Windows 10 äter upp hdd-plats!

Permalänk
Medlem

Windows 10 äter upp hdd-plats!

Efter jag uppgradera från Windows 8.1 till 10 har jag förlorat mer och plats på datorn, innan hade jag inga problem med det.. jag gick även i samband med detta från VS13 till VS15, annars gör jag inget annorlunda på den.

Har rensat bort onödiga filer som hänger kvar efter uppdateringen och kör diskrensning regelbundet. Har googlat en massa men inget svar som jag hittar löser mitt problem.

För när jag märkte förstagången att hdd:n minskade tog jag bort en massa onödiga program och filer.. fick ca 20gb mer utrymme. Utan att installera något nytt eller ladda ner något har jag nu bara 3,44gb kvar!! efter endast ca 20dagar! Fattar inte vad som gör detta, kan säga att jag har en 128GB SSD så plats finns det inte gott om direkt. Jag har den som skoldator så det jag gör på den är:

1. Kodar i VS15
2. Skriver rapporter i Word
3. Surfar

Det måste vara någon sorts temp-mapp som sparar undan skit som inte diskrensningen kommer åt..

Någon som har förslag??

Permalänk
Medlem

ladda ned windirstats och kolla vad det är som äter hårddisk utrymme. då kan du komma underfund med om det är ditt fel eller systemets fel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Du har mycket bättre möjlighet att kolla vilka mappar som tar plats på din dator än vi
Personligen kör jag W10 och ett gäng program på en 80GB SSD och har nästan 30GB över, så det borde vara nåt annat än just Windows som käkar din plats.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kolla om du har nån 8.1 old, old windows alltså, det har du med all säkerhet, det som tar plats, bara att ta bort.

Permalänk

Kör du rensning av systemfiler också?

Permalänk
Medlem

När du uppgraderat till win10 sparar den gamla windows filer om du skulle vilja byta tillbaka. Du kan även se vad som tar plats om du går in på settings - system - storage

Permalänk
Medlem

Efter jag uppgraderat började min system-SSD också sakta men säkert att fyllas upp till brädden. Efter lite luskande upptäckte jag att systemåterställning hade aktiverats efter uppgraderingen, och den var ställd till att ta upp 40-50 GB utrymme på SSD:n. Det låter som om du har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patton:

Kolla om du har nån 8.1 old, old windows alltså, det har du med all säkerhet, det som tar plats, bara att ta bort.

Har jag rensat bort redan

Skrivet av sharpless:

Kör du rensning av systemfiler också?

Yes box

Skrivet av JEEB:

När du uppgraderat till win10 sparar den gamla windows filer om du skulle vilja byta tillbaka. Du kan även se vad som tar plats om du går in på settings - system - storage

Ok ska kolla detta..

Skrivet av dagbro:

Efter jag uppgraderat började min system-SSD också sakta men säkert att fyllas upp till brädden. Efter lite luskande upptäckte jag att systemåterställning hade aktiverats efter uppgraderingen, och den var ställd till att ta upp 40-50 GB utrymme på SSD:n. Det låter som om du har samma problem.

Hmm låter mycket möjligt ska oxå kollas upp!

Edit.. var satt till 0byte..

Permalänk
Medlem

Har kollat nu och följande tar mest utrymme:
Systemfiler och reserverat utrymme: 61,6GB
Appar och spel: 52,2GB
Tillfälliga filer: 4,52GB
Annat: 5,28GB

Så det känns ju som översta är boven i dramat.. vet inte vart jag ska börja rensa där dock..

Permalänk
Medlem

Har nu använt WinDirStat och det var verkligen ett riktigt bra program!

Ser nu att AndroidStudio tar upp hela 13GB! Men det är något jag behöver för denna kurs.. sedan åker den skiten.. tacka vet ja VisualStudio..

Aja Windows Installer mappen tar 18,8GB och går jag in i den mappen tar "<files> mest på 14,8GB listan till höger visar "Windows-Installer-korrigeringsfil" på andraplats och tar 13,3GB..

