Få ner temperaturen på en 4790K på ett MSI Z97-moderkort

Permalänk
Glömsk

Få ner temperaturen på en 4790K på ett MSI Z97-moderkort

Tja

Core i7 4790K ej överklockad
MSI Z97-G45 GAMING

Med stockkylaren så kom processorn upp i 100 grader vid Prime95 och började throttla.

Jag installerade ett Noctua-torn med en 120mm-fläkt och nu har jag inga throttlingsbesvär längre, men processorn är fortfarande rätt varm (84 grader plus/mins några grader) efter en timme Prime).

Enligt Intels "Extreme Tuning Utility" så ligger TPD på typ 110-120 W så jag misstänker att mitt moderkort är lite väl frikostlig med spänningen med alla Auto-inställningar. Jag tittade lite i BIOS men för någon som inte meckat så mycket med hårdvara på flera år är jag rätt vilse vad som är vettigt att ändra på el-mässigt.

Tycker min vcore ser rätt bra ut på 1.15v (max 1.2v).

Har stängt av XTS (eller vad de där minnesprofilerna hette).
Har stängt av någon "extra turbo"-funktion (minns inte heller vad den hette, men som ändrade så att fler än 2 kärnor påverkades av turbo).

Nån som har ett MSI mobo och kan tipsa?

Tack

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Inaktiv

Du får inte köra prime med denna CPU, använd aida64

Permalänk
Medlem

Prime har haft ett problem iallafall tidigare att det programmet ger processorn för mycket spänning och får den att rulla orimligt varmt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem

men vad ligger tempen på om du spelar nått eller renderar eller vad du nu har din dator till ?
Max temp i ett program som pressar din cpu mer än vad du gör till vardags i ju ointressant, tycker iaf jag.
Min temp kan jag också få upp till 72-78 grader i ett stresstest typ ibt men när jag spelar går den aldrig över 65 grader oavsett vad jag spelar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Glömsk

Tack för svar!

Det mest krävande jag använder processorn till är simuleringar i Linux, som både är multitrådade och använder SIMD. Så arbetsbelastningen som Prime95 genererar är relevant. Där uppmäter jag ungefär samma temperaturer (några grader svalare).

Enligt Intels dokumentation för värmeproblemet med den här processorn: https://communities.intel.com/docs/DOC-23517 så är problemet i regel att moderkorten ger för mycket spänning med autoinställningar. Därför jag var lite nyfiken på att se vad ni har för profiler i era MSI-bios

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.