Permalänk
Medlem

seriöst, CDON verkar inte ha någon support över telefon, är det ett skämt eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Om du väljer alternativ billigt så får du förvänta dig att servicen är därefter, det är väl ingenting att bli förvånad över.

Givetvis är det dyrare med telefonsupport, även om det nu tar längre tid att skriva på ett tangentbord än att prata, så går det betydligt snabbare att läsa än att lyssna.

Textkommunikation har också fördelen att man kan återanvända samma texter.
Till viss del är det därför supportmänniskor kan ge goddag yxskaft-svar, de klipper bara från en mall och bryr sig inte om att ändra ens litet grand.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fick min skärm och det är massor med colorbleeding på den vid svart. Normalt elller??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Är den här enda alternativet för en som är ute efter en 1440p, Freesync, 144hz, IPS monitor?

Undrar om det är värt köpet eller om man bör satsa på en gsync istället. Aldrig spelat på en monitor som haft varken eller aktiverat så väldigt osäker vad som blir bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Är den här enda alternativet för en som är ute efter en 1440p, Freesync, 144hz, IPS monitor?

Undrar om det är värt köpet eller om man bör satsa på en gsync istället. Aldrig spelat på en monitor som haft varken eller aktiverat så väldigt osäker vad som blir bäst.

Finns 3 skärmar som uppfyller dom kraven.

Jag är också sjukt sugen på en mg279q, dock vet jag inte om jag orkar vara med i skärmlotteriet. Har aldrig haft någon direkt tur här i livet.

Permalänk

Köpte min från CDON när den va nedsatt, mycket nöjd efter ca 1 månads användande. Gick från en Qnix med typ samma speccs (uppklockad till att köra i 96hz, men som tvärdog efter ca 1år). Sen att jag inte har en burk som orkar driva den i mer än 120hz är en annan sak

Jag vet förlite kring freesync och gsync, men jag köpte freesync-modellen och har nvidia kort och dom lirar utmärkt tillsammans för mig, behöver som sagt en uppgradering för att kunna hoppa upp till 144hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sitrus:

Är den här enda alternativet för en som är ute efter en 1440p, Freesync, 144hz, IPS monitor?

Undrar om det är värt köpet eller om man bör satsa på en gsync istället. Aldrig spelat på en monitor som haft varken eller aktiverat så väldigt osäker vad som blir bäst.

Kan du avvakta lite så kommer det nog finnas fler modeller att välja på en bit in på nästa år. Av de tre som finns (se länken ovan) så är Asus kort något av en budget-modell. Acers dyrare modell kan nog vara värd att titta på då den officiellt ska klara 144Hz FreeSync (MG279 klarar bara 90Hz FreeSync officiellt men panelen klarar att köra i 144Hz utan FreeSync). 5000kr för den skärmen är inte dumt, skärmar med 60Hz IPS i den storleken och upplösningen kostar inte så mycket mindre. Men samtidigt så verkar Asus skärmar hålla rätt låg kvalitet, se exempelvis användaren @Pnorberg inlägg nyligen om hans erfarenheter.

Alternativet finns väl också att köra på en billig skärm för att testa. Nackdelen är att det är TN som gäller. Själv kör jag en AOC G2560 PF i väntan på en bra 27" 2560x1440 skärm till ett bra pris. Gillar upplevelsen (även om TN-panelen förstör bildkvaliteten) och för mig är någon form av Adaptiv Sync en extremt viktig punkt vid nästa skärmköp.

Lägger man ut flera tusenlappar, kanske närmare 10 000kr, på en skärm så blir man samtidigt ganska låst till den Sync-lösning som används. Själv hoppas jag att Nvidia börjar stödja VESA Adaptive Sync med nästa års grafikkort. AMD gör det redan (fast de marknadsför tekniken som FreeSync) och Intel kommer stödja i framtida produkter. G-Sync är helt låst till Nvidias lösningar.

