Samlar på gamla datorer?

Permalänk
Medlem

Har ett gäng gamla burkar... Den enda som står framme är min gamla Toshiba T3200 286:a med plasmaskärm som jag testar gamla DOS-spel på.

http://www.ladda-upp.se/bilder/fngkcnzkdzpow/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gfbuqdktkvemxh/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Det går inte att koppla samman flera Voodoo5. Däremot så har varje kort 2 st grafikprocessorer som arbetar enligt principen Scan-Line Interleave.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Spectrum 128
Tyvärr har jag dåligt med utrymme annars skulle jag gärna vilja ha en samling.

Permalänk
Medlem

I mån av plats och intresse samlar man givetvis på gamla maskiner. För min del vill jag dock bara ha maskiner som är minst 20+ år gamla eller som av annan orsak är udda eller har en intressant historik bakom sig.

För närvarande är jag ägare till en Mac Performa 460 från ca 1993, den skänktes till mig av en söt och väldigt förvirrad universitetstjej. Det är en rolig liten maskin som fungerade sist jag ställde in den i förrådet för ca 6-7 år sen. Komplett med Apples gamla 256-färgsskärm.

Förutom det har jag en Amiga 500 och en C64 som jag fick av en kollega. Han ville bli av med dem men hade inte hjärta att slänga dem utan ville att de skulle komma till ett "bra hem". Båda har gott om extrautrustning, bl.a. finns det totalt typ 15 originalspel på kassett till C64'an. Senast jag vevade igång dem var för nåt år sen, de fungerar utmärkt även om de i likhet med de flesta gamla datorer har utvecklat en hel del s.k. "personlighet" under årens lopp.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Har ett 3DFX Voodoo5 5500 liggandes, vad ligger priset på en sådan värstig idag? Finns det samlarvärde i dessa prylar eller är det endast "dust-collectors" och/eller diverse nostalgitripper?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ett par hundra om det bara är själva kortet. Inte lika vanliga som Voodoo1, 2 och 3.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ett par hundra om det bara är själva kortet. Inte lika vanliga som Voodoo1, 2 och 3.

Det gäller original kartongen med alla tillbehör vad jag vet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har själv en komplett Commodore 64 med bandspelare , floppydisk 154I tror jag den heter och 1st TAC2 i ny skick.
Älska track and field när det begav sig.
Dock har jag inte original kartongen kvar
Ska gräva fram det en dag och koppla in det och se om allt fungerar.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det gäller original kartongen med alla tillbehör vad jag vet.

Gick ett Voodoo5 5500 med originalkartong för 122 pund på ebay i februari. Drygt 1500 spänn.

http://www.ebay.co.uk/itm/Voodoo5-5500-AGP-3DFX-graphics-card...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Samlar och samlar... Finns inte utrymme för det i min första lägenhet, men har åtminstone en charmig liten Toshiba Libretto 100CT från 1997-98 sedan förra sommaren, i storlek med två staplade DVD-filmer. Pentium 166 (överklockad till 266), 64MB RAM, 7.1" skärm som ppi-mässigt piskar praktiskt taget alla icke-4k skärmar på marknaden idag, samt en mängd tillbehör.

Går som ett troll gör den, Windows 95 cold-bootar uppskattningsvis på runt 10 sekunder inkl. POST på originaldisken, som nu tyvärr vägrade starta upp för en benchmark :/. Har dock velat byta ut datorn till en större variant som inte ger nackspärr när man spelar DOS-spel, men då den är nästintill mint (ingen gulnad överhuvudtaget) har den ändå blivit kvar.

Edit: Gjorde mig av med en Wang PC 321S (386SX-20) förra sommaren som stått i ett förråd i typ 20 år.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Sitter på en Macintosh SE, modellen med 80mb hårddisk och en 8mhz Motorola 68000 och 4mb ram. Riktigt trevlig burk, otroligt responsiv för att vara så gammal. Sen har jag en 486 66mhz dx2 med 16mb ram och Windows 98. Försöker lyckas med att göra ett inlägg på sweclockers med den men det är ganska svårt. Brukar IRC'a med den ibland dock ^^

Permalänk

Någon som vet av nån facebook grupp eller nåt forum som inriktar sig på äldre retro datorer och grejer? jag har fulla källaren med krafs som skulle behöva säljas till billig peng till person/personer som gillar sånt här.

Permalänk
Medlem

Retrodatorer säljes/köpes/bytes... finns på facebook, bara att joina

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk

Atari Rulez!

Har samlat på mig lite datorer under åren.

Atari 1040 STFM - Sällan använd.
Atari 520 STE (4mb) - Används lite då och då för demos.
Atari Falcon030 - (14mb), Compact Flash, Ögonstenen, används för demos och assembler programmering mm.

Amiga 500 - med minnesexpansion och 3st extra diskettstationer - Samlar damm
Amiga 500+ Samlar damm
Amiga 600HD - Samlar damm
Amiga 1200 - med 68030 50mhz turbokort och 64mb fast RAM, kör på Compact Flash och WHDload, spelar spel och tittar på demos med denna.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

Samlar också en del. Har en Amiga 1200, några Commodore 64 och 128. En gammal Viktor 286 som fungerar fint med dos 6.22.
Är på jakt efter en 386 och 486.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Sen ett antal gamla bärbara, allt från 8086a till Pentium 133

Vad är det för bärbara du har?

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk

Har:
IBM modell 55sx (behöver hjälp me den)
AST Advantage 7302
x2 Sinclair Spektrum
C64 inkl. The Final Cardridge
Sen typ dktronics nåt ??????

Permalänk
Medlem

jag har börjat sammla på retrospels maksiner så kommer väll få bli en del sega o commadore samt nintendo o annat kul (srry stavning lite trött)

Visa signatur

Live Long And Prosper

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonet99:

Sen typ dktronics nåt ??????

Det låter som ett tredjeparts tangentbord/utbyggnad av en ZX-81, skulle möjligen kunna vara en ZX Spectrum också men det hade du ju redan två av i originalutförande. I början på 80-talet var det ganska vanligt med tredjeparts utbyggnader av dessa, särskilt ZX-81 som det också fanns åtskilliga artikelserier i datortidningar och böcker om hur man själv kunde bygga ut med riktigt tangentbord, inbyggd minnesexpansion, ordentlig nätdel osv. De var ju såpass billiga att det låg väl nära till hands att de med intresse och kompetens skulle bygga om sina maskiner, lite grann som allt man idag kan göra med en Raspberry Pi mer än att bara köra den som den är.

Permalänk
Medlem

win95a

Någon som har Windows 95a? Version 4.00.950a på svenska?

Permalänk
Medlem

Atari 400
2 st Atari 600
2 st Atari 1040 STFM
Amiga 1200
8086
Mac (kommer inte ihåg modellen, men från omkring 95-97, fick den fungerande, men har bara testat den)
Massa olika pc, hela och i delar, från Pentium I, II, III ända till dagens, samt olika modellen av amd från 300 mhz, 1200, 2500+ xp, 3200.
Har inte dom hemma pga utrymmet, utan har dom hos min far som bor på landet, i ett gammalt hus. Tyvärr är avståndet lite långt, annars skulle greja mer med dom.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

Här kommer min samling:

AST Advantage 7302 RAM: 26MB CPU: Pentium GPU: S6
Commodore 64 inkl. The Final Cardridge III
IBM Modell 55sx RAM: 4 MB CPU: 386 GPU: Okänt
två stycken Sinclair Spektrum ZX
två stycken dkeletronics apparater ?????!?!!
Och en till AST som jag inte kan modellen på. Men den har 256 MB ram och Windows XP. GPU: Geforce 3

Permalänk
Medlem

Har samlat på min ett antal gamla IBM maskiner, Någon som har en IBM 5170?

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Har samlat på min ett antal gamla IBM maskiner, Någon som har en IBM 5170?

Nä, men brorsan hade en gammal XT en gång i tiden, med CGA skärm, färg. 84-tangenters tgb osv som det är på en XT..

Vet inte vart den tog vägen dock

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har man fått igång en IBM 5170

http://www.infania.net/pics/DSC_0011.JPG

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk

Själv har man en liten samling med äldre datorer, de flesta används inte eftersom de har lite olika defekter och fel.

Macintosh Performa 450 x2
Macintosh Plus
Commodore 64 brödburksmodellen
Litton Monroe OC-8820
En Compaq desktop och en Toshiba laptop med Pentium MMX
Några blandade datorer med Pentium II och III
Kanske snart några diverse Sun datorer
//Marcus

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Avstängd

Oj... finns inte en chans att räkna upp allt här

Kolla in www.datasalen.se, allt som finns där finns nu hos mig. Till det så finns åtminstone lika mycket till som jag redan hade innan.

Men roligast i samligen är nog IMSAI 8080, AIM-65, Telmac 1800, KIM-1, MEK6800D2, 20th Anniversary Mac, NEXT-cube, PET-2001, HP-9845, HP-85, Commodore SX-64, MPF-II...

Pust, det finns så det räcker

Permalänk
Medlem

Imponerande samlingar vissa har, även jag kastade eller sålde mycket som jag hade velat ha idag. Några gamla bärbara finns plus fem-sex C64or och en trasig Amiga 600. Högst på önskelistan står något så vanligt som en Amiga 500 eller 1200

Permalänk
Medlem

gamla datorer jag har är: commodore 64, texas TI homecomputer med MAXIMEM och ZX81 xD

edit: har en texas ti-92 också, miniräknare/grafritare... kan väl nästan klassas som dator

har massor gamla tv-spel annars haha

Permalänk
Medlem

Om någon vill ha en 486SX så har jag en sådan processorenhet.
Det enda som behövs göras på den är att löda fast varsitt ben på dom där biege-ea grejorna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!