Spillde kaffe över tangentbord, är det helt kört?

Permalänk
Medlem

Spillde kaffe över tangentbord, är det helt kört?

Råkade nyss spilla ut cirka en halv kopp kaffe över numpad delen av mitt tangentbord, ett Qpad MK-85 är det. Nu när jag kopplar in det så är det som att alla knappar trycks i samtidigt. Hela datorn börjar spöka, öppnar upp program, skriver en massa bokstäver överallt hela tiden osv. Är det helt kört eller går det att göra något åt det? Antar att kaffet nådde kretskortet, eftersom man kan se nåt slags kort under längst upp om man tar bort knapparna vid numpad delen. Tangentbordet var helt nytt med så, är det kört eller ej?

Permalänk
Medlem

Hur länge väntade du innan du kopplade in det? Samt hur rengjorde du det som du spillde?

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Medlem

@sneakzie: Jadu det vet man inte... Du skulle dragit ur kontakten och låtit den lufttorkat innan du testade det nu kan du förstört det istället.

Du har väl kvar verktyget så du kan ta bort alla tangenter? Gör de och tvätta dessa så låter du allt torka sedan i minst ett dygn.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Råkade nyss spilla ut cirka en halv kopp kaffe över numpad delen av mitt tangentbord, ett Qpad MK-85 är det. Nu när jag kopplar in det så är det som att alla knappar trycks i samtidigt. Hela datorn börjar spöka, öppnar upp program, skriver en massa bokstäver överallt hela tiden osv. Är det helt kört eller går det att göra något åt det? Antar att kaffet nådde kretskortet, eftersom man kan se nåt slags kort under längst upp om man tar bort knapparna vid numpad delen. Tangentbordet var helt nytt med så, är det kört eller ej?

Jag tror inte det räcker att lufttorka det som någon skrev. Spillde kaffe själv en gång och det var abra att skruva upp allt och torka av kretskortet helt för att få bort allt kladd. Sedan ska man torka det helt torrt och sedan låta det lufttorka ett tag.

Så börja med att lufttorka, fungerar inte det, gör som jag sa. Fungerar inte det, så är det bara att köpa nytt :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Plocka isär det, lägg alla tangenter i en bunke vatten. Kretskortet kan du torka av med isopropanol, "elektronik-spray" eller liknande.

Lycka till!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Själv har jag lagt ner hela tangentbordet i batterivatten när jag spillt något på det. En gång hade det torkat in så då lät jag det ligga ett tag och sen rörde jag runt i vattnet med tangentbordet så att allt skulle åka ut. Upprepade detta två gånger, det var mycket annat smuts som också åkte ut på samma gång. Sen lät jag det torka nåt dygn och så fungerade det som vanligt igen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har också spillt kaffe över tangentbordet. Plockade isär skiten, torkade av, rengjorde, skruvade ihop och kopplade in samma natt. Detta var väl drygt fyra månader sedan och det har fungerat felfritt sedan dess.
Kan ju nämna att det hela tog sin lilla tid ändå... Satt väl och pillade med det hela i tre - fyra timmar mitt i natten men det var iaf en ganska rogivande procedur.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dLuux:

Hur länge väntade du innan du kopplade in det? Samt hur rengjorde du det som du spillde?

Jag hade de inkopplat lite efter incidenten, sen testade jag torka de å koppla in det igen och se om det funkade, vilket det inte gjorde :/ Kan ha vart 5 minuter.

Skrivet av Brainsplitter:

@sneakzie: Jadu det vet man inte... Du skulle dragit ur kontakten och låtit den lufttorkat innan du testade det nu kan du förstört det istället.

Du har väl kvar verktyget så du kan ta bort alla tangenter? Gör de och tvätta dessa så låter du allt torka sedan i minst ett dygn.

Tänker aldrig så långt tyvärr haha

Yes det har jag, tog bort alla kring numpad delen. Ska jag ta bort exakt alla ist och sedan torka av allt helt?

Skrivet av ehallq:

Jag tror inte det räcker att lufttorka det som någon skrev. Spillde kaffe själv en gång och det var abra att skruva upp allt och torka av kretskortet helt för att få bort allt kladd. Sedan ska man torka det helt torrt och sedan låta det lufttorka ett tag.

