Permalänk
Medlem

att göra lite trädgårdsarbete hos någon gamling kan löna sig men gör upp om en fast summa först så du inte blir missnöjd när tant Agda 95 år sträcker fram 20kr för 2 timmars hårt jobb i trädgården och tycker det är "mycket" för en 14 åring.. har hänt mig och inte fan har man hjärta och säga "vill ha mer tack"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja lön skall man alltid göra upp om innan arbete (på papper), annars är den du utfört arbete åt inte skyldig att betala ett endaste öre.

Permalänk
Avstängd

@MrToxic: har du barnbidrag, så du har ett barn och är 15 år gammal? sen kan du inte ta avbetalning när du är 15 år.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@MrToxic: har du barnbidrag, så du har ett barn och är 15 år gammal? sen kan du inte ta avbetalning när du är 15 år.

Det är vanligt att barnen får hela deras barnbidrag som månadspeng.

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Homer Simpson myntade ju mottot att det är var mans rätt att vara skuldsatt

Utan jobb och sånt så är det nog bättre att använda sig av sina föräldrar för delbetalning till dom eller spara pengar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Dela ut reklam, sälj jultidningar (säsong för det nu) och räfsa löv i grannskapet. Vad som helst är bättre än att börja sitt liv som skuldsatt! (Studieskulder inte inräknade) Prova även att sälja av prylar du inte använder. Lokala grupper på Facebook tycker jag personligen är bra då man slipper banköverföringar, frakter och annat utan kan träffas mellan fyra ögon och göra upp sina affärer.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

1490 kr sparar du ihop på 3 månader
2309 kr med avbetalning

Det är 900kr! Det är ju en SSD till din dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Tack för all hjälp och tips! Skippar nog delbetalningen och sparar isället. Nån som vet vart man kan få jobb som 15 åring?

Skickades från m.sweclockers.com

som många säger skaffa INTE skulder som ung och delbetalning är INTE att föredra

plocka bär, dela ut reklam, klipp gräset åt grannar, panta burkar, jultidningar,
baka tunnbröd (bruka sälja som smör i solsken) hugga/klyva ved
sedan får du räkna med en dålig förtjänst då du är så pass ung

finns många alternativ men vet inte vilka som är relevanta för dig men fråga grannar om dom behöver hjälp med något

men ha du lite pengar finns ju alltid beg. marknaden här på swec

sen vad vill du ha ut av datorn ? vad vill du spela?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Är dina föräldrar med på det så brukar det ju komma upp julkampanjer. Köp nu betala i Februari. Brukar vara 29kr extra men det är det ju värt ifall man vill ha saken NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är dina föräldrar med på det så brukar det ju komma upp julkampanjer. Köp nu betala i Februari. Brukar vara 29kr extra men det är det ju värt ifall man vill ha saken NU!

Ajabaja! Kan man inte betala NU, hur ska man då VETA att man kan betala senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ajabaja! Kan man inte betala NU, hur ska man då VETA att man kan betala senare?

Mjo, kanske inte det bästa att föreslå om man inte har en säker inkomst Nä spara och köp så är man trygg

Permalänk
Avstängd

@profbergvall: jo jag vet, var lite ironisk med mitt inlägg, då TS skrev att han får barnbidrag, något som bara föräldrar får

Permalänk
Medlem

Utöver ovan nämnda förslag kan du även gå till McDonalds eller lokala matbutiker. McDonalds hävdar väl på sin webbsida att man inte anställer personer under 16 eller nått, men många 15-åringar har fått jobb där ändå. När jag jobbade i matbutik hade vi även några grabbar som kom två dagar i veckan när vi fick stora leveranser och tog ut varorna i butiken. Bra pengar och bra erfarenhet för ungdomar.
Visa framfötterna och gå till rörelser du misstänker att du skulle kunna jobba på – i värsta fall får du ett nej.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Ajabaja! Kan man inte betala NU, hur ska man då VETA att man kan betala senare?

Jag använde det när skattepengarna blev försenade. Visste att de skulle komma i augusti i stället för juni och önskade en ny kamera till semestern. Så man kan veta att man kan betala om man bara planerar och sedan håller sig till planen men det är fortfarande bättre att kunna betala direkt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tycker att du är för ung för att ta något på avbetalning. Mitt tips är att spara 500 kr i månaden så har du råd att köpa skärmen efter bara tre månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Jag använde det när skattepengarna blev försenade. Visste att de skulle komma i augusti i stället för juni och önskade en ny kamera till semestern. Så man kan veta att man kan betala om man bara planerar och sedan håller sig till planen men det är fortfarande bättre att kunna betala direkt.

Man kan ALDRIG veta säkert, nu vet jag inte din situation, men vi tar en vanlig...

Tänk om bilen går sönder? Telefonen går sönder? Du blir av med jobbet? Os.v...

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Jag använde det när skattepengarna blev försenade. Visste att de skulle komma i augusti i stället för juni och önskade en ny kamera till semestern. Så man kan veta att man kan betala om man bara planerar och sedan håller sig till planen men det är fortfarande bättre att kunna betala direkt.

Fast skatteåterbäringen är ju dina redan intjänade pengar som du lånat ut till staten med usel ränta. Det är ju inte pengar du får utan pengar du redan har tjänat.

Permalänk
Medlem

Bra råd här, lyssna på dom. Fastna aldrig i en skuldfälla. Enda acceptabla skulderna man får dra på sig gäller bostad och utbildning. Det går i vissa fall att tillägga bil, men det är knappt.

Ta det från en som gjort sina misstag tidigare i livet och sen fått sona för det under många år.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Man kan ALDRIG veta säkert, nu vet jag inte din situation, men vi tar en vanlig...

Tänk om bilen går sönder? Telefonen går sönder? Du blir av med jobbet? Os.v...

Det var just för att ha kvar den marginalen jag valde betala i augusti i stället, bilen blev servad, mobilen gick sönder jag är arbetslös men de pengarna hade helt enkelt fått ett planerat hundöra finns till och med mer sparpengar kvar nu än det gjorde då. Ska man ta en uppskjuten betalning på det viset kan man helt enkelt veta säkert att man har pengarna ibland.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av erieri02:

som många säger skaffa INTE skulder som ung och delbetalning är INTE att föredra

plocka bär, dela ut reklam, klipp gräset åt grannar, panta burkar, jultidningar,
baka tunnbröd (bruka sälja som smör i solsken) hugga/klyva ved
sedan får du räkna med en dålig förtjänst då du är så pass ung

finns många alternativ men vet inte vilka som är relevanta för dig men fråga grannar om dom behöver hjälp med något

men ha du lite pengar finns ju alltid beg. marknaden här på swec

sen vad vill du ha ut av datorn ? vad vill du spela?

Jag kör allt möjligt, men jag har gta V som ett mål. Den ska klara av det på kanske medium på 30-60 fps.
Min nuvarande dator är en laptop med en Intel Core i7 3632QM, Nvidia geforce GT620M (inte gtx utan gt) och 6gb RAM

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Jag kör allt möjligt, men jag har gta V som ett mål. Den ska klara av det på kanske medium på 30-60 fps.
Min nuvarande dator är en laptop med en Intel Core i7 3632QM, Nvidia geforce GT620M (inte gtx utan gt) och 6gb RAM

summerade de delarna du länkade och landade på ca 8k
men vill du ha mest prestanda för pengarna så är det begagnat som gäller
men går att fixa en dator som klarar de du vill för 8k och då finns det många liknande trådar med tips om paket i denna klass

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads