Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med en ssd håller sig datorn fräsch längre så man slipper ryka ut på service. Och köper de en stationär dator med fullhd skärm på 24" blir det absolut inga problem att se text. Och man får plats med mer än ett halvt fönster.

Laptops har även en tendens att damma igen och överhetta i snabbare än stationära. chassin spricker osv speciellt i denna prisklassen.
Och i detta fallet tror jag de vill ha datorn i många år innan de byter igen.
En stationär är överlägsen på det mesta förutom bärbarheten.

Damm drabbas alla datorer av om man inte har en helt passiv lösning och just asus har bra kylningen på bärbara "även billigare modellerna" där man får väldigt lite damm i kylningen gämfört med t.e.x Hp och acer och är mycket därför jag gillar asus och efter ett par år brukar skillnaden vara lätt dammigt mot rått bo

Sen att chassin spricker brukar inte vara något problem och är mer ungdomar som flänger runt med datorn en massa och är oförsiktiga som skapar brytnigar på gångjärn o.s.v som är problemet sen brukar många modeller i spannet 3500kr till 7000kr ha ganska identiska chassin och gällande ha datorn länge så vist laptops håller inte alltid lika länge som stationära oftast p.g.a värme vilket asus är bättre på men dom är oftast god för många år

Ang ssd så vist dom är trevligt för att gör datorn mer responsiv ..men en mekanisk duger gott och väl och enda gången dom flesta äldre skulle märka en skillnad är när man bootar windows så har man bättre laddningstid med ssd men varför inte köra datorn i sleepläge.. då är igång på en sec även med mekanisk och har datorn varit i gång lite märks inte skillnaden på ssd och mekanisk nämnvärt då allt är laddat i ramminne som är snabbare än ssd

Fördelen med en bärbar är priset och mobiliteten när man får en komplett dator med operativsystem skärm allt med och ett par år garanti för under 4000kr som klarar allt bra utom nyare spel vilket dom flesta äldre inte är så intresserade av och är inte alls omöjligt att få 5-10 år ur en sån om man har dom ganska statiskt och är försiktig och sköter om dom och min gamla LG LW75 fyller nog 10år i år och är väldigt mycket använd

och stationär är trevligare det tycker jag med men till pensionärer så är min erfarenhet att dom gillar bärbara mer och tycker det är ett bra alternativ då dom oftast "dom runt mig" använder datorn som enkel kontors dator och tyngsta dom gör är att kolla blocket och ibland youtube

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite på ny surf och "betala räkningar" dator till svärmor, fastnade för detta. Windows 10 ingår, 2GB RAM, 32GB disk, räcker gott och väl. Jag behöver dock ingen skärm, la in en som förslag till TS. Borde funka, har inte testat stickan själv, men till det priset blir man ju lite sugen att testa på.

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att det står win 8.1 i beskrivningen på Inet, lyssnade på en Microsoft-representant förra veckan som sade att det skulle vara win 10 på stickorna. Kan ju vara bra att checka detta med Inet. Fast gratis uppgradering ingår väl ändå?!

Permalänk
Medlem

@abki: Sant, man tänker inte på sådant, jag har inte använt skiva sen 2000 något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Och varför skulle de ens fundera på att betala för en 4k skärm för att läsa nyheter och betala räkningar?

Kan lova att man märker skillnad på en dator med mekanisk disk som aldrig rensas, defragmenteras, fylls med diverse toolbars och annan skit och en tyst SSD som känns som att datorn är nyinstallerad varje dag den startas.

Min polares nuc blev lite varm då han tvingade den att köra BF3 (i3,ssd, hd4000) men inga som helst problem vid vanlig användning.

Vet inte men tror inte att de kommer att sakna BF3.
4K är vad en I3 kan användas till. Tror att de klarar sig bra med en HD-skärm. Men det beror på vilken storlek de har, finns val mellan ca17 - 90 tum idag i affärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

...Ang ssd så vist dom är trevligt för att gör datorn mer responsiv ..men en mekanisk duger gott och väl och enda gången dom flesta äldre skulle märka en skillnad är när man bootar windows så har man bättre laddningstid med ssd men varför inte köra datorn i sleepläge.. då är igång på en sec även med mekanisk och har datorn varit i gång lite märks inte skillnaden på ssd och mekanisk nämnvärt då allt är laddat i ramminne som är snabbare än ssd..