Sen kan det såklart vara värt att hålla lite extra koll på vad som dyker upp i mellandagarna förstås. Borde nog inte vara omöjligt att just Asus MG279 sjunker till kanske 4500kr. Samt alla de andra skärmar som också finns. Men kan vara värt att tänka över noga innan köp, just pga ovan nämnda problematik.

EDIT: Det bör väl även tilläggas att driva 2560x1440 i 144Hz är extremt krävande, det behövs garanterat flera grafikkort om man vill få det att se snyggt ut men CS och andra simplare titlar borde nog gå bra med. Det var en fördel med den skärm jag valde där jag kan köra 1920x1080 i 144Hz vilket inte är speciellt svårt med ett R9 290. Även om jag nu får sänka grafikinställningar vid behov om jag prioriterar riktigt hög FPS då.
Min skärm är urusel som all-round skärm utan används enbart för spel (samt ibland när jag inte orkar växla över till min andra skärmsetup. Asus MG279 med dess IPS-panel är av allt att dömma en riktigt bra allround-skärm och en bra investering i så. Även om nästa grafikkort blir ett Nvidia utan FreeSync/Adaptive Sync så kan du använda allt utom själva synkningen (såvida inte Nvidia börjar stödja då).

Men ja, fundera både en och fem gånger. Se över behoven och vad det innebär med exempelvis prestandakrav, bildkvalitet och sådant.

Permalänk
Medlem

CDON har rea på skärmen igen. En del av dom lär ju garanterat vara returnerade exemplar, dessutom. Många som har denna skärm i lager, så det lär nog bli mer rea på den från Inet, Webhallen, etc annars blir dom aldrig av med dom.

Riktigt ruttet att många skärmar ligger uppe på 8-10000kr och att man blir låst till en viss GPU tillverkare och sync-teknik. Den här Asus skärmen är den enda som ligger på humana prisnivåer när den reas, och då är det fortfarande panel lotteri.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaturMackan:

CDON har rea på skärmen igen. En del av dom lär ju garanterat vara returnerade exemplar, dessutom. Många som har denna skärm i lager, så det lär nog bli mer rea på den från Inet, Webhallen, etc annars blir dom aldrig av med dom.

Riktigt ruttet att många skärmar ligger uppe på 8-10000kr och att man blir låst till en viss GPU tillverkare och sync-teknik. Den här Asus skärmen är den enda som ligger på humana prisnivåer när den reas, och då är det fortfarande panel lotteri.

Samtidigt är det ju i de högre prisnivåerna företagen kan tjäna in pengar på dessa. I och med att fler tillverkare börjar lansera skärmar med någon form av adaptiv synkronisering så kommer priserna börja klättra neråt. IPS-skärmar är något av en lyxvara trots allt, att priserna är höga är inte så konstigt med tanke på hur relativt lite konkurrens vi fortfarande ser. Men priserna går neråt och på FreeSync/VESA Adaptive Sync-sidan har vi ju skärmar under 2000kr idag till och med. TN förvisso men IPS lär kunna komma förr eller senare.

Billigaste spelskärmen med 144Hz och adaptiv synkronisering är AOC G2460PF i dagsläget: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710
2490kr för med tanke på vad det ändå är kan iallafall inte jag klaga på. Fick rätt bra omdöme i Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Men kan man vänta så kommer man få ännu bättre produkter för mindre pengar. Men marknaden och utvecklingen måste ju börja någonstans med såklart.

