Permalänk

Värma upp rummet med datorn?

Nu är det så att de har hållt på och bytt fönster och "värmesystem" hemma i vår lägenhet och just nu är det kallt de har inte slagit på värmen än och jag tänkte om man kan värma upp rummet med datorn? Haha vet låter kanske som världens dummaste idé men tänkte att datorn avger värme och är just nu det ända jag har som kanske kan värma upp mitt rum för tillfället. Typ köra någon form av stress test på loop eller det kanske funkar med lite folding@home bara?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Nu är det så att de har hållt på och bytt fönster och "värmesystem" hemma i vår lägenhet och just nu är det kallt de har inte slagit på värmen än och jag tänkte om man kan värma upp rummet med datorn? Haha vet låter kanske som världens dummaste idé men tänkte att datorn avger värme och är just nu det ända jag har som kanske kan värma upp mitt rum för tillfället. Typ köra någon form av stress test på loop eller det kanske funkar med lite folding@home bara?

Jo vist det fungerar, men mycket energi slösas ju Men hur varmt det blir beror på hur törstig datorn är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo vist det fungerar, men mycket energi slösas ju Men hur varmt det blir beror på hur törstig datorn är.

specs finns i signatur och ja 970 är ju ett ganska strömsnålt kort så kanske inte kommer bli jätte varmt men någonting kanske kan hända. Har ett gammalt gtx 260 jag kan smälla in för att kanske få mer värme men tror inte att det kan jobba ihop med ett 970 på något sett Haha fin el räkning vi kommer få sen eller vadå?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Vi som eldar med ved har AMD när veden är slut. Funkar fint.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo vist det fungerar, men mycket energi slösas ju Men hur varmt det blir beror på hur törstig datorn är.

Det slösas inte mer energi än när man använder elelement.

Permalänk
Medlem

Om rummet inte är så stort så går det nog bra. Ge grafikkortet ordentligt med jobb, t.ex. med Furmark, det borde generera mest spillvärme i din maskin. Fast om du inte bara tänkt sitta och stirra på Furmark så kanske det är en bättre idé att stressa cpu:n med något som kör på låg prioritet och mosar på i bakgrunden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om rummet inte är så stort så går det nog bra. Ge grafikkortet ordentligt med jobb, t.ex. med Furmark, det borde generera mest spillvärme i din maskin. Fast om du inte bara tänkt sitta och stirra på Furmark så kanske det är en bättre idé att stressa cpu:n med något som kör på låg prioritet och mosar på i bakgrunden.

Tänkte köra medans jag sover. Nu när jag är vaken så går det men när jag ska sova vill jag ha det varmt.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tänkte köra medans jag sover. Nu när jag är vaken så går det men när jag ska sova vill jag ha det varmt.

I så fall blir nog Furmark bra, om du kan stå ut med fläktljudet från grafikkortet förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

I så fall blir nog Furmark bra, om du kan stå ut med fläktljudet från grafikkortet förstås.

Ljud är inga problem är nog ändå väldigt trött när jag går och lägger mig plus att jag brukar somna rätt fort

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Köp ett olje element?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

en 260-300w borde du nog kunna klämma ut iaf, BF4 eller Star Citizen t.ex. maxar cpu och gpu usage rätt bra.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Tycker det blir bra mycket varmare av 3st bildskärmar som står på, än av datorn när jag kör något påfrestande..
Stänger jag dörren brukar jag få slå av en eller två skärmar, om jag inte vill ha en bastu.
Annars får jag öppna ett fönster..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Tänkte köra medans jag sover. Nu när jag är vaken så går det men när jag ska sova vill jag ha det varmt.

Täcke?

Allting verkar bakvänt. Jag tycker det är konstigt att man vill ha det varmt i rummet när man ska sova men om vi nu utgår från det. Vill man verkligen hellre ha högt surrande fläktar än att ha det kallt?
Normalt hade jag rekommenderat glödljus för att få värme. Men det blir ju ännu dummare om man ska sova samtidigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Permalänk
Medlem

Folding@home gynnar ju ett bra syfte jämfört med furmark... om man ändå ska använda energi kan man ju göra något vettigt med det:-)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Ställ in fläktarna på att hålla, tex, CPU på ~75c, medans du kör något halv krävande. Då blir det varmt och mysigt. Brukar själv ha allt från 25-35c om både dörr och fönster är stängt, beroende på årstid (avstängt element).

Permalänk

Alternativ till att elda för kråkorna Setis och deras arvtagare!

Alternativ till att elda för kråkorna Setis och deras arvtagare!
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2311...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det slösas inte mer energi än när man använder elelement.

Menar du att en dator har lika bra verkningsgrad för uppvärmning som ett element?
Kan gå med på att om datorn står i rummet så kan man dra ned på tempen lite då datorn ändå avger värme, men att en pc skulle vara lika energieffektiv som uppvärmningskälla är bara inte möjligt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

När jag har på både tv och dator + skärm så blir det märkbart varmare i rummet, speciellt med dörren stängd
Ett sätt du kan göra för att behålla ytterligare värme är att täcka för fönstret, det räcker med att du drar ner persiennerna eller drar för gardinerna, mycket kyla passerar genom fönstret, täcker du för det så gör det rätt stor skillnad.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

När jag mineade BTC/Doge på min workstation och hade HTPC samt två servrar igång var min etta på 42 kvm 2-3 grader varmare än när allt var avstängt, så visst går det

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Menar du att en dator har lika bra verkningsgrad för uppvärmning som ett element?
Kan gå med på att om datorn står i rummet så kan man dra ned på tempen lite då datorn ändå avger värme, men att en pc skulle vara lika energieffektiv som uppvärmningskälla är bara inte möjligt.

All energi slutar som värme, gäller i princip allt. Dator, element, ljudanläggning, belysning mm.

Med belysning kan en del energi gå ut genom fönstren och den bidrar förstås inte till uppvärmning av rummet

tillägg
Elradiator som drar 2,0 ampere (ca 460 W) ger exakt samma uppvärmning som en dator som drar 2,0 ampere.

För billig och effektiv uppvärmning - Island undantaget - använder man värmepump, och då kan 2 ampere elförbrukning ge 1500 W uppvärmning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Menar du att en dator har lika bra verkningsgrad för uppvärmning som ett element?
Kan gå med på att om datorn står i rummet så kan man dra ned på tempen lite då datorn ändå avger värme, men att en pc skulle vara lika energieffektiv som uppvärmningskälla är bara inte möjligt.

Skolkade du från fysiklektionerna? Energi kan inte förstöras, bara omvandlas och nästan all energi får datorn blir värme (vad skulle den annars blir?), den enda energin man förlorar är de ljud och eventuellt ljus som tar sig ut ur huset.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du något som är gjort för att värma rum med termostat...varför hålla på med en dator som primär värmekälla? Kostar ju typ gratis.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Element-K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Det slösas inte mer energi än när man använder elelement.

Med tanke på att han vill värma upp rummet så slösas det ganska stora mängder energi på faktiskt arbete =/

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Köp ett olje element?

Grejen är ju att det kommer bli varmt igen tänkte bara använda detta som tillfällig lösning

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Med tanke på att han vill värma upp rummet så slösas det ganska stora mängder energi på faktiskt arbete =/

All energi omvandlas till värme. Var menar du att resten av energin tar vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Med tanke på att han vill värma upp rummet så slösas det ganska stora mängder energi på faktiskt arbete =/

En dator utför inget arbete som kan lagra den tillförda energin, så all tillförd energi blir till värme, vilket var syftet.
Visst kan man se uppvärmning som slöseri, men faktiskt arbete (vad det nu är) slösas det inget på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Menar du att en dator har lika bra verkningsgrad för uppvärmning som ett element?
Kan gå med på att om datorn står i rummet så kan man dra ned på tempen lite då datorn ändå avger värme, men att en pc skulle vara lika energieffektiv som uppvärmningskälla är bara inte möjligt.

Så klart den är. Var tror du annars att energin tar vägen? Menar du att det finns energi i resultaten av beräkningarna som datorn utför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Menar du att en dator har lika bra verkningsgrad för uppvärmning som ett element?
Kan gå med på att om datorn står i rummet så kan man dra ned på tempen lite då datorn ändå avger värme, men att en pc skulle vara lika energieffektiv som uppvärmningskälla är bara inte möjligt.

Om ett element har 100% verkningsgrad (och det har dom ju) så kanske en dator ligger på 98%.
En viss mängd energi försvinner ju via ljud och sprids utanför rummet och kanske lyser skärmen genom fönstret en aning så att en liten mängd energi går förlorat där.
Men i stort så är det helt OK att använda en dator som ett elektriskt element.