Hur mycket batteri behövs till en laptop?

Permalänk

Hur mycket batteri behövs till en laptop?

Hejsan, jag sitter nu och letar efter en dator som jag ska ha till mina studier. Den ska vara lätt att ta med sig så kollar efter 13-14 tums.
Krav som jag har är SSD(256GB), bra processor(i5,i7 helst av nyaste), ganska bra batteritid och ett skönt tangentbord runt 10 k klassen.

Jag har nu hittat en dator som verkar passa in på detta och den är HP ENVY 13-d002no (http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P1Q66EA...). Men efter lite undersökning så fann jag att den bara har 45 wh batteri. Tillverkarna påstår batteritid upp mot 9 timmar, men med den upplösningen så tvekar jag på att den verkliga tiden inte kommer i närheten av det utlovade. Så jag undrar hur stort batteri borde jag ungefär försöka leta efter för att uppnå 5-10 timmar med den sortens av upplösning, eller tror ni att man klarar sig fint på den datorn?

All hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias235:

Hejsan, jag sitter nu och letar efter en dator som jag ska ha till mina studier. Den ska vara lätt att ta med sig så kollar efter 13-14 tums.
Krav som jag har är SSD(256GB), bra processor(i5,i7 helst av nyaste), ganska bra batteritid och ett skönt tangentbord runt 10 k klassen.

Jag har nu hittat en dator som verkar passa in på detta och den är HP ENVY 13-d002no (http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P1Q66EA...). Men efter lite undersökning så fann jag att den bara har 45 wh batteri. Tillverkarna påstår batteritid upp mot 9 timmar, men med den upplösningen så tvekar jag på att den verkliga tiden inte kommer i närheten av det utlovade. Så jag undrar hur stort batteri borde jag ungefär försöka leta efter för att uppnå 5-10 timmar med den sortens av upplösning, eller tror ni att man klarar sig fint på den datorn?

All hjälp uppskattas

Kolla på Apple. Bra kvalitet och ett bra batteri

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kolla på Core M istället och ett batteri på 45-55 Wh. Brukar väl ge där omkring.

Min UX32LN (i5 4200U + GT 840 (avstängt) + SSD) med låg ljusstyrka kommer man ca 6h med i varierad last (dokument och webbsidor). Batteriet ligger på 55 Wh.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@mattias235: HP har ganska saftiga studentrabatter. Köpte en Spectre X360 själv och fick ge 10k istället för 12.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk