamen på andra skärmen. Som nedanstående sa, att det är oftast 15-20 sekunder delay på allt. Jag hör som sagt ljudet helt klart, men bilden är helt still.

Skrivet av Kent:

*Rubrik ändrad*

Förtydligat rubriken, tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

screamin-daemon/moderator

Tack så mycket, tänkte mig inte för! Nu vet jag till nästa gång

Skrivet av Gainsgoblin:

Twitch forcar delay på alla streams nu, runt 15-20 sekunder minst.

Till TS
Sänk bitrate till runt 2000 och kolla vad som händer, det är ett mycket snabbare spel än LoL.

Jag ska försöka att ändra till 2000 och se vad som händer! Men är det inte konstigt att streamen står helt still? Det är inte så att programmet ger sig eller något, eftersom ljudet fortfarande funkar jättebra, utan det är själva bilden i sig som står still.

Om någon har några andra tips så är jag öppna öron! Jättefrustrerande att inte kunna streama CS:GO, med tanke på att det är i stort sett det enda jag spelar nu för tiden.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Jag ska försöka att ändra till 2000 och se vad som händer! Men är det inte konstigt att streamen står helt still? Det är inte så att programmet ger sig eller något, eftersom ljudet fortfarande funkar jättebra, utan det är själva bilden i sig som står still.

Om någon har några andra tips så är jag öppna öron! Jättefrustrerande att inte kunna streama CS:GO, med tanke på att det är i stort sett det enda jag spelar nu för tiden.

Här är mina settings som jag kör för CSGO, funkar perfekt.

Stockholm server i övrigt.

http://imgur.com/a/cUU5D

Har du fit to screen efter dina ändringar i OBS?
Ibland kukar den upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Här är mina settings som jag kör för CSGO, funkar perfekt.

Stockholm server i övrigt.

http://imgur.com/a/cUU5D

Har du fit to screen efter dina ändringar i OBS?
Ibland kukar den upp.

Tack så mycket! Ska ta och prova detta.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!!

Jag laddade ner Xsplit och provade att streama. Deras gratisversion gör att man endast kan streama i 480p. Jag streamade och allt funkade perfekt, förutom att kvalitén på streamen givetvis blev sisådär.

Sedan provade jag att streama på OBS med 480p, och allting var fortfarande jättelaggigt.

Kollat med MSI Afterburner, Sapphire Trixx och CoreTemp och allting ser okej ut, så det har ingenting med datorn att göra. Nu när man testat Xsplit och det funkar felfritt så kan man ju bara undra - var FAN ligger problemet? Vilka inställningar?

Hoppas någon kan komma med ytterligare förslag!

Mycket tack på förhand.

UPPDATERING #2!!

Detta kan vara det konstigaste. Jag gjorde en ny scene och så funkade allt felfritt. Någon som kan fylla i logiken här?

Jag har använt samma scene i över ett år utan att behöva ändra någonting. Skitkonstigt! Men nu funkar det i alla fall. Tack till alla som hjälpt mig

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

UPPDATERING #2!!

Detta kan vara det konstigaste. Jag gjorde en ny scene och så funkade allt felfritt. Någon som kan fylla i logiken här?

Jag har använt samma scene i över ett år utan att behöva ändra någonting. Skitkonstigt! Men nu funkar det i alla fall. Tack till alla som hjälpt mig

säkert någon bugg i programmet.
Kul att det löste sig!
Lycka till med ditt streamande

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

säkert någon bugg i programmet.
Kul att det löste sig!
Lycka till med ditt streamande

Tack så mycket!

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Detta kan vara det konstigaste. Jag gjorde en ny scene och så funkade allt felfritt. Någon som kan fylla i logiken här?

Jag har använt samma scene i över ett år utan att behöva ändra någonting. Skitkonstigt! Men nu funkar det i alla fall. Tack till alla som hjälpt mig

Tveklöst någon bugg, det är ju en beta med lång kvar till 1.0 så lite problem får man ta

Permalänk

Jag har problem med OBS att5 det laggar när jag bara vill spela in. Alltså inte streama ut online.
I7 4790k
GTX 970
16gb ram 2133mhz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Schnuggles:

Jag har problem med OBS att5 det laggar när jag bara vill spela in. Alltså inte streama ut online.
I7 4790k
GTX 970
16gb ram 2133mhz

Låter som det kan vara en inställningsfråga i så fall i OBS, kan du ta några screenshots av inställningarna så vi kan se? Alternativt skriva dem.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Sänk bitrate, överväg resolution downscale till 720p och om CPU-anvädning är överväldigande, höj ifrån veryfast till superfast eller ultrafast (sämre kvalitet dock). Skulle inte bocka för "reduce stream latency" på Twitch då det har gett bl.a. mig och vänner mycket mer lag i streamen

Permalänk
Medlem

Någon som har tips vad jag kan göra för att streamen ska flyta bättre? Har lite för lite FPS imo. Har 144 Hz men ibland hamnar jag under 144 FPS vilket är konstigt med min dator.

Jag har i7 4770k @ 4.5 GHz
GTX 970 Strix lätt OC +190 core och 290 memory clock, samt 8gb DDR3 2133 Mhz.

Jag kör 720p @ 60 FPS och 3000 bitrate.
x264 coding med den inställd på "veryfast"
kodningsprofil "main"
Använd CFR = ibockad

Har ingen webbläsare öppnad, har valt bort preview i OBS vilket gjorde att typ microstutter försvann. Kör med "chatty" för att kolla chatten, dvs så jag slapp ha webbläsaren öppen för att se chatten. Om jag kör med t.ex Firefox och en ruta md twitch så får jag runt 100 FPS...?

Är runt 90-100% CPU-användning och 70% ram, trodde firefox hade med ram att göra snarare än processor. Men där får jag enorma FPS drops. Hur som helst, jag klarar mig med chatty, men ja, även med det så tycker jag inte streamen flyter så bra. Vill ha åtminstone +180FPS 24/7, vad mer kan jag göra?

Funderar på att försöka OC:a processorn ännu mer, men borde väl knappast va problemet när TS kan streama med sin i5a som är i stock? 4.5GHz i7 är ju ganska snabbt..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: Har du prövat nVidia-inställningen eller AMD-forken av OBS som utnyttjar GPUn mer än CPUn?

Permalänk
Skrivet av Lan:

Låter som det kan vara en inställningsfråga i så fall i OBS, kan du ta några screenshots av inställningarna så vi kan se? Alternativt skriva dem.

Här kommer bilder.
Dator Specs:
Intel i7 4790k
Nvidia GTX 970
Dominator platinum 2133mhz 2x8GB (16gb)
Intel ssd 120gb & Samsung SSD 500gb
Evga PSU 850w

Edit: Jag ska bara spela in. Jag ska alltså INTE streama på te.x Twitch.