Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du får en konsoll för samma pris ungefär. Dock inte möjlighet till 4 kontroller, men grafikprestandan för spel kommer göra dig besviken. I år, nästa år och troligtvis kommer den aldrig någonsin ikapp en "normal" spelupplevelse.

Jag har redan en Xbox one (Dock besviken, spel som laggar när det händer mycket, internettjänster som inte fungerar på spelen etc..), och sen har jag min PC för de andra spelen. Det jag vill ha är de mer sociala spelen som funkar bra med vänner (Magicka, The Expendabros, Lethal League, BattleBlock Theater etc etc) . På konsol måste alla ha en varsin konsol och alla måste ha ett eget live konto, helt värdelöst..

Så, jag behöver verkligen ingen "top of the line" grafik, men man vill gärna vara så framtidssäker som möjligt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag har redan en Xbox one (Dock besviken, spel som laggar när det händer mycket, internettjänster som inte fungerar på spelen etc..), och sen har jag min PC för de andra spelen. Det jag vill ha är de mer sociala spelen som funkar bra med vänner (Magicka, The Expendabros, Lethal League, BattleBlock Theater etc etc) . På konsol måste alla ha en varsin konsol och alla måste ha ett eget live konto, helt värdelöst..

Så, jag behöver verkligen ingen "top of the line" grafik, men man vill gärna vara så framtidssäker som möjligt.

Då kan du köpa en Broadwell i7 NUC redan idag. Skillnaden är marginell. Varje år lanseras en ny version ungefär. Då får du snäppet bättre grafik. Men det är ingen revolutionerande skillnad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då kan du köpa en Broadwell i7 NUC redan idag. Skillnaden är marginell. Varje år lanseras en ny version ungefär. Då får du snäppet bättre grafik. Men det är ingen revolutionerande skillnad.

Planen var att köpa NUC6i5SYK som släpptes nu, då jag själv inser att det kommer ny för varje år som man inte kan vänta på, för då blire aldrig ett köp, men om det nu skulle släppas en om bara några få månader så kan man ju lika gärna vänta. Dilemma..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Planen var att köpa NUC6i5SYK som släpptes nu, då jag själv inser att det kommer ny för varje år som man inte kan vänta på, för då blire aldrig ett köp, men om det nu skulle släppas en om bara några få månader så kan man ju lika gärna vänta. Dilemma..

Jo, sant. Då är det bara vänta

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av gymrattan:

Kylaren med fläkt (95x95x37 mm) är nästan lika stor som ett h-chassi (116.6x112x49.5 mm) som har plats för både mSATA och 2.5". Det är den inbyggda kylaren som gäller, eller så köper du inmätet och monterar i ett externt chassi för NUC:ar. Finns ett flertal passivt kylda.

Nice. Verkar som en passande maskin för mitt ändamål. Blir inget tungt CPU tryck över längre tid.. Hittade inget pris på DIY kitet på det chassit dock. Min tyska är för dålig hittade ett till alternativ här, http://www.quietpc.com/tranquil-b2 dock inte för senaste versionen med skylake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är i köptagen, blir nog en NUC6i3SYH. För filmtittande främst, är det 2*2GB som rekomenderas? Fungerar vilka SO-DIMM DDR4 som helst, eller är det något annat man ska tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Är i köptagen, blir nog en NUC6i3SYH. För filmtittande främst, är det 2*2GB som rekomenderas? Fungerar vilka SO-DIMM DDR4 som helst, eller är det något annat man ska tänka på?

Dessa borde funka utan större problem
Corsair Value Select

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Är i köptagen, blir nog en NUC6i3SYH. För filmtittande främst, är det 2*2GB som rekomenderas? Fungerar vilka SO-DIMM DDR4 som helst, eller är det något annat man ska tänka på?

Tänk på den klarar bara max 1.2 V.
1.35 och 1.5 V kommer inte lira.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Finns det någon värsting NUC både vad gäller prestanda och lagring, om man köper egna delar till? För att använda som mediadator.

Permalänk
Skrivet av Robocop86:

Finns det någon värsting NUC både vad gäller prestanda och lagring, om man köper egna delar till? För att använda som mediadator.

Vad menar du?

Om du köper https://www.komplett.se/product/862883/datorutrustning/chassi...

och lägger till 16gb RAM och 2st stora SSD diskar så har du väl i princip det värsta som går att få tag på.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Typ något sådant menar jag, fast hur mycket lagring får jag plats med i en ssd? ska man ta en ssd och kanske en vanlig 8tb? Har typ 7tb filmer och serier fördelade på olika mediaspelare som jag inte orkar koppla in mer.@MixeR_staveN:

Permalänk
Skrivet av Robocop86:

Typ något sådant menar jag, fast hur mycket lagring får jag plats med i en ssd? ska man ta en ssd och kanske en vanlig 8tb? Har typ 7tb filmer och serier fördelade på olika mediaspelare som jag inte orkar koppla in mer.@MixeR_staveN:

Du får ju plats med en m.2 sata och en 2.5" sata disk. "max" är väl runt 1tb stycket.