Trist dock med dålig kvalitet på skärmar. Jag fick byta min Dell U2713HM ett par gånger innan jag fick ett fullt fungerande exemplar. Inga döda pixlar och ljusinsläpp i mitt fall, första skärmen dog, ersättningsskärmen hade skadad panel. Men när man väl får tag i ett fungerande exemplar (antingen vid första försöket eller femtonde...) så börjar den där sköna känslan av att vara rätt nöjd med sitt köp att infinna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt är det ju i de högre prisnivåerna företagen kan tjäna in pengar på dessa. I och med att fler tillverkare börjar lansera skärmar med någon form av adaptiv synkronisering så kommer priserna börja klättra neråt. IPS-skärmar är något av en lyxvara trots allt, att priserna är höga är inte så konstigt med tanke på hur relativt lite konkurrens vi fortfarande ser. Men priserna går neråt och på FreeSync/VESA Adaptive Sync-sidan har vi ju skärmar under 2000kr idag till och med. TN förvisso men IPS lär kunna komma förr eller senare.

Billigaste spelskärmen med 144Hz och adaptiv synkronisering är AOC G2460PF i dagsläget: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710
2490kr för med tanke på vad det ändå är kan iallafall inte jag klaga på. Fick rätt bra omdöme i Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Men kan man vänta så kommer man få ännu bättre produkter för mindre pengar. Men marknaden och utvecklingen måste ju börja någonstans med såklart.

Trist dock med dålig kvalitet på skärmar. Jag fick byta min Dell U2713HM ett par gånger innan jag fick ett fullt fungerande exemplar. Inga döda pixlar och ljusinsläpp i mitt fall, första skärmen dog, ersättningsskärmen hade skadad panel. Men när man väl får tag i ett fungerande exemplar (antingen vid första försöket eller femtonde...) så börjar den där sköna känslan av att vara rätt nöjd med sitt köp att infinna sig.

Att det börjas med extrema priser på ny teknik kan man förstå, men konsekvensen och kombinationen att man blir inlåst i AMD/Nvidia läger känns väldigt dåligt. Det hela gör det väldigt svårt även för en utbildad konsument att välja skärm (speciellt när man är ute efter IPS 144Hz). Nvidia känns ju som det säkra kortet, men samtidigt vill man inte stödja en icke-standard av principskäl.

Köpa denna för ca 5000kr nu, eller en Acer XB271HU med G-Sync istället för 8500kr? Eller varför inte vänta på Eizo FS2735 som verkar kosta 12900kr och inte erbjuda nånting mer än Asus MG279W annat än ett dubbel freesync läge (vem vill sitta och toggla mellan dom, när man slipper det med G-Sync)?

Nä, omöjligt att göra bra val för dessa summor pengar om man vill ha IPS 144 Hz idag. Tror man sig ha gjort ett bra val så förlorade man panel lotteriet istället. Nedgång i priser ser dessutom långsam ut, speciellt med dollarn som bara ska upp.

Permalänk
Inaktiv

Har testat 57-144hz freesync på min MG279Q. Tänkte bara rapportera att det fungerar riktigt bra, och att det fixade ett irriterande problem jag hade vid 35-90hz. Problemet var att skärmen flimrade märkbart vid låga frekvenser (typ 35-40hz). Eftersom skärmen nu stannar vid 57hz så är flimret helt borta. Tack vare low framerate compensation som introducerades i Crimson så fungerar det även riktigt bra under freesync-spannet. I praktiken känns det som att man har 0-144hz tillgängligt nu vilket är underbart. Såg att några undrade om input lag vid 144hz freesync och även där fungerar det riktigt bra tycker jag. Det känns väldigt lågt vid 144, men det ökar när frameraten sjunker givetvis. Säg att spelet ligger på 70fps så kommer input lag vara samma oavsett om man kör skärmen i 35-90 eller 57-144hz.

Edit: Det är inte riktigt sant att det är 0-144hz. Jag tror drivrutinen har en begränsning på hur många gånger den kan duplicera en bildruta, och jag tror den siffran är tre, så om man har en undre gräns på 35hz så kommer LFC fungera ner till 35/3=11,7fps. Om den undre gränsen är på 57hz blir det istället 19fps med LFC.

