Varför låter den så mycket? Snälla hjälp!

Permalänk

Varför låter den så mycket? Snälla hjälp!

Hej!
Jag köpte/fick en komplett stationär dator från Asus för 2 år sen. Den har funkat bra hela tiden men den har låtit ganska mycket. Så jag tänkte "Varför inte" och köpte ett nytt chassi. Det blev ett NZXT H440W NE Svart/Röd. Det ser väldigt bra ut tycker jag och det stog att det skulle vara ljuddämpat. Så jag tog isär allting från det gamla chassit och började sätta in delarna i det nya. Det är första gången jag bygger ihop en dator men jag tycker det gick ganska bra. Allt är klart och det blir dags att testa om den startar/funkar. Den startar och det kommer fram bild på skärmen, då tänker jag "Fan va gött att den funkar". Men sen hör jag nått...
DEN LÅTER MER ÄN MIN GAMLA!
Jag fattar inte varför. Jag vet inte om jag hat gjort något fel. I mitt gamla chassi fanns det bara 1 fläkt och jag har inte köpt någon extra. Nu var det 4 fläktar med (1 i bak, 3 i fram). Jag vet inte om det kan bero på att det är mer fläktar eller att dom låter mer. Men jag tycker att om man köper ett chassi som ska vara ljuddämpat och heter "Silent Ultra" så borde det inte låta så mycket.
Jag blir jätte glad om ni vet varför det är så här eller vad jag har gjort för fel. Det va som sagt första gången ja byggde ihop en dator så nått kanske har gått fel

Permalänk
Medlem

Vart låter det? Du har antagligen fläkt på processorn, grafikkortet (1-3 st), nätagget och de fyra som kom med chassit.
Ta reda på vilka fläktar som gör störande ljud och återkom.

Om ett chassi har plats för fyra fläktar så är det oftast inte så tyst eftersom de då har fyra stora hål som släpper ut ljud.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@lennon7770
Spela gärna in ett ljudklipp och lägg ut så en annan får höra.
Ta en titt så att inte nån fläkt ligger emot nånting eller koppla ur en fläkt i taget för se vart ljudet kommer ifrån.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Stanna varje fläkt enskilt och kolla vilken som låter mest. Alla fläktar går att stanna utan att skada datorn, men försök att inte låta de stå stilla allt för länge. Använd t.ex. buntband för att stanna dem, och stanna dem inte under drift utan starta datorn med fläkten hindrad.

Permalänk
Medlem

Hej har du kopplat fläktarna till den medföljande fläktstyrningen eller direkt till moderkortet?
Har för mig att de alltid snurrar på helvarv med NZXT H440 fläktkontroller,då låter det en del tyvärr pga av att dem går på maximalt varvtal.
Annars om du kopplat dem direkt till moderkortet så kanske du kan kontrollera dem genom någon mjukvara eller bios(beror på ditt moderkort).
Nu är jag inte så insatt i området ''fläktar'' så kan tyvärr inte rekommendera något program/mjukvara.