Bethesda beskriver grafikmotorn i Fallout 4

Permalänk
Medlem

Äntligen, snart dags. Jag ska stänga av "Bokeh Depth of Field" så fort spelt startat.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skulle väl påstå att gameplayet i CS:GO är lite annorlunda än i Fallout 4... Det senare kommer åtminstone jag att spela för att få en filmiskt episk upplevelse, och där passar motion blur förmodligen bättre in än i CS:GO som många spelar i tävlingssyfte, eller åtminstone på större "allvar" än Fallout, Skyrim och liknande spel.

Grejen med Motion Blur är väl snarare att du redan har det inbyggt i din hjärna. Att slå på en förstärkt artificiell version i grafikmotorn är får många extremt störande och en helt onödig påfrestning på din stackars hårdvara. Vill man ha en så naturtrogen upplevelse som man kan är motion blur en effekt som givet ska stå på av.

Med det sagt så skulle det vara roligt att veta hur många som använder det i CS.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Grejen med Motion Blur är väl snarare att du redan har det inbyggt i din hjärna. Att slå på en förstärkt artificiell version i grafikmotorn är får många extremt störande och en helt onödig påfrestning på din stackars hårdvara. Vill man ha en så naturtrogen upplevelse som man kan är motion blur en effekt som givet ska stå på av.

Med det sagt så skulle det vara roligt att veta hur många som använder det i CS.

Nja vi får motion blur i verkligheten men inte på en datorskärm eller tv. En film får det automatiskt motion blur på grund av att mediet man spelar in filmen har en exponeringstid.

Permalänk
Medlem

När sweclockers skrev om Oblivion så var det vid det tillfället ett spel med väldigt bra grafik. Detsamma var det för Skyrim. Ni sitter och jämför spel som är flera år gamla mot idag. Dom spelen var snygga när dom kom. Grafiken var väldigt bra. Men att jämföra Oblivion mot t.ex Crysis 3 idag eller Witcher 3, ja varför inte jämföra Witcher 3 mot Crysis 10? Nej det finns inte ens idag men gud vad dålig grafik Witcher 3 har i jämförelse.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag tror man försöker "sminka en gris" genom att ösa på med lite effekter för att dölja den uråldriga grafiken som alla påpekar, och som dom givetvis är fullt medveta av.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Så illa är det väl inte? Jag har varvar Skyrim på PC 2-3 gånger, och tycker att det funkar bra.
Sedan så är det ju ett Bethesda spel, så det haltar lite här och där. Men det är ju en del av charmen. Lite som en gammal Volvo. Man kör den för känslan.

Fysikmotorn flippar ur totalt om man har för hög fps, återstå att se om de fixat det men det är ett problem med just Skyrim.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kunzite:

Tragiskt att de använder samma gamla motor som i Skyrim. Hoppas verkligen de gör en ordentlig PC version denna gång och inte den katastrofala konsolport som Skyrim var. Har fortfarande inte kunnat spela det spelet på grund av buggarna.

Hm? Jag ser det som fullt spelbart på PC, men så kör jag inte extremt många moddar heller, samt kör det med handkontroll (eftersom som du säger, det är en konsolport). Har plöjt ner många timmar utan att ragequitta över nån bugg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Så illa är det väl inte? Jag har varvar Skyrim på PC 2-3 gånger, och tycker att det funkar bra.
Sedan så är det ju ett Bethesda spel, så det haltar lite här och där. Men det är ju en del av charmen. Lite som en gammal Volvo. Man kör den för känslan.

Skrivet av Shudnawz:

Hm? Jag ser det som fullt spelbart på PC, men så kör jag inte extremt många moddar heller, samt kör det med handkontroll (eftersom som du säger, det är en konsolport). Har plöjt ner många timmar utan att ragequitta över nån bugg.

Det värsta var det kraftiga muslagget som inte går att bli av med på något bra sätt. Med gamepad är detta inte lika märkbart, men jag ville spela det som jag har spelat Oblivion och Morrowind d.v.s. med mus och tgb.
Som någon beskrev så kan man stänga av muslagget genom att stänga av den inbyggda vsync'en och släppa FPS'en fri men då havererar spelmotorn totalt. Har sedan försökt använda diverse framerate limiters för att få spelmotorn att bete sig normalt men det har istället resulterat i krasher lite då och då. På grund av alla de tekniska problem Skyrim hade så blev det aldrig av att spela det trots att man längtade efter det spelet länge.
Jag hoppas bara de har lärt sig av sitt misstag och inte gör detsamma med Fallout 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Förstår ärligt talat inte vad folk snackar om när dom säger att detta är "fult". Tycker det sägs samma sak om varenda release nu för tiden. De enda andra open-world spelen man kan jämföra med just nu är egentligen witcher 3, vilket jag inte tycker ser särskilt mycket bättre ut.

Jag vill se mer bilder på människor då jag skulle säga att det är där som Witcher spöat Elder Scrolls värst. Annars vad gäller grafiken är den grafiska designen väldigt mycket viktigare än det tekniska genomförandet så jag tror inte jag kommer ha några större problem med spelet där. Hälften av upplevelsen ligger alltid i spelarens/tittarens/läsarens inlevelseförmåga.

Permalänk
Medlem

"och här har Nvidia hjälpt till...."

Men suuuck. Gick ju inte så jävla bra när dom hjälpte med AKnight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Så illa är det väl inte? Jag har varvar Skyrim på PC 2-3 gånger, och tycker att det funkar bra.
Sedan så är det ju ett Bethesda spel, så det haltar lite här och där. Men det är ju en del av charmen. Lite som en gammal Volvo. Man kör den för känslan.

Ja, Skyrim var absolut inte perfekt men om man klassar det som ospelbart så får man nog säga att det handlar minst lika mycket om en själv som om spelet då det var väldigt populärt. Med det sagt får man såklart hoppas att de försöker bättra sig ändå.

Permalänk

Skall bli spännande att se hur dom nya effekterna ser ut i Fallout 4.
I Oblivion, Skyrim, Fallout 3 och FNV är man tvungen att ha ENB för att få mer realistiskt ljus, Godrays, Bokeh Depth of Field, Mjuka Skuggor etc.
Själv gillar jag skarpt ögongodis i spel, ju mer realistiskt desto bättre.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen när är Motion Blur en bra grej? Är ju som att köpa en skärm med dålig latens med flit Alltid det första jag stänger av i alla spel som har det.

Japp, man mår ju dåligt av att ha det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nja vi får motion blur i verkligheten men inte på en datorskärm eller tv. En film får det automatiskt motion blur på grund av att mediet man spelar in filmen har en exponeringstid.

Ja, men nu är detta ett spel och inte en film. Hela iden att "det ska se ut som på film" är ganska korkad då det som bekant inte är en film.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Sen när är Motion Blur en bra grej? Är ju som att köpa en skärm med dålig latens med flit Alltid det första jag stänger av i alla spel som har det.

Givetvis i cutscenes. Under själva gameplay är det väldigt sällan bra. Används det rätt kan det förstärka känslan vid vissa tillfällen.

Släpps det något spel längre som har sånt på för alla rörelser? Verkar jobbigt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, men nu är detta ett spel och inte en film. Hela iden att "det ska se ut som på film" är ganska korkad då det som bekant inte är en film.

Motion Blur är rätt värdelöst på PC, men det är faktiskt en hyfsat bra funktion på konsoler, vilket jag skulle gissa på är anledning till att det är inbakat i motorn, då det kan rulla på i liknande frame rates som filmer, dvs 30 i standard ( i kontrast till 23.976 som är standard i film) med dip neråt 20-25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, men nu är detta ett spel och inte en film. Hela iden att "det ska se ut som på film" är ganska korkad då det som bekant inte är en film.

Det var inte det jag menade. Jag menade hjärnan skapar inget naturligt motion blur på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ja, men nu är detta ett spel och inte en film. Hela iden att "det ska se ut som på film" är ganska korkad då det som bekant inte är en film.

Goddag yxskaft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Givetvis i cutscenes. Under själva gameplay är det väldigt sällan bra. Används det rätt kan det förstärka känslan vid vissa tillfällen.

Släpps det något spel längre som har sånt på för alla rörelser? Verkar jobbigt

Skulle säga att majoriteten släpps med det. Witcher, GTA, Battlefront, BF4, COD, Crysis är några av de jag spelat sista tiden. Alla har motion blur aktiverat som standard. Det är väl för att folk som sitter med klenare burkar och spelar i 30fps ska få en bättre upplevelse kanske?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle säga att majoriteten släpps med det. Witcher, GTA, Battlefront, BF4, COD, Crysis är några av de jag spelat sista tiden. Alla har motion blur aktiverat som standard. Det är väl för att folk som sitter med klenare burkar och spelar i 30fps ska få en bättre upplevelse kanske?

Ojdå. Trodde inte det var så vanligt, men har inte lirat så många nyare titlar heller. Det är en rätt störande effekt som bör användas sparsamt tycker jag.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

"och här har Nvidia hjälpt till...."

Men suuuck. Gick ju inte så jävla bra när dom hjälpte med AKnight!

Jag tänkte precis samma sak när jag läste det.
nVidia borde byta namn till Björntjänst-bolaget.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det var inte det jag menade. Jag menade hjärnan skapar inget naturligt motion blur på en skärm.

Och jag menar att det inte är intressant att försöka simulera något dylikt på en skärm. Att försöka återskapa hur film exponeras i en spelmotor för deferred rendering på en bildskärm är inte en bra idé. Man skulle kunna börja med att använda object space rendering istället om man nu vill få det att mer se ut som film. Något för cut scenes kanske (som redan nämnts)?

Förtydligande
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Tänkte också på det. Minns hästvagnsturen i början av skyrim där hästarna började göra kullerbyttor och vagnarna kunde hamna upp och ner om man körde på för hög fps.

Hoppas dom fått ordning på det.

Tack! Nu vet jag vad som hände när jag testade Skyrim på min då nybyggda dator för något år sedan - tankade bara en save längre fram utan vidareforskning men du fick en sak bort från "jobbiga-fenomen-mappen" i hjärnan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jättelustigt att komma in i en grotta eller hus och allt "exploderar" runt dig för att du kör +100 fps

Gamla goa fysikmotorn Havoc i Bethesda-spel. Den var låst till en viss frame rate (60) och fick grava problem som ökade ju mer FPS översteg 60. Bethesda tyckte det väl var för dyrt att skriva vettig kod som inte är låst till en viss frame rate. Jag skulle inte bli förvånad om Fallout 4 har liknande problem, de utvecklar ju som benkant för konsol i första hand.

Men vi får se, självklart hoppas jag på en bättring

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Och jag menar att det inte är intressant att försöka simulera något dylikt på en skärm. Att försöka återskapa hur film exponeras i en spelmotor för deferred rendering på en bildskärm är inte en bra idé. Man skulle kunna börja med att använda object space rendering istället om man nu vill få det att mer se ut som film. Något för cut scenes kanske (som redan nämnts)?

Det är dock även ett naturligt fenomen som de försöker återskapa. Inte bara något från film

Men denna typ av motion blur som vi uppfattar naturligt kommer inte fram av sig själv på skärm då det är spelkaraktären som rör på huvudet, och inte vi själva. Därför måste blur läggas in i motorn om man vill ha det.

Jag har själv inga problem med motion blur utan tycker att det oftast bidrar positivt till upplevelsen
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Skeptisk tills de lovar bättre än DX9++...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har själv inga problem med motion blur utan tycker att det oftast bidrar positivt till upplevelsen

Jag har inte heller några direkta problem med det, dock tycker jag de flesta försök att simulera "verklighet" som görs i spelmotorer är ganska skrattretande dåliga. Inte så sällan för att man just använder deferred rendering så man direkt ser att det är ett spel. Jag skulle hellre se att de lägger tiden på att optimera sitt spel istället för gimmicks som motion blur. DOF är lite samma sak och blir väldigt distraherande när de överdriver grovt, blir nästan ospelbart då.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Jahapp. Temporal AA stöds vilket är ännu snäppet värre än FXAA när det gäller att sudda ut hela bilden vilket förklarar varför texturerna inte ser alltför imponerande ut. Visserligen är det den mest effektiva metoden att få bort antialaising men skärpan tar nog ordentligt med stryk. Är intresserad vad lite post-processing sharpening kunde göra åt detta dock.

Temporal AA kan man testa i t.ex. det nya Unreal Tournament. Har aldrig sett ett spel med så mjuka kanter överallt och helt fri från enstaka pixlar i bakgrunden som poppar upp lite här och där på små objekt i bakgrunden med andra AA metoder men det blir nog tok för suddigt för min smak.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag har inte heller några direkta problem med det, dock tycker jag de flesta försök att simulera "verklighet" som görs i spelmotorer är ganska skrattretande dåliga. Inte så sällan för att man just använder deferred rendering så man direkt ser att det är ett spel. Jag skulle hellre se att de lägger tiden på att optimera sitt spel istället för gimmicks som motion blur. DOF är lite samma sak och blir väldigt distraherande när de överdriver grovt, blir nästan ospelbart då.

DOF är nice om man ska ta snygga screen shots I skriv eller oblivion dock☺ vilket jag blir trött på efter 10 min då jag stänger av ENB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

för att säga "we've been using a 4 year old engine to do our next game without any engine improvements" är inte direkt bra reklam

Om de sa att "nu slipper ni använda >2GB flaggan och fix som 'fnv4gb' för NU HAR VI 64 bit binärer" och att vi har optimerat sönder det för processorer med 6+ cores så skulle jag bli mer imponerad. Tunga moddar skulle ju inte vara ett problem i alla fall, och vi kunde ha högre uGridstoLoad mm och inte fula LoD träd och klippor med personlighetsstörning som bestämmer sig för att se skitdåliga ut på håll och deras osynliga kompisar som dyker upp när de känner för det. (LoD alltså, inte det första man bör märka av men det gör man).

Visa signatur

No man is free who is not master of himself