Problem med xbox one kontroll för gamla PC-spel

Permalänk
Medlem

Problem med xbox one kontroll för gamla PC-spel

Hej!

Har lite problem när jag försöker spela äldre spel med min trådlösa xbox one kontroll på in PC med Win 10.
Nya spel som GTAV och Rocket League fungerar bra. Men när jag försöker spela äldre spel t.ex Need for Speed Underground 2 så beter sig spelet som att jag konstant håller in RT (Right Trigger) fastän jag inte rör den vilket får spelet att tro att "pil upp" alltid hålls in. När jag håller in RT till 50 % är det som att knappen släpps och om jag håller in RT 100 % så är det istället "pil ner" som trycks in. Än så länge är det endast dessa jag har märkt problem med.

Fick det att funka med kabelanslutning(dock inte längre) och dosan fungerade bra (förutom dåligt anpassade knappar) men jag vill kunna använda det trådlösa då jag ändå köpt den trådlösa kontrollen. Det verkar som att de äldre drivrutinerna (iaf för win7/8) inte hade detta problem men jag hittar inte hur man kan ladda ner eller installera dessa.

Jag har

  • Windows 10 x64 fullt uppdaterad

  • Xbox One kontroll med Xbox Wireless adapter for windows

  • Media Feature Pack installerat

  • Senaste drivrutinerna installerade (tyvärr kommer senaste med win10)

Sammanfattning: Jag vill lösa så att jag kan använda min trådlösa kontroll till gamla spel. Behövs gamla drivrutiner och i så fall, hur hittar jag dessa?

Permalänk
Inaktiv

Går det inte att "mappa"/ändra kontrollerna för dosan i sjävla spelet? Kommer ihåg sjävl att jag testa Burnout Paradise från 08/09 med min XB1 handkontroll, men var tvungen att gå in i spelets inställningar för det däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhreekTuc:

Går det inte att "mappa"/ändra kontrollerna för dosan i sjävla spelet? Kommer ihåg sjävl att jag testa Burnout Paradise från 08/09 med min XB1 handkontroll, men var tvungen att gå in i spelets inställningar för det däremot.

Det verkar som att Underground 2 är för gammalt för att ha gamepad-inställningar i spelet :/ Ska försöka hitta något till roligt gammalt spel som bör använda kontroll, typ Simpsons Hit and Run.

Nya spel fungerar iaf väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att köra emulatorer för äldre spel (typ ps2, n64 eller dylikt) förutsatt att datorn kan hantera det. Bara att gå in på "gamepad" inställningarna och mappa knapparna som du vill ha utan problem. Annars kan du skaffa Xpadder som "översätter" kontrollens rörelser till knappar på tangentbordet och mus. Inte perfekt men fungerar hyfsat i vissa spel.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Kan rekommendera att köra emulatorer för äldre spel (typ ps2, n64 eller dylikt) förutsatt att datorn kan hantera det. Bara att gå in på "gamepad" inställningarna och mappa knapparna som du vill ha utan problem. Annars kan du skaffa Xpadder som "översätter" kontrollens rörelser till knappar på tangentbordet och mus. Inte perfekt men fungerar hyfsat i vissa spel.

Tyvärr är det inte så gamla spel utan bara sådana från ca 2000-talet.
Need for Speed Underground 2
The Simpsons Hit & Run
Där båda spelen har problem med triggers som räknas som 2 olika knappar samt är intryckta hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Tyvärr är det inte så gamla spel utan bara sådana från ca 2000-talet.
Need for Speed Underground 2
The Simpsons Hit & Run
Där båda spelen har problem med triggers som räknas som 2 olika knappar samt är intryckta hela tiden.

Både de spelen finns väl till PS2? Fixa emulator och kör på

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Både de spelen finns väl till PS2? Fixa emulator och kör på

Ja du tänker sååååå, det var smart

Just nu försöker jag fixa något program som Xinmapper eller Xpadder där jag kan mappa om alla kontrollknappar till vanliga tangenter och får klara mig utan det analoga i spakarna.
För spelet hittar inte kontrollen om man startar den efteråt men då kan man använda den som "tangentbord"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Kan rekommendera att köra emulatorer för äldre spel (typ ps2, n64 eller dylikt) förutsatt att datorn kan hantera det. Bara att gå in på "gamepad" inställningarna och mappa knapparna som du vill ha utan problem. Annars kan du skaffa Xpadder som "översätter" kontrollens rörelser till knappar på tangentbordet och mus. Inte perfekt men fungerar hyfsat i vissa spel.

Skrivet av Pentav:

Ja du tänker sååååå, det var smart

Just nu försöker jag fixa något program som Xinmapper eller Xpadder där jag kan mappa om alla kontrollknappar till vanliga tangenter och får klara mig utan det analoga i spakarna.
För spelet hittar inte kontrollen om man startar den efteråt men då kan man använda den som "tangentbord"

Har bara testat Xpadder men du får inte dendär "joystick" känslan då du enbart har 8 riktningar att gå i... Kanske en smaksak dock

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Kör du kontrollen med sladd eller trådlös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Har bara testat Xpadder men du får inte dendär "joystick" känslan då du enbart har 8 riktningar att gå i... Kanske en smaksak dock

Xpadder verkar inte vilja funka i spelet. Kanske missar någon inställning men det får jag leta efter nån dag med mer tid till övers. Xinmapper funkar men alla knappar är hårdkodade och jag vill hellre mappa om kontrollens knappar än spelets knappar. Men nu kan jag iaf spela någorlunda bra (på just underground 2)

Skrivet av Troublesome:

Kör du kontrollen med sladd eller trådlös?

Kör trådlöst. Vill få det funka så jag kan sitta vid TVn och köra om jag vill.