Så börja med att lufttorka, fungerar inte det, gör som jag sa. Fungerar inte det, så är det bara att köpa nytt :/

Man förstör inte kretskortet helt vid vätska på det då? Utan man kan försöka torka av det med nån trasa eller nåt?

Skrivet av ASUSG15:

Plocka isär det, lägg alla tangenter i en bunke vatten. Kretskortet kan du torka av med isopropanol, "elektronik-spray" eller liknande.

Lycka till!

Ska se om vi har något sådant hemma!

Skrivet av beyondthemind:

Själv har jag lagt ner hela tangentbordet i batterivatten när jag spillt något på det. En gång hade det torkat in så då lät jag det ligga ett tag och sen rörde jag runt i vattnet med tangentbordet så att allt skulle åka ut. Upprepade detta två gånger, det var mycket annat smuts som också åkte ut på samma gång. Sen lät jag det torka nåt dygn och så fungerade det som vanligt igen.

Ofan jag ska se om jag har det hemma med, hade vart smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Man förstör inte kretskortet helt vid vätska på det då? Utan man kan försöka torka av det med nån trasa eller nåt?

Nej, vätskan i sig förstör det inte. Men något kan har kortslutits och gått sönder iom vätskan. Även kladdet som är kvar när det torkat kan kortsluta saker. En kortslutning kan ha sönder komponenterna och då är det bara att köpa nytt, men har du tur så har komponenterna klarat sig och det räcker att torka av allt

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@sneakzie: Var det socker & mjölk i kaffet? Om inte kan det räcka med att lufttorka allt. Med socker & mjölk har du lite rengöring framför dig.
Det finns även avjonisering att köpa som man kan lägga kretskort i om det är riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Kaffe? Är det ingen som dricker grogg längre vid tangentborden?!

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Nej, vätskan i sig förstör det inte. Men något kan har kortslutits och gått sönder iom vätskan. Även kladdet som är kvar när det torkat kan kortsluta saker. En kortslutning kan ha sönder komponenterna och då är det bara att köpa nytt, men har du tur så har komponenterna klarat sig och det räcker att torka av allt

Aah, fan det borde man tänkt på att låta de var urkopplat direkt... Men men får hoppas det funkar helt enkelt!

Skrivet av OrlMrt:

@sneakzie: Var det socker & mjölk i kaffet? Om inte kan det räcka med att lufttorka allt. Med socker & mjölk har du lite rengöring framför dig.

Det var svart kaffe så Så det är bara att låta det ligga då? Ska jag ta bort alla knappar med eller räcker det att ha det som det är nu? Har tagit bort alla knapparna vid numpad delen och piltangenterna och de över för tillfället.

Permalänk

Kaffe leder också ström, det är fetter och oljor i det. Visst, det leder inte ström som metall såklart, men fullt tillräckligt för att det ska bli knas. Jag tror faktiskt mitt tips ovan är det enklaste för att få bort det intorkade kaffet.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Bra att det bara var svart kaffe. Det borde vara lättare att lösa än med mjölk och socker, eller läsk.

Kolla in den här guiden! http://imgur.com/a/9sHx7

Permalänk
Medlem

Gå loss med elektronikrengöring, har kaffet inte orsakat några skador på kretskortet så borde elektronikrengöringen lösa upp allt skit och återställa funktionaliteten

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kaffe? Är det ingen som dricker grogg längre vid tangentborden?!

Medelåldern på det här forumet har sjunkit rätt kraftigt med åren.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att göra en jobbig situation jobbigare för TS, men jag blir lite förvånad att så många fortsätter att dricka kaffe / läsk / sprit vid datorn. Hur man än gör så är det upplagt för att någonting får sig ett bad som det antagligen skulle klara sig utan.

*Säger han som sitter med båda Cola och kaffe på skrivbordet i skrivande stund*

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Kaffe leder också ström, det är fetter och oljor i det. Visst, det leder inte ström som metall såklart, men fullt tillräckligt för att det ska bli knas. Jag tror faktiskt mitt tips ovan är det enklaste för att få bort det intorkade kaffet.

