Värstingdator för 40k+, åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Kör 4 stickor RAM x 8gb när du ändå är igång med en sån dator. Lycka till

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns som onödigt mycket pengar går på chassi, nätaggregat, minne och SSD:n.

Jag hade ju mycket hellre hyvlat bort lite på allting och kört 2 stycken 980 Ti istället. Om det är spel du främst kommer sitta med och inte några tunga applikationer så tror jag det är ett smart drag. Finns väldigt bra komponenter som är betydligt billigare.

Med minnet tänker jag främst att 16 GB räcker långt och att jag har svårt att se att allt skulle användas om man som sagt inte sitter i tunga applikationer. Men eftersom du valt Z170 och inte X99 som plattform så antar jag att du inte ska göra det ändå.

Nja, inte på SSD IMO. Ska man lägga så mycket så är det säkert fint med högpresterande SSDer med 1GB/s+.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Vad ska du med 5960x till? Får intrycket av att du vill spendera bara för att spendera, och inte hitta bästa datorn för din användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag har i åtanke är väl något som ska prestera länge, vill köpa ordentliga grejer när jag ändå nu ska köpa en ny dator.
Jag kommer använda datorn för bild, ljud och video redigering. Även för att spela prestandakrävande spel.
Är det inte värt att köra denna processor menar du? borde jag välja en annan?

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9001989/2016-01-08

du kan välja att ändra chassit och minnerna samt ssd minne själv beroende budget du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Ser bra ut tycker jag

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9002113/2016-01-08

Typ samma, men 5820K istället för 5960X. Tycker själv att fläktarna i FDS inte är jättetysta så istället för att köpa fler sådana är det kanske bättre med lite kvalitetsfläktar från Noctua till kylaren och chassit? Mer ram istället för dyrare prolle också.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Detta hade jag valt ifall jag skulle köpa lite delar, du hade redan SSD samt skärm nu så de är inte inräknat i inköpslistan

Som du kanske ser är det en massa vita delar, vilket jag tror kan bli snyggt, så kommer du även bort från alla Röd/svarta byggen, bryr dig dig inte om sånt så kan du ta bort de extra vita grejerna och ta dit de du tycker passar bättre.

EVGA är nice, skulle du få för dig att vattenkyla din dator med en custom loop så försvinner inte garantin på dina grafikkort (Sålänge du kan montera tillbaka originalkylaren vid RMA)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9002171/swec

Permalänk
Inaktiv

Vilken dator som är bäst beror helt på person. En konsument dator i 40 till 50 000kr klassen borde enligt mig ha 3st schyssta skärmar, riktigt bra tangentbord och mus och och beroende hur synligt chassit är så borde detta vara riktigt snyggt. Detsamma ska man ej snåla in på möbler och datorstol till maskinen. Vattenkylning är hellre inte fel.

Detta resulterar dock i att mycket pengar som går att lägga på snabbare hårdvara försvinner så det beror på ens behov.

Annars har jag inte så mycket att tillägga det har kommit många olika bra förslag och det beror helt på ens behov.

Permalänk
Medlem

@GTXfarsan:

Jag är ingen expert men för 42k skulle jag hellre haft en 34'' Ultra Wide skärm.
Använder vi brännare/läsare i dagens värld?

Och är det inte billigare att raida 2st 500gb ssd? Detta har jag med 2st SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Det jag har i åtanke är väl något som ska prestera länge, vill köpa ordentliga grejer när jag ändå nu ska köpa en ny dator.
Jag kommer använda datorn för bild, ljud och video redigering. Även för att spela prestandakrävande spel.
Är det inte värt att köra denna processor menar du? borde jag välja en annan?

I din första korg hade du en 6700k så jag trodde att du visste om att det var omkring den prestandan du ville ha, är det väldigt mycket film du kommer rendera? Isåfall kanske en 5960x kan vara värt det, men en 5820k lär nog räcka och bli över.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva att 12 lax för ett grafikkort som snart kommer ersättas av bättre känns som en tveksam investering. Men frågan kvarstår, verkar inte finnas några riktiga release datum för nästa generation grafikkort, bästa gissningen verkar vara q2 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns som onödigt mycket pengar går på chassi, nätaggregat, minne och SSD:n.

Jag hade ju mycket hellre hyvlat bort lite på allting och kört 2 stycken 980 Ti istället.

Utan att orka läsa allt, så vill man satsa på kvalitet istället för att snåla in på komponenter så är väl det ett bra val om budget finnes.
Exempelvis nätagg är det alltid bättre att köpa kvalitet istället för att snåla. Pajjar det så är det mindre roligt.

Samma med SSD satsar hellre på en bra med 10års garanti..
ser ju bara på hur det blev med Samsung 840 EVO mot 840 Pro exempelvis.

Extra grafikkort är lätt att trycka i senare om det behövs.

Permalänk

Här kommer mitt förslag
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9002791/ultra-beast

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Datorn ska användas till prestandakrävande spel + ljud, video & bildredigering.

ska du hålla på med ljud, video & bildredigering så är det X99 chipset allså socket 2001 v3 som gäller med en 5820K eller värstingen 5960X med 8 cores / 16 Threads på den delen åker skylake på stryk

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Utan att orka läsa allt, så vill man satsa på kvalitet istället för att snåla in på komponenter så är väl det ett bra val om budget finnes.
Exempelvis nätagg är det alltid bättre att köpa kvalitet istället för att snåla. Pajjar det så är det mindre roligt.

Samma med SSD satsar hellre på en bra med 10års garanti..
ser ju bara på hur det blev med Samsung 840 EVO mot 840 Pro exempelvis.

Extra grafikkort är lätt att trycka i senare om det behövs.

hade inte serien Samsung 840 prestanda problem. där efter tiden gick så blev det sämre o sämre ? jag rekommenderar Evo 850 serien istället

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Tack för alla tips! gillar Zillows idé. #15743383

Jag har införskaffat en Samsung 850-Series EVO 500GB och ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q skärm till min nuvarande dator så det är klappart och klart.

Satte ihop lite grejer som fattades för nya builden (vissa komponenter var ej i lager från Zillows idé så jag bytte ut dem).
Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9001676/2016-01-08http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9001676/2016-01-08

Grym lista du valde garanterat bättre prestanda för pengarna än skylake och du kan klocka 5960x till 4,7ghz med tur om du får bra batch på den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

hade inte serien Samsung 840 prestanda problem. där efter tiden gick så blev det sämre o sämre ? jag rekommenderar Evo 850 serien istället

840 / 840 EVO hade det men inte den dyrare 840 Pro.
Den serien är ju gammal så givetvis rekomenderar jag isåfall 850 Pro
eller någon bra Intel SSD men har mindre koll på deras serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Ser bra ut bortsett från en sak: Köp inte 2x8GB RAM. X99 plattformen har 4 minneskanaler, vilket innebär att den kan använda 4 minnesstickor parallellt. Köp därför 4x4GB, alternativt 4x8GB om du vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXfarsan:

Hade jag lagt så mycket pengar på en dator så hade jag iaf sett till att den iaf färgmatchar och tagit något annat än ett volvo-chassi

Angående CPU, så är det en ganska viktig fråga om du kommer överklocka eller inte. Kommer du inte göra det så kommer nog faktiskt en 6700k vara snabbast. För jag var får inte intrycket av att du kommer sitta i After Effects/Maya/Cinema 4D och rendera hela dagarna. Om du nu gör det kan 5960X vara ett val men denna bör isf också överklockas för den är lite lågt klockad för att prestera ordentligt i spel som inte utnyttjar så många trådar (dock med sli 980TI måste du nog överklocka CPU oavsett). Jag har redigerat video professionellt på laptops utan problem så bara för att man säger att man ska syssla med redigering så behöver inte det betyda att man behöver en cpu för 10k.

Sen kan det vara värt att nämna innan du slänger ut 50k att både broadwell-E och nya GPU:er kommer till sommaren. Har ingen aning om hur bråttom du har men kan vara värt å tänka på innan man köper en så dyr dator.

Men men, hade jag vart du så hade jag kört på något sånt här. (du kan dock helt klart byta till 4x4GB ram ist)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9003035/2016-01-09

Permalänk
Avstängd

så overkill med 2 gtx titan, han ska bygga en dator inte göra ett nytt världsrekord på att kasta pengar.
som han sa han har redan ssd...

Skrivet av MW2 FANBOY:
Permalänk
Medlem

@GTXfarsan
Köp inte processorn från Inet just nu.
5820k är 401 kr billigare hos Netonnet och Komplett och 301 kr billigare från Webhallen.
5960x är 800 kr billigare hos Netonnet och Komplett.
5930k är 400 kr billigare hos ovanstående.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Min dator i sign är gjord för foto/film-redigering.. Det jag hade tänkt uppgradera var grafikkortet till ett Titan X, men nu blir det en Mac Pro istället.

Rent generellt kunde jag köpt en i3:a och gjort samma saker på, men grejen är att jag vill kunna jobba så snabbt som möjligt.
Då man jobbar i en flertrådad miljö, så jobbar man också snabbast med en processor som är flertrådad..
Sen drar även redigeringsprogrammen nytta av kraftfulla grafikkort, så varför inte, om man inte vill ta kaffepauser hela tiden.

Gjorde ett test för något år sedan, där jag och min bror renderade samma film-fil och på hans dator tog det 1tim 15min.
På min dator tog det 10 min.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min dator i sign är gjord för foto/film-redigering.. Det jag hade tänkt uppgradera var grafikkortet till ett Titan X, men nu blir det en Mac Pro istället.

Jobbar du i adobe-suiten? isf, hur motiverar du det köpet? Geforce har alltid varit väldigt starkt där iom att allt är i princip single precision , både quadro och speciellt firepro (dåligt stöd) har iaf enligt mina erfarenheter varit sjukt onödigt där. Till å med adobe rekommenderar windows-mijö och nvidia för deras produkter. Ett Titan X och en OC på processorn så kommer den ju tom vara snabbare än en Mac Pro, så varför bytet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jobbar du i adobe-suiten? isf, hur motiverar du det köpet? Geforce har alltid varit väldigt starkt där iom att allt är i princip single precision , både quadro och speciellt firepro (dåligt stöd) har iaf enligt mina erfarenheter varit sjukt onödigt där. Till å med adobe rekommenderar windows-mijö och nvidia för deras produkter.

Om du menar Titan X, så är den single precision... Gamla Titan var double precision.

"3072 CUDA cores, 7 TFLOPS in single-precision"... säger allt jag ville veta.

Varför jag vill byta till Mac hänger ihop med att jag fått nog av Microsoft, samt att det inte finns några andra vettiga allternativ.
Om Adobe-programmen fungerat på Linux hade det varit en självklarhet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du menar Titan X, så är den single precision... Gamla Titan var double precision.

"3072 CUDA cores, 7 TFLOPS in single-precision"... säger allt jag ville veta.

Va? Det jag menade var att typ inget i premiere/ae drar nytta av DP vilket gör att det starkaste SP kortet vinner (dvs titan X).

edit. ah nu är jag med. Jag menade så klart köpet av en Mac Pro. Titan X är såklart att bra köpt iom SP prestandan om VRAM:et

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Det jag menade var att typ inget i premiere/ae drar nytta av DP vilket gör att det starkaste SP kortet vinner (dvs titan X).

Nä, och Titan X är inget DP-kort så det fungerar ju utmärkt och därför ett köp som jag skulle kunnat tänka mig.
Du frågade hur jag kunde motivera köpet...

Ok, missförstånd på hög nivå...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Vilken dator som är bäst beror helt på person. En konsument dator i 40 till 50 000kr klassen borde enligt mig ha 3st schyssta skärmar, riktigt bra tangentbord och mus och och beroende hur synligt chassit är så borde detta vara riktigt snyggt. Detsamma ska man ej snåla in på möbler och datorstol till maskinen. Vattenkylning är hellre inte fel.

Detta resulterar dock i att mycket pengar som går att lägga på snabbare hårdvara försvinner så det beror på ens behov.

Annars har jag inte så mycket att tillägga det har kommit många olika bra förslag och det beror helt på ens behov.

Sitter på ett Corsair K70 RGB och en Logitech G502 vilket duger bra för mig
DX Racer stol är nyligen inföskaffad

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att så många förslag inte tar med SSD över PCIe. Många gör det men att någon överhuvudtaget inte har med det på en prestandamaskin förvånar mig. Är det så att kunskapen om dessa inte har nått ut? Det är det jag hade valt direkt. Alla som har valt den vägen har valt Samsungs modell, själv hade jag nog gått på Intels variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag är förvånad över att så många förslag inte tar med SSD över PCIe. Många gör det men att någon överhuvudtaget inte har med det på en prestandamaskin förvånar mig. Är det så att kunskapen om dessa inte har nått ut? Det är det jag hade valt direkt. Alla som har valt den vägen har valt Samsungs modell, själv hade jag nog gått på Intels variant.

Hade gått på Samsungs alla dagar i veckan om jag valt idag, men när jag valde så fanns inte Samsungs i lager.

Hade tänkt byta ut min SM951, mot en 950 PRO.. Blev en Intel 750 och behöll den gamla Samsungen istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Onödigt att ta i så att du spricker. En 6700k eller 5820k duger gott och väl för din användningsområden. Pengarna du sparar in genom att inte välja ett 5960X kan du lägga på annat du får ut mer nöje av.

Varför inte en 3440x1440 skärm som verkar vara rätt hett just nu.

Skickades från m.sweclockers.com