PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jopp<3:

Borde man inte kunna ändra på det istället och erbjuda fler saker gratis genom reklam.
Typ offentliga toaletter som finansieras av en reklamskylt eller matställen där man kan äta gratis i utbyte mot att man ser anonser tryckta på servetten etc. ?

Någonstans lär dock rena cash komma in

Sedan tycker jag det är skillnad på digitala medier och fysiska saker som mat med. Det finns bara en hamburgare och en servett, men en video eller reklam banner kan ses teoretiskt oändligt många gånger.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Reklam ska vara reklam, ni vet sådant som är till för att upplysa folk inte slösa bort folks tid därför kör jag adblock på alla sidor som har jobbiga pop-ups och blockerar innehållet man vill se. Sweclocker är en av de sidor som jag gjort undantag på just för reklamen upplyser mig om bra produkter och företag som jag är intresserad av och gör det utan blockera det jag kom hit för läsa eller se. Adblock kom med någon meddelande för inte så länge sen där webbsidor kan gå med något för att adblock inte ska blockera reklam på just deras sidor där kravet är inte att inte webbsidan använder just reklam som blockerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Internet får bestå av vad det vill, bara innehållet skapas av folk som är intelligenta nog att begripa att reklamintäckter i allra högsta grad är en flyktig inkomst och därför inte kan garantera försörjning eller ens finansiering av enskilda projekt.

Det är lite som att ha en matvarubutik där det står "betala gärna men vill du inte så kan du ta varorma gratis!" Hur många tror du hade betalat? Inte jag i alla fall, och jag hade inte blivit förvånad om butiken senare fick lägga ner. Spewdiepie med bihang gnäller som om de hade en lagstadgad rätt till de här inkomsterna, och det har de inte. Inte en jävel kan dra mig eller någon annan inför rätta för att jag använder Adblock Lattitude.

Du kan ju börja med att faktiskt läsa vad han faktiskt diskuterar (eller snarare konstaterar) innan du börjar spy galla över allt och alla.

"Personally, I’m ok with if you use adblock on my videos. Ads are annoying, I get it, I’m not here to complain about that.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jopp<3:

Borde man inte kunna ändra på det istället och erbjuda fler saker gratis genom reklam.
Typ offentliga toaletter som finansieras av en reklamskylt eller matställen där man kan äta gratis i utbyte mot att man ser anonser tryckta på servetten etc. ?

Jo men det finns redan! I mängder dessutom.
Utöver appar, program, hemsidor, TVkanaler och liknande digitala former så finns det ju exempelvis:
Flertalet tryckta tidningar som exempelvis metro, gratis wifi, USBminnen, mobilabonnemang, kläder, leksaker, maträtter som delas ut längs "crowded areas" exempelvis när man pendlar och smakprov i matbutiker. Man får ibland med välkända spel när man köper grafikkort som är betalda av en marknadsföringsbudget och det anordnas diverse events och happenings som är reklamfinansierade (exempelvis redbull).
Man kan gå på flertalet gratismässor där det vanligen bjuds på pennor, godis, nyckelringar, sadelskkydd, kaffe, bullar, luncher och vidare. Har själv varit med i ledningen för en mässa för en ITarbetsmarknadsdag och där bjöds det friskt på grejer.
Många busskurer byggs och underhålls av företag som tjänar pengar på reklam i busskuren istället för att kollektivtrafiken ska stå för detta vilket leder till billigare kollektivtrafik eller bättre underhåll av busskurerna.

Så visst finns det här redan!

Antar å andra sidan att du vill ha en restaurang som alltid ger ut gratis mat mot reklam. Ja det går, om du hittar annonsörer som vill punga ut så mycket pengar per ätande kund, men där börjar det bli svårt. Return On Investment är ofta inte tillräckligt bra för att det ska hålla i längden. Reklamtryck på en servett får du inte in många ören på så det täcker ju inte kostnaden för måltiden direkt.
Fast räknar man in afterwork-mat som ofta är gratis på fredagar på massor av barer så kan man väl säga att det fenomenet förekommer ändå. Det är ju bara marknadsföring för att dra in kunder ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Herr Andersson: någon kan ju ha frågat/förklarat det tidigare, men vad är det som är sämre med (Edit) Adblock plus eller pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

YT Red Delar ut efter antalet minuter du ser. Google tar 45% av dina 10$, delar sedan på de resterande 55%. Så om det gynnar stora eller inte vet jag inte om man kan säga. Ja, det gynnar kanaler som har många minuter tittade, men helt ärligt, känns inte det som en bättre lösning än per startad video som det är nu? Enligt gamla systemet ger en 30s video och en 45minuters video samma intäkt, vilket känns grymt orättvist. Delningen i YT red delar upp pengarna exakt efter vad du tittat på den månaden. Så skulle inte säga att det gör det svårare att slå sig in.