Det funkar inte med vanligt vatten eller? Har lite beslutsångest om jag borde låta det lufttorka nu eller doppa det igen.

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Bra att det bara var svart kaffe. Det borde vara lättare att lösa än med mjölk och socker, eller läsk.

Kolla in den här guiden! http://imgur.com/a/9sHx7

Jo tur i oturen eller vad man säger haha... Vissa verkade få sitt tangentbord fungerande med endast vattendopp och lufttorkning där iaf ju

Skrivet av PointMan:

Gå loss med elektronikrengöring, har kaffet inte orsakat några skador på kretskortet så borde elektronikrengöringen lösa upp allt skit och återställa funktionaliteten

Är de samma som isopropanol typ? Hade något sånt hemma iaf. Ska man bara ta bort allting så man ser kretskortet och sedan lägga på lite sådant? Vet inte ens hur jag får bort allt så man ser kortet haha. Kan inte ens få tillbaks tangenterna som är som spacebaren med de här silvriga "hakarna" x)

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte för att göra en jobbig situation jobbigare för TS, men jag blir lite förvånad att så många fortsätter att dricka kaffe / läsk / sprit vid datorn. Hur man än gör så är det upplagt för att någonting får sig ett bad som det antagligen skulle klara sig utan.

*Säger han som sitter med båda Cola och kaffe på skrivbordet i skrivande stund*

Haha det är ju så gött att ha nåt att dricka medans man gibbar. Men till slut händer det något tyvärr... x)

Permalänk
Medlem

Har diskat rent några tangentbord. Efter noggrann urskakning och flera dagars tork så fungerar ungefär hälften. Nu är det lågprisgrejjer jag använder så jag behöver inte sörja så länge över dom kasserade. Så i fallet med kaffespill så vill jag rekommendera sköljning med vatten och torkning. att jag vågar tvätta i vatten beror på att jag för länge sedan läste i en elektroniktidning att Huges Aircraft använde en vanlig lätt modifierad diskmaskin för att göra ren kretskort till satelliter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte för att göra en jobbig situation jobbigare för TS, men jag blir lite förvånad att så många fortsätter att dricka kaffe / läsk / sprit vid datorn. Hur man än gör så är det upplagt för att någonting får sig ett bad som det antagligen skulle klara sig utan.

Äter och dricker vid datorn. Jag har ännu aldrig bytt ut ett tangentbord för att det inte längre fungerar, och även om jag sliter av alla knapparna ett par gånger om året och kör dem i tvättmaskinen, så har jag aldrig hittat mer än damm, och hår undertill... Förra tangentbordet byttes mot mitt nuvarande för att jag nött hål på Space. Lagades med en bit plast från någon förpackning, och superlim, men det var liksom dags med ett nytt i alla fall. Mitt nuvarande är ett MX5500 från Logitech, och det är så pass slitet att man inte ser texten på ett gäng bokstäver, men ett par år till får det nog vara med. Sen har jag ett likadant i reserv... Folk behöver bara lära sig att inte hälla drickan i sin elektronik. Ät och drick vid datorn, om det känns som rätt ställe. Funkar rätt bra när man är singel, mindre bra med partner.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kaffe? Är det ingen som dricker grogg längre vid tangentborden?!

Skrivet av Falcon:

Medelåldern på det här forumet har sjunkit rätt kraftigt med åren.

Grogg drack man ju mer i ungdomen, nu är det vanligare med kaffe.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

haft sönder 2 tangentbord genom att spilla läsk över det, första var ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274737
andra var ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581515

prova låta de torka några dagar men var stendött när man plugga i det igen... luktade även lite bränt.
mekaniska tangentbord tycker inte om vätska.

kör ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1038447 nu hoppas det ska hålla ett tag

Permalänk

@sneakzie: Vanligt vatten är inte het 100% rent. Det är klart, vanligt vatten som torkar lämnar nästan inga rester efter sig, men vill man vara helt säker på att få det rent kan man köra med destillerat. Det leder heller inte ström som vanligt vatten gör.