..och stationär är trevligare det tycker jag med men till pensionärer så är min erfarenhet att dom gillar bärbara mer och tycker det är ett bra alternativ då dom oftast "dom runt mig" använder datorn som enkel kontors dator och tyngsta dom gör är att kolla blocket och ibland youtube

1. Fel fel fel Har repat, rensat och allmänt försökt återuppliva flertalet trötta datorer och släkt och teknikanalfabeter till bekanta, en mekanisk funkar inte i det långa loppet utan medvetet underhåll.
Då en billig ssd kan fås för under 500 idag vore det rent idiotiskt att satsa på något annat i dagsläget.

2. TS farmor och farfar ville uttryckligen inte ha en bärbar utan en "riktig dator" rent objektivt är ergonomin skit om du kör bärbar i förhållande till riktigt skärm. Och jag bara spekulerar men gissar att det är lättare att se på en större skärm och de flesta som börjar se lite dåligt vill gärna ha objektet lite längre ifrån för att se tydligt vilket är lättare med extern skärm

Skrivet av abki:

Vet inte men tror inte att de kommer att sakna BF3.
4K är vad en I3 kan användas till. Tror att de klarar sig bra med en HD-skärm. Men det beror på vilken storlek de har, finns val mellan ca17 - 90 tum idag i affärerna.

Vet inte om du överhuvudtaget läser din egna inlägg och ser svaren som en koppling till dem, men det var du som skrev att (Alina) "De ville inte sälja, det var för mycket problem med dom, förmodligen för dålig kylning."
Mitt svar var i relation till det, jag har själv använt en Nuc och den funkade kanon utan värmeproblem undantaget möjligen då den körde BF3, vilket jag naturligtvis inte tror är något som TS farmor och farfar kommer att syssla med.

Tidigare i tråden framgår det att TS tror att 27" blir för stort, att budget ursprungligen är sub 4000:- inkl skärm. Alltså ser jag ingen anledning att öht. Dra in 4k i del hela även om en det är något en i3 processor kan klara.

Permalänk
Medlem

@NybbTronio: Hört något om de använder/har ett krav på att det skall finnas optisk enhet på datorn?

Permalänk
Medlem

http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/visa-alla-stati...

typ en sån här räcker till nån som ska surfa.

köpte en stationär dator till min mormor och morfar från siba med typ en sunkig dual core athlon och något integrerat ATI grafikkort i 3000 serien och den fungerar fortfarande efter uppgradering till 4gb ram och en 120gb ssd efter 6 år för surf och betala räkningar..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8673777/2015-10-12

Ser att många rekommenderat liknande system. 4 gb räcker gott tills pärleporten öppnar för dom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Webhallen varukorg

NUC med i5 haswell.

Alternativt går det att köpa i3 broadwell för samma pris. Då får man även med wifi-kort i lådan och annat skoj, med risk för liiiite sämre prestanda... Utöver det behövs valfri skärm + windows. Behöver man hålla sig inom budget så går det att köra med i3 haswell:

Webhallen varukorg

Borde funka för dess syfte tycker jag! Skärm är det nog bättre om du letar rätt på själv, men lär väl kosta runt tusenlappen. Sen borde du väl kunna hitta windows 7 eller 8.1 under 700:- någonstans.

Sen är det ju black friday om en månad om tid finns också, då det är möjligt att hitta nucs billigare kanske, vem vet!

Edit: 250 GB ssd kanske är overkill också, så där kanske man kan spara 500 kr på att köpa 120 GB, och så kan man istället ha extern för att lagra bilder på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willienelpson:

1. Fel fel fel Har repat, rensat och allmänt försökt återuppliva flertalet trötta datorer och släkt och teknikanalfabeter till bekanta, en mekanisk funkar inte i det långa loppet utan medvetet underhåll.
Då en billig ssd kan fås för under 500 idag vore det rent idiotiskt att satsa på något annat i dagsläget.

2. TS farmor och farfar ville uttryckligen inte ha en bärbar utan en "riktig dator" rent objektivt är ergonomin skit om du kör bärbar i förhållande till riktigt skärm. Och jag bara spekulerar men gissar att det är lättare att se på en större skärm och de flesta som börjar se lite dåligt vill gärna ha objektet lite längre ifrån för att se tydligt vilket är lättare med extern skärm

Vet inte om du överhuvudtaget läser din egna inlägg och ser svaren som en koppling till dem, men det var du som skrev att (Alina) "De ville inte sälja, det var för mycket problem med dom, förmodligen för dålig kylning."
Mitt svar var i relation till det, jag har själv använt en Nuc och den funkade kanon utan värmeproblem undantaget möjligen då den körde BF3, vilket jag naturligtvis inte tror är något som TS farmor och farfar kommer att syssla med.

Tidigare i tråden framgår det att TS tror att 27" blir för stort, att budget ursprungligen är sub 4000:- inkl skärm. Alltså ser jag ingen anledning att öht. Dra in 4k i del hela även om en det är något en i3 processor kan klara.

Samma här har skruvat åthelvete för många datorer både stationära och bärbara och med underhålla menar jag ta bort damm från cpu delen och mekaniska kan gå länge dom med och verkar vara mycket en fråga om värme som avgör livslängden på dom och vissa modeller kan fickan för disken vara dåligt planerad där cpu/grafik/batteri kan värma upp disken extra sen om dom sluggar igen med damm i cpu delen vilket är vanligaste laptop felet så drabbar det även temperaturen till disken som inte behöver så många grader extra för att må dåligt och även SSD är inte förtjust i värme men SSD vs Mekanisk största fördel för bärbara är mer "förutom den uppenbara hastigheten" är att dom är tåligare för smällar vilket med är en stor bov som tar mekaniska ...men 9/10 äldre som jag hjälpt med dator har bärbara på 2 ställen köksbordet eller sin plats på ett skrivbord någonstans och så gör sig bärbar bra

Rent ergonomiskt är bärbara oftast skit och där håller jag med dig helt och är därför jag aldrig skulle köpa t.e.x en gaming laptop "hatar hela iden med dom" och bärbar är mer kasta sig i soffan skriva maila whatever en timme eller så och längre tid är stationär väldigt mycket trevligare men samtidigt så får man väldigt mycket för lite pengar med en laptop och dom tar lite plats har inte så mycket sladdar och har ganska många fördelar

men skulle jag bygga skulle det se ut så här http://www.inet.se/kundvagn/bild/8674147/2015-10-22 farmor och farfar behöver inte snabbare ram för några fps extra vill man spara 300 kan man gå mekanisk istället för ssd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Alade:

Jag tittade lite på ny surf och "betala räkningar" dator till svärmor, fastnade för detta. Windows 10 ingår, 2GB RAM, 32GB disk, räcker gott och väl. Jag behöver dock ingen skärm, la in en som förslag till TS. Borde funka, har inte testat stickan själv, men till det priset blir man ju lite sugen att testa på.

http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8670045/2015-10-27

Tack men jag tror inte att 32GB räcker eftersom foton från resor och så kommer sparas på datorn.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

@NybbTronio: Hört något om de använder/har ett krav på att det skall finnas optisk enhet på datorn?

Jag har frågat och undrat om de veeerkligen behöver det men ja, de vill ha det.

Skrivet av Foffi:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=185022q1,182579q1,213809q1,

NUC med i5 haswell.

Alternativt går det att köpa i3 broadwell för samma pris. Då får man även med wifi-kort i lådan och annat skoj, med risk för liiiite sämre prestanda... Utöver det behövs valfri skärm + windows. Behöver man hålla sig inom budget så går det att köra med i3 haswell:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=185022q1,190783q1,208490q1,

Borde funka för dess syfte tycker jag! Skärm är det nog bättre om du letar rätt på själv, men lär väl kosta runt tusenlappen. Sen borde du väl kunna hitta windows 7 eller 8.1 under 700:- någonstans.

