Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo Yoga 900

Hittade ingen dedikerad tråd om Lenovos senaste flaggskepp i hybrid/ultrabook-serien.

Den är nu på väg utrustad med Skylake (6200u/i5 eller 6500u/i7) med HD Graphics 520 och QHD+ upplösning (3200x1800).
Det som utmärker denna modell, utöver förbättrad hårdvara så klart, är en påkostad klockarmbandsliknande "fällmekanism":

Jag själv är ute efter en ny laptop att ersätta min MacBook Air (mitten 2011). Min kravprofil är att det ska vara 6:e generationens Intel-processor i den (Skylake). Jag har nu fått upp ögonen för hybridlösningar då jag vill ha både surfplattans simplicitet så som x86-processorns fulla kraft

Med denna kan jag äta kakan och behålla den på samma gång, så som jag ser det.
Vad säger ni andra? Verkar den intressant? Eller ska man avvakta tills Apple släpper sina Air med Skylake?

Här är för övrigt en längre recension av Yoga 900 från Mobile Tech Review:

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag var rejält intresserad av den här datorn, men omdömena om skärmen, framförallt i recensionen du länkar till, gör mig lite tveksam. Själv lutar jag nog snarare åt HP spectre x360 med FHD skärm, då den är något billigare, verkar ha bättre batteritid, och enligt vissa recensioner har bättre byggkvalitet, men tycker inte något av alternativen är klockrena.

Det här var recensionen som fick mig att svänga över mot x360.
http://www.ultrabookreview.com/9112-lenovo-yoga-hp-spectre/

Det är väldigt synd att XPS13 inte går att använda i "plattläge".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaqob:

Jag var rejält intresserad av den här datorn, men omdömena om skärmen, framförallt i recensionen du länkar till, gör mig lite tveksam. Själv lutar jag nog snarare åt HP spectre x360 med FHD skärm, då den är något billigare, verkar ha bättre batteritid, och enligt vissa recensioner har bättre byggkvalitet, men tycker inte något av alternativen är klockrena.

Det här var recensionen som fick mig att svänga över mot x360.
http://www.ultrabookreview.com/9112-lenovo-yoga-hp-spectre/

Det är väldigt synd att XPS13 inte går att använda i "plattläge".

Jag retar mig också på att skärmen fick ett sämre omdöme i recensionen. På en så pass dyr dator förväntar man sig bättre omdömen.

x360 verkar ju faktiskt intressant måste jag säga. Här har du en kille som har jämfört dem bägge: http://www.ultrabookreview.com/9112-lenovo-yoga-hp-spectre/

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Tyckte också denna var väldigt intressant, men jag väntar på Air 2016. Mest för att OS X är bättre för programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag retar mig också på att skärmen fick ett sämre omdöme i recensionen. På en så pass dyr dator förväntar man sig bättre omdömen.

x360 verkar ju faktiskt intressant måste jag säga. Här har du en kille som har jämfört dem bägge: http://www.ultrabookreview.com/9112-lenovo-yoga-hp-spectre/

Jo, det är den "recensionen" jag länkar, och hänvisar, till
Lokala MediaMarkt har tyvärr ingen x360 spectre i lager, varken av nya eller gamla modellen. Skulle vilja klämma lite på den för att se hur stor och tung den "känns", och hur den känns när man har den som en platta. Får leta vidare lite.

Skrivet av Anton341:

Tyckte också denna var väldigt intressant, men jag väntar på Air 2016. Mest för att jag håller på med programmering.

Jo, den är säkert trevlig, men chansen att den kommer gå att använda som en platta tror jag är minimal, framförallt efter Tim Cooks senaste uttalanden om att de inte vill slå ihop macbook och ipad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton341:

Tyckte också denna var väldigt intressant, men jag väntar på Air 2016. Mest för att OS X är bättre för programmerare.

Ja, MacBook Air är trevlig. Har en 11" idag, men skulle vilja komma åt möjligheten att ha den som platta också.
Apple verkar dock hålla sig till sina iPads och då är man hänvisad till att köra iOS = lame duck om man vill köra något mer avancerat program eller något som överhuvudtaget är gjort för x86-arkitektur.

Skrivet av jaqob:

Jo, det är den "recensionen" jag länkar, och hänvisar, till

Hemma med skrikande unge = långsam i huvudet

Skrivet av jaqob:

Lokala MediaMarkt har tyvärr ingen x360 spectre i lager, varken av nya eller gamla modellen. Skulle vilja klämma lite på den för att se hur stor och tung den "känns", och hur den känns när man har den som en platta. Får leta vidare lite.

Jag skulle också vilja känna på den lite och se vad den går för.

Vad tror du förresten om Yoga 700?
Verkar vara mellanmodellen om man nu inte vill köpa flaggskeppet Yoga 900. Kommer med Skylake men lägre upplösning (1080) samt annan design på chassit. Har dock endast hittat en recension:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Vad tror du förresten om Yoga 700?
Verkar vara mellanmodellen om man nu inte vill köpa flaggskeppet Yoga 900. Kommer med Skylake men lägre upplösning (1080) samt annan design på chassit. Har dock endast hittat en recension:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

Jag har inte tittat särskilt noga på den, men personligen tycker jag nog att 14" och 1.6 Kg är lite för stort för att det ska vara intressant på en "hybridplatta". Men, om en aning större dator är det man letar efter så kan den nog vara trevlig.

Permalänk
Medlem

Om ni har funderingar över spectre x360 är det bara att fråga. Fick hem min för en vecka sedan. i5, 256gb, FHD i "Ash silver" färgen.
@jaqob @najk

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av All3z:

Om ni har funderingar över spectre x360 är det bara att fråga. Fick hem min för en vecka sedan. i5, 256gb, FHD i "Ash silver" färgen.
@jaqob @najk

Nice!
Vad är dina intryck. Känns den rapp? Hur jobbar fläkten - ljudnivåer. Skärmen - känns den skarp och rapp?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nice!
Vad är dina intryck. Känns den rapp? Hur jobbar fläkten - ljudnivåer. Skärmen - känns den skarp och rapp?

Nu har jag inte kört några tyngre program men den är pigg och alert. Det märks att det är SSD när man startar från strömsparläge/hibernation. Har endast hört fläkten ett fåtal gånger. Vid surfande/netflix/ordbehandling så har den varit helt tyst vad jag har märkt. Enda gången jag hört den var när jag körde crystal disk mark och när jag scannade med malwarebytes. Är ingen sådan där skärm-nörd men ser inget fel med den iallafall.

Överlag väldigt trevlig dator. Det enda jag stört mig på är att man inte väcka datorn från viloläge (det där datorn stängs av och inte bara drar mindre ström) genom att öppna locket utan att man måste trycka på knappen. Men det verkar vara ett Windows 10 problem och inte med datorn. Från strömsparläge fungerar det som vanligt genom att bara öppna locket.

Själv var jag före köpet orolig för att jag av misstag skulle aktivera den breda trackpaden med handflatorna när jag skriver. Tydligen ska det finnas något som heter "palm rejection". Vet inte exakt hur det fungerar men fungerar gör det. Har testat att dra min handflata från sida till sida och den registreras inte.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Spännande tråd då jag själv har övervägt båda de två datorerna men för tillfället lutar det mest åt Asus UX303UB (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/231554-a...)
Dyrare och tyvärr utan "yoga" skärmrotation men med lite fetare grafikkort vilket kan passa bra då jag jobbar som 3d-grafiker.

Permalänk

Har nån i tråden köpt Lenovon? Jag är intresserad av att köpa en 2+1 dator. Har hamnar på att välja nån av dessa 2.
Vad är skillnaderna? Hur funkar det att spela spel på Intel HD 520? Går det ens?
Jag spelar väl främst Football Manager.
Har ni efter några månader mer erfarenhet av dessa? Går det att streama 4k till tvn?

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt avråda att köpa något från Lenovo Yoga serien, inte enbart för den extremt dåliga kvalitet utan för det urusla bemötandet och dåliga servicen jag har fått från Lenovo.

September 2014 köpte jag en Lenovo Yoga 2 Pro, som på ett år var inne på service 3 gånger.
Skärmen och moderkort var defekt vid leverans, wifi-modulen har aldrig fungerat som den ska, tangentbordet är utbytt även fast externt tangentbord har använts, + en massa övriga fel.

Tre gånger för samma fel måste produkten ha varit inne på serivce innan man får reklamera, så när den går sönder en fjärde gång får man lov att reklamera produkten.
Min Lenovo har nu för 4e gången fått ett återkommande fel och har reklamerats till Lenovo 3 gånger, både på mail och telefon, utan att få någon som helst respons.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |