486:a vägrar starta: Real Time Clock - batteri dött?

Permalänk
Medlem

486:a vägrar starta: Real Time Clock - batteri dött?

Hej!

Har ett 486-moderkort där BIOS använder en liten modul som heter Real Time Clock (Benchmarq från Texas Instruments).

Problemet med datorn är att den ej verkar boota. Det kan vara så att jag har ett grafikkort som den inte klarar, men det skulle kunna vara att batteriet i Real Time Clock-chippet är dött.

Grafikkortet är ett PCI-kort som heter Number Nine Revolution 3D med 4MB minne. Jag funderar på om datorn inte gillar just detta kort.

Processorn är en 486 DX 33MHz, moderkortet har fyra PCI-slots och fem ISA-slots och klarar 128MB RAM.

Power-LED lyser, liksom Turbo-LED:en.

Någon som har någon teori varför datorn inte startar? Har testat med både en 15" CRT-skärm samt en 19" plattskärm. Ingen bild...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Om du inte kan få den att starta, försök få den att inte starta.

Om du drar ur grafikkortet eller allt RAM, skriker den ur systemhögtalaren? Isåfall startars åt minstånde POST. Om inte har du något fel i tidigare skede (defekt moderkort, korroderade kontakter där saker fortfarande är inkopplade, dåligt nätagg etc.)

Det är relativt ovanligt med PC-kloner som inte startar alls med tomt CMOS-batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaeshjag:

Om du inte kan få den att starta, försök få den att inte starta.

Om du drar ur grafikkortet eller allt RAM, skriker den ur systemhögtalaren? Isåfall startars åt minstånde POST. Om inte har du något fel i tidigare skede (defekt moderkort, korroderade kontakter där saker fortfarande är inkopplade, dåligt nätagg etc.)

Det är relativt ovanligt med PC-kloner som inte startar alls med tomt CMOS-batteri.

Problemet är att moderkortet verkar använda tre olika pin (1, speaker data, 2 (används ej), 3, ground, 4, +5V) för systemhögtalaren, högtalaren i chassit har bara två pins (ground och +5V). Jag har testat att koppla om pinsen så att den använder åtminstone plus och minus, men tredje (pin 1 speaker data) vet jag inte riktigt hur jag ska använda. Moderkortet satt inte i chassit jag använder från början.
Enligt moderkortsmanualen skulle den börja tjuta hysteriskt vid fel, men jag hör alltså inte ett enda ljud, annat än ett pyttelitet halvt pip vid start.

Jag kan därför inte svara på om POST startar. Mitt hopp står till att det går att få bild. Läste någonstans att vissa 486:or inte startar om inte CMOS har batteri. Har ju startat mängder av datorer genom åren, både med och utan batteri.

Kortet ser väldigt fint ut, men det skulle ju kunna vara fel på precis allt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Oftast kan man få igång en dator utan att batteriet fungerar, Fast har vart med om att de kan vara helt döda om inte de har batteri, men de är få.

Detta batteriet sitter fast i chippet?

Skrivet av saturday_sun:

Problemet är att moderkortet verkar använda tre olika pin (1, speaker data, 2 (används ej), 3, ground, 4, +5V) för systemhögtalaren, högtalaren i chassit har bara två pins (ground och +5V). Jag har testat att koppla om pinsen så att den använder åtminstone plus och minus, men tredje (pin 1 speaker data) vet jag inte riktigt hur jag ska använda. Moderkortet satt inte i chassit jag använder från början.
Enligt moderkortsmanualen skulle den börja tjuta hysteriskt vid fel, men jag hör alltså inte ett enda ljud, annat än ett pyttelitet halvt pip vid start.

Jag kan därför inte svara på om POST startar. Mitt hopp står till att det går att få bild. Läste någonstans att vissa 486:or inte startar om inte CMOS har batteri. Har ju startat mängder av datorer genom åren, både med och utan batteri.

Kortet ser väldigt fint ut, men det skulle ju kunna vara fel på precis allt...

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Oftast kan man få igång en dator utan att batteriet fungerar, Fast har vart med om att de kan vara helt döda om inte de har batteri, men de är få.

Detta batteriet sitter fast i chippet?

Hej!

Ja, batteriet är integrerat i en sluten krets. Finns inget synligt batteri någonstans på moderkortet. Finns inte ens en bygel för reset av CMOS data.

Har kollat alla inställningar, alla byglar. Har testat med ett ATX-PSU med adapter till AT och med ett AT-aggregat. Jag har ett annat grafikkort liggande, men det använder Vesa Localbus (VL) och några sådana slots finns ej på detta moderkort, som troligtvis en gång huserat i en CAD-dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Den pep lite precis när du startade den?
Såg nu att det finns ett antal sådana chip att köpa på ebay. Man kan göra som på dallas chippen att man moddar dit en knappcellshållare.

http://www.mcamafia.de/mcapage0/dsrework.htm

Det bör vara något liknande.

Skrivet av saturday_sun:

Hej!

Ja, batteriet är integrerat i en sluten krets. Finns inget synligt batteri någonstans på moderkortet. Finns inte ens en bygel för reset av CMOS data.

Har kollat alla inställningar, alla byglar. Har testat med ett ATX-PSU med adapter till AT och med ett AT-aggregat. Jag har ett annat grafikkort liggande, men det använder Vesa Localbus (VL) och några sådana slots finns ej på detta moderkort, som troligtvis en gång huserat i en CAD-dator.

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Den pep lite precis när du startade den?
Såg nu att det finns ett antal sådana chip att köpa på ebay. Man kan göra som på dallas chippen att man moddar dit en knappcellshållare.

http://www.mcamafia.de/mcapage0/dsrework.htm

Det bör vara något liknande.

Jag har sett liknande beskrivningar. Men jag vet inte, jag tror inte jag kommer mosa sönder chippet så. Har ett par andra kort liggande, men just det här är så bra. Har några ytterligare teorier, ska kolla dem innan jag byter kort.

Tack för engagemanget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått igång moderkortet, men enligt erfarenhet jag fått från ett annat kort så kan fel minnen göra så att datorn inte startar.

Jag har inte riktigt tagit reda på exakt vad som krävs av minnena till detta, men det kan vara så att jag valt fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet verkligen ett grafikkort i den bemärkelsen och inte bara ett 3D kort för spel ?

Som t ex Voodoo 1 och 2 använde ett vanligt grafikkort tills man började spela och då slog över i 3D läge med små reläer på kortet, detta hördes från datorn också.

Dessa kort har en VGA in och en VGA ut, från det vanliga kortet sätter man då en kabel till 3D kortet och sedan från 3D kortet till skärmen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är grafikkortet verkligen ett grafikkort i den bemärkelsen och inte bara ett 3D kort för spel ?

Som t ex Voodoo 1 och 2 använde ett vanligt grafikkort tills man började spela och då slog över i 3D läge med små reläer på kortet, detta hördes från datorn också.

Dessa kort har en VGA in och en VGA ut, från det vanliga kortet sätter man då en kabel till 3D kortet och sedan från 3D kortet till skärmen.

Hej!

Det har bara en VGA-kontakt.

Tror det är fel minnen som spökar på den här datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.