Men jag har ju inte en aning! om vad man får ta bort.. någon här som kan hjälpa??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi:

Har nu använt WinDirStat och det var verkligen ett riktigt bra program!

Ser nu att AndroidStudio tar upp hela 13GB! Men det är något jag behöver för denna kurs.. sedan åker den skiten.. tacka vet ja VisualStudio..

Aja Windows Installer mappen tar 18,8GB och går jag in i den mappen tar "<files> mest på 14,8GB listan till höger visar "Windows-Installer-korrigeringsfil" på andraplats och tar 13,3GB..

Men jag har ju inte en aning! om vad man får ta bort.. någon här som kan hjälpa??

Hade du testat verktyget "Diskrensning" som finns inbyggt i Windows?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Hade du testat verktyget "Diskrensning" som finns inbyggt i Windows?

Yes med jämna mellanrum.. även systemfilerna.. men kör jag den nu så kan jag frigöra ca 38mb..

Detta är så sjukt.. för jag gillar verkligen W10.. men detta känns INTE bra.. hade ALDRIG detta problem i W8.1..

Och det värsta är ju som sagt att jag vet inte vart jag ska börja radera filer..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi:

Yes med jämna mellanrum.. även systemfilerna.. men kör jag den nu så kan jag frigöra ca 38mb..

Detta är så sjukt.. för jag gillar verkligen W10.. men detta känns INTE bra.. hade ALDRIG detta problem i W8.1..

Och det värsta är ju som sagt att jag vet inte vart jag ska börja radera filer..

Jag hade nog testat en ren installation av Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Gjorde du clean install på W10 eller vanlig uppgradering ? Jag har kört clean install på alla mina maskiner som kör W10 och inte haft dessa problem alls. Win 10 tar istället mindre utrymme än vad W7 gjorde.

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner CC Cleaner och kör en rensning. Finns även avancerad rensning där man kan gå lite mer på djupet och ta bort dolda saker i Windows.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hade nog testat en ren installation av Windows 10.

Skrivet av OrlMrt:

Gjorde du clean install på W10 eller vanlig uppgradering ? Jag har kört clean install på alla mina maskiner som kör W10 och inte haft dessa problem alls. Win 10 tar istället mindre utrymme än vad W7 gjorde.

Jag gjorde en uppgradering pga att det är så tröttsamt att fixa ordning på alla program etc. igen. Men jag har rensat alla dessa "onödiga" W8.1 filer som är till för återställningen...

Skrivet av Mocka:

Testa att ladda ner CC Cleaner och kör en rensning. Finns även avancerad rensning där man kan gå lite mer på djupet och ta bort dolda saker i Windows.

Ska prova detta..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi:

Ska prova detta..

CC cleaner är inget bra alternativ enligt mig. Men du har ju alltid ren installation av Windows 10 som sista utväg.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

CC cleaner är inget bra alternativ enligt mig. Men du har ju alltid ren installation av Windows 10 som sista utväg.

Ja det är absolut sista utvägen.. för det är då verkligen något jag inte är sugen på..

Varför gillar du inte CCC??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jag gjorde en uppgradering pga att det är så tröttsamt att fixa ordning på alla program etc. igen. Men jag har rensat alla dessa "onödiga" W8.1 filer som är till för återställningen...

Ska prova detta..

Jag tror det är här ditt problem ligger. Du får helt enkelt välja om du vill investera din tid i att få tillbaka HD plats eller om du hellre köper ny HD. Jag hade ju gjort en clean install...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag tror det är här ditt problem ligger. Du får helt enkelt välja om du vill investera din tid i att få tillbaka HD plats eller om du hellre köper ny HD. Jag hade ju gjort en clean install...

Men helt allvarligt.. ska man behöva göra detta?? Låter väldigt sjukt enligt mig och MS har misslyckats ganska stort i så fall..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi:

Ja det är absolut sista utvägen.. för det är då verkligen något jag inte är sugen på..

