Permalänk
Medlem

datorfläkt till vägguttag

Tja.
Finns det någon lösning till att kunna koppla in en vanlig 12v datorfläkt till en adapter eller liknande?

Permalänk
Medlem

Om du har ett "gammalt" nätagg liggandes, fungerar detta alldeles utmärkt att använda för sådant.
Hur man startar ett utanför en dator, läs här:
Testa 1200w nätagg utan att montera ihop en komplett dator

Kör själv två stycken på detta vis för att driva fläktar och 2st skärmar.

Annars fungerar det med vilken som helst nätadapter som ger 12V (typ gammal laddare till laptop) var dock noga med att se till att den ger tillräckligt med ström (ampere) för att kunna driva fläkten, annars bränner du nätadaptern, nu drar dator fläktar inte så hemskt mkt ström, men ändå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken universalnätdel som helst (som helst även klarar under 12V gör att du kan reglera farten) hur mycket ström du behöver står på fläkten men det är inte mycket.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/stromforsorjning/nataggr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men hur kopplar man en t.e.x 3-pins fläkt till en sådan nätdel? Måste man tvinna tråden eller går det via en "sockerbit"?

Permalänk
Medlem

2st kablar, plus och minus behövs och är det enda du kan koppla in i en nätdel.
3:e kabeln är för att styra fläkthastigheten, men det kan du inte göra från en nätdel.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Area52:

Tja.
Finns det någon lösning till att kunna koppla in en vanlig 12v datorfläkt till en adapter eller liknande?

om du är villig att ghetto modda lite så kan du ta en mobil laddare eller en adapter.

Permalänk
Medlem

Finns på Elementfläkten

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

om du är villig att ghetto modda lite så kan du ta en mobil laddare eller en adapter.

En mobilladdare är på 5V så det är inte säkert att fläkten startar då. Bör vara mellan 7V - 12V för att vara säker på att den startar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Area52:

Men hur kopplar man en t.e.x 3-pins fläkt till en sådan nätdel? Måste man tvinna tråden eller går det via en "sockerbit"?

Om du inte vill skarva/klippa direkt på kabeln så köp nån molex<> fläktadapter och använd den för att koppla ihop det, du kan också skarva kontakter till väggbulan om du inte vill röra dess kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiKsT:

Har den pin-koppling? (kan inte se det på bilden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

En mobilladdare är på 5V så det är inte säkert att fläkten startar då. Bör vara mellan 7V - 12V för att vara säker på att den startar

Har fått en delta fläkt att snurra hyfsat snabbt med en laddare på 5v

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så här för att göra det enkelt för mig

http://www.belkin.com/us/F8J042-Belkin/p/P-F8J042;jsessionid=...

fast med 2 usb portar, sen en ca 4.5 meter lång usb sladd kopplad till en USB till 3 pin adapter, som sen i sin tur sitter ihop med en corsair af 140mm fläkt, fläkten får ju dock bara 5v. men har gjort hål i väggen för att använda den till att hjälpa till få ut varmluften i mitt extremt lilla rum, funkar hur bra som helst

Men vill du att den snurrar i 12v funkar ju inte min lösning, var mer ett exempel

Permalänk
Medlem

@Area52: Har en annan modell än på bilden & min har 3-pin, see ut som den på länken oxå har det.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiKsT:

Ja eller typ mycket billigare på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Men hur kopplar man en t.e.x 3-pins fläkt till en sådan nätdel? Måste man tvinna tråden eller går det via en "sockerbit"?

Du kopplar röd till plus å svart till minus, den gula struntar du i, om du vill använda sockerbit eller löda bestämmer du själv.

Permalänk
Avstängd

Du har säkert ett 20-tal adaptrar liggandes hemma hos dig som alla andra från gamla prylar som ej används längre.

Klipp av en sådan och klipp av sladden till en fläkt och koppla ihop med tejp/sockerbit eller liknande.

Permalänk
Medlem

Lyckades koppla ihop en 12v fläkt med en lite äldre NOKIA-nätadapter. Det står inte på adaptern om den ger 12v, så hur vet jag om den ger full effekt till fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Lyckades koppla ihop en 12v fläkt med en lite äldre NOKIA-nätadapter. Det står inte på adaptern om den ger 12v, så hur vet jag om den ger full effekt till fläkten?

Du kan ju mäta om du har ett mätinstrument? Risken är att din Nokia adapter ger 5 volt bara.

Permalänk
Medlem

Någon som har en 40mm chassifläkt till övers? Jag skulle kunna betala frakten för den som har någon att "skänka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Lyckades koppla ihop en 12v fläkt med en lite äldre NOKIA-nätadapter. Det står inte på adaptern om den ger 12v, så hur vet jag om den ger full effekt till fläkten?

Har du redan den kunskapen så skulle jag rekomendera närmaste second hand. Finns antagligen flera olika AC till DC konvertrar med olika spänninig (V) och effekt (W) till ett pris av under 20 SEK.

Permalänk
Medlem

@zki:

Skulle man kunna göra samma sak för att kunna koppla in denna 12v kompressor till ett vanligt el-uttag?
http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/ovriga-biltillbehor/...

Permalänk
Medlem

En kompressor drar för mycket ström för att köras med en liten adapter, men det finns större och strömstarkare aggregat som klarar av det. Fast dessa kostar nog mer pengar än kompressorn gör och en sådan liten kompressor är väldigt klen och mest att se som nödverktyg om man fått dåligt med luft i ett däck och kan ta ström från cigguttag i bilen.

Är väl i stort sett jämförbar med en cykelpump fast på 12V istället för att handpumpa.

Det kan vara idé att köpa en mindre riktig 230V kompressor istället som är betydligt mer användbar om du nu inte bara ska fylla badbollar och cykeldäck med den.

Ska den lilla billiga 12V kompressorn köras på 230V blir det lite gå över ån för vatten om man måste köpa ett dyrt nätaggregat till den, för den lär dra kanske runt åtminstone 10A och så starka 12v aggregat blir dyra. @Area52:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

En kompressor drar för mycket ström för att köras med en liten adapter, men det finns större och strömstarkare aggregat som klarar av det. Fast dessa kostar nog mer pengar än kompressorn gör och en sådan liten kompressor är väldigt klen och mest att se som nödverktyg om man fått dåligt med luft i ett däck och kan ta ström från cigguttag i bilen.

Är väl i stort sett jämförbar med en cykelpump fast på 12V istället för att handpumpa.

Det kan vara idé att köpa en mindre riktig 230V kompressor istället som är betydligt mer användbar om du nu inte bara ska fylla badbollar och cykeldäck med den.

Ska den lilla billiga 12V kompressorn köras på 230V blir det lite gå över ån för vatten om man måste köpa ett dyrt nätaggregat till den, för den lär dra kanske runt åtminstone 10A och så starka 12v aggregat blir dyra. @Area52:

Ok, tänkta annars bara har det att blåsa rent datorn med Finns det ingen "omvandlare" om man vill kunna köra "cigarettkontakt" till vanligt el-uttag?

Permalänk

Jag har en överbliven 120mm noctuafläkt som jag kör via usb på datorn, passar utmärkt att ha på skrivbordet framför sig en varm sommardag

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

2st kablar, plus och minus behövs och är det enda du kan koppla in i en nätdel.
3:e kabeln är för att styra fläkthastigheten, men det kan du inte göra från en nätdel.

Vet inte vilken fläkt du tänker på men de med 3 ledare jag stött på rapporterar varvtalet via den tredje.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Gå till en secondhand och kolla in bland alla nätadapter dom har leta upp nån på 12 volt
har du tur kan du hitta en ställbar med där med man bruka få köpa dom för nån 10 - 20 kr st

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Diablo_Lino:
Vill du bli av med den eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Area52:

Ok, tänkta annars bara har det att blåsa rent datorn med Finns det ingen "omvandlare" om man vill kunna köra "cigarettkontakt" till vanligt el-uttag?

Jo det finns många men ska de klara hög effekt och ge sinusvågor ut så de fungerar med alla apparater är de dyra, men det finns små billiga på tex Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Samma effekt men med äkta sinus så den funkar med alla apparater, tydligen "fyndvara"
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/stromforsorjning/omvandl...
Ska du ha en kraftig sinusinverter så blir de dyra men de finns ofta hos de som säljer delar till husbilar och båtar,
Defa 2 kw> 7000kr http://fsisab.se/defa2000w
https://www.awimex.se/omformare.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.