Elektronikrengöring i all ära, men när det handlar om sån mängd så räcker det inte till. Oavsett hur mycket mar sprejar så kan inte allt försvinna upp i luften, det måste alltså ta vägen någonstans. Det gör det med vatten, gärna destillerat och lite varmt.

@Viochee Om du bara lät det torka så fanns det kvar socker och massa andra kemikalier som cola innehåller, så tyvärr inte så konstigt att det luktade bränt och inte fungerade.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Grogg drack man ju mer i ungdomen, nu är det vanligare med kaffe.

Haha, det har du fan rätt i

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

@sneakzie: Vanligt vatten är inte het 100% rent. Det är klart, vanligt vatten som torkar lämnar nästan inga rester efter sig, men vill man vara helt säker på att få det rent kan man köra med destillerat. Det leder heller inte ström som vanligt vatten gör.

Elektronikrengöring i all ära, men när det handlar om sån mängd så räcker det inte till. Oavsett hur mycket mar sprejar så kan inte allt försvinna upp i luften, det måste alltså ta vägen någonstans. Det gör det med vatten, gärna destillerat och lite varmt.

@Viochee Om du bara lät det torka så fanns det kvar socker och massa andra kemikalier som cola innehåller, så tyvärr inte så konstigt att det luktade bränt och inte fungerade.

så du menar att det inte blir kortslutet direkt? utan att om man pluggar i det efter det torkar kortsluter det? okay

(obs barn prova inte att hälla vatten/cola på något som är strömförande i tron om att det inte kommer bli kortslutet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Kaffe? Är det ingen som dricker grogg längre vid tangentborden?!

För tio år sedan vart det kanske grogg, numera är det väl vanligare med kaffegök.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Fyll upp badkaret med ljummet vatten, snåla inte. I med tangentbordet och låt det stå i en 10-15 minuter. "Rör" om då och då.

Plocka ut tangentbordet och skaka av det så gott det går, upprepa med några timmars mellanrum. Har du gott om ris hemma så i med det i en ICA kasse tillsammans med tangentbordet och låt det stå, minst över ett dygn.

Koppla in det och njut av ditt nytvättade fräscha tangentbord.

Permalänk
Medlem

Skruva isär tangentbordet, plocka bort alla tangenter, rengör kretskortet, tangenter och brytare.
Har du inte destillerat vatten eller något annat som rekommenderats så funkar vanligt kranvatten.
Folk säger att man ska ha destillerat för att det är "helt rent", men tänker inte på att så fort kaffet/läsken/whatever löses upp i vattnet så blir det förorenat. Det viktiga är att elektroniken är ren och torr när du spänningssätter den.
Jag rengjorde ett qpad mk80 förra veckan. Plockade isär det så långt det gick och tvättade bort rester av vad jag misstänker var hallonsoda. Doppade en tandborste i vodka och putsade lite försiktigt på kladdet, torkade sedan bort det med en fuktig trasa. När tangentbordet torkat monterade jag ihop det och pluggade in det, det blev som nytt.

Edit: Att lägga det i ett vattenbad tycker jag inte låter som någon jättebra lösning. Montera isär och rengör, låt torka.

/ Jacob

Permalänk
Skrivet av Viochee:

så du menar att det inte blir kortslutet direkt? utan att om man pluggar i det efter det torkar kortsluter det? okay

(obs barn prova inte att hälla vatten/cola på något som är strömförande i tron om att det inte kommer bli kortslutet)

Nu var det ju faktiskt inte det jag skrev eller hur? Jag skriver att de rester som finns kvar, trots att det torkat, kan kortsluta. Med andra ord så kortsluter det även innan det torkat eftersom det är partiklarna i vattnet som orsakar kortslutning.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det som är intressant i sammanhanget är kanske att om man nu har spillt något i sin enhet, och det man spillt hamnade någonstans där det inte gjorde skada, så har man i hanteringen när man försöker "få bort" det , garanterat skakat, vänt, och på andra sätt möjlig-gjort för vätskan att ta sig till nya ställen, där den kanske faktiskt orsakar skada när man försöker ansluta enheten igen, oavsett om det torkat eller ej...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.