Jag välkomnar detta som bara den, jag har för många intressanta kanaler för att kunna stödja alla via tex patreon, så detta blir mycket smidigt för mig. Synd att de skulle inkludera play music bara, hade hellre sett en endast reklamfritt/supporter tier som kostade 3-5 $ i månande istället.

Om inte annat så lär det väl påverka innehållet. Man skulle kunna tänka sig att utfyllnadsmög i alla dess upptänkliga former läggs till, gärna också innan det man egentligen kom dit för att se, för att maximera antalet streamade minuter.

Har du någonsin stött på amerikansk kurslitteratur, vilken författarna enligt rykte får betalt per sida för, så vet du precis vilken slags problematik jag är inne på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Finns väl inget fel med att ha ett lönsamt företag?

Har jag inte heller nått problem om detta funkar som det skall.

SF.se är helt värdelös att titta i mobilen med inte tala om bokningsystemet de har. Android appen är bara sorlig att ta upp.

Köpa sedan en biljett för 120kr + 10kr avgift för ett sketigt bokningssystem. Inte nämna deras priser för läsk mm. Komma in i salongen och titta på reklam i 20minuter tills filmen börjar.

SF klarar sig bara på grund av monopolet / oligopolet de har.

TLDR: Så föråldrat system medans priset på biljetter stiger likaså deras vinst år efter år, och de skall behöva subventionera med reklam och klaga på piratkopiering. Makes sense.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Varför ska de som inte är intresserade av musiktjänsten tvingas betala för denna?
Mer rimligt vore att man fick tillgång till en filmtjänst med premiuminnehåll (typ Netflix-stuk), det är trots allt en videotjänst man köper reklamfrihet för...

Varför inte låta folk välja själva vilken premiumtjänst + reklamfri Youtube de vill ha, eller erbjud enbart reklamfri Youtube för en reducerad kostnad utan premiumtjänst?
Men tvångsbundla inte tjänster som konsumenten inte eftersöker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens att YouTube hade reklam...
AdBlock forever!

Permalänk
Medlem

Mitt svar till hela den här debatten är egentligen så enkelt som detta:

det finns en anledning till att jag har adblock avstängt på endast sweclockers av alla sajter jag någonsin besöker. Reklamen här passar in bra och är inte störande på något vis. Dessutom råkar jag gilla swec.

Hade youtube haft mindre efterbliven reklam och anpassad reklam för besökarna så som sweclockers har (förstår att det är lite svårare att ordna på youtube pga mer spridd användarbas utan ett gemensamt intresse som swec har, men det är långt ifrån omöjligt) så hade jag stängt av adblock på direkten. Tills vidare utan förändringar? Nej, inte en chans. Tänker inte betala för att slippa reklamen heller, det använder jag youtube alldeles för lite för.

Utöver detta så kan jag tillägga att jag blir ganska lack på NOD32-reklamen på swecs videor... särskilt då jag redan har det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag en av syndarna i detta fallet. Dock hade jag tagit bort AdBlock om YouTube hade eliminerat de enerverande popupsen som dyker upp när jag ligger i sängen och kollar. Reklam innan är jag inte emot.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så vad är ett riktigt jobb? lägga asfalt, snusa och bygga på kulmagen?

YouTube, Twitch eller eSport är inte något mindre jobb än de som rensar toaletterna på skolor eller vänder papper som sekreterare för någon överbetald egenföretagare.

Jag har dock aldrig sett någon lägga ny asfalt på din tomt, städa din toalett hemma eller ta diktamen och sortera din post, och sen när de har gjort det, kräva dig på ersättning... för du har ju fått det utfört.
Där har du skillnaden.

Internet har både öppna, fria och publika sidor, samt låsta, betalande sidor.

Om man lägger upp något på det öppna och fria delen så får man förvänta sig exakt 0kr i intäkter för det också. Sen om du nu skulle råka få mer än 0kr.. så är det plus. Men ditt "jobb på youtube" är inte mer än en gatumusiker som spelar för folk som springer förbi, som kanske donerar några kronor. Du lever mao på folks bidrag, som de ska ha rätt att göra helt frivilligt. Eller så får du sätta det bakom en betalvägg... då säljer du en tjänst.

Om du dock lyckas så bra så du har sponsorer, som betalar dig, då är det väl en annan sak, då är du betald, dock får du ändå räkna med att lägger du upp det öppet, då är det också fri tillgång. Men långt ifrån alla är på den nivån, och det bör man vara medveten om.

Permalänk
Medlem

"att annonsblockerare inte betyder att man är "smart och står över systemet"

Stå över systemet låter jag vara osagt men att man är smart absolut. Har visats sig förr och kommer hända igen, att trojaner/virus kan gömma sig i annonser och ett smart sätt att slippa det är att använda sig av just Adblock.
Det är huvudanledning varför jag använder Adblock på alla siter jag besöker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vad kommer finnas på YouTube Red? Vad blir det för exklusivt material? Folk som spelar spel eller larvar sig är jag bara glad att jag inte kommer åt det. Bara glad om dom flesta populära delarna på youtube blir exklusivt Red-material då det är nästan alltid bara meningslöst.

YouTube har ändrat avtalet så dom som rapporterar om nyheter och krig sedan en tid tillbaka stoppas från att reklamintäkter. Endast meningslöst trams som spelande, sminkfilmer, unboxfilmer och annat kraffs är det som skall få reklampengar. Konsumera utan att tänka är den nya livsstilen på nätet. Fotografera min måltid och konstant flöde av text med massor av emojies (Föredetta enkla gula smiles) som utbudet ökas i oändligheten för att människor inte skall känna sig offended/förolämpade.

Gula smilies var sååååååååå 1990 och 2000-tal och då var inte 2010-trenden inne så då kunde inte internetanvändare bli offended/förolämpade av dom GULA ASIATGUBBARNA. Var dom rasistiska? Är det därför som har blivit ersatta av emojies?

The 2010 trend - BE OFFENDED BY ABSOLUTELY EVERYTHING!

Permalänk
Medlem

Är det inte så att AdBlock är ett resultat av för många annonser i videorna?
Är jag ensam om att tycka att det blivit alldeles för mycket reklam de sista åren?
(det var bättre förr )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...
Och om jag gillar innehållet men inte reklamen? Jag kan gå in på sidan, titta på innehållet och slippa reklamen, och ingen kan stoppa mig för det är helt lagligt.

Ja men det är ju det som är grejen. Han som skapat sidan tar betalt genom att reklam visas och detta struntar du i.
Men då är vi tillbaka till att är det lagligt så är det OK - och där har vi uppenbarligen olika åsikter

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om inte annat så lär det väl påverka innehållet. Man skulle kunna tänka sig att utfyllnadsmög i alla dess upptänkliga former läggs till, gärna också innan det man egentligen kom dit för att se, för att maximera antalet streamade minuter.

Har du någonsin stött på amerikansk kurslitteratur, vilken författarna enligt rykte får betalt per sida för, så vet du precis vilken slags problematik jag är inne på.

Absolut finns det en risk för det (Har läst för mkt amerikansk kurslitteratur, så jag är mycket medveten om det ), risken med det som det är nu är ju att folk skulle dela upp sina videos onödigt mycket istället. Alla sätt har sina baksidor, men börjar kanaler ha för mycket filler så kommer du tappa prenumeranter. Jag tror inte risken är för överdrivet stor, i alla fall inte det innehållet jag konsumerar. Vi får se helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte så att AdBlock är ett resultat av för många annonser i videorna?
Är jag ensam om att tycka att det blivit alldeles för mycket reklam de sista åren?
(det var bättre förr )

Eller kan det ha blivit fler annonser pga att folk använder adblock mer och mer.
De som är "ärliga" får skiten som vanligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Varför ska ens pewdiepie uttala sig om detta fenomen. Jag undrar vad han vet om "hårt" arbete med tanke på att han en drop out från skolan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför då? Om det är lagligt att läsa sidorna och slippa reklamen, och jag vill läsa sidorna, samt tycker att det inte är min uppgift att agera försörjningsstöd till dem som skapat innehållet, varför skulle jag då låta bli? Det finns inte ett enda incitament. Det är min mänskliga rättighet att ta del av innehållet. Är de så jävla rädda om det så hade de förmodligen lagt det bakom en betalvägg samt anlitat folk som jagar de som forcerar den utan att betala. Enkel logik. Moralisera över det hela får andra göra. Jag har inte det intresset.

Berätta gärna var i de mänskliga rättigheterna det står att du har rätt att ta del av reklamfinanserat innehåll utan att se på reklamen, jag har nog inte koll på det.

Det här är inte ett argument mot att du inte får göra det utan jag vill bara se så du inte gör något så nesligt som att förminska de mänskliga rättigheterna.

Permalänk
Medlem

Adblock är en konsekvens av onödigt långa och störande reklamer. Om man gjorde reklamer som inte exploderade in i ansiktet lika extremt. så skulle jag inte känna lika stort behov av att använda adblock.

En del reklamer på YT är fan till och med längre än videon man ska kolla på...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Använder man firefox från Google play på sin mobil så går det att installera adblock Går även att ladda ner adblock för all datatrafik, men då behöver man skriva in en viss port på proxyinställningar i wifi nätverket. vet inte om det funkar med 3G/4G också. Jag använder firefox så jag slipper det problemet

Tack så hemskt mycket :D!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Läs hela mitt inlägg i ett sammanhang.

När jag skriver tampongreklam till män och du skriver riktad reklam ser du att det existerar en diskrepans däremellan? Det vill säga att den riktade reklamen ibland är missriktad. Således bryr jag mig inte om det är Google eller Gud som annonserar - den är missriktad. Vilket är en anledning jag blockerar reklamen. Så varför skulle jag reflektera över den? Hur vet du att jag inte redan reflekterat över det, men utelämnat det.

Jag är mer än övertygad om att reklam fungerar, varför jag blockerar den. Jag är även väldigt övertygad om att annonsköparnas marknadsteam chansar på att det skall fungera. Om man når en miljon ögon, två procent uppfattar medvetet, 98 omedvetet. 0,5 procent klickar, 0,02 procent köper. 0,5 tittar efter varan i butikshyllorna, 0,2 köper varan i butikshyllorna. Priset för verkningsgraden i olika kanaler vägs (om de är professionella) och en marknadsbudget allokeras ut på olika kanaler.

Däremot vågar jag påstå att viss reklam är slösade pengar. Men sådant berättar inte annonssäljbolagen något om eftersom de inte har intresse av att informera annonsköparna om verkligheten. De är intresserade av att frisera verkligheten för att få sälja mer av sina annonstjänster.

Jag kan upplysa annonsköparna att om Google skickar tampongreklam till mig, så kommer jag inte köpa tamponger för det. Inte ens för att få en hejdundrande rymdfylla. Google skulle tjäna pengar om man rationaliserade bort en massa servrar efter några månaders nedladdningsmoratorium. Då skulle en massa obskyra videor kunna raderas och lagringsutrymme sparas efter att de som verkligen är intresserade av dessa videor laddat ner dem lokalt.
Då skulle Googles behov av en massa ström minska, man skulle kunna skrota gammal utrustning och skala ner sin verksamhet. Det skulle bli billigare för dem att driva sin verksamhet när lågvolymvideor raderats. Hade man sedan gjort detta kontinuerligt och raderat en gång om året så skulle man kunna banta sin verksamhet, minska sina kostnader, inte behöva ha så stora annonsintäkter för att driva sin rejält mindre maskinpark och ändå ha pengar över att köpa nya flygplan till grundarna.

Det spelar inget roll om det är i ett sammanhang när det var skrivet som om förståelse för varför det finns reklam till synes helt saknades. Att många människor inte vill se reklam har inget som helst med huruvida den fungerar eller inte. Det handlar inte bara om att få kunden att direkt vilja ha något heller utan det är ett stort värde bara genom att finnas i kundens medvetande.

Vad du eller jag gör som individer är också helt ointressant i det större reklamsammanhanget. Att jag poängterade riktad reklam var också en sekundär poäng som jag tog upp eftersom du valde att helt basera din post på ett fall där produkten inte har någon relevans för mottagaren. Det är ju så att det inte bara är irrelevant i massreklam så länge den inte är irrelevant för de flesta, Youtube är också ett fall där det är större chans/risk att utsättas för anpassad reklam än i många andra reklamforum.

Självklart kan reklam misslyckas, men du beskrev inte det på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Varför ska ens pewdiepie uttala sig om detta fenomen. Jag undrar vad han vet om "hårt" arbete med tanke på att han en drop out från skolan också.

Varför skulle han inte göra det? Detta är ju något som är relevant för de som skapar material på Youtube och tar del av reklamintäkterna och han är ju en väldigt stor profil i den skaran. Känns inte konstigare än att du och jag sitter här och har åsikter, det är bara att våra åsikter får mindre utrymme eftersom ingen bryr sig om vad vi tycker.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Varför ska ens pewdiepie uttala sig om detta fenomen. Jag undrar vad han vet om "hårt" arbete med tanke på att han en drop out från skolan också.

Han gick industriell ekonomi på chalmers, tror inte han legat på latsidan om han kommit in där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur dom inte gjorde hela sidan till betalsida, för deras del. Hade nog bara dröjt 2-3 månader så hade en ny sida kommit upp som erbjuder det youtube gör.

Permalänk

Youtube red är en död åt mindre Youtubare och en vinst för de som har subcribers runt 5 mil + vill ni stödja Pewdiepie så kör youtube red, för all del, men vill ni hjälpa de mindre som faktiskt gör något vettigt så stöd det inte.. Finns en kille som heter Nerdcubed. Sök i youtube på nerdcubed youtube red och ta första länken och lyssna, han säger rätt intressant saker. Jag behövde bara göra ett konto för att få detta sagt sen kan ni ju ifrågasätta vad han säger.

Permalänk
Medlem

Reklamen på youtube hade inte stört mig om den inte var i själva videon...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Själv tycker jag att det vore trevligt med ett kooperativt samarbete för att skapa en reklamersättningspool där man betalar mellan 30-80:- per månad för att slippa reklam från Google Ads, Amazon Ads osv. Pengarna disponeras sedan mellan webbsidor beroende på användning.

30 kr vore okej om pengarna mestadels går till dom kanaler man kollar på mest, alternativt kan man välja ett par.

Skrivet av ParasiteX:

Adblock är en konsekvens av onödigt långa och störande reklamer. Om man gjorde reklamer som inte exploderade in i ansiktet lika extremt. så skulle jag inte känna lika stort behov av att använda adblock.

En del reklamer på YT är fan till och med längre än videon man ska kolla på...

Ja plus att dom i 99% av fallen inte är relevanta eller har någonting med saker du vill informeras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du kan ju börja med att faktiskt läsa vad han faktiskt diskuterar (eller snarare konstaterar) innan du börjar spy galla över allt och alla.

"Personally, I’m ok with if you use adblock on my videos. Ads are annoying, I get it, I’m not here to complain about that.

Då har han ju precis snubblat sönder sina egna argument. Han borde istället fördöma google som nu försöker gömma innehåll bakom en betalvägg.

Skrivet av ilsk3n:

Ja men det är ju det som är grejen. Han som skapat sidan tar betalt genom att reklam visas och detta struntar du i.
Men då är vi tillbaka till att är det lagligt så är det OK - och där har vi uppenbarligen olika åsikter

Ja, finns inte mycket mer att säga om det. Poängen från min sida handlar mest om att det inte är mycket att orda om då det faktiskt är lagligt. Gäller debatten upphovsrätt generellt så blir läget ett annat.

Skrivet av Evil Peter:

Berätta gärna var i de mänskliga rättigheterna det står att du har rätt att ta del av reklamfinanserat innehåll utan att se på reklamen, jag har nog inte koll på det.

Det här är inte ett argument mot att du inte får göra det utan jag vill bara se så du inte gör något så nesligt som att förminska de mänskliga rättigheterna.

Det står, lite olika formulerat i olika konventioner att man har rätt att ta del av öppen kultur. Främst åsiftas väl bibliotek och liknande men då man inte lagligen kan avkrävas betalning för att ta del av till exempel ett öppet youtubeklipp får det nog ses som om det räknas in i samma kategori

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.