Jag själv kommer köra med en 250gb 2,5" SSD systemdisk och sedan ha allt annat på en NAS (nätverkslagring). Dvs inte lagra speciellt mycket på själva NUCen. En 1tb ssd disk kostar ~4-5k och en 2tb kostar typ 9-10k så det är ju inte värt, enligt mig.

3.5" diskar, sk "normalstora" lagringshårddiskar får du inte plats med i NUCen.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@Dockland: Tack, precis den informationen jag tänkte att jag hade missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

Typ något sådant menar jag, fast hur mycket lagring får jag plats med i en ssd? ska man ta en ssd och kanske en vanlig 8tb? Har typ 7tb filmer och serier fördelade på olika mediaspelare som jag inte orkar koppla in mer.@MixeR_staveN:

Skrivet av MixeR_staveN:

Du får ju plats med en m.2 sata och en 2.5" sata disk. "max" är väl runt 1tb stycket.

Jag själv kommer köra med en 250gb 2,5" SSD systemdisk och sedan ha allt annat på en NAS (nätverkslagring). Dvs inte lagra speciellt mycket på själva NUCen. En 1tb ssd disk kostar ~4-5k och en 2tb kostar typ 9-10k så det är ju inte värt, enligt mig.

3.5" diskar, sk "normalstora" lagringshårddiskar får du inte plats med i NUCen.

Om man inte har en NAS så kan man använda sig utav en extern hårddisk med 8TB lagring och koppla till NUC.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Jag själv kommer köra med en 250gb 2,5" SSD systemdisk och sedan ha allt annat på en NAS (nätverkslagring). Dvs inte lagra speciellt mycket på själva NUCen. En 1tb ssd disk kostar ~4-5k och en 2tb kostar typ 9-10k så det är ju inte värt, enligt mig.

Frågar för att jag själv funderar på liknande lösning:

Hur har du tänkt koppla samman NAS och NUC, via WiFi eller nätverkskabel? Har själv NAS i ett annat rum nämligen, kommer det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Frågar för att jag själv funderar på liknande lösning:

Hur har du tänkt koppla samman NAS och NUC, via WiFi eller nätverkskabel? Har själv NAS i ett annat rum nämligen, kommer det fungera?

Ja jisses.
Behövs inte mycket bandbredd för att kolla på film, "worst case scenario" numera är ju en muxad 3d bluray som maxar 70 megabit.
Fast trådat är ju såklart alltid bättre

Permalänk

Windows 10 på NUC5I5RYK

Hejsan alla.

Har en NUC5i5RYK som jag nyss uppgraderat till Windows 10. Tyvärr har jag stött på problem då inget inkopplat till usb-portarna fungerar. Har testat flera olika tangentbord men alla slutar fungera så fort boot-skärmen försvinner.

Någon annan som haft detta problem/tips på lösningar?

Har installerat BIOS 0352 (Latest).
Enda drivers jag hittar för USB-portarna är för Windows 7 och de ska dessutom vad jag förstår installeras inuti OS och ej i BOOT?
https://downloadcenter.intel.com/download/24503/USB-3-0-Intel...

Tacksam för tips på lösningar
/Boston

Permalänk
Avstängd

@dasboston:

Det är väl nån inställning i Bios?
(har ingen nuc ännu) Hade samma strul som dig igår efter en bios uppgradering, bara det att mina usb portar va helt döda. Fick helt enkelt resetta bios för att ens komma in - va ett GA atx moderkort dock

Permalänk

@kråka:

Ja möjligt men har testat de flesta configs utan resultat. Tangentbord/mus funkar perfekt i BIOS men inte därefter, usb-portarna verkar helt döda. Om jag i BIOS ställer in USB Legacy: false och xHCI: disabled så lyser mus/tangentbord upp men det funkar ändå inte, det är det närmsta jag kommit fungerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dasboston:

@kråka:

Ja möjligt men har testat de flesta configs utan resultat. Tangentbord/mus funkar perfekt i BIOS men inte därefter, usb-portarna verkar helt döda. Om jag i BIOS ställer in USB Legacy: false och xHCI: disabled så lyser mus/tangentbord upp men det funkar ändå inte, det är det närmsta jag kommit fungerande...

Jag hade reklamerat, om BIOS/UEFI är återställt och det ändå inte fungerar. Testat annan mus och tangentbord?

E: såg du testat andra keyboards.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@Dockland:

Nu har jag testat att byta BIOS-version ett antal gånger, gett upp och återställt till Windows 8.1, och har fortfarande kvar samma problem. Alltså verkar det vara något fel på NUC:en och inte på OS. Blir nog till att reklamera om jag inte kommer på någon lösning.

Permalänk

är det någon som har erfarenhet av https://www.asus.com/se/Mini-PCs/VivoPC_VM62N/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Dessa borde funka utan större problem
Corsair Value Select

Tyckte också att det borde fungera, men jag är inte så säker på att det gör det. Jag har en NUC6i3SYH och Corsair ValueSelect och den låser sig, får korrumperad data, etc. Det är flera andra på Intels support-forum som har samma problem med likadant minne. Verkar inte heller göra någon skillnad om det är olika Linux-distributioner eller Windows. Har provat att koppla ur eller byta alla delar utom minnet, så är det inte inkompatibilitet där så vetefan vad det skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhein:

Tyckte också att det borde fungera, men jag är inte så säker på att det gör det. Jag har en NUC6i3SYH och Corsair ValueSelect och den låser sig, får korrumperad data, etc. Det är flera andra på Intels support-forum som har samma problem med likadant minne. Verkar inte heller göra någon skillnad om det är olika Linux-distributioner eller Windows. Har provat att koppla ur eller byta alla delar utom minnet, så är det inte inkompatibilitet där så vetefan vad det skulle vara.

Är det CMSO4GX4M1A2133C15 som artikelnummer på dessa minnen. Denna typ bör funka. Åtminstone CMSO4GX4M1A2133C15

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har ni hittat någon lista som tar upp vilka minnen som är kompatibla? Brukar finnas på intel.com.

Jag brukar gå på tillverkarens egna rekommendationer och se allt som fungerar bortom den som ett plus men ingen garanti.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kit...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har ni hittat någon lista som tar upp vilka minnen som är kompatibla? Brukar finnas på intel.com.

Jag brukar gå på tillverkarens egna rekommendationer och se allt som fungerar bortom den som ett plus men ingen garanti.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/boards-and-kit...

Bra sida. Men den stöder 32GB, men har inget officiellt stöd för någon 16GB modul ännu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Usb-portar på NUC funkar inte i Windows

Jag blir verkligen inte klok på detta...

Nu har jag testat att boota ubuntu från ett usb-minne, funkar utan problem!

Så alltså, hade Windows 8.1 från början utan strul. Uppgraderade till Windows 10 och usb-portarna slutade funka. Nedgraderade till Windows 8.1 igen och usb-portarna funkar fortfarande inte. Bootar ubuntu från ett usb-minne och det funkar klockrent.

Vad är det som kan vara problemet, några ideer?

Skrivet av dasboston:

Hejsan alla.

Har en NUC5i5RYK som jag nyss uppgraderat till Windows 10. Tyvärr har jag stött på problem då inget inkopplat till usb-portarna fungerar. Har testat flera olika tangentbord men alla slutar fungera så fort boot-skärmen försvinner.

Någon annan som haft detta problem/tips på lösningar?

Har installerat BIOS 0352 (Latest).
Enda drivers jag hittar för USB-portarna är för Windows 7 och de ska dessutom vad jag förstår installeras inuti OS och ej i BOOT?
https://downloadcenter.intel.com/download/24503/USB-3-0-Intel...

Tacksam för tips på lösningar
/Boston

Skrivet av kråka:

@dasboston:

Det är väl nån inställning i Bios?
(har ingen nuc ännu) Hade samma strul som dig igår efter en bios uppgradering, bara det att mina usb portar va helt döda. Fick helt enkelt resetta bios för att ens komma in - va ett GA atx moderkort dock

Skrivet av dasboston:

@kråka:

Ja möjligt men har testat de flesta configs utan resultat. Tangentbord/mus funkar perfekt i BIOS men inte därefter, usb-portarna verkar helt döda. Om jag i BIOS ställer in USB Legacy: false och xHCI: disabled så lyser mus/tangentbord upp men det funkar ändå inte, det är det närmsta jag kommit fungerande...

Skrivet av dasboston:

@Dockland:

Nu har jag testat att byta BIOS-version ett antal gånger, gett upp och återställt till Windows 8.1, och har fortfarande kvar samma problem. Alltså verkar det vara något fel på NUC:en och inte på OS. Blir nog till att reklamera om jag inte kommer på någon lösning.

Permalänk
Medlem

@Dockland: Det står ju att maxmängden är 32 GB, det är nog mest för att chipset har stöd för det.
Om det nu är Intel själva som testar eller någon utomstående aktör så har de nog bara inte hunnit med eller haft tillgång till någon modul av rätt storlek. Det är ju lite svårt att säga för en utomstående.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat skylake NUCarna med Iris 540 och kan berätta om den räcker till för att spela något?

Jag inser ju annars att en Xbone eller PS4 ger mer spelmaskin för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Jag har väl inget direkt svar på din fråga.
Men om det är spelande du har i första åtanke (eftersom du nämner spel i inlägget) så kanske inte en NUC är vägen att gå.
Att sätta ihop ett system bestående av mini-itx kanske kan vara ett alternativ?
Visst, det går inte att komma ifrån att sånt system kommer ta mer utrymme än en NUC, fördelen blir ju att du får högre prestanda.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX