Snabbtitt: Valve Steam Controller

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Valve Steam Controller

Emil och Jonas tar plats framför kameran för att dela med sig av sina erfarenheter och intryck kring Valves ångande färska handkontroll Steam Controller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska nog mig en Steam link och kontroller.

Permalänk
Medlem

Ingen fredagspanel men ändå en mysig video att lysa upp den mörka tillvaron med

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevlig överraskning såhär på fredags-eftermiddagen!

Permalänk
Medlem

Håller med om att mjukvaran inte är redo ännu. Kvalitén däremot hade jag inga problem med. Har inte stött på obehag pga SC utforming heller. Även övergången från mus/tangentbord har känns helt ok. Kanske beror på att jag vägrat spela FPS på dubbla stickor Däremot borde steam stoppa publica konfigurationsfiler (i iaf 1-3 månader). Det slängs ut alldelles för ofärdiga konfigurationer och då man måste ställa in SC efter sig endå så missar många dessa möjligheter och dömmer SC efter dom färdiga profilerna.

Video efter endast ett par timmar med SC ink lite FPS spelande.

Testar på använda vänstra touchen som en D-pad. Använt SC ca 6h

Efter en 4-6h med FPS och gyro. Börjar ta sig nu.

Vid ca 8-10h spelandes FPS så känner jag mig ha nått en ok casual/soff nivå av kontroll.

Slog mitt PB i Broforce tack vare SC och dess turbo fire funktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång av controllern, men det säkerställer bara än mer att produkten inte är för mig.

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabbtitten på steam controller !!

Men detta är ingenting för mig, och min familjen.

Skulle jag ge en steam controller till mina ungar, hade jag blivit hatad resten av mitt liv. Och jag vill gärna slippa skrik o gråt med

Som ni sa, jag vill gärna att det ska funka direkt ur lådan.

Sitter med en Xbox Elite (jag vill gärna utse den till världens/universums bästa handkontroll någonsin) och tre st vanliga 360 handkontroller och är supernöjd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gillar till vissa spel. de som är byggda för du al stick däremot är den inte spec skön att köra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Trevligt med en snabbtitt, iaf!
Tycker ju det låter som att man åtminstone bör vänta ut att de förbättrar mjukvaran, kanske allra helst vänta ut nästa revision av hårdvaran också (jag bara förutsätter att de kommer ta till sig av den feedback de får och förbättra själva handkontrollen också).

Just det här med att den känns ofärdig (mjukvaran i första hand) tycker jag låter som något som hade varit helt på sin plats att racka ned på i en regelrätt recension. Däremot det här med att det är en väldigt annorlunda handkontroll jämfört med vad vi är vana vid och att det kräver tid att vänja sig innan man riktigt kan uttala sig om det bestående intrycket köper jag absolut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är lite besviken på recensionen då en del handlade om att den inte är en xbox kontroll däremot är eran recension mycket bättre än många andra recensioner då ni har försökt att lära er kontrollen först vilket jag uppskattar.
Har självt använt den bara i 1 vecka och jag märker av att denna kontroll definitivt kan tävla med tangentbord + mus då touchpaden på kontrollen märker av minsta lilla rörelse. Allt handlar om att vänja sig vid den ordentligt precis som vi har gjort med mus + tangentbord som vi har använt hela livet. Ergonomin är det inga fel på heller utan ni håller den lite fel bara, pekfingret ska vara på axelknapparna (bumpers) och mittenfingret ska sitta på triggarna och resten på knapparna under. XYAB knapparna är inte tänkta att användas i situationer som strid osv. där det krävs att man ska ha bra reaktioner och detta går att slippa genom att programmera kontrollen rätt.
Det finns även "modeshift" som förändrar vilken knapp/touchpad man vill till något annat när man håller inne en valfri knapp, det kommer troligtvis snart olika profiler som man kan toggla igenom då många vill ha detta. Ifall ett spel har extremt många funktioner finns också en touchmeny med bilder upp till 16 funktioner som man kan välja att en touchpad ska ha för att göra olika saker i olika spel som ni kan se här på imgur.

Själv tycker jag att den vanliga Xbox kontrollen (aldrig testat elite dock) är av sämre kvalité och just att den använder spakar med vanliga XYAB knappar gör att fps spel blir väldigt svårt att njuta av.

För folk som vill ha det simpelt utan att konfigurera rekommenderar jag att vänta några månader tills spelarna har lärt sig att göra bra konfigurationer och att mjukvaran uppdaterats lite mer. Det är bara mjukvaran som begränsar den och jag vet att Steam jobbar på att fixa detta.

Allt som krävs är en entusiast som gillar att leka med inställningarna som ni nämnde och då är denna kontroll perfekt till allt efter att man har vant sig ordentligt vid att använda touchpad och gyron tillsammans för olika saker.

Edit: 30 sek video på när en spelare övar med Steam kontrollen i Lovely Planet!
Försök att klara av det han gör med en xbox kontroll..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Inte testat den jättemycket, men det jag tyckte var mest irriterande var "hacken" i touchpaden som de tar upp i recensionen också, med en mus kan man i princip få pekaren att röra sig pixel för pixel och få väldigt mjuka rörelser, med steam controllern finns det ett betydligt större "minsta steg", vilket gör att allt känns väldigt hackigt och oprecist. Dock så har jag inte använt gyrot alls, kan hända att det är större precision i det.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur en video om Steam-kontrollern får mig mer intresserad av att åka och känna på en Xbox Elite-kontroll.

Permalänk
Medlem

Nu var det här inget jag hade tänkt skaffa ändå, men saker som behöver konfigureras och finjusteras innan de kan användas går snabbt bort för mig. Inställningar och valmöjligheter i all ära, men fabrikskonfigurationen måste vara bra, oavsett produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Ludric:

Jag gillar hur en video om Steam-kontrollern får mig mer intresserad av att åka och känna på en Xbox Elite-kontroll.

Dom är rätt trevliga! har själv känt på en och dom ligger bra i handen, finns även en del "mods" till dom som kan vara kul.

Nu spelar jag inget med handkontroll då jag inte har vanan alls för det, men hade kunnat tänka mig en sådan ändå xD

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett de satsat helhjärtat på något som emulerar mus och tangentbord, än något som ska vara en gamepad i mängden. Det intressanta är ju spel som inte mappar bra till vanlig spelkontroller med styrkors och analoga spakar, för mig är det inte så intressant om den är anpassad för hardcore-spelande utan skulle mer ha tänkt mig som en casual-sak, om jag nu skulle ta upp spelande. Jag lever lite kvar i QW och UT när det gäller FPS på dator, och spelkonsoler från 90-talet. Idag skulle jag inte ta upp något och lira 5 timmar i sträck. Vad som är bäst kompromiss är svårt att säga, jag har inte prövat någon av de olika prototyperna eller slutgiltiga. För min del hade det väl mest varit intressant med något som ersätter mus och tangentbord vid en tvdatorlösning, inte något som ersätter en 300-400 kr Xbox 360-kontroller. Är det en bra idé med analoga spaken och ABXY-grupperingen?

ABXY var från början vid de två pekplattorna, instinktivt tyckte jag det såg mycket bättre ut och lättare än när de sitter relativt långt ifrån pekplattan. Se bilden nedan.

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att dom skulle hållit fast HÅRT vid den originella designen och istället släppt en "lite" verision för dom som vill ha en gamepad med pekplatta.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd

Tyckte kontrollen var för krånglig. Man ska vara väl insatt i terminologi som rör rörelseschema i spel för att kunna ändra något. Min Steam kontroller ligger nu och dammar i lådan bredvid min Leap Motion.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Har inte hunnit använda den så mycket, men den verkar vara ganska intressant så kommer nog fortsätta att testa den så fort jag har tid. Kan även nämna att svenska GameStop har redan både kontrollen och link, om man är intresserad av att få tag på den lite kvickt, kolla på deras hemsida så har de en karta över vilka affärer som har den inne.

Permalänk

Xbox one blir det tyvärr, är det något jag hatar så är det just blank plast. Det är nog därför ni upplever handkontrollen så plastig också då xbox one kontrollen är mer "Räfflad" eller hur man ska säga snarare än blank. Men, men, det är ju Steams första försök och Microsoft har väl typ tio års erfarenhet om inte mer?

Permalänk

Får man med steam link bara 60 hz till tv:en i sovrummret som har 100Hz-200Hz?

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen. Den var riktigt bra. Man letar efter minspel. Men ni är så jäkla äkta och bra!

Här en link till ytterligare en som testat genuint och ville väl, men med liknande erfarenheter. Det tar tid att lära bort gammalt PS+XBOX mönster. http://www.engadget.com/2015/11/10/we-hate-valve-steam-contro...

Plus, att folk orkar inte lära om. Så, då är det väl bra att jag inte lärt mig varken PS eller XBOX, om man nu orkar köpa efter de här ganska samstämmiga utlåtandena runt om på nätet (ytterligare http://www.ign.com/articles/2015/11/10/steam-controller-revie....

Fast funkar en XBOX controller på Linux? Nja, det blir not en Steam Controller till jul, kanske.

Tack för recensionen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tack för recensionen. Den var riktigt bra. Man letar efter minspel. Men ni är så jäkla äkta och bra!

Här en link till ytterligare en som testat genuint och ville väl, men med liknande erfarenheter. Det tar tid att lära bort gammalt PS+XBOX mönster. http://www.engadget.com/2015/11/10/we-hate-valve-steam-contro...

Plus, att folk orkar inte lära om. Så, då är det väl bra att jag inte lärt mig varken PS eller XBOX, om man nu orkar köpa efter de här ganska samstämmiga utlåtandena runt om på nätet (ytterligare http://www.ign.com/articles/2015/11/10/steam-controller-revie....

Fast funkar en XBOX controller på Linux? Nja, det blir not en Steam Controller till jul, kanske.

Tack för recensionen.

360 gör, One funkar bara trådat då Wireless är en Win10 feature only, men skulle inte förvåna mig om någon lyckas hacka och fixa till det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Får man med steam link bara 60 hz till tv:en i sovrummret som har 100Hz-200Hz?

Din TV har troligtvis enbart 60hz. Resten är interpolerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Bra video!

Första intrycken och de senare intrycken jag fått av denna produkt styrks av denna snabbtitt. Ofärdig produkt med tveksam design och som tycks sakna en marknad. Konsumenten är inte intresserad av att lägga ner veckor på att vänja sig med en kontroll vars teoretiska förbättring kanske rent av är inbillad. Mjukvaran är omogen och kan bara bli bättre, men hur mycket bättre?
Man förlitar sig för mycket på touch. Enda företaget som gjort något vettigt med det är Nintendo som inte ersätter fysiska knappar utan behåller dessa men tillför touchskärmar för extra funktionalitet. Microsoft har lyckligtvis inte hoppat på ännu och Sony har redan lekt med det på PS Vita (jag har själv inte stött på ett enda spel det tillför något, snarare irriterar mig som spelare). PS4-kontrollen gör en del misstag men inte i nivå med hur det implementeras på Vitan.

Intrycket av produkten jag får är typ en defekt Xbox 360-kontroller med silvertejpaf Wii-mote för Gyro där mjukvaran kodats av någon Linux-människa.
Då jag själv varit ute efter en kontroller att ersätta min vita trådade Xbox 360-kontroller med så är det intressant att se vilka alternativ som finns. Hade kostnaden kvittat så hade jag kört Xbox One Elite-kontrollen men det får bli att kompromissa med en vanlig Xbox One-kontroller.
Jag gillar egentligen PS4-kontrollen men vill ha något med fullt stöd. Första kontrollen från Sony som ligger bra i mina händer, speciellt PS3-kontrollen kändes riktigt obekväm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra video!

Första intrycken och de senare intrycken jag fått av denna produkt styrks av denna snabbtitt. Ofärdig produkt med tveksam design och som tycks sakna en marknad. Konsumenten är inte intresserad av att lägga ner veckor på att vänja sig med en kontroll vars teoretiska förbättring kanske rent av är inbillad. Mjukvaran är omogen och kan bara bli bättre, men hur mycket bättre?
Man förlitar sig för mycket på touch. Enda företaget som gjort något vettigt med det är Nintendo som inte ersätter fysiska knappar utan behåller dessa men tillför touchskärmar för extra funktionalitet. Microsoft har lyckligtvis inte hoppat på ännu och Sony har redan lekt med det på PS Vita (jag har själv inte stött på ett enda spel det tillför något, snarare irriterar mig som spelare). PS4-kontrollen gör en del misstag men inte i nivå med hur det implementeras på Vitan.

Intrycket av produkten jag får är typ en defekt Xbox 360-kontroller med silvertejpaf Wii-mote för Gyro där mjukvaran kodats av någon Linux-människa.
Då jag själv varit ute efter en kontroller att ersätta min vita trådade Xbox 360-kontroller med så är det intressant att se vilka alternativ som finns. Hade kostnaden kvittat så hade jag kört Xbox One Elite-kontrollen men det får bli att kompromissa med en vanlig Xbox One-kontroller.
Jag gillar egentligen PS4-kontrollen men vill ha något med fullt stöd. Första kontrollen från Sony som ligger bra i mina händer, speciellt PS3-kontrollen kändes riktigt obekväm.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ofärdigt med denna produkt förutom mjukvaran? Det är konsumenten som förhindrar utveckling isåfall precis som konsumenten föredrar klena konsoler framför pc så varför inte gå vidare istället för att stanna med 15 år gammal teknik? Konsumenten förlitar sig för mycket på spakar, en kontroll är inte för alla. Fysiska knappar är inte ersatta utan det är bara 1 spak och 1 dpad som är ersatt.

Vars teoretiska förbättring är inbillad? Hur förklarar du denna videon på när en spelare övar med Steam kontrollen i Lovely Planet då? Försök att klara av det han gör med en xbox kontroll..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justin91:

Vad är ofärdigt med denna produkt förutom mjukvaran? Det är konsumenten som förhindrar utveckling isåfall precis som konsumenten föredrar klena konsoler framför pc så varför inte gå vidare istället för att stanna med 15 år gammal teknik? Konsumenten förlitar sig för mycket på spakar, en kontroll är inte för alla. Fysiska knappar är inte ersatta utan det är bara 1 spak och 1 dpad som är ersatt.

Vars teoretiska förbättring är inbillad? Hur förklarar du denna videon på när en spelare övar med Steam kontrollen i Lovely Planet då? Försök att klara av det han gör med en xbox kontroll..

Mer eller mindre allt i mitt tycke. Och om det inte framgick så uttrycker jag min åsikt, gillar någon denna kontroll? Bra för dom. Men personligen ser jag den som något av en flopp, även om jag vill vänta på att mjukvaran mognat och/eller kontrollen revideras.
Dålig ergonomi, tveksam layout för knappar och touchplattor, valet av glansig plast men också stödet i mjukvara för den. Mjukvarubiten kan såklart förbättras men jag skulle inte lägga en krona på första revisionen. På samma vis som "Duke"-kontrollen till Xbox var undermålig så kan kanske också Valve släppa en kontroller i klass med Xbox 360 eller Xbox One-kontrollern om de lär sig av sina misstag, lyssnar på konsumenter samt spelbranschen och utvecklar konceptet vidare.

Både styrkors och avsaknad av en styrspak tycker jag är illa nog, speciellt om man vill hålla kontrollern kompatibel med befintliga titlar. Sedan saknas även klick-funktionen styrspakarna till Playstation och Xbox har. Jag skulle inte kalla touchpads för någon direkt utveckling personligen, känns snarare som att man grävt fram gammal tveksam teknik för ändamålet.

Iofs skulle man nog kunna ha denna som kompliment till de titlar den kanske fungerar bättre i än en Xbox-kontroller men risken är nog rätt stor, som redaktionen också var inne på, att man lätt byter till en annan kontroll-lösning istället. Bra med alternativ men jag ser verkligen inte varför någon skulle välja just denna såvida man inte har väldigt speciella behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

... Både styrkors och avsaknad av en styrspak tycker jag är illa nog, speciellt om man vill hålla kontrollern kompatibel med befintliga titlar. Sedan saknas även klick-funktionen styrspakarna till Playstation och Xbox har. Jag skulle inte kalla touchpads för någon direkt utveckling personligen, känns snarare som att man grävt fram gammal tveksam teknik för ändamålet.

Iofs skulle man nog kunna ha denna som kompliment till de titlar den kanske fungerar bättre i än en Xbox-kontroller men risken är nog rätt stor, som redaktionen också var inne på, att man lätt byter till en annan kontroll-lösning istället. Bra med alternativ men jag ser verkligen inte varför någon skulle välja just denna såvida man inte har väldigt speciella behov.

Jag respekterar att det är din åsikt. Iallafall styrspaken till Steam kontrollen har också en klickfunktion och touchpaden samt gyron kan emulera en styrspak i titlar som kräver detta även om musfunktionen är trevligare att använda till det mesta d.v.s. kompatibel med nästan alla spel.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

#Emil fick ni också problem, med en del titlar, att wasd inte fungerade. Bla spel utan utan kontroller-stöd. Man kunde inte röra sig om man inte i spelet mappade musrörelserna till analoga spaken vilket ändå inte alltid gick. Dumt om man skiftar mellan mus och Steam kontollen.
Tetsta dessa: Crysis, MW 2 och 3.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Skärmkantsskrollning till rts och moba borde kunna använda gyrot. bara vinkla handen lite för att skrolla

har någon provat Dota2?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att utlåtandet är lite väl negativt. Visst, för FPS-titlar krävs en del invänjning men jag är definitivt snabbare med steamTrollern än med en vanlig spak. Lär man sig sen att använda gyrot för finliret tror jag att man kan komma riktigt långt (inte jämförbart med tgb+mus såklart men det är heller inte poängen). Jag kör oftast gyromusen med lite lägre känslighet än plattan, så jag grovsiktar med plattan och justerar det sista med gyrot då gyrot känns mer analogt med en riktig mus.

För muspekarspel däremot känner man direkt att den är helt rätt, den gör det möjligt att spela t.ex. Cities Skylines i soffan, något som ju är helt omöjligt med en traditionell spelkontroll.

Jag stör mig inte på byggkvaliteten. Visst, den är ganska lätt, men den känns inte alls bräcklig. Och att den är lätt är knappast någon nackdel då man viftar runt den en del för att styra gyromusen. Klickljuden låter inte så illa ändå, de värsta är RB/LB som låter ungefär som ett par musknappar. Klickljuden som spelas från haptiken vid tryck på vissa knappar är nog de ljud jag stör mig mest på (för de har ju redan fysiska klick!) men lyckligtvis går de att stänga av.

Mjukvaran är enligt mig det största bekymret. Många spel har rätt kassa standardinställningar, och man hittar sällan någon community-setup som passar ens egna preferenser. Det kanske löser sig med tiden, i takt med att fler och bättre layouter läggs upp och i takt med att fler spel lägger in stöd för Steam Controller API som kommit nu i t.ex. CSGO.

Skrivet av Emrik:

Skärmkantsskrollning till rts och moba borde kunna använda gyrot. bara vinkla handen lite för att skrolla

har någon provat Dota2?

Det är svårt att använda gyrot för att styra en hastighet. Då måste man ju hålla kontrollen helt stilla och inte råka vinkla den lite, för då börjar man glida iväg. I Cities: Skylines flyttar jag kameran med den analoga spaken, det fungerar toppen.