Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

@pålis
Håller med blev lite förvånad när vissa inställningar hade återställs så man var tvungen att ställa in dom igen, nu var det inte jätte mycket för min del men ändå.

Hade också hoppas på man att skulle kunna ställa in färgschemat mer exakt vilken färg man vill ha eller kanske rent av kunna välja Aero tema ala win7.

Är också nyfiken på hur det kommer arta sig med tiden.

Lek med tanken att det har kommit 4st stora update och man vill göra en clean install, kommer de då finns en fet ISO-fil med allting på eller kommer även dessa vara inbakade i en ISO-fil likt ett service pack som man tar hem.

Som sista alternativ är det tänkt att man ska sitta och ladda hem dessa, det blir ju ett heldags jobb om man eventuellt inte har så snabbt internet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Stått på 40% i ett par timmar nu på båda mina surfplattor, borde jag vara bekymrad?

Skickades från m.sweclockers.com

12 timmar efter att jag startade uppdateringen är den fortfarande på 40% på bägge plattorna, backar tillbaks nu.. Det ena är en Toshiba Encore gen. 1 o det andra en Lenovo Yoga 2. Ingen annan som haft problem? Bägge beter sig lika dant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@pålis
Håller med blev lite förvånad när vissa inställningar hade återställs så man var tvungen att ställa in dom igen, nu var det inte jätte mycket för min del men ändå.

Hade också hoppas på man att skulle kunna ställa in färgschemat mer exakt vilken färg man vill ha eller kanske rent av kunna välja Aero tema ala win7.

Är också nyfiken på hur det kommer arta sig med tiden.

Lek med tanken att det har kommit 4st stora update och man vill göra en clean install, kommer de då finns en fet ISO-fil med allting på eller kommer även dessa vara inbakade i en ISO-fil likt ett service pack som man tar hem.

Som sista alternativ är det tänkt att man ska sitta och ladda hem dessa, det blir ju ett heldags jobb om man eventuellt inte har så snabbt internet.

Jag gjorde en USB sticka med media cration tool igår och den hade den senaste versionen. När jag hade gjort min installation så behövde Windows Update bara ladda ner drivrutiner och en liten uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

12 timmar efter att jag startade uppdateringen är den fortfarande på 40% på bägge plattorna, backar tillbaks nu.. Det ena är en Toshiba Encore gen. 1 o det andra en Lenovo Yoga 2. Ingen annan som haft problem? Bägge beter sig lika dant.

Om det är någon annan som får problem så står det om en lösning här: http://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-november..., kan inte prova förrän i kväll då jag är på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

tycker det är awesome!
Aldrig haft så här snabb uppstartning till windows, går på 0.5 sek typ och allt går så jävla mycket snabbare!
Känns som man har en mac dator

Tycker dock det är segt att man måste själv göra en kopia av "Den här datorn" "kontrollpanelen" etc, tycker det är stört skönt o ha dom på skrivbordet så man klicka sig in där snabbt..

Angående Den här datorn etc. på skrivbordet så går det utmärkt:
http://www.sysprobs.com/display-my-computer-recycle-bin-icon-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Om det är någon annan som får problem så står det om en lösning här: http://www.windowscentral.com/how-prevent-windows-10-november..., kan inte prova förrän i kväll då jag är på jobbet.

De verkar ha dragit tillbaka uppdateringen för nu finns den inte att hitta. Läste att det även var samma problem med Microsoft Surface när det fanns minneskort i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ehhm.. Har fortfarande inte fått uppdateringen. OK then.?
"Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, 18:32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Ehhm.. Har fortfarande inte fått uppdateringen. OK then.?
"Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, 18:32"

Samma här, men med tanke på hur all besvikelse har flödat här så kanske det är en bra sak...

Permalänk
Medlem

Ska de verkligen släppa regelbundna uppdateringar likt denna?

Kunde de inte lagt lite resurser på att förbättra systemet för uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Trist att behöva gå igenom alla inställningar igen efter dagens uppdateringar, dom slår på en massa prylar jag stängt av, har även fått problemet att ikonerna flyttar sig stup i kvarten, irriterande...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fick bli en omformatering av datorn istället, laddade ner den senaste versionen (Win10_1511_English_x64.iso) från TechBench och installerade.

Det känns jäkligt responsivt, snabbt och stabilt. Och då var min förra installation inte mer än några veckor gammal. Men detta känns mycket stabilare osv, hoppas att det kommer fortsätta vara såhär, och inte bli lika ostabilt och buggigt som Windows 10 var för mig innan denna uppdatering.

Och allt "passar ihop" bättre, menyerna ser likadana ut överallt, några nya ikoner som passar ihop med resten av Windows 10-temat. Ser snyggt ut. Är väldigt positiv till denna uppdatering hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Fick bli en omformatering av datorn istället, laddade ner den senaste versionen (Win10_1511_English_x64.iso) från TechBench och installerade.

Det känns jäkligt responsivt, snabbt och stabilt. Och då var min förra installation inte mer än några veckor gammal. Men detta känns mycket stabilare osv, hoppas att det kommer fortsätta vara såhär, och inte bli lika ostabilt och buggigt som Windows 10 var för mig innan denna uppdatering.