Vill även nämna att den dynamiska frekvensmätningen i skärmens OSD fungerar som den ska även efter att man modifierat frekvensområdet. Det vill säga att den rör sig mellan 57-144hz om man använder sig av det spannet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaturMackan:

Att det börjas med extrema priser på ny teknik kan man förstå, men konsekvensen och kombinationen att man blir inlåst i AMD/Nvidia läger känns väldigt dåligt. Det hela gör det väldigt svårt även för en utbildad konsument att välja skärm (speciellt när man är ute efter IPS 144Hz). Nvidia känns ju som det säkra kortet, men samtidigt vill man inte stödja en icke-standard av principskäl.

Köpa denna för ca 5000kr nu, eller en Acer XB271HU med G-Sync istället för 8500kr? Eller varför inte vänta på Eizo FS2735 som verkar kosta 12900kr och inte erbjuda nånting mer än Asus MG279W annat än ett dubbel freesync läge (vem vill sitta och toggla mellan dom, när man slipper det med G-Sync)?

Nä, omöjligt att göra bra val för dessa summor pengar om man vill ha IPS 144 Hz idag. Tror man sig ha gjort ett bra val så förlorade man panel lotteriet istället. Nedgång i priser ser dessutom långsam ut, speciellt med dollarn som bara ska upp.

Själv ser jag VESA Adaptive Sync/FreeSync som det säkrare valet. Det enda som talar för Nvidia är att de sålt fler grafikkort och har en enda fördel mot AS/FS, ULMB. I övrigt matchar AS/FS allt eller är bättre (som priserna). Skärmutbudet är även det bättre för FreeSync/Adaptive Sync med 28 skärmar mot G-Syncs 20 skärmar. Då bör det även tilläggas att skärmar med FreeSync (Adaptive Sync) kom ut på marknaden först i år och då har Nvidia haft G-Sync skärmar tillgängligt sedan 2013.
Att man med VESA-standarden behöver byta scalern till en som stödjer adaptiv synkronisering (vilket bör göra prispåslaget lågt och mindre ju vanligare tekniken blir) är en stor fördel mot G-Sync där varje skärm behöver en dyr G-Sync modul. Jag tror man vinner på priset och smidigheten att införa tekniken och få en intressantare och bättre produkt än en skärm utan adaptiv synkronisering. Sedan är tekniken backad av VESA-organisationen.

Jag skulle nästan bli förvånad om det finns nysläppta skärmar utan VESA Adaptive Sync i slutet av 2016, speciellt om Intel infört stödet i deras produkter under året. Avsaknad av adaptiv synkronisering bör bli en nackdel när konkurrentens modell har detta för mer eller mindre samma pris och med samma specifikationer. Nvidia med G-Sync kan inte konkurrera alls här, speciellt i billigare modeller och måste antingen göra om hela deras G-Sync lösning eller använda moduler i dyrare produkter men ändå stödja VESA Adaptive Sync vid sidan om.

Främsta alternativet till MG279 är väl just Acer XF270HU för runt 7500kr annars. Eizon är för galet dyr som det ser ut idag. Man får ju nästan en Eyefinity-setup med MG279:or för samma pris.

Fler modeller på marknaden bör göra mycket men såklart måste valutavärdet normaliseras med förstås. Världen har ju trots allt tagit ett stort kliv i fel riktning under 2015, förhoppningsvis kan 2016 bli ett bättre år på många punkter.

Skrivet av anon78208:

Har testat 57-144hz freesync på min MG279Q. Tänkte bara rapportera att det fungerar riktigt bra, och att det fixade ett irriterande problem jag hade vid 35-90hz. Problemet var att skärmen flimrade märkbart vid låga frekvenser (typ 35-40hz). Eftersom skärmen nu stannar vid 57hz så är flimret helt borta. Tack vare low framerate compensation som introducerades i Crimson så fungerar det även riktigt bra under freesync-spannet. I praktiken känns det som att man har 0-144hz tillgängligt nu vilket är underbart. Såg att några undrade om input lag vid 144hz freesync och även där fungerar det riktigt bra tycker jag. Det känns väldigt lågt vid 144, men det ökar när frameraten sjunker givetvis. Säg att spelet ligger på 70fps så kommer input lag vara samma oavsett om man kör skärmen i 35-90 eller 57-144hz.

