Permalänk

SSD eller HDD?

Hej!
Har tänkt bygga klart min dator och de enda komponenterna jag har kvar är HDD / SSD, mus, headset och skärm.
Har en rätt så tight budget och jag tvekar mellan att lägga pengarna på en 480GB SSD och då skippa HDD helt eller att gå på den billigare möjligheten och köpa en 1TB HDD och skippa SSD. Med SSD blir det c.a 1000 kronor dyrare, skulle ju vara kul att ha en SSD men samtidigt skulle det var kul att kunna lägga pengarna på ett bättre headset.

Vad tycker ni? Slår jag till på 480GB SSD eller kör jag HDD+ 120GB SSD? Känner liksom inte någon direkt anledning till att köpa SSD. Kommer bara använda datorn till gaming och vad jag vet har SSD ingen påverkan när det gäller FPS. Har kört på en HDD ett par år nu och det har gått fin fint.

Permalänk
Medlem

När man en gång skaffar SSD så kör man inte utan sen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

När man en gång skaffar SSD så kör man inte utan sen.

+1.

Bara ssd skulle ju kunna vara ett alternativ som du nämner, å andra sidan tycker jag 250gb ssd + 2-3tb hdd är en bättre setup.

Permalänk
Medlem

Once you go ssd you never go hdd.

Skippa mekanisk.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Fippsar är inte det enda som räknas när man spelar, laddtider både i spel samt boot-tider blir avsevärt bättre med en SSD. Bx100 500gb finns för 1500kr, det självklara valet i min mening

Permalänk
99:e percentilen

Skippa snigeldisk och njut av modern lagringsteknik. Om man inte måste ha 300 spel installerade samtidigt räcker 480 GB långt. Filmer och annat utrymmeskrävande kan man ha på externa diskar.

Att helt skippa SSD är givetvis uteslutet oavsett vad man ska ha datorn till, så om du känner att du behöver mer än 480 GB är 120 GB SSD + HDD det enda alternativet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

120gb är för lite. Satsa på minst 240. Och ja, ssd är prio ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 120GB SSD (Som är allt för liten, ångrar det stort) som är för OS, program, dokument, bilder osv. Sen har jag en 1TB HDD för alla spel (minst 60 installerade plus en massa moddar (och då menar jag massor, till exempel 800 bara till Cities: Skylines).

Så jag ser det som svårt att bara ha SSD, och stora SSD:er är dyra så en SSD plus en lagringsdisk är de ultimata.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag kör 120 SSD som O/S disk och 480 SSD för intern lagring. 2x2TB E-sata/USB kabinett roterande för extern lagring/backaup. Skulle aldrig gå tillbaka till HDD.
Edit: felstav
Edit. Första rättningen tog inte.

Permalänk

SSD, du lär aldrig köra OS på HDD igen någonsin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag har en 120gb ssd till os och en 120gb ssd till SteamLibrary, sedan kör jag allt annat på mekaniska, film/serier, musik och bilder.

Så jag tycker antingen en 120gb till OS eller en 240gb till OS och lite steamspel + en mekanisk disk. 480 känns lite op, men visst om man inte har mycket grejer så är det nog bra det också

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Som tidigare säger
Själv kör jag 120 Intel SSD på OS/program
500gb för spel

Men då har jag bara 4 spel, behöver inte mer.

Jag hade aldrig någonsin tänkt tanken att köra os via HDD igen.

Permalänk
Medlem

Utifrån dina alternativ är det 480GB SSD som ska gälla. Att införskaffa en SSD är förmodligen en av de allra bästa inköpen man kan göra för sin dator, om man inte redan har en.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

Utifrån dina alternativ är det 480GB SSD som ska gälla. Att införskaffa en SSD är förmodligen en av de allra bästa inköpen man kan göra för sin dator, om man inte redan har en.

Håller helt med, det går alltid att köpa till en lagringsdisk efteråt när ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger: för gaming är det i synnerhet laddnignstider som blir fantastiskt korta med en SSD. Min bästa jämförelse är för Skyrim (som jag spelat med både HDD och SSD) där varje scen behövde laddas i 25+ sekunder för HDD. För en SSD räknar man kanske.. fyra sekunder?

Permalänk

Du behöver 240Gb eller mer. 120Gb fylls upp väldigt, väldigt snabbt idag.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Okej, så SSD tycker ni? Vad skulle ni säga om jag köpte en 1TB HDD för tillfället och sedan när jag har kollat på utgifter och ekonomi så kan jag slå till på en 480GB SSD? Hörlurar är nämligen det mest akuta just nu och det blir rätt så tight med SSD och ett par hög kvalite hörlurar.
Får lön imorgon och då kan jag väl köpa hörlurar, mus, headset, skärm och en 1TB HDD och sen 1 vecka senare när ekonomin tillåter kan jag slå till på en 480GB SSD.

Permalänk
Skrivet av balditron:

Okej, så SSD tycker ni? Vad skulle ni säga om jag köpte en 1TB HDD för tillfället och sedan när jag har kollat på utgifter och ekonomi så kan jag slå till på en 480GB SSD? Hörlurar är nämligen det mest akuta just nu och det blir rätt så tight med SSD och ett par hög kvalite hörlurar.
Får lön imorgon och då kan jag väl köpa hörlurar, mus, headset, skärm och en 1TB HDD och sen 1 vecka senare när ekonomin tillåter kan jag slå till på en 480GB SSD.

Om du ska installera OS i samma veva skulle jag helt klart satsa på en SSD med en gång. Annars måste du installera om när du har köpt din SSD.

BX100 som nämnts tidigare går för 1500:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973975 har 250 GB versionen själv och är riktigt nöjd.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walter_iego:

Du behöver 240Gb eller mer. 120Gb fylls upp väldigt, väldigt snabbt idag.

120GB räcker väldigt långt om han bara har den som systemdisk. Har själv en 120GB som system disk sedan 4 år tillbaka, har inte fyllt hälften än.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

120GB räcker väldigt långt om han bara har den som systemdisk. Har själv en 120GB som system disk sedan 4 år tillbaka, har inte fyllt hälften än.

Har man en SSD vill man installera mer än bara OS på den! Jag kör allt på mina SSDer nuförtiden. Har bara mina mekaniska som lagringsdiskar.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

SSD. Köp hellre till en HDD senare. Inte direkt så att diskarna är billiga i dag heller pga mer eller mindre monopol och dollarkursen.

Permalänk
Medlem

Oavsett budget så köper jag aldrig mer en dator utan SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apelipell:

Har man en SSD vill man installera mer än bara OS på den! Jag kör allt på mina SSDer nuförtiden. Har bara mina mekaniska som lagringsdiskar.

Har mer än bara OS på min med, alla program jag använder är också installerade på den, men har inte fyllt hälften för det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Köp en SSD, du vet inte vad du går miste om helt enkelt.

Permalänk

Jo, jag får nog ta o följa era råd! Blir en OCZ ARC 480GB 100 tror jag, eller finns det någon annan i 1700 kronor prisklassen? Har som sagt en mekanisk och efter 2 år med min nuvarande dator har jag använt upp 250GB utav 1TB så 500GB borde räcka.

Permalänk

SSHD

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt sen på att skaffa SSD, men som dom andra säger, när jag väl hade installerat OS på min SSD, skulle jag aldrig tänka mig att återgå till en vanlig HDD. Allt går så mycket rappare och man undrar hur man kunde sitta kvar på en gammal HDD så länge. Tummen upp för SSD

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Kör på SSD först, det bästa du kan köpa till en dator. 120gb anser jag vara för litet, har just nu OS, office, WoW och Wolfenstein på min 240gb och har 97gb ledigt. Så köper man för litet ångrar man sig snabbt. Man VILL ha spelen man speler oftast på en SSD och dom är stora nuförtiden.
Klarar du dig med en 500gb för allt så kör på BX100 för 1500kr det är bra kurs. Sen OM du skulle få slut utrymme om ett år kan du ju alltid peta in nån hdd då.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av balditron:

Jo, jag får nog ta o följa era råd! Blir en OCZ ARC 480GB 100 tror jag, eller finns det någon annan i 1700 kronor prisklassen? Har som sagt en mekanisk och efter 2 år med min nuvarande dator har jag använt upp 250GB utav 1TB så 500GB borde räcka.

Kör på Crucials BX100 för 1500 kronor! Den har länkats tidigare, och är riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

@balditron som andra har tipsat: BX100

Bra disk, billigare än ditt 1700kr alt, och 500GB räcker rätt långt. Du får då 200kr extra till för din hörlursbudget och en stor SSD. Du får skynda dig bara, då det är rea pris och ingen vet hur länge...

Vill du sen i framtiden ha mer lagringsutrymme så köp en lagrings disk. Denna kan du ju montera enkelt i efterhand, utan att behöva installera om eller något sånt.

Köper man en liten SSD så ångrar man det rätt snabbt när den blir full. Att pilla med att få plats med det ena hit och det andra inklämt på nästa disk är extra pilleri, men det går.
Dock är ca 240GB ändå runt 900kr, och för 600kr mer får du 2x så stor disk. Det är alltså en investeringsfråga.

Alt att bara köra HDD är bara dumt. Då måste du både installera om när du väl skaffar SSD, samt du kommer vara utan prestandan av en SSD tills dess, för att du ska lagra lite mer skit (som man ofta inte ens behöver och kan ladda ner igen).

BTW folk som gnäller över att SSDer är dyra, sen sitter de själv med I7or... ironi. Inte många gånger som i7an hade behövts över en i5a, men 700+kr för större SSD gör skillnad både i SSDns prestanda och i hur mycket du faktiskt kan få nytta av den.