Och allt "passar ihop" bättre, menyerna ser likadana ut överallt, några nya ikoner som passar ihop med resten av Windows 10-temat. Ser snyggt ut. Är väldigt positiv till denna uppdatering hittills.

Det är ett lyft kan jag hålla med om, men för min del är det inte helt 100 än men ett steg i rätt riktning.
Kan även bero på att min rigg har några år på nacken med.

Upplever att 8.1 var stabilare på mitt system.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fick äntligen uppdatering nu på morgonen.

Permalänk
Skrivet av andropen:

Ehhm.. Har fortfarande inte fått uppdateringen. OK then.?
"Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, 18:32"

Den skickas ut i klumpar. Fick min först nyss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Trist att behöva gå igenom alla inställningar igen efter dagens uppdateringar, dom slår på en massa prylar jag stängt av, har även fått problemet att ikonerna flyttar sig stup i kvarten, irriterande...

Windows 10 är ungefärligt lika trevligt som pesten och bör undvikas. När Windows 7/8 blir alldeles för gammalt är det bara hoppas att det finns ett annat vettigt alternativ för oss hemmabyggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Trist att behöva gå igenom alla inställningar igen efter dagens uppdateringar, dom slår på en massa prylar jag stängt av, har även fått problemet att ikonerna flyttar sig stup i kvarten, irriterande...

Kan du ge exempel på dessa inställningar tack?

Skrivet av Kaine_Uro:

Ska de verkligen släppa regelbundna uppdateringar likt denna?

Kunde de inte lagt lite resurser på att förbättra systemet för uppdateringar?

Ett "nytt operativsystem" var tredje månad? Ja så kommer det att se ut, installationsförfarandet på Windows Phone har sett likadant ut under en lång tid så vi är vana. Det enda som är synd är ju att det krävs ganska mycket bandbredd att ladda hem ~3GB och att uppdateringarna tar ett tag att installera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Överlag är jag väldigt nöjd med win10. Windows 7 var riktigt bra. Windows 8.1 är jag lite kluven till. Funkade bra och var riktigt trevligt när man installerat start 8 och tagit bort smartphone beteendet. Däremot var det uselt på min surfplatta. Windows 10 kör jag f.n på 3 enheter. Min laptop med start 10. Vill ha kontrollpanelen som en drop-meny b.la. På tv´n som htpc där jag kör den som den är. Smidigt med stock-startmenyn då jag navigerar på distans med ett mini-tangentbord från soffan. Samt på surfplattan där det var ett enormt lyft gentemot 8:an. Från att i mitt tycke ha varit oanvändbar blev den riktigt trevlig. Kort sagt, windows 10 är ett lyft. Såväl användbarhet som prestandamässigt. Men jag vill helst ha start 10 vid vanligt pc användande. Bootar såååååååå grymt snabb med mina ssd diskar. Min stationära har jag windows 7 i då processorn inte stöds. Den känns segare och bootar långsamt. Tyvärr är det den som jag spelar på så det där med directx 12 kan jag inte uttala mig så mycket om.

Permalänk
Skrivet av andropen:

Fick bli en omformatering av datorn istället, laddade ner den senaste versionen (Win10_1511_English_x64.iso) från TechBench och installerade.

Det känns jäkligt responsivt, snabbt och stabilt. Och då var min förra installation inte mer än några veckor gammal. Men detta känns mycket stabilare osv, hoppas att det kommer fortsätta vara såhär, och inte bli lika ostabilt och buggigt som Windows 10 var för mig innan denna uppdatering.

Och allt "passar ihop" bättre, menyerna ser likadana ut överallt, några nya ikoner som passar ihop med resten av Windows 10-temat. Ser snyggt ut. Är väldigt positiv till denna uppdatering hittills.

Har du gjort ren installation sen innan eller bara uppgraderat? Blev för mig betydligt bättre efter ren installation när win 10 släpptes.

Hela os:et blev instabilt, till den punkt att os:et blev korrupt.

Men win 10 är inte lika snabbt som win 8.1 än för mig (ungefär lika snabbt, men lite segare att få igång programmen trots ssd).

Skrivet av bärplockaren:

Det är ett lyft kan jag hålla med om, men för min del är det inte helt 100 än men ett steg i rätt riktning.
Kan även bero på att min rigg har några år på nacken med.

Upplever att 8.1 var stabilare på mitt system.

Min rig är 10 år gamal och jag håller med, win 8 flyter lite bättre än win 10 (kör båda systemen på SSD). På skrivbordet tar det lite längre tid innan programmen startar och tjatet att installera grafikkortsdrivers går mig på nerverna.

Skrivet av Superlight:

Fick äntligen uppdatering nu på morgonen.

http://i.imgur.com/6lfKfXB.jpg

Starta datorn i går och hade den också, men som tur är lät den bli att uppdatera (är HTPC och vill inte felsöka och hålla på när jag skulle se film). Gött att man kör pro, så man kan hindra installationer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av franz4:

Överlag är jag väldigt nöjd med win10. Windows 7 var riktigt bra. Windows 8.1 är jag lite kluven till. Funkade bra och var riktigt trevligt när man installerat start 8 och tagit bort smartphone beteendet. Däremot var det uselt på min surfplatta. Windows 10 kör jag f.n på 3 enheter. Min laptop med start 10. Vill ha kontrollpanelen som en drop-meny b.la. På tv´n som htpc där jag kör den som den är. Smidigt med stock-startmenyn då jag navigerar på distans med ett mini-tangentbord från soffan. Samt på surfplattan där det var ett enormt lyft gentemot 8:an. Från att i mitt tycke ha varit oanvändbar blev den riktigt trevlig. Kort sagt, windows 10 är ett lyft. Såväl användbarhet som prestandamässigt. Men jag vill helst ha start 10 vid vanligt pc användande. Bootar såååååååå grymt snabb med mina ssd diskar. Min stationära har jag windows 7 i då processorn inte stöds. Den känns segare och bootar långsamt. Tyvärr är det den som jag spelar på så det där med directx 12 kan jag inte uttala mig så mycket om.

Hur gammal cpu har du i den datorn då? kör ju win 10 på en dator från 2005. Är snarare moderkortet strulet kan finnas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

En genomgång av några av nyheterna i den senaste uppdateringen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du ge exempel på dessa inställningar tack?

Ett "nytt operativsystem" var tredje månad? Ja så kommer det att se ut, installationsförfarandet på Windows Phone har sett likadant ut under en lång tid så vi är vana. Det enda som är synd är ju att det krävs ganska mycket bandbredd att ladda hem ~3GB och att uppdateringarna tar ett tag att installera.

Jag har ingen "Windows Phone", och tänker nog inte skaffa en heller.

Nej jag gillar verkligen inte att operativet ska behöva ominstalleras på nytt, och att många inställningar återställs. Det är sådant som sänker produktiviteten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag har ingen "Windows Phone", och tänker nog inte skaffa en heller.

Nej jag gillar verkligen inte att operativet ska behöva ominstalleras på nytt, och att många inställningar återställs. Det är sådant som sänker produktiviteten.

Det lustiga är att jag har hört samma påstående från flera, men INGEN har sagt något om vilka inställningar det gäller. Mystiskt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det lustiga är att jag har hört samma påstående från flera, men INGEN har sagt något om vilka inställningar det gäller. Mystiskt.

Anpassade användarinställningar som t.ex. ikonernas placering och startmenyns inställningar.

På min dator ändras förresten fönstrens placering så fort skärmen gått till standby. Det är inget relaterat till uppdateringarna, men fruktansvärt irriterande. Jag skulle vilja kunna låta skärmen få gå till standby utan att behöva flytta de öppna fönstren varje gång man väcker den igen.

Permalänk
Medlem

Hur stor är denna uppdatering? Sitter och tankar hem den via winupdate. Det tar ju relatvit lång tid på 100Mbit/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Anpassade användarinställningar som t.ex. ikonernas placering och startmenyns inställningar.

På min dator ändras förresten fönstrens placering så fort skärmen gått till standby. Det är inget relaterat till uppdateringarna, men fruktansvärt irriterande. Jag skulle vilja kunna låta skärmen få gå till standby utan att behöva flytta de öppna fönstren varje gång man väcker den igen.

Kör du med lokalt eller Microsoft-konto?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Det lustiga är att jag har hört samma påstående från flera, men INGEN har sagt något om vilka inställningar det gäller. Mystiskt.

Min startmeny stuvades om och några av de program jag ville ha där och tidigare lagt in själv var borta men det hade tillkommit en del andra och dessutom några "livetiles" som blinkade runt, jag vill absolut inte ha "livetiles" där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kör du med lokalt eller Microsoft-konto?

Mitt är ett Microsoftkonto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Mitt är ett Microsoftkonto.

Och du har synkroniserade inställningar påslaget?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och du har synkroniserade inställningar påslaget?

Japp, kollade precis och det är på.

När jag gjorde en ny installation senast så fick jag valet att använda mina sparade inställningar eller "ställ in som ny pc".

Men nu när den här 1511-uppdateringen installerades så återställdes till och med bakgrundsbilden till Windows standard.

Det är ju inget jätteproblem. Men förbaskat irriterande med sådana här småsaker som man får pilla runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det lustiga är att jag har hört samma påstående från flera, men INGEN har sagt något om vilka inställningar det gäller. Mystiskt.

Jag fick b.l.a. ställa om/tillbaka allt under sekretess, allt där var på "default" d.v.s. aktiverat.

Skrivet av Kaine_Uro:

Japp, kollade precis och det är på.

När jag gjorde en ny installation senast så fick jag valet att använda mina sparade inställningar eller "ställ in som ny pc".

Men nu när den här 1511-uppdateringen installerades så återställdes till och med bakgrundsbilden till Windows standard.

Det är ju inget jätteproblem. Men förbaskat irriterande med sådana här småsaker som man får pilla runt med.

Jag håller med, speciellt när man har lagt ner massa tid att få de precis som man önskar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc