Underligt låg hastighet med Gigabit nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Underligt låg hastighet med Gigabit nätverkskort.

Tjena

Sitter på fibernät från Bahnhof (500/100) som är kopplat till en högpresterande ASUS router som i sin tur pratar med en powerline i mitt rum. (Cirka 20 meter mellan Powerline och Routern, detta för att skippa trådlösning genom hela huset)

Fick snabbt reda på att mitt fem år gamla nätverkskort (Realtek PCIe GBE Family Controller) inte kunde hantera höga hastigheter som 500Mb/s. Fick ungefär 5 ping 20 ned och 10 upp.

Införskaffade därför ett nytt nätverkskort som ska kunna hantera upp till gigabit-hastighet (D-Link DGE 528T Gigabit Ethernet Adapter).
surfade sedan in på speedtest.net och får nu mellan 3 och 100 i ping, mellan 3 och 13 ned och cirka 6 upp, vad kan detta bero på?

Testade även att ladda ned ett verktyg för att optimera TCPn.
(se: http://www.sweclockers.com/forum/trad/610418-optimera-tcp)
Detta fick mig till samma låga värden dock utan så stora skillnader.

Vad kan detta bero på? Kanske värt att tillägga att jag sitter med en 0,5m Ethernet kabel mellan datorn och powerline.

Man kan ju tycka att ett Gigabit-nätverkskort ska kunna hantera 500/100 när andra enheter i huset kan få ut upp mot 300/100.

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Du har inte möjliget att koppla med tpkabel direkt till uttaget, utan router eller annan övrig hårdvara och testa?
Testat utan powerline på något vis? För att kunna utesluta viss hårdvara?

Permalänk
Medlem

@anon226320: Möjligheten finns såklart och jag tror att jag skulle få bättre värden då också, om så är fallet så löser det tyvärr inte mitt problem ändå. Det kanske helt enkelt är avståndet och väggarna mellan routern och powerline som knasar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simpoon:

@JLidback: Möjligheten finns såklart och jag tror att jag skulle få bättre värden då också, om så är fallet så löser det tyvärr inte mitt problem ändå. Det kanske helt enkelt är avståndet och väggarna mellan routern och powerline som knasar?

Nej såklart. Varför jag frågar är för att kunna ta reda på vilken hårdvara det är som försämrar det hela för dig i dagsläget helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@anon226320: Ska testa och återkomma med svar så snabbt jag kan, Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simpoon:

@JLidback: Ska testa och återkomma med svar så snabbt jag kan, Tack för hjälpen!

Skulle du hitta vart felet sitter, tex powerline eller liknande så får du ställa dig frågan om du kan leva med problemet. Eller om du behöver köpa in ny hårdvara som verkligen levererar.

Permalänk
Medlem

Hur fick du reda på att ditt gamla nätverkskort inte orkade med 500mbit? Låter lustigt.

Jag tror mer på att det är så att powerline inte fungerar så bra i ditt hus. Eller att uttagen du kopplat på är på olika faser.

Hur sitter de andra i huset kopplade som får 300mbit?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Powerline:en är bekymret.
Dessutom har majoriteten av alla Powerline adaptrar endast 100Mbits portar. Detta inkluderar egentligen alla Powerline-adaptrar som har lägre än 1000MBit/s throughput mellan sig i elnätet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Skulle nog också kolla powerline

Hej

Är datorn du bytt nätverkskort i, den enda som både har så dålig prestanda, OCH är kopplad till Powerline?

Isåfall skulle jag kolla Powerline först, om du kanske kan låna en 20 meters kabel eller koppla datorn direkt mot routern.

Men som de andra sagt, normal felsökning för o se vart i nätverkskedjan du tappar prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Skulle du hitta vart felet sitter, tex powerline eller liknande så får du ställa dig frågan om du kan leva med problemet. Eller om du behöver köpa in ny hårdvara som verkligen levererar.

