Corsair Hydro H100i GTX

Permalänk
Medlem

@Tumnus:

Du får väl vara så vänlig och förklara exakt hur pumpen fungerar då eftersom inget snurrar, istället för att bara vara allmänt obstinat?

Tack.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

På den här bilden kan vi se att pumpens hastighet ligger på 2910 rpm. Pumpen är ställbar i två lägen, "silent- eller performance mode".

http://img.hexus.net/v2/cooling/Corsair/H100iGTX/GTX-10b.png

Endast om du har Corsair Link och det är det inte alla som har, så utan Corsair Link har du bara ett läge.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

Samt musmattor. Sorry om jag är dryg, bakfylla kan göra mig lite stingslig.

Fast musmattorna tillverkar inte Corsair, de beställer dem bara med sitt tryck på och kan användas till mer än spel.
Det var ett aktivt val av mig att jag inte skrev med musmattorna när jag lade till headset.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast musmattorna tillverkar inte Corsair, de beställer dem bara med sitt tryck på och kan användas till mer än spel.
Det var ett aktivt val av mig att jag inte skrev med musmattorna när jag lade till headset.

Har faktiskt ingen riktig koll på det, köpte dock en corsair-matta till mitt asus/corsair-bygge. Misstänker att det är exakt samma matta som den steelseries-varianten jag hade förr då jag inte kan skilja dem åt...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Endast om du har Corsair Link och det är det inte alla som har, så utan Corsair Link har du bara ett läge.

Har man skaffat just den här modellen tycker jag det är lite dumt att inte installera det programmet. Det är ju nästan den enda fördelen mot de andra tillverkarnas modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Har man skaffat just den här modellen tycker jag det är lite dumt att inte installera det programmet. Det är ju nästan den enda fördelen mot de andra tillverkarnas modeller.

Är inte säkert man har n USB port till övers på moderkortet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Spelat i 5 timmar, maxtemp 45c, Intel 5820k

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag är då grymt nöjd med min H100i GTX.
Pumpen hörs inte det minsta i quiet mode, och den kyler riktigt bra.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av hag.com:

Är inte det den gamla loggan? Skulle inte corsair byta? Eller blev det inget byte av alls till slut istället för svärd eller segel?

Det är gamla logotypen ja, kylaren lanserades innan vi bytte, men i framtiden kommer våra kylare komma med nya logotypen, den uppdaterade segel-logotypen.

Skrivet av Syntheslizer:

Önskar att jag bara hade behållt min H50 och gett fullaste fan i att köpa en H110i GT. Har bara varit krångel och elände med åbäket.

Och kollar du deras supportforum är det helt proppfullt med folk som har problem följt av samma jävla tjomme från Corsair som skriver spydiga kommentarer om att han bestämt ALDRIG hört om något liknande fel! Sök och hitta 100+ trådar om samma problem. Du bemöts som att du inte har någon aning om vad du pratar om när du pratar om missljud från pumpen men väl inne på deras RMA-sida har de en helt sektion bara för missljud från pumpar...

Tråkigt att höra att du haft problem med din kylare, jag hjälper dig gärna med att byta ut den.

Skrivet av darrenj:

Slaget av Corsairs eget Hydro H110

H110 har en 280mm radiator medans H100i GTX har en 240mm radiator, därför kyler H110 bättre.

Skrivet av GauntMan:

Det verkar även vara lite hit and miss när det gäller pumpljud även på H110i GT. Vi är fyra i bekantskapskretsen som har denna. Två har extremt störande pumpljud även på quiet mode medan vi år två där quiet inte hörs alls och där performance enbart kan anas i bakgrundsbruset. Samtliga har tysta chassin och fläktar för övrigt. Även de medföljande fläktarna varierar stort. Ungefär hälften av dem har irriterande knäppande ljud som kommer och går.

NH-D15 åker tillbaka in i helgen.

Jag hjälper gärna dig och dina vänner som upplever problem med kylaren att byta ut dessa.

Skrivet av Misk99:

Har haft min H110i GT ett par månader.. Det ända som hörs från burken är den förbannade pumpen,
Även i quiet mode.. Blir tillbaka till luftkylning snart igen

Tråkigt att höra att du har problem med pumpen, jag hjälper dig gärna att byta ut kylaren.

Skrivet av DerpMcDerp:

Är gruvligt less på min H60 vars pump av och till "kvittrar/skrapar", låter lite som läsarmen på HDD som är på väg att ge upp. Om det inte vore för att jag är för lat för att kapa de orimligt höga kylflänsarna på min vengeance-minnen skulle jag byta till en tornkylare.

Tl;dr - Pumpen verkar vara det som hjälper/stjälper en AIO-vattenkylare (om man inte har särskilda behov) och verkar vara lite lotteri där, samt att vi hör olika bra/stör oss olika mycket på vissa frekvenser och typer av ljud.

Hejsan,

Det kan vara luftbubblor som spökar, testa att klämma på slangarna, knacka på blocket och lägga ner datorn på sidan över dagen så kan de försvinna, hjälper inte det så kan jag gärna hjälpa dig att byta ut kylaren.

Skrivet av Tumnus:

Om pumpen snurrar i 2600 varv per minut så borde man faktiskt vara orolig eftersom den inte ska snurra alls. Fläktarna på radiatorn däremot..

Pumpen snurrar fortfarande inte.

Skrivet av Rajat:

Ska vi ta det till dessa ytterligheter eftersom du missförstod mig från början (som var menat som ett skämt) så ska den lilla fläkten i pumphuset gå konstant i 2200-2400 RPM, fläkten i pumphuset är inte ställbar utan satt till best conditions and performance.

Pumpen har en RPM, om inte "hjulet" i pumpen snurrar så pumpas det ju inte något vatten.

På våran nya serie kylare (H80i GT, H100i GTX, H110i GT och H110i GTX) så går det att kontrollera pumpen, det har de inte gjort tidigare. Pumpen går att ställa in på antingen Quiet mode eller Performance mode. Det är en väsentlig skillnad i ljud mellan dom lägena.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med det här ..
http://goo.gl/CKmGUk

Fast, inte klart än

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Tar det via säljaren men tack för erbjudandet.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Har detta system och håller med om att pump och fläktar låter mycket om du inte ställer in till tyst läge. Ställer man in på tyst läge är den väldigt tyst och har max temp på ca 55 med OCCT och har en intel 5820k, ingen OC än.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att tillverkarna av slutna system:
-envisas med att montera pumpen i kylarblocket=stumt monterad = vibrationer +resonans
-alternativt integrerar pumpen i fläktnavet = går ej att uppgradera fläkt eller billigt byta ut en havererad
-inte använder crossflow-radiatorer? 2dm extra slang för bättre verkningsgrad borde vara värt

Permalänk
Medlem

Tycker en NH-D14 räcker för att chocka måttligt