Permalänk
Medlem

Köpa en Macbook Air

Tjenare.
Behöver en laptopp och har klämt lite på en macbook air 13" som jag har fått lånat av en vän.

Det jag undrar över nu när jag skall införskaffa en begagnad är:

1. Villken av alla årsmodeller skall jag köpa och finns det en lista?

2. Vad skall jag tänka på när jag handlar den tex med batteriet? Går det att byta för en lättare peng eller kostar det 2k så det likt förbannat är bättre att köpa sig en ny?

3. Är det El Capitan som gäller?

Permalänk
Medlem

Se till att den har en i5 CPU åtminstone(mid 2011 och framåt). Om du har råd också gärna 8GB RAM, 4 är i minsta laget.

Batteri finns på ebay, men som alltid med Mac är det lite meckigt att byta själv då det kräver specialmejslar(men de kan köpas relativt billigt). Har för mig batteri finns för runt 500 spänn. Om du tittar på en beggad kan du klicka på batteriikonen, säger den "service battery" så vet du att det är prutläge...

Alla Macar med i5 eller i7 kan köra El Capitan, och det är gratis att uppgradera. Så vad den beggade kör spelar ingen direkt roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Se till att den har en i5 CPU åtminstone(mid 2011 och framåt). Om du har råd också gärna 8GB RAM, 4 är i minsta laget.

Batteri finns på ebay, men som alltid med Mac är det lite meckigt att byta själv då det kräver specialmejslar(men de kan köpas relativt billigt). Har för mig batteri finns för runt 500 spänn. Om du tittar på en beggad kan du klicka på batteriikonen, säger den "service battery" så vet du att det är prutläge...

Alla Macar med i5 eller i7 kan köra El Capitan, och det är gratis att uppgradera. Så vad den beggade kör spelar ingen direkt roll.

Kanon, det svarade på en del frågor.
tack!

Permalänk

Om du kan avvakta så borde de nya releaserna av macbooks komma ut någon gång i Mars, vilket kan pressa ner de begagnade ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

Om du kan avvakta så borde de nya releaserna av macbooks komma ut någon gång i Mars, vilket kan pressa ner de begagnade ännu mer

ojoj se där, då är det klart att jag skall vänta en liten stund då

Borde ju komma ut lite nyare modeller med då på begagnad marknaden.

Permalänk

@KRÖNK: Kan rekommendera att kika på: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac innan beslutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

@Pascal: Kan rekommendera att kika på: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac innan beslutet

Åh perfekt. tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRÖNK:

Tjenare.
Behöver en laptopp och har klämt lite på en macbook air 13" som jag har fått lånat av en vän.

Det jag undrar över nu när jag skall införskaffa en begagnad är:

1. Villken av alla årsmodeller skall jag köpa och finns det en lista?

2. Vad skall jag tänka på när jag handlar den tex med batteriet? Går det att byta för en lättare peng eller kostar det 2k så det likt förbannat är bättre att köpa sig en ny?

3. Är det El Capitan som gäller?

1. Allt från mid 2012 är bra datorer enligt mig, ska du köpa äldre kolla så du har 1 GB grafik minne. Grafikkortet brukar bli varmt när man tittar på YouTube på full HD efter en stund om du har dem lite äldre.

2. Du kan alltid titta på skicket på batteriet genom att gå till apple loggan uppe i vänstra hörnet ---> systeminställningar --> ström --> Statusinformation:
Cykelantal: 345
Skick: Normalt

Är cykelantalet under 1000 så har du inget och oroa dig över.

3. Ja det tycker jag, upplevt att den har blivit kvickare och stabilare.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

1. Allt från mid 2012 är bra datorer enligt mig, ska du köpa äldre kolla så du har 1 GB grafik minne. Grafikkortet brukar bli varmt när man tittar på YouTube på full HD efter en stund om du har dem lite äldre.

2. Du kan alltid titta på skicket på batteriet genom att gå till apple loggan uppe i vänstra hörnet ---> systeminställningar --> ström --> Statusinformation:
Cykelantal: 345
Skick: Normalt

Är cykelantalet under 1000 så har du inget och oroa dig över.

3. Ja det tycker jag, upplevt att den har blivit kvickare och stabilare.

Tack för tipsen.