Skrivet av jocke92:

Hur fick du reda på att ditt gamla nätverkskort inte orkade med 500mbit? Låter lustigt.

Jag tror mer på att det är så att powerline inte fungerar så bra i ditt hus. Eller att uttagen du kopplat på är på olika faser.

Hur sitter de andra i huset kopplade som får 300mbit?

Skrivet av DavidtheDoom:

Powerline:en är bekymret.
Dessutom har majoriteten av alla Powerline adaptrar endast 100Mbits portar. Detta inkluderar egentligen alla Powerline-adaptrar som har lägre än 1000MBit/s throughput mellan sig i elnätet.

Skrivet av sinclairhacker:

Hej

Är datorn du bytt nätverkskort i, den enda som både har så dålig prestanda, OCH är kopplad till Powerline?

Isåfall skulle jag kolla Powerline först, om du kanske kan låna en 20 meters kabel eller koppla datorn direkt mot routern.

Men som de andra sagt, normal felsökning för o se vart i nätverkskedjan du tappar prestanda.

Nu sitter jag med datorn direkt kopplad till routern, fick nu 450 ned och 250 upp på bredbanskollen. Det måste alltså betyda att det endast är poweline som strular?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simpoon:

Nu sitter jag med datorn direkt kopplad till routern, fick nu 450 ned och 250 upp på bredbanskollen. Det måste alltså betyda att det endast är poweline som strular?

Ja då lär powerlinen vara flaskhalsen för din del.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@simpoon: Svar ja. Inte säkert att det är adaptern, kan vara så att elledningarna är undermåliga för högfrekvenskommunikation.

Du har 100Mbit/s in i porten max. Sedan tappar du ytterligare 80-85% i väggen.
Misstänker att en kraftfull trådlös brygga kommer fungera bättre, dock ej bra jämfört med en riktig kabel.

Tunn 20m TP kabel är lätt att gömma undan.
http://www.inet.se/produkt/8100008/tp-kabel-cat6-tunn-vit-20m...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Okej, tackar för svar. Får försöka hitta en lämplig lösning.

/tråd stängd.

Permalänk
Medlem

Vad är det för powerline adapter?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av simpoon:

@DavidtheDoom: Okej, tackar för svar. Får försöka hitta en lämplig lösning.

/tråd stängd.

Angående din powerline-lösning.

Dels så finns det väldigt många olika modeller som är av olika kvalité såklart och vissa klarar högre hastigheter än andra.

Sen så kan det vara så att elkablarna går långa vägar även om det är så att uttagen sitter nära varandra samt att powerline-adaptern ALLTID ska sitta direkt i stickkontakten i väggen och inte i en förgrenardosa t.ex.

Dessutom kan det vara väl värt att sätta powerline-adaptern i olika uttagskombinationer för att hitta en snabbare väg. Detta kan göra stor skillnad på prestandan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har powerline hemma, dom visar länkhastighet i programmet (har devolo 500+)
Kolla bilden, bara en som har dålig hastighet, troligen olika faser. Den i mitten är kopplad till routern.

Inom kort ska jag dra nätverkkablar så jag slipper powerline sen, men dom är bra att ha ifall jag får gäster och kanske vill sitta i annat rum där uttag inte finns. Hastigheten kanske inte är viktig när man vill bara surfa, chatta.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Lite info angående powerline adaptrar.

De brukar sällan fungera bra om de sitter bakom 2 separata faser. Sen så ska de alltid sättas direkt i vägguttag, sitter de i grendosor så brukar de få markant lägre hastigheter eller inte fungera alls!

Själv så föredrar jag att köra på trådlösa länkar istället för att behöva bråka med dem.

Skulle hellre få tag på t.ex. två st Technicolor TG234or och använda än att sätta in powerline adaptrar.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Man ska inte plåga sig själv.

Dra riktigt nätverkskabel.

Elnät är för energidistribution.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.