Låter riktigt bra det ändå, synd det inte är officiellt men jämför man med betydligt dyrare Acer XF270HU så bör man få en likvärdig lösning i slutändan. Men det är ju det där med panellotteriet då. :/

Permalänk
Medlem

jag fick en panel med en hel del colorbleeding från CDON. Såg att plasten var öppen från skärmen, är det ett retunerat exempel?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Vilka är dom vanligaste felen på dessa skärmar? Jag har en likadan skärm och jag har haft den på service precis och har fortfarande samma problem med döda pixlar. ser ut som en liten svart smutsfläck. o sen även några döda pixlar lite här o där.

Permalänk
Inaktiv

Experimenterade lite med CRU.
I 144hz klarar skärmen freesync ned till 57hz
I 120hz kan den gå ner till 43hz

Går man för lågt så ballar skärmen ur totalt och man blir tvungen att göra en alt+f4 för att återgå till skrivbordet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@anon5930: Tack för det utförliga svaret.

Köper hellre en lite dyrare skärm nu än att jag måste vänta i 3-6 månader innan något alternativ dyker upp.

Det jag funderade på var om man skulle köpa Acer XF270HU. Visst att den är 2k dyrare men då slipper man kompromissa. Nackdelen är att det inte verkar inte finnas några engelska genomgångar på den skärmen.

Permalänk
Medlem

Fungerar denna skärm bra med min setup?

En noob-fråga: Funderar på att slå till på denna skärm men vill gärna dubbelkolla med er icke-noobs så att jag inte missar någon viktig detalj.

Min GPU är ett ASUS Radeon R9 280 3GB (inte 280x) och min CPU är en i7 3770K 3,5GHz Ivy Bridge. Spelar enklare spel som Rocket League och lite CS:GO men främst icke-spelande användningsområden.

Funkar skärmen bra med min setup (tänker främst på min GPU)? Säkert dum fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

En noob-fråga: Funderar på att slå till på denna skärm men vill gärna dubbelkolla med er icke-noobs så att jag inte missar någon viktig detalj.

Min GPU är ett ASUS Radeon R9 280 3GB (inte 280x) och min CPU är en i7 3770K 3,5GHz Ivy Bridge. Spelar enklare spel som Rocket League och lite CS:GO men främst icke-spelande användningsområden.

Funkar skärmen bra med min setup (tänker främst på min GPU)? Säkert dum fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Din GPU kan bli lite av ett bekymmer i mer krävande spel, men i spel som CS:GO ska det nog gå att utnyttja 1440p 144Hz.
Det som du behöver tänka på dock är att R9 280 inte stödjer Freesync, men även utan att kunna utnyttja det så är det ändå en 27" 1440p IPS 144Hz skärm som för tillfället inte är mycket dyrare än 60Hz skärmar med liknande specifikationer.

http://www.nordichardware.se/Grafik/amd-freesync-begraensas-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Min:

Din GPU kan bli lite av ett bekymmer i mer krävande spel, men i spel som CS:GO ska det nog gå att utnyttja 1440p 144Hz.
Det som du behöver tänka på dock är att R9 280 inte stödjer Freesync, men även utan att kunna utnyttja det så är det ändå en 27" 1440p IPS 144Hz skärm som för tillfället inte är mycket dyrare än 60Hz skärmar med liknande specifikationer.

http://www.nordichardware.se/Grafik/amd-freesync-begraensas-t...

