Spillde kaffe över tangentbord, är det helt kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valleb:

Fyll upp badkaret med ljummet vatten, snåla inte. I med tangentbordet och låt det stå i en 10-15 minuter. "Rör" om då och då.

Plocka ut tangentbordet och skaka av det så gott det går, upprepa med några timmars mellanrum. Har du gott om ris hemma så i med det i en ICA kasse tillsammans med tangentbordet och låt det stå, minst över ett dygn.

Koppla in det och njut av ditt nytvättade fräscha tangentbord.

Kan man göra detta nu sådär lite över ett dygn sedan det hände? Har fortfarande bara låtit ligga utan att koppla in det hittils. Vet inte riktigt hur jag ska göra haha. Ska jag ta bort alla tangenter när jag gör detta med i så fall?

Skrivet av Lalle-:

Skruva isär tangentbordet, plocka bort alla tangenter, rengör kretskortet, tangenter och brytare.
Har du inte destillerat vatten eller något annat som rekommenderats så funkar vanligt kranvatten.
Folk säger att man ska ha destillerat för att det är "helt rent", men tänker inte på att så fort kaffet/läsken/whatever löses upp i vattnet så blir det förorenat. Det viktiga är att elektroniken är ren och torr när du spänningssätter den.
Jag rengjorde ett qpad mk80 förra veckan. Plockade isär det så långt det gick och tvättade bort rester av vad jag misstänker var hallonsoda. Doppade en tandborste i vodka och putsade lite försiktigt på kladdet, torkade sedan bort det med en fuktig trasa. När tangentbordet torkat monterade jag ihop det och pluggade in det, det blev som nytt.

Edit: Att lägga det i ett vattenbad tycker jag inte låter som någon jättebra lösning. Montera isär och rengör, låt torka.

/ Jacob

Detta låter ju med bra. Men är det inte pilligt att få isär och ihop allt? Visst gör man vad som för att få det att funka igen nu, men jag har inte ens kunnat få fast tangenterna med "silverhakarna" riktigt ens efter jag plockat bort dem. De blir helt lustiga när man sätter dit de igen, gör det antagligen fel så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Detta låter ju med bra. Men är det inte pilligt att få isär och ihop allt? Visst gör man vad som för att få det att funka igen nu, men jag har inte ens kunnat få fast tangenterna med "silverhakarna" riktigt ens efter jag plockat bort dem. De blir helt lustiga när man sätter dit de igen, gör det antagligen fel så.

"Silverhakarna" ska hakas fast i tangenterna.
Här har du en liten guide som visar hur de sitter: https://geekhack.org/index.php?topic=34588.0
Pillig och pilligt, beror på hur van man är att mecka med saker. Det jag plockade isär bestod av 7st skruvar och ett par snäppfästen. Jätteenkelt.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

@Lalle-:

Bra eller inte, det har fungerat varje gång. Allt från saft till yoghurt... 100% success rate

Permalänk
Medlem

Slänger in en liten uppdatering här hur det har gått

Jag gjorde faktiskt ingenting mer än att låta tangentbordet ligga tills idag, och nu när jag kopplade in det så funkar det helt felfritt än så länge. Det kanske är lite kaffe som är insmetat där under nu som man kanske vill ha bort senare. Men det funkar kanon hittils nu iaf så