Varför gillar du inte CCC??

Den där typen av program brukar ställa till det mer än vad de löser. Det är min erfarenhet efter 10 år som IT-support tekniker.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den där typen av program brukar ställa till det mer än vad de löser. Det är min erfarenhet efter 10 år som IT-support tekniker.

Ok, tack för varningen!

Permalänk

Har du kollat inställningen som gör att du delar med dig av uppdateringar med andra på nätverket? Kanske har MS "tänkt till" och skapat någon cache där.., de är ju bra på sånt.

Skrivet av Xi:

Ja det är absolut sista utvägen.. för det är då verkligen något jag inte är sugen på..

Varför gillar du inte CCC??

Tagit bort meningslöst trams /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Har du kollat inställningen som gör att du delar med dig av uppdateringar med andra på nätverket? Kanske har MS "tänkt till" och skapat någon cache där.., de är ju bra på sånt.

ska kolla upp detta.. tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Men helt allvarligt.. ska man behöva göra detta?? Låter väldigt sjukt enligt mig och MS har misslyckats ganska stort i så fall..

Det har ju varit likadant vid OS uppgradering från MS så långt jag kan minnas. Jag skulle aldrig rekommendera något att köra uppgrade utan clean install från något MS operativ till något annat.

Du kan ju byta till Linux men även där har jag sett att det blir mycket skräp kvar (i alla fall i ubuntu) efter ett par releases.

Permalänk
Hedersmedlem

Stavningen på programmet C cleaner brukar bli rätt lustig ;).
Som strejf är inne på så är inte c cleaner helt problemfritt. Programmet hjälper troligen mycket oftare än det stjälper, men "biverkningarna" blir vanligen mycket värre än ursprungsproblemet var om något blir fel. Alltså C cleaner tar vanligen hand som små problem/egentliga ickeproblem medan det kan ställa till med stora och svårlösta problem så jag är helt med på varför supporttekniker inte är allt för glada i det verktyget.

Min rekommendation till TS är också en ren installation i det här fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Det har ju varit likadant vid OS uppgradering från MS så långt jag kan minnas. Jag skulle aldrig rekommendera något att köra uppgrade utan clean install från något MS operativ till något annat.

Du kan ju byta till Linux men även där har jag sett att det blir mycket skräp kvar (i alla fall i ubuntu) efter ett par releases.

Var bara ett konstaterande om det är så att jag som enligt er måste göra en clean install för att W10 ska fungera som det ska.. eftersom MS säger att det inte ska vara några problem att göra en uppgradering är det iaf enligt mig ett misslyckande om W10 då äter upp min HD pga en uppgradering.. då borde dom varna för det..

Jag gick från W7-->W8-->W8.1 på många andra datorer och har då inte haft några problem där..

Såå nu till frågan.. hur går man tillväga för att rensa ut windows mappar utan att förstöra windows.. körde CCC men fick "bara" 1gb där..

Tjafs /moderator
Permalänk
Medlem

Jag hade själv inga problem men min pappas dator går inte att uppgradera (försökt med allt men gav till sist upp). Min polares dator kunde uppgraderas efter lite fixande och trixande.

Tagit bort citat (off topic)
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Clean install och du kommer få 20gb mer utrymme mot vad du hade med 8.1

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Du har mycket bättre möjlighet att kolla vilka mappar som tar plats på din dator än vi
Personligen kör jag W10 och ett gäng program på en 80GB SSD och har nästan 30GB över, så det borde vara nåt annat än just Windows som käkar din plats.

Det här skriver jag under på. Om man uppgraderar så får man en windows.old mapp, som används ifall man vill gå tillbaka till gamla Windows versionen som man uppgraderade ifrån. Känns det bra med W10 så kan du radera windows.old mappen som ska ligga överst i C:/

När jag raderade min så var den på cirka 13gb, och då hade jag installerat W8.1 och direkt uppgraderat till W10.