Tack för rådet! Slog till nu på cdon för 4990 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvingmark:

Köpte min från CDON när den va nedsatt, mycket nöjd efter ca 1 månads användande. Gick från en Qnix med typ samma speccs (uppklockad till att köra i 96hz, men som tvärdog efter ca 1år). Sen att jag inte har en burk som orkar driva den i mer än 120hz är en annan sak

Jag vet förlite kring freesync och gsync, men jag köpte freesync-modellen och har nvidia kort och dom lirar utmärkt tillsammans för mig, behöver som sagt en uppgradering för att kunna hoppa upp till 144hz.

Klart skärmen fungerar med nvidia kort bara sync som tyvärr inte fungerar ihop med nvidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av NaturMackan:

Att det börjas med extrema priser på ny teknik kan man förstå, men konsekvensen och kombinationen att man blir inlåst i AMD/Nvidia läger känns väldigt dåligt. Det hela gör det väldigt svårt även för en utbildad konsument att välja skärm (speciellt när man är ute efter IPS 144Hz). Nvidia känns ju som det säkra kortet, men samtidigt vill man inte stödja en icke-standard av principskäl.

Köpa denna för ca 5000kr nu, eller en Acer XB271HU med G-Sync istället för 8500kr? Eller varför inte vänta på Eizo FS2735 som verkar kosta 12900kr och inte erbjuda nånting mer än Asus MG279W annat än ett dubbel freesync läge (vem vill sitta och toggla mellan dom, när man slipper det med G-Sync)?

Nä, omöjligt att göra bra val för dessa summor pengar om man vill ha IPS 144 Hz idag. Tror man sig ha gjort ett bra val så förlorade man panel lotteriet istället. Nedgång i priser ser dessutom långsam ut, speciellt med dollarn som bara ska upp.

Free-sync är i så fall säkrare, för det är helt öppet och intel funderar på att använda det.

Adaptive sync har möjligheten att bli stort, g-sync saknar den fördelen dessutom har även nvidia tvingas använda adaptive sync på bärbara (orsaken är att modulen kräver rätt mycket ström).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon5930:

Kan du avvakta lite så kommer det nog finnas fler modeller att välja på en bit in på nästa år. Av de tre som finns (se länken ovan) så är Asus kort något av en budget-modell. Acers dyrare modell kan nog vara värd att titta på då den officiellt ska klara 144Hz FreeSync (MG279 klarar bara 90Hz FreeSync officiellt men panelen klarar att köra i 144Hz utan FreeSync). 5000kr för den skärmen är inte dumt, skärmar med 60Hz IPS i den storleken och upplösningen kostar inte så mycket mindre. Men samtidigt så verkar Asus skärmar hålla rätt låg kvalitet, se exempelvis användaren @Pnorberg inlägg nyligen om hans erfarenheter.

Efter mycket dividerande så blev det en sån här ändå.

Kanske ångrar sig när man ska köpa nästa grafikkort. Men den smällen får man ta då =).

Permalänk

Jag har en TN 144Hz skärm och problem är att jag blir lätt illamående och får yrsel när använder skärm till annat än spel. jag har varit sugen på att köpa IPS ett tag nu. undrar detta kan var nåt för mig, om jag ska sälja min TN och köpa en mg279q ELLER `kanske behålla min TN för spel och köpa en 1440p 60Hz typ (Dell UltraSharp) till allt annat? hur står sig AMVA skärmen mot en "vanlig IPS"?

Permalänk
Skrivet av RyssFaktorn:

Jag har en TN 144Hz skärm och problem är att jag blir lätt illamående och får yrsel när använder skärm till annat än spel. jag har varit sugen på att köpa IPS ett tag nu. undrar detta kan var nåt för mig, om jag ska sälja min TN och köpa en mg279q ELLER `kanske behålla min TN för spel och köpa en 1440p 60Hz typ (Dell UltraSharp) till allt annat? hur står sig AMVA skärmen mot en "vanlig IPS"?

Testat köra skärmen i 60hz i stället?

Vad för ljusstyrka kör du? Har du inte flimerfri leds så kan man bli trött och dåsig, men händer inte alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Testat köra skärmen i 60hz i stället?

Vad för ljusstyrka kör du? Har du inte flimerfri leds så kan man bli trött och dåsig, men händer inte alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Dra ner TN-skärmen till 60Hz? Blir inte alls lika trött av min laptopen med VA/IPS-skärm!

Jag vet inte om den är flimerfri faktiskt men det känns som att det är färgerna, som ser ur tvättade ut och att det blir jobbigt för min ögona 👀

Jag kör på 60% rätt lågt dock måste jag ha tänt i rummet annars blire värre 😨

Jag beställde en imorrse från cdon 4890:- med studentrabatt hoppas man har tur i lotteriet!! låter som om denna modell bara tillverkas på måndagar vad jag hört

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av RyssFaktorn:

Dra ner TN-skärmen till 60Hz? Blir inte alls lika trött av min laptopen med VA/IPS-skärm!

Jag vet inte om den är flimerfri faktiskt men det känns som att det är färgerna, som ser ur tvättade ut och att det blir jobbigt för min ögona 👀

Jag kör på 60% rätt lågt dock måste jag ha tänt i rummet annars blire värre 😨

Jag beställde en imorrse från cdon 4890:- med studentrabatt hoppas man har tur i lotteriet!! låter som om denna modell bara tillverkas på måndagar vad jag hört

Tänkte inte ens på studentrabatten.

Man hoppas ju på ett ex med kvalitetsstämpel som inte blivit öppnat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RyssFaktorn:

Dra ner TN-skärmen till 60Hz? Blir inte alls lika trött av min laptopen med VA/IPS-skärm!

Jag vet inte om den är flimerfri faktiskt men det känns som att det är färgerna, som ser ur tvättade ut och att det blir jobbigt för min ögona 👀

Jag kör på 60% rätt lågt dock måste jag ha tänt i rummet annars blire värre 😨

Jag beställde en imorrse från cdon 4890:- med studentrabatt hoppas man har tur i lotteriet!! låter som om denna modell bara tillverkas på måndagar vad jag hört

Ja inte så att du inte kan ändra tillbaks sen

Testa och se om det blir bättre, alternativ dra upp ljustyrkan. Har inte tiden nu att kolla upp din skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fått hem skärmen från CDON.

QC märkt med 2 lager tejp.
Inga märken eller döda pixar, minimalt med bleed

Verkar fungera som den ska

Verkar som steams fps counter visar 64fps men har ett helt annat flyt än förr. Trasigt verktyg?

Oavsett, väldigt svårdrivet med 144 fps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sitrus:

Oavsett, väldigt svårdrivet med 144 fps.

Börjar bli lite trött på det argumentet faktiskt. Det beror helt på vad man spelar för spel! Påminner mig om den där gamla klyschan, "But can it run Crysis?"

Det har blivit någon sorts myt att man måste ha en monsterdator för att kunna nyttja skärmar med hög uppdateringsfrekvens.

Minns ni Counter Strike? Det är 16 år gammalt nu men folk spelar det fortfarande. Det är underbart att köra i 144hz, men kräver ingen kraftfull dator för det. Det är bara ett av många exempel. Sedan finns det många nya spel som inte är speciellt krävande heller.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon78208:

Börjar bli lite trött på det argumentet faktiskt. Det beror helt på vad man spelar för spel! Påminner mig om den där gamla klyschan, "But can it run Crysis?"

Det har blivit någon sorts myt att man måste ha en monsterdator för att kunna nyttja skärmar med hög uppdateringsfrekvens.

Minns ni Counter Strike? Det är 16 år gammalt nu men folk spelar det fortfarande. Det är underbart att köra i 144hz, men kräver ingen kraftfull dator för det. Det är bara ett av många exempel. Sedan finns det många nya spel som inte är speciellt krävande heller.

Det kan vara svårdrivet med 144 fps :). Sen att jag inte fixat till rocket league som det ska. Vilket var problemet.
Men nu fungerar det utmärkt.