Sen är det ju black friday om en månad om tid finns också, då det är möjligt att hitta nucs billigare kanske, vem vet!

Edit: 250 GB ssd kanske är overkill också, så där kanske man kan spara 500 kr på att köpa 120 GB, och så kan man istället ha extern för att lagra bilder på.

I det billigare paketet bytte du till en vanlig 2,5" SSD, vad är skillnaden mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

I det billigare paketet bytte du till en vanlig 2,5" SSD, vad är skillnaden mellan dem?

Eftersom den billigare NUCen är lite högre och har plats för en 2.5'' SSD så bytte jag till en sån, då de är lite billigare. Prestandamässigt så tror jag inte det är nån speciellt stor skillnad, inget som lär vara märkbart för farmor och farfar iaf.

Edit: Optisk enhet går alltid att köpa externt för några hundralappar om det skulle vara så att dom känner att dom vill ha det vid senare tillfälle.

Permalänk

Kanske räcker med AM1 ? http://www.sweclockers.com/test/18984-amd-athlon-5350-och-int...

20% rea på skärmen just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jag tror dock att en SSD är ett krav och tyvärr blir nog en 27" för stort.
Dessutom är det bara en 2-kärnig processor, det kanske räcker men känns ändå inte helt bra.
Jag tror det blir bättre att lägga mer på datorn och mindre på skärmen.

Jag köpte in ett gäng NUCar med 2,5"-plats för vanlig SSD till jobbet i somras för att ha som surfdatorer med ett web-baserat rapporteringsverktyg.

Sålde in hos Chefen att vi kunde spara en tusenlapp per PC om jag fick prova med Linux och han var skeptisk tills jag förklarade att Androidmobiler också kör en typ av Linux egentligen, då var det lugnt sen

Satte Intel 120GB SSD och 4GB minne i allihop, sen slängde jag in KUbuntu, eftersom KDE liknar Windows ganska mycket. Annars har jag testat Linux Mint som har med de vanliga kommandona som Windows+E för filhanterare osv redan från början.

Bara att lägga in Chrome så får man med flash och sånt ifall det behövs. Bara att surfa på

EDIT: Extern optisk enhet för USB går väl på under 300kr på det sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

4 GB RAM (gärna mer, men 8 räcker), SSD-disk och Linux Mint med Chrome, sen kvittar det i princip vad resten av hårdvaran är. Stoppat in det i åtskillga gamla skorvar och skillnaden är som natt och dag. Laptop eller stationär är irrelevant. Går alldeles utmärkt att koppla stor extern skärm till gammal laptop också.

Folk använder max tre-fyra program (de flesta bara webbläsaren och KANSKE ett textprogram) och de lägger man genvägar till synligt. Spara bilder från mobil eller kamera är enkelt (har de pungat ut massa pengar på iPhone får man lära dem hur man gör, annars vet de säkert redan). Enklast är att installera en app i mobilen som synkar till valfritt moln, och sedan visa hur de kommer åt det i browsern.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag köpte in ett gäng NUCar med 2,5"-plats för vanlig SSD till jobbet i somras för att ha som surfdatorer med ett web-baserat rapporteringsverktyg.

Sålde in hos Chefen att vi kunde spara en tusenlapp per PC om jag fick prova med Linux och han var skeptisk tills jag förklarade att Androidmobiler också kör en typ av Linux egentligen, då var det lugnt sen

Satte Intel 120GB SSD och 4GB minne i allihop, sen slängde jag in KUbuntu, eftersom KDE liknar Windows ganska mycket. Annars har jag testat Linux Mint som har med de vanliga kommandona som Windows+E för filhanterare osv redan från början.

Bara att lägga in Chrome så får man med flash och sånt ifall det behövs. Bara att surfa på

EDIT: Extern optisk enhet för USB går väl på under 300kr på det sen.

Det jag är lite orolig över är att om jag behöver hjälpa dem med något så kommer det bli svårt om de har linux, eftersom jag aldrig har ens testat det. Men om det liknar Windows så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Det jag är lite orolig över är att om jag behöver hjälpa dem med något så kommer det bli svårt om de har linux, eftersom jag aldrig har ens testat det. Men om det liknar Windows så...

Ja, som standard med KDE som skrivbordsmiljö är det mycket som liknar Windows, fast man kan anpassa utseende och funktion väldigt mycket om man skulle vilja

Man har en startmeny (kan högerklicka på den och välja mellan olika lägen, jag föredrar "Application Menu", den är mest lik Windows startmeny).

Taskbar och klocka ser likadant ut och ligger i botten av skärmen.

Det finns Muon Discover och Muon Update. Det första är som Windows Store för alla möjliga program och det andra är som Windows Update.

Man laddar hem paket-filer istället för .exe-filer ifall man ska installera från andra ställen, men det funkar ungefär likadant. Det kommer upp en fråga om man vill installera, så kör man på bara.

Jag har provat Linux till och från genom åren och det är ju en jäkla skilnad nu mot förr. Då fick man ofta sitta och installera program via textbaserade terminalen, men nu finns det ju bra grafiiska gränssnitt till allt.

Nu med senase KUbuntu som jag provat på jobbet som sagt, så är det första gången jag känner att jag skulle kunna köra det som huvud-OS hemma, bara Vulkan tar fart så jag kan köra alla mina spel Jag ska labba lite och se hur många av dem som redan stöds, då det blivit bra fart på det på senare år också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

http://liliputing.com/2014/12/pipo-x7-windows-powered-tv-box....
Komplett dator under 1000-lappen. Har en själv, funkar grymt. Eller en intel compute stick

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Jag skulle rekommendera en Intel NUC eller liknande. Jag köpte just en i3 NUC till min gamle mor inkl en billig 1920x1080 skärm från AOC, SSD, mus, tangentbord, trådlöst nätverkskort samt minnen för under 5000 kr och detta var snart 2 år sedan. Hennes "Hjärter"-spelande går mycket smidigare nu

Skrivet av janee:

Här kan du läsa omdömen för den nyaste versionen av NUC med Core i3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2985894

Och här är ett förslag på en NUC med 8GB Ram och en snabb 120GB SSD

Intel NUC NUC5i3RYH http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2985894

Kingston HyperX Impact Black SO-DIMM DDR3L PC12800/1600MHz CL9 2x4GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2692562

Eller om du vill spara in några kronor så går det att köpa en 4GB Ram sticka http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2692381

Samsung 850 EVO Series MZ-75E120B 120GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880214

Intel NUC NUC5i3RYH + DDR3L PC12800/1600MHz CL9 4GB + Samsung 850 EVO 120GB Prisjaktoptimering http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2822554&view=o

Skrivet av Neonodia:
Skrivet av Foffi:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=185022q1,182579q1,213809q1,

NUC med i5 haswell.

Alternativt går det att köpa i3 broadwell för samma pris. Då får man även med wifi-kort i lådan och annat skoj, med risk för liiiite sämre prestanda... Utöver det behövs valfri skärm + windows. Behöver man hålla sig inom budget så går det att köra med i3 haswell:

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer.pnghttp://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=185022q1,190783q1,208490q1,

Borde funka för dess syfte tycker jag! Skärm är det nog bättre om du letar rätt på själv, men lär väl kosta runt tusenlappen. Sen borde du väl kunna hitta windows 7 eller 8.1 under 700:- någonstans.

Sen är det ju black friday om en månad om tid finns också, då det är möjligt att hitta nucs billigare kanske, vem vet!

Edit: 250 GB ssd kanske är overkill också, så där kanske man kan spara 500 kr på att köpa 120 GB, och så kan man istället ha extern för att lagra bilder på.

Skrivet av blackeagle:

Jag köpte in ett gäng NUCar med 2,5"-plats för vanlig SSD till jobbet i somras för att ha som surfdatorer med ett web-baserat rapporteringsverktyg.

Sålde in hos Chefen att vi kunde spara en tusenlapp per PC om jag fick prova med Linux och han var skeptisk tills jag förklarade att Androidmobiler också kör en typ av Linux egentligen, då var det lugnt sen

Satte Intel 120GB SSD och 4GB minne i allihop, sen slängde jag in KUbuntu, eftersom KDE liknar Windows ganska mycket. Annars har jag testat Linux Mint som har med de vanliga kommandona som Windows+E för filhanterare osv redan från början.

Bara att lägga in Chrome så får man med flash och sånt ifall det behövs. Bara att surfa på

EDIT: Extern optisk enhet för USB går väl på under 300kr på det sen.

Hej igen allihopa! Vi kom inte riktigt till skott att köpa direkt men nu är jag igång igen. Jag funderar lite på vad som kan vara bäst, att köpa en i3 Skylake eller en i5 Haswell? De kostar ungefär samma. Är det några nyheter med Skylake som man helt missar om man väljer Haswell?

EDIT/ Broadwell och inte Skylake ska det nog vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Hej igen allihopa! Vi kom inte riktigt till skott att köpa direkt men nu är jag igång igen. Jag funderar lite på vad som kan vara bäst, att köpa en i3 Skylake eller en i5 Haswell? De kostar ungefär samma. Är det några nyheter med Skylake som man helt missar om man väljer Haswell?

EDIT/ Broadwell och inte Skylake ska det nog vara.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21319-intel-nuc-med-skylake-...

Nu kommer faktiskt Skylake NUC också, kanske kan vara intressant

Black friday om mindre än 2 veckor också (27e), värt att vänta på tycker jag! Har tyvärr inte koll på hur skillnaden är mellan i3 haswell och i5 broadwell.

Permalänk
Skrivet av Foffi:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21319-intel-nuc-med-skylake-...

Nu kommer faktiskt Skylake NUC också, kanske kan vara intressant

Black friday om mindre än 2 veckor också (27e), värt att vänta på tycker jag! Har tyvärr inte koll på hur skillnaden är mellan i3 haswell och i5 broadwell.

Ja tänker också att det kan vara bra att vänta till 27e.
Om hur länge är nu?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka på en sådan här https://www.dustinhome.se/product/5010857548/brix-gb-bxbt-190....
Har inte provat själva brixen, men dock byggt en itx åt min mor med samma hårdvara (http://www.inet.se/produkt/1902624/gigabyte-ga-j1900n-d3v-mit...).
Hon använder den till typ samma som din farmor och farfar.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag byggde tre NUCar när jag behövde billiga "desktop" datorer. Dom funkar mycket bra för Windows/Office/surf trots svaga i3 processorer. Då vet jag att jag platsade in på strax under 5k för hela kittet med skärm, minne, windows och desktop. Den här ser billig och bra ut:

https://www.dustinhome.se/product/5010881616/nuc-d34010wyk-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Jag byggde tre NUCar när jag behövde billiga "desktop" datorer. Dom funkar mycket bra för Windows/Office/surf trots svaga i3 processorer. Då vet jag att jag platsade in på strax under 5k för hela kittet med skärm, minne, windows och desktop. Den här ser billig och bra ut:

https://www.dustinhome.se/product/5010881616/nuc-d34010wyk-ha...

@NybbTronio

Den som länkas här är ju rejält rabatterad just nu, jag skulle tagit den, eftersom det inte är några jättesklinnader på nyare NUCar. Kom ihåg att det är mSATA-modellen bara, så vanliga 2,5" passar inte.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Foffi:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21319-intel-nuc-med-skylake-...

Nu kommer faktiskt Skylake NUC också, kanske kan vara intressant

Black friday om mindre än 2 veckor också (27e), värt att vänta på tycker jag! Har tyvärr inte koll på hur skillnaden är mellan i3 haswell och i5 broadwell.

Hej igen! Nu såg jag swecs nyhet om det. Kan bli bra!