Permalänk

Datorn sönder? hjälp felsökning

Hej!

Det är så att jag hade 3 hårddiskar i kopplade och av en anledning valde att koppla ur två stycken, vilka var:
SSD250GB-crucurial (win8 installerat)
HDD2TB-Seagate (diverse lageringsmedium)
och lät
SSD60GB -OCZ (win7 installerat)
sitta kvar.

Sedan kopplade jag in en annan hårddisk:
HDD150GB-Seagate (tom)

Så att jag hade följande hårddiskar inkopplade:
SSD60GB -OCZ (win7 installerat)
HDD150GB-Seagate (tom)

Efter att jag installerat program på båda diskarna och även rensat på den med win7 installerat på.
Stängde jag av datorn och kopplade in alla diskar igen, men för att få plats med alla diskar kopplade jag in en till SATA kabel(tagen från en gammal trasig dator) på moderkortet.
För att få plats med alla kablar kopplade jag om matningskablar och Sata kablar tills det att allt fick plats.
Jag genomförde alla kopplingar med strömkabeln urtagen ifrån nätaggregatet och nätaget avstängt.

När jag sen försökte starta datorn, döck det upp någon information om "AHCI drivarna" och datorn valde att starta upp den disk med win7 på, vilket resulterade till bluescreen direkt efter windowsloggan, säkert läge resulterade till samma sak efter att laddat nödvändiga filer.
Av någon anledning gick det inte starta den disk med win8 installerat på ifrån bios, så jag försökte dra ut den disk med win7 installerat på, men vid uppstart får jag, “put in rebootable disc/ reboot” etc.

Min spontana tanke är att båda SSD diskarna blivit skadade, alla mina hårddiskar dyker däremot upp I BIOS.
eller kan något blivit skadat på moderkortet?
Och skulle det gå att rädda diskarna? dem dyker ju som sagt upp i bios med korrekt namn.
Jag kände aldrig att jag fick några stötar, iform av ESD, vilket inte får mig att tro att det kan vara det.

Tillägg, försökte stoppa in en installionsskiva för att se om det skulle gå att installera ett nytt os på en annan hdd för att se om det är hårddiskarna eller moderkortet felet ligger i, fick följande bluescreen.

Tillägg, försökte åter igen köra installationsskiva fast med en helt annan hdd som inte varit inkopplad till en dator på år och dagar.
fick då följande meddelande. Det konstiga är att datorn inte ens är överklockad och häller aldrig varit, mer än intel XMP, vilket jag inte tycker räknas.
Hur som gick jag till BIOS såg att datorn inte var överklockad försökte faktiskt boota från HDD, då jag har ett gammal vista OS där, men datorn valde ändå att starta installations skivan istället, vilket som i samma bluescreen som tidigare tillägg.
Börjar tro det är något fel på moderkortet nu...

All hjälp uppskattas!

mer info
Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem

Svårt fel, men tror inte det är någon trasig hårddisk i alla fall. Min erfarenhet är att hdd:er är ganska tåliga grejor. Däremot verkar datorer känsliga för in o urkoppling av hårddiskar utan att formatera om dom. Har oxå fått konstiga fel när jag gjort så. Den gången löste jag det med att gå in i bios o trycka "återställ till originalinställningar". Det är ju enkelt så du kan ju börja där.
När man flyttar omkring hårdiskar bör man nog formatera om ALLT och installera rent.
Angående statisk elektrisitet så är den skadliga mängden LÅNGT under av vad en människa kan känna.

Hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem

Overclocking failed är ett felmeddelande vissa bios ger om datorn tvångsavstängs under uppstarten innan operativsystemet börjar laddas.
Bios kan inte veta varför uppstarten aldrig slutfördes, men förmodar att det var alltför optimistisk överklockning som orsakade hängning.

Du har 2 st marvell sata-portar på moderkortet. Undvik att använda dem då de inte hanteras direkt av bios.

Windows har en förmåga att sprida ut boot-/startup-filer på andra diskar än C-disken, och då blir det uppstartsproblem när man byter diskar, som ev kan rättas till genom att boota från och köra en reparation från installationsmediet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Just nu har jag lyckats få igång alla diskar utan win7. Blir bluescreen med win7 efter win loggan har laddats.
Båda förslagen låter vettiga, tack, ska prova, dock vet jag inte jag vågar just nu då jag inte vill riskera att förlora